2022-11-03, 10:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nja, ingenting är omöjligt naturligtvis när det gäller de brister som finns i materialet. Rent logiskt med det vi har, så går IW och AD inte så bra ihop med SE vilket jag försökt förklara. Det SE säger funkar bättre med en annan mer diffus polis och ett annat mer diffust vittne. Det kanske skulle kunna vara något som SE hört diffust på mordplatsen och förstorat upp med början dagen efter. Så någon form av efterhandskonstruktion tror jag det är trots allt, om han nu var ett vittne.

Mest av allt tycker jag att det helt lutar åt en efterhandskonstruktion, vilket jag försökt förklara och det oavsett hans roll på mordplatsen. Jag har inte facit i hand utan försöker göra en rangordnad objektiv sannolikhetsbedömning. Den behöver inte vara sann naturligtvis, men än så länge står jag för den.

Ja och jag har svårt att hålla med, vilket jag försökt förklara.
Det behöver inte alls vara "diffust" utan rätt enkelt.
Om man nu kan var öppen för uppgifterna i förhören kan ha andra orsaker än ett otal lögner som jag vill mena i vissa fall blir rätt märkliga, turliga och chansartade utan "att upptäckas".

Efterkonstruktionen är mer det vi diskuterar nu med hypotesen att SE är GM?
Utifrån att SE är GM; hur kan han ha resonerat, vad måste han ha ljugit om, vad måste han ha läst i media o.s.v.
Citera
2022-11-03, 10:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nja, ingenting är omöjligt naturligtvis när det gäller de brister som finns i materialet. Rent logiskt med det vi har, så går IW och AD inte så bra ihop med SE vilket jag försökt förklara. Det SE säger funkar bättre med en annan mer diffus polis och ett annat mer diffust vittne. Det kanske skulle kunna vara något som SE hört diffust på mordplatsen och förstorat upp med början dagen efter. Så någon form av efterhandskonstruktion tror jag det är trots allt, om han nu var ett vittne.

Mest av allt tycker jag att det helt lutar åt en efterhandskonstruktion, vilket jag försökt förklara och det oavsett hans roll på mordplatsen. Jag har inte facit i hand utan försöker göra en rangordnad objektiv sannolikhetsbedömning. Den behöver inte vara sann naturligtvis, men än så länge står jag för den.
Så klart en efterhandskonstruktion där han pusslar ihop ett "vittnesmål" utifrån kända uppgifter. Det naturliga hade varit att han klämt fram allt detta redan när han kontaktade polisen den 1 mars. Det enda han nämnde då var det som var känt då, det vill säga mörk rock och keps, och att signalemenet kunde gälla honom själv eftersom han "var iklädd mörk rock och keps".

Så absolut en efterhandskonstruktion, frågan är varför denna charad om han bara var ett vittne.
Citera
2022-11-03, 10:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Först och främst vill jag poängtera att det inte är min hypotes
Det var alltså PU som utredde den.

Korrekt. Hypotesen är att SE (efter 4 mars) känner sig tvingad att uppfinna dubbelgångaren då han inte längre kan peka åt "mannen i gränden" längre.
Han vet ju inte hur tankarna hos PU går. Detta är innan VG, PKK och fantombilden.
Läser han bara SvD och liknande medier låter det ju de dagarna som att de letar efter någon som starkt påminner om hur han själv var klädd.

Att SE påstår innan 4 mars att GM stod i gränden kräver ju att man "läser mellan raderna" något.

1. Han säger att LP säger att GM hade blå täckjacka.
2. Han säger att han ser en person står inne i gränden med blå täckjacka.

Ja, jag är med på det och man ser också att PU försökte leda detta i bevis (som jag uppfattar var något som TP hittat, men där kanske jag minns fel).
Man försökte kolla telefonsamtal från Idre och luskade väl även lite kring detta i förhören med Margareta?

Dock utan att få fram något, vilket gjorde att inget om detta kunde nämnas på Presskonferensen.

Möjligen att "utredaren" som Jeremiah Karlsson är/varit i kontakt med skulle kunna tydliggöra mer.

För även om man inte lyckades leda detta i bevis, (Det fanns ju inga arkiverade samtaltalsloggar alls hos Telia/Televerket), så kanske man fortsatt tror på att samtalen ringdes av Margareta?

Ja, lite "mellan raderna" blir det väl oavsett. För även som vittne så bör han kanske redan direkt ha uppfattat personen där inne som GM för en stund, givet uppgifterna du tar upp.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-11-03 kl. 10:33.
Citera
2022-11-03, 10:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Svårt att förstå vad du vill mena. Du påstår, men förklarar inte.

