2022-11-02, 21:00
Medlem
Hej, jag har haft fonder under många år som mina föräldrar sparat pengar på åt mig. Hade ca 100 000kr men köpte sen en bil och har nu 30 000 kvar. Kommer det komma skatt på det här? Och när kommer jag få betala den isf? Och hur mycket kommer skatten hamna på? Är sämst på ekonomi och har otroligt ångest över att jag kommer vara tvungen att betala jätte mycket skatt som jag inte kommer ha råd att betala då jag går i skolan och inte tjänar så mycket pengar.
Citera
2022-11-02, 21:17
Medlem
30% skatt på vinsten, betalas vid nästa deklaration. Liten vinst, liten skatt.
Citera
2022-11-02, 21:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Fråga banken eller kolla här på Skv (det hänger lite på när de köptes).
Citera
2022-11-02, 22:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestmussen
Hej, jag har haft fonder under många år som mina föräldrar sparat pengar på åt mig. Hade ca 100 000kr men köpte sen en bil och har nu 30 000 kvar. Kommer det komma skatt på det här? Och när kommer jag få betala den isf? Och hur mycket kommer skatten hamna på? Är sämst på ekonomi och har otroligt ångest över att jag kommer vara tvungen att betala jätte mycket skatt som jag inte kommer ha råd att betala då jag går i skolan och inte tjänar så mycket pengar.
Det beror på vilken typ av konto du har fonderna i. Om det är ett ISK=ingen skatt på försäljningen, är det ett AF=skatt på försäljningen.
Citera
2022-11-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
30% skatt på vinsten, betalas vid nästa deklaration. Liten vinst, liten skatt.

Hur vet man hur liten eller stor vinsten är? Vad menas med det?
Citera
2022-11-02, 22:34
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hur vet man hur liten eller stor vinsten är? Vad menas med det?
Först ska du ta reda på vad för konto du har fonderna i. Läs mitt tidigare inlägg.

Logga in på ditt konto så ska det framgå.
Citera
2022-11-02, 22:43
Medlem
Kommer gå lite off topic och rådge dig att berätta hur läget ligger till för någon i din närhet. Känner du ångest på riktigt kan du behöva ha någon att bolla detta med.

Till den ekonomiska frågan. Du har ganska många månader på dig att skaffa kapitalet som krävs för att lösa skattebetalningen. Man kan till exempel arbeta extra, eller sälja bilen.
Citera
2022-11-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Först ska du ta reda på vad för konto du har fonderna i. Läs mitt tidigare inlägg.

Logga in på ditt konto så ska det framgå.

Vad jag vet så är det konto man betalar 30% på vinsten, alltså AF konto om jag fattat de rätt
Citera
2022-11-02, 22:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vad jag vet så är det konto man betalar 30% på vinsten, alltså AF konto om jag fattat de rätt
Då får jag det till att du ska göra som i länken i inlägg #3: (FB) Ångest över att ha sålt fonder

Förr var det annorlunda.
Citera
2022-11-02, 23:34
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det beror på vilken typ av konto du har fonderna i. Om det är ett ISK=ingen skatt på försäljningen, är det ett AF=skatt på försäljningen.

Varför behöver man ej slatta på visnr från ISK? Känns som att i så fall alla skulle haft sina innehav där?
Citera
2022-11-02, 23:37
Medlem
Fonder kommer upp automatiskt i deklarationen sedan så om du sålt dem i år, kommer de upp på den deklaration du skickar in i maj 2023. Nu var det i och för sig många år sedan senast med "vanlig" depå, men jag har för mig att de även har med inköpspris när det kommer till fonder. Du borde kunna se inköpspris i banken fonderna funnits.
Citera
2022-11-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Varför behöver man ej slatta på visnr från ISK? Känns som att i så fall alla skulle haft sina innehav där?

Därför att ISK beskattas på ett annat sätt; skatt på kapitalet varje år, medan "vanligt" konto bara beskattas vid försäljning, men generellt bättre att ha ISK (givet att man går med vinst).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in