2022-11-03, 04:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är klart det är svårt att döma en okänd förövare som inte kan identifieras, vilket ofta är fallet när negrer överfaller tjejer. En helt annan sak när båda känner varandra och har frivilligt sex men tjejen senare ändrar sig och anmäler killen.
Så det som gör att trots att beviskraven är noll så få anmälningar leder till fällande dom beror på…?
Citera
2022-11-03, 05:39
Medlem
Citat:
Ja när du bluddrar om annat än exakt det jag frågar om så klipper jag bort det för att undvika stickspår som du försöker styra in på.

Min fråga till dig är enkel, anser du att hörsägen alltid är skvaller eller bara i vissa fall?

Ett enkelt svar, ja det är alltid skvaller enligt mig, eller nej det varierar duger nu.

Jag har svarat på det. Upprepade gånger. Läs om mina svar, så har du svaret.
Citera
2022-11-03, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har svarat på det. Upprepade gånger. Läs om mina svar, så har du svaret.

Nej du har inte svarat på det, du har bluddrat om en massa andra saker och sagt emot dig själv flera gånger.

Patetiskt att du är så rädd att du inte vågar ge ett klart svar på en enkel fråga, lite skämskudde på den.
Citera
2022-11-03, 05:56
Medlem
Citat:
Det är klart det är svårt att döma en okänd förövare som inte kan identifieras, vilket ofta är fallet när negrer överfaller tjejer. En helt annan sak när båda känner varandra och har frivilligt sex men tjejen senare ändrar sig och anmäler killen.

Nej. Enligt Brå beror det inte på att man inte har någon misstänkt. I 53% av fallen skulle det eventuellt kunna leda till fällande dom, men offret vill inte medverka/bevisen är otillräckliga.

Brå anger även att det brister i arbetet kring var 10onde anmälan:

"Brå har slumpmässigt valt ut 785 av våldtäktsanmälningarna 2016 och studerat allt material i ärendena. Brå har funnit brister av olika slag i ungefär var tionde utredning. Främst handlar det om att utredningen tagit för lång tid, att möjliga utredningsåtgärder inte vidtagits eller att förhören hade brister.

Studien har gjorts på uppdrag av regeringen. Förhoppningen är att den ska vara till nytta både för rättsväsendet och för andra som är engagerade i frågan vad rättsväsendet kan göra för att våldtäktsutsatta ska få upprättelse och möjlighet till läkning."
Källa: Brå

Slutsats: om arbetet gick mer systematiskt till väga gällande utredningsåtgärder (så att man hinner fånga in teknisk bevisning etc., med empati och försiktighet för offret, snabba utredningsinsatser, systematiska förhör som inte brister, ser till att med empati för offret få offret att medverka etc. Så skulle förmodligen fler förövare bli åtalade och dömda för våldtäkt.

Som polisorganisationen nu är ordnad så ska de som utreder dödsskjutningar även utredda våldtäkter. Vilket fall tror du prioriteras? Dödskjutningarna givetvis. Det handlar ändå om mord, vilket är det absolut allvarligaste brottet. Våldtäktsanmälningarna blir därmed liggande, för länge, så att teknisk bevisning etc. kan bli svår att finna sedan.

Jag menar inte att det är många fler fall än 5% som skulle leda till fällande dom. Men då skulle man iaf. ha utrett det ordentligt och vid varje nedlagd förundersökning iaf. haft en vettig anledning att lägga ner förundersökningen. Och kanske skulle det snarare vara 10-15% av alla anmälningar, som hade lett till fällande dom, istället för bara ynka 5%. Det vet vi inte.
Citera
2022-11-03, 06:00
Medlem
Citat:
Nej. Enligt Brå beror det inte på att man inte har någon misstänkt. I 53% av fallen skulle det eventuellt kunna leda till fällande dom, men offret vill inte medverka/bevisen är otillräckliga.