På vilket sätt skulle detta innebära "en avgörande betydelse"?
Och på vilket sätt är detta "ett fullt möjligt händelseförlopp"?

Mina funderingar och frågor står längst ned här:
(FB) Skandiamannen
Jag menar alltså att så länge inte vittnesuppgifterna om opelmannen/dubbelgångaren kan bevisas vara felaktiga (t.ex. att det skulle handla om falska uppgifter som SE själv ligger bakom) så måste vi ju lämna öppet för att uppgifterna kan vara autentiska. Och i så fall behöver det alltså inte vara SE som är gärningsmannen, det kanske i själva verket var den här Opelmannen som sköt Palme. Om det blir en sådan där simulerad rättegång mot SE så kanske det blir just de här (för SE friande) vittnesuppgifterna som försvaret kommer att vilja lyfta fram.
Senast redigerad av Draifos 2022-11-03 kl. 10:43.
Citera
2022-11-03, 10:42
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja och jag har svårt att hålla med, vilket jag försökt förklara.
Det behöver inte alls vara "diffust" utan rätt enkelt.
Om man nu kan var öppen för uppgifterna i förhören kan ha andra orsaker än ett otal lögner som jag vill mena i vissa fall blir rätt märkliga, turliga och chansartade utan "att upptäckas".

Efterkonstruktionen är mer det vi diskuterar nu med hypotesen att SE är GM?
Utifrån att SE är GM; hur kan han ha resonerat, vad måste han ha ljugit om, vad måste han ha läst i media o.s.v.

Nej, jag pratar inte om att SE är GM eller inte. Jag pratar objektivt om uppgiften att supervittnet skulle vara AD och polisen ifråga IW. Bedömningen från min sida är att det är några andra han överhör om han var ett vittne och han fabricerade vidare på det dagen efter. Mest av allt tror jag det helt var en efterhandskonstruktion även om han var ett vittne. Det är helt ok för mig att du tycker annorlunda. Vi kommer nog inte längre tyvärr. Tack för en intressant diskussion. För övrigt vill jag passa på att berömma dig för som jag uppfattar det, ditt nya mer ödmjuka sätt att argumentera. All heder. 😀
Citera
2022-11-03, 10:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, jag pratar inte om att SE är GM eller inte. Jag pratar objektivt om uppgiften att supervittnet skulle vara AD och polisen ifråga IW. Bedömningen från min sida är att det är några andra han överhör om han var ett vittne och han fabricerade vidare på det dagen efter. Mest av allt tror jag det helt var en efterhandskonstruktion även om han var ett vittne. Det är helt ok för mig att du tycker annorlunda. Vi kommer nog inte längre tyvärr. Tack för en intressant diskussion. För övrigt vill jag passa på att berömma dig för som jag uppfattar det, ditt nya mer ödmjuka sätt att argumentera. All heder. 😀

Tack detsamma, jag brukar väl för det mesta bemöta andra som jag själv blir bemött så heder även till dig som hållit diskussionen sansad.

Gällande min mening om efterhandskonstruktion så avsåg "här", mer tråden snarare än dina inlägg.
Citera
2022-11-03, 10:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar alltså att så länge inte vittnesuppgifterna om opelmannen/dubbelgångaren kan bevisas vara felaktiga (t.ex. att det skulle handla om falska uppgifter som SE själv ligger bakom) så måste vi ju lämna öppet för att uppgifterna kan vara autentiska. Och i så fall behöver det alltså inte vara SE som är gärningsmannen, det kanske i själva verket var den här Opelmannen som sköt Palme. Om det blir en sådan där simulerad rättegång mot SE så kanske det blir just de här (för SE friande) vittnesuppgifterna som försvaret kommer att vilja lyfta fram.

Eller att det var någon som inte har med mordet alls göra som hoppade in i den blå bilen.
Citera
2022-11-03, 11:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Eller att det var någon som inte har med mordet alls göra som hoppade in i den blå bilen.
Två män med gärningsmannens signalement (SE och opelmannen), som enligt vittnen springer i riktning bort från platsen strax efter mordet. Om ingen av dem är gärningsmannen, var har du då honom i din teori?
Citera
2022-11-03, 11:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inga-Britt Ahlenius verkar vara inne på samma linje:
– Det är ett oändligt material. Kanske kan man simulera en rättslig process och ge Engström en försvarare. Det är otillfredsställande att man stannar vid åklagarens beslut, att han funnit bevisningen tillräckligt för att anhålla. Då hänger frågan fortfarande i luften, en fråga som borde få ett avslut.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mn5V1/ahlenius-testa-indicierna-mot-skandiamannen

Nu finns ju inget sådant instrument i svensk rättsordning. Men det står väl var och en fritt att arrangera något dylikt. Frågan är dock vad som ska visas. Hur skulle en gärningsbeskrivning se ut? Vapen?

