Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack!
Intressant att man nämner två gånger; ska det tolkats som att JJ:s bil har åkt först åt ena hållet och sedan tillbaka:
"Enligt uppgifter till Expressen har utredarna nu övervakningsfilmbilder som visar en bil som har koppling till en av de häktade kvinnorna vid två olika tidpunkter natten kvinnan försvann. Bilen har filmats på samma plats i Vetlanda, en nyckelplats i utredningen."
https://www.expressen.se/nyheter/nya-bevisen-i-utredningen-om-21-ariga-kvinnan/
En nyckelplats i Vetlanda...
Borde väl inte vara precis i centrala Vetlanda då...
Så nära fyndplatsen?
Ett hus som de passerat? E
Eller åtelkamera som fångat upp bilen?
Tillägg:
Har man gått ut någonsin med efterlysning av observationer om bilen?
Nuvet säkerligen hela Vetaland om vilken bil som JJ har haft (via tråden och snack), men ändå.
Med nyckelplats kan de mena en plats som redan fått stor uppmärksamhet, kanske McD eller dyl. Eller så kallar de platsen nu nyckelplats eftersom övervakningsfilm hittats där.
Vid McD så finns kamera vid McDrive (som bör filma ganska tajt i ”kön” till luckan, sitter uppe under hörnet av taket) och enligt skyltar även på tankstället St1 bortanför parkeringen vid McD. Alltså bortom där JJ ka ha stannat och pratat med någon.
Vad gäller kameraövervakning så har Vetlanda runt 11 bensinmackar i olika storlek. Jönköping med runt 10 ggr större befolkningsmängd har 17.
Många mackar per capita i Vetlanda alltså. Kollade siffran nu men när jag snokade runt i Vetlanda så slog det mig att här är ju tusan mackar överallt.
Sen vad gäller fyndplatsen så kan man ju ha olika teorier om hur den hittats.
En teori kan vara att kurvan för tjejernas okunskap hur mobiltelefoner loggar deras ”rörelsemönster(polisens ord i pressträff) till slut mötte kurvan där polisen efter en vid tid fick loss dessa koordinater ur mobilerna. Kanske först när NOA klev in med ”spetskompetens” (polisens ord igen från igår).
Det enda(?) andra sättet att kartlägga någons rörelsemönster är en spaningsgrupp som följt flickorna och det ska det inte ha funnits så mycket tid för. Och då skulle ju fyndet skett tidigare.
Nu ser det ut som att detta kan klaras upp. En klen tröst men då får vi ändå facit i hand. Jag blir glad om de jobbat proffsigt med det tekniska inför fyndplatsen men som sagt tjejernas okunskap är nog det som satte nålen på kartan här.