Haha, offret vill inte medverka!
Hur kan man då veta att kvinnan är ett offer när hon inte ens vill medverka, jösses!
Citera
2022-11-03, 06:06
Medlem
Citat:
Nej du har inte svarat på det, du har bluddrat om en massa andra saker och sagt emot dig själv flera gånger.

Patetiskt att du är så rädd att du inte vågar ge ett klart svar på en enkel fråga, lite skämskudde på den.

Jag har svarat på frågan. Varför vill du framstå som lågbegåvad som inte fattar mitt svar?

Hur tolkar du själv ordet "energi"? Olika, eller hur? Beroende på kontext och vem som säger/skriver det i kontextet det nämns.

Detsamma gäller ordet hörsägen. I vardagstal är hörsägen = skvaller. Och om någon (tex. JordenIsPlatt, skriver lite förmodat hånfullt, att hörsägen tom. används som bevis i de våldtäktsfall han är så förhatlig mot, så läser jag ut att han menar hörsägen = skvaller. Alltså vardagsuttrycket.

Precis som jag skulle tolka om en ingenjör sa "jag har så dåligt med energi idag, vet inte om jag orkar jobba idag". Då skulle jag tolka det som att hans/hennes egna energinivå var låg, även fast vederbörande är på sin arbetsplats och jobbar med: energi av annan form.

I rättssammanhang är dock hörsägen = andrahandsinformation/tredjehandsinformation. och inte skvaller. Så hade Ipsi tex. skrivit om "hörsägen" hade jag tolkat det som att Ipsi menar just: andrahandsinformation/tredjehandsinformation. Inte skvaller.

Om du nu inte fattar detta, så är det väldigt beklagligt.
Citera
2022-11-03, 06:08
Medlem
Citat:
Jag har svarat på frågan. Varför vill du framstå som lågbegåvad som inte fattar mitt svar?

Du har skrivit otaliga långa svar där du bluddrar om annat än just det jag frågar om. Det är mycket enklare att bara svara ja eller nej på följande fråga men det vågar du inte, varför är du så rädd för att tydligt säga vad du anser?

Är hörsägen alltid skvaller enligt din åsikt, ja eller nej?
Citera
2022-11-03, 06:17
Medlem
Citat:
Haha, offret vill inte medverka!
Hur kan man då veta att kvinnan är ett offer när hon inte ens vill medverka, jösses!

Exakt. Det kan man inte veta. Och därför läggs förundersökningen ner. Offret behöver dock inte vara en kvinna, utan kan lika gärna vara en man.

Orsaker till att ett offer inte vill medverka, kan vara att offret skäms (vanligt att våldtäktsoffer skäms över att de blivit utsatta för våldtäkt och anklagar sig själva "varför tog jag den vägen hem", "varför följde jag med honom hem" osv.), offret är rädd för förövaren/förövarna då offret har blivit hotad, offret vill bara glömma händelsen och lägga den bakom sig, offret är rädd att det inte kommer leda till fällande dom, offret orkar inte med rättsprocessen utan har fullt upp med att bearbeta sitt trauma, någon annan har anmält våldtäkten än offret själv och offret är inte alls redo för att delta i utredningar, offret har blivit våldtagen av sin äkta hälft/kärlek och är utsatt för systematiskt våld från denna person så att han/hon tror att han/hon förtjänar att våldtas, någon annan har anmält våldtäkt men offret anser sig inte ha blivit våldtagen utan anser och känner att det var frivilligt sex och vägrar därmed att medverka (helt korrekt av "offret" som ju då inte är något offer), offret litar inte på polis/rättsväsendet av olika orsaker osv.
Citera
2022-11-03, 06:23
Medlem
Citat:
Exakt. Det kan man inte veta. Och därför läggs förundersökningen ner. Offret behöver dock inte vara en kvinna, utan kan lika gärna vara en man.

För det första kan man inte säga att det är ett offer då ingen har dömts, för det andra kan det inte lika gärna vara en man, det är väldigt ovanligt.