Att en sådan process skulle kunna leda till en rättslärd bedömning om SE som bortom rimligt tvivel skyldig hoppas jag att inte ens de mest ivriga ”anhängarna” här tror. Så vad ska avgöras? Om huruvida SE-saken hade räckt till någon formell misstankegrad? Då har man ju ändå inte kommit nånvart.

Citat:

Vid rättegångsförfarande handlar det om att bevisa det som läggs någon till last och inte om att den anklagade skall bevisa sin oskuld.

Citat:
Sant. Det verkar inte gå att avgöra om vittnesuppgifterna om Opelmannen är riktiga eller inte, och vid en rättegång mot SE hade de här uppgifterna kunnat få avgörande betydelse. Här har vi alltså ett fullt möjligt alternativt händelseförlopp, med en alternativ gärningsman. Rimligt tvivel kallas det väl:
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/

Så du menar att eftersom SE kliver ut från sin arbetsplats och råkar befinna sig på platsen, så kan han anses vara utom rimligt tvivel skyldig om man inte kan presentera en alternativ GM?
Citera
2022-11-03, 11:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, jag är med på det och man ser också att PU försökte leda detta i bevis (som jag uppfattar var något som TP hittat, men där kanske jag minns fel).
Man försökte kolla telefonsamtal från Idre och luskade väl även lite kring detta i förhören med Margareta?

Dock utan att få fram något, vilket gjorde att inget om detta kunde nämnas på Presskonferensen.

Möjligen att "utredaren" som Jeremiah Karlsson är/varit i kontakt med skulle kunna tydliggöra mer.

För även om man inte lyckades leda detta i bevis, (Det fanns ju inga arkiverade samtaltalsloggar alls hos Telia/Televerket), så kanske man fortsatt tror på att samtalen ringdes av Margareta?

Ja, lite "mellan raderna" blir det väl oavsett. För även som vittne så bör han kanske redan direkt ha uppfattat personen där inne som GM för en stund, givet uppgifterna du tar upp.

Min uppfattning är att misstankarna gällande ME kvarstår från PUs håll. Inklusive att de hela tiden trodde att hon ringde samtalen.
JK's utredare bekfräftar ju detta.

1. Att de ringde henne 9 juni och gav henne en möjlighet att "ändra sig".
2. Att de misstänker att något är "skumt" med SEs dator som ME såg till (insisterade) förstördes.
3. Att SEs lägenhet såg "sökt" ut.
4. Att ME kategoriskt över åren helt nekar till att minnas något som har med SE och Palmemordet att göra. Hon nekar 2 gånger (2015 + 2018) till någonsin ha sett Rapportinslaget etc.
Citera
2022-11-03, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Min uppfattning är att misstankarna gällande ME kvarstår från PUs håll. Inklusive att de hela tiden trodde att hon ringde samtalen.
JK's utredare bekfräftar ju detta.

1. Att de ringde henne 9 juni och gav henne en möjlighet att "ändra sig".
2. Att de misstänker att något är "skumt" med SEs dator som ME såg till (insisterade) förstördes.
3. Att SEs lägenhet såg "sökt" ut.
4. Att ME kategoriskt över åren helt nekar till att minnas något som har med SE och Palmemordet att göra. Hon nekar 2 gånger (2015 + 2018) till någonsin ha sett Rapportinslaget etc.

Att PU ringde och hotade henne 9 juni är givetvis trams, däremot ringde de henne en sista gång innan presskonferensen, undrade om hon verkligen inte ville tillägga/ändra något, med tanke på att hennes exmake skulle pekas ut som misstänkt. Rätt hyggligt av polisen trots allt.
Citera
2022-11-03, 12:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Att PU ringde och hotade henne 9 juni är givetvis trams, däremot ringde de henne en sista gång innan presskonferensen, undrade om hon verkligen inte ville tillägga/ändra något, med tanke på att hennes exmake skulle pekas ut som misstänkt. Rätt hyggligt av polisen trots allt.

Korrekt.
Att det ska röra sig om hot är enligt min bok rent trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in