2022-11-02, 08:30
Bannlyst
Linux på desktop, har kanske inte lyckas så bra. Men se på Linux på andra typer av enheter, t.ex routrar, telefoner , bilar, Smart TV . Hur samhälles viktig kan man anse att Linux är olika typer av digitala enheter?

Om jag förstår saken rätt, kommer Volvo OS och MB.OS köra Linux i sina framtid bilar.. Eller en bladning av Linux och QNX.
Citera
2022-11-02, 09:32
Medlem
Screwattacks avatar
Linux/unix som serveroperativ är förhållandevis vanligt i alla fall. Sen till vilken grad olika samhällsviktiga funktioner är beroende av linux vågar jag inte svara på, utan det får du nog fråga de myndigheter och aktörer du anser vara samhällsviktiga.

Jag skulle dock, helt lekmannamässigt, våga säga att det är nog svårt att hitta någon funktion i samhället som inte någonstans i kedjan är beroende av linux, även om lokalt in-house operativ skulle vara windows exempelvis.

Om din fråga snarare grundar sig i att du funderar på om det är värt att plugga linux eller inte, så är svaret att ja - det är lönt att plugga linux, och ja, du kommer sannolikt få jobb med ok lön.
Citera
2022-11-02, 11:13
Medlem
SomaliSwimmers avatar
De flesta handhållna "retrokonsoller" har OS baserat på Linux.
Citera
2022-11-02, 14:11
Medlem
attackes avatar
Om man räknar med alla typer av enheter som kör en Linux an man nog säga att linux är det vanligaste operativsystemet.

När vi snackar Desktop så är Windows det vanligaste.

Hur pass viktigt Linux är som Operativsystem så brukar jag tänka såhär:

Om datorn skulle uppfinnas idag och med det så presenteras det tre olika operativsystem (Så som det ser ut idag)
1. Linux
2. iOS (Apple)
3. Windows

Så vill jag bestämt påstå att det skulle se ut så här.
- De som är intresserade och kunniga skulle välja Linux.
- De som inte är intresserade utan bara vill ha en dator för att utföra ett jobb skulle välja iOS/Apple

... Nej jag glömde inte Windows, det är ingen som skulle välja det.
Enda anledningen till att det är så stort idag är för att BillyG lyckades få ett avtal med IBM om att MS-DOS skulle komma förinstallerad på datorer när man köper det i butik, och man fortsätter att använda det för att M$ produkterna är bekanta och/eller man är rädd för att testa nått nytt.

Den enda nackdelen med Linux är att den som sagt inte slagit igenom på Desktop än.
Men personligen så förstår jag inte vad det är som saknas, har kört Linux Desktop i många år nu. Men visst, jag arbetar mycket i konsollen, men det är nog bara för att det går snabbare och tycker inte om att sitta och klicka med musen ett 40-tal gånger när man kan skriva ett komando för att utföra samma sak.

Det enda logiska anledningen jag kan tänka mig är att stora aktörer inte skapar sina program för Linux.
Till exempel Adobe, Autodesk, Stora speltillverkare osv
(Kan det vara så att till exempel Microsoft mutar de för att inte tillverka Photoshop/AutoCAD för Linux)

Men vill påstå att allt nytt som kommer som inte ska vara en Apple enhet eller en Windows desktop kommer att köra Linux.
Citera
2022-11-02, 18:58
Medlem
Linux dominerar ca. 95% av hela internet.
I princip alla webbplatser, bilar, kylskåp, kassasystem, printers, m.m. kör med Linux av den enkla anledningen att det är gratis och det mest stabila alternativet.

Verkar vara få som förstår hur viktigt GNU/Linux är för internet som helhet.

Windowsservers hade aldrig kunnat prestera på samma sätt.
Citera
2022-11-02, 21:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
I princip alla webbplatser, bilar, kylskåp, kassasystem, printers, m.m. kör med Linux av den enkla anledningen att det är gratis och det mest stabila alternativet.

Ja en massa linuxservrar inställda för att "inte stödja" access från linux för desktop...
Citera
2022-11-02, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma

Så är det verkligen.

Allting från telefon, till sateliter, till drönare till bilar till garageporten, till tv boxen, smart tvn, varenda website man besöker, klockor som syncas med ntp över hela världen, bootloadern är ofta det också, recovery shell, ardunio, hissen, kameror, scanners, betalningsystem, varenda brandvägg i alla routrar kör med iptables/nftables, bankens servrar (inte bankomauter dock i sverige), larmet, dörrklockan, klockan på armen, bredbandsmodemet, skrivare, faxar, vissa powerbanks, odlingsystem i växhus för att sköta vattningen som i sin tur ger oss föda och ett enklare sätt att producera mat, jukeboxen, banditen på båten, radar system och ja i princip vad som helst bussystemet, tåg konduktörens biljett system, bussens biljettsystem, kommunikationen med fjärrstyning i universum flera miljoner mil bort, ph mätare, räknare som räknar antalet besök in och ut från affären, smart hubbar, univdersall kontroller, bilnyckeln, bilens radio mottagare ja jag kan fortsätta i 5 sidor till. ALLT utan det som folk tydligen har hemma.

Jag har bara Linux, det är ju mycket mycket mer kraftfullt än windows på alla dess olika sätt den som säger annat har FEL för det finns bätrtre codecs till ljud utan begränsningar som LDAC, det finns bättre brandväggar, autmatisera mail, notify systrem till ens mail om disken är full det finns mer möjligheter än till windows och apple i alla dess olika miljöer för det är ÖPPET du kan te.x ändra DRM skydd det kan du inte på Apple te.x det har dom valt att ta bort så det ända gången man använder Windows det är för att Spela Spel där är windows det bästa altenativet MEN det är för att bolagen vägrar att samarbeta med linux för det finns inga pengar att tjäna på microsoft för det är där dom flesta människor finns, android visar väl ganska bra att det går.

Windows är dött inom MAX 5-10 år tror jag dom misslyckas ölverallt till och med med telefoner, det är historia nu det är annorlunda idag än vad det en gång var. Kina har blockat Windows pga av alla infekterade enheter det bär med sig. Det är på väg mot rätt riktning, linux är linux kärnan sen har du te.x https://kde.org/plasma-desktop/ det är ju kraftfullare än vad både apple och microsoft är ihop på det grafiska,möjligheterna är oändliga det är nog det som är ett problem att man inte vet vad som är vad tror jag eller det känns så när man läser runt det gäller att förstå vad som är vad för linux är linux.

Windows är stort för det fanns inget altenativ förr i tiden, allt var förinstallerat med windows varenda dator i affären och så är det fortfarande därför slår det aldrig igenom, det är orättvis konkurans för dom köper ju marknaden det betyder inte att det är bäst, verkligen INTE!´

Varför kör folk saker som kostar pengar istället och infekterad med sjukt mkt konstiga saker som kan få en i fara? (i flera år tills på senare år har linux i princip varit virusfritt nu har det ökat LITE men inte märkbart typ). För den som surfar är det ju pengar att tjäna, en tryggare miljö och allt annat vad det innebär. MEN Money talks, tyvärr är det sanningen. Varför kör man något där virus finns när man kan vara virusfri? Det finns ju inte en chans i himmelen att moster vera klommer köra linux, hon vet ju inte ens att det finns typ så någon som vågat proa provar först? Så funkar det de tär klart det inte slår igenom men det är påväg att förändras, som tur är.

En telefon är fantastisk? Liknande kunde människor kört på datorn också men där fanns det no $ för på telefoner har vi samsung m.m som har mycket pengar, tråkigt för alla som inte vet hur bra linux är men det är inte mkt man kan göra som "vanlig" svensson mer än att tipsa om det. Jag minns första gången jag installerade Mandrake, då var det en röd hatt vid startmenyn och ganska krångligt och buggigt men jag tror folk har den bilden kvar idag, linux finns överallt till och med i dina hörlurar det är stabilt idag och QT finns till Linux preciss om till Windows om man kan skapa grafiska saker men det kommer, just wait for it Microsoft måste försvinna dom köper upp allting som går och limiterar det till sig själva precis som Apple, vi får hoppas bara för allt i världen att dom inte låser Call of Duty som mest spelas på sony för att tjäna pengar, det är ju många som oroas över detta just nu men det är väl inte bra? Det är ju fan katastrof!

Playstation är också linux, projektorn...... osv, raspberry pi var ju ett projekt som började med att kunna lära barn utveckling men det gick inte att göra billigt för att hdmi kontakten och dess license är SVIN DYR bara att få ha loggan på sitt paket kostar license pengar och skapar man då rpis i en stor skala så kan man inte bidra för det kostar helt enkelt för mkt pengar, men alla får vara med och bidra det är ju bättre då, men m´en det ärt som det är.

Det är ju maffian vi pratar om som tar alla pengar, köper man deras varor så stödjer man detta. Jag gör det INTE. Men prata inte helst om det, om du säger till dom som använder det som är bäst så kommer dom aldrig erkänna att det inte är malware för dom vet ju allt, men egentligen har dom ingen aning för det vet ingen mer än dom själva som skapat systemet det är ju sanningen ingenting annat. Tur valet är fritt i Sverige, det är vissa länder som inte tillåter en att välja. Asien bannade windows 8 bl.a osv osv osv. Ge mig EN ÄNDASTE anledning till varför man skall köra ntfs som hela tiden kommer käka din hårddisk i dess sätt att hantera datan på eller APPFS med apple där sakerna ä´r READ ONLY. Varför är det så? Varför vill man ha det så det finns INGEN positiv egenskap med detta överrhuvud taget för den användare som har det, för att kringå det så begår man ett brott så varför inte använda bättre saker? Det är ju en gåta som många (inkl jag själv) inte fattar/fattade men sätter man sig in i det och ser det från ett annat perspektiv, så är det såhär.

Vem fan köper en cdrom och bränner data/information på istället för att skaffa ett usb som man kan skriva lera gånger till? ni sitter med cdskivan cd-r och resten sitter med usb, typ så kan man jämföra saken. Jag har inte sett någon i Sverige som pratar om Licenser och hur öppen källkod verkligen gör skillnad som syns det är väl jaǵ då, och chloe och sedan daniel och daniel en som fightades med netatonce och daniel som skapat curl.

Annars ser jag adrig någon som pratar om detta det är ju också sjukt.

Säg att jag vill skapa en minidator, jag vill då sälja minidatorn och ha stöd för HDMI men jag har ju inget startkapital men jag har en jävligt bra idé. Går det? Nej, det går inte för bara klistermärket på lådan måste finnas och för att få det så kostrar det så in helvete mkt de ägs av sony bl.a. Därför har te.x inte Ardunio hdmi port osv. Detta är ju ett problem ingen talar om för det är pengar