Men det bekräftar det jag sagt hela tiden, att det som krävs är en trovärdig saga från kvinnan men när hon inte vill medverka finns det förstås ingen trovärdig saga och då blir heller ingen dömd.
Citera
2022-11-03, 06:38
Medlem
Ghastens avatar
Hade jag varit singel och dejtat.
Då hade jag smygfilmat allting så jag skulle ha svart på vitt att allt gick enligt reglerna. Så många kvinnor som helt plötsligt vänder.
Citera
2022-11-03, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du är sååå tröttsam!
Ända sen åtminstone 70-talet har flickor och kvinnor legat runt och när de blivit påkomna av sina pojkvänner efteråt skyllt på våldtäkt.
Idag döms de för dessa.
Det gjorde de inte då.

Så du tror att alla som blivit våldtagna, egentligen har varit otrogna mot sina partners?

- Ny*torgmannens minst 19 offer?
- Nikl*as Elia*ssons minst 14 offer?
- Ander*s Ek*lunds minst 2 offer?
- Söder*mannens minst minst 26 offer?
- Ul*f Ol*ssons minst 2 offer?
- Kvinnan på färjan som frivilligt inledde en trekant, men som inte deltog frivilligt längre sedan den ena dömda mannen tog strypgrepp på henne så hon nästan tuppade av? Hon var i övrigt där med sin familj och berättade allt för dem direkt efteråt. Inget tecken på att hon hade pojkvän.
- Sture*plansprofilernas offer?
- Den tjej som blev grovt våldtagen av ett helt gäng och var nära att förblöda, då de kört upp ett vapen i underlivet på henne, hade hon pojkvän menar du?
- Haga*mannens minst 7 offer?
- Min en polare som blev våldtagen av sin dåvarande pojkvän hade pojkvän, det var han som våldtog henne, så pass allvarligt att hon fortfarande harfysiska och psykiska men efter det (hon anmälde aldrig iof.). Ja. Han har utsatt andra efteråt. Som inte heller har anmält.
- Min andra polare, som inte hade pojkvän, men som blev våldtagen på en fest när hon sov. Hon tog sitt liv några år senare, då hon mådde så dåligt efter traumat. Hon anmälde iof. heller inte händelsen. Orkade inte rent psykiskt efter traumat, hon var rädd för förövaren också.
- Alla de kvinnor som blivit gruppvåldtagna å det grövsta, har de också haft pojkvänner menar du?
- Alla de kvinnor som blivit våldtagna av den de dejtar, har de dejtat trots att de har pojkvänner menar du?
- De två unga killar som blev våldtagna av tre unga män på en kyrkogård? Hade de två unga killarna pojkvänner menar du?
- Den unga kille som blev våldtagen av en ung kvinna i en bil, när han sov? Hade han pojkvän menar du?
- Den indiska kvinnan som blev gruppvåldtagen på en buss, så att hon avled av sina skador? Hade hon pojkvän menar du?

Inse fakta: våldtäkter sker och är förmodligen vanligare än man tom. tror. Se bara hur det ser ut i krig. Där våldtäkter används som en del av krigsföringen. Blir lite märkligt att du och andra nästan verkar tro att det knappt existerar några våldtäkter. Att livet är ett rosa lull-lull. Så ser verkligheten inte riktigt ut. Jag beklagar. Och jag förstår att ni hellre vill tro att kvinnor som anmäler våldtäkt egentligen är förvirrade för att de varit otrogna. Men nej. Våldtäkter sker. Och det är vanligt förekommande. Världen över. Jag beklagar som sagt.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-11-03 kl. 06:56.
Citera
2022-11-03, 06:57
Medlem
Citat:
Så du tror att alla som blivit våldtagna, egentligen har varit otrogna mot sina partners?

Kan du inget annat än att producera halmgubbar, han skrev inget om att detta gällde alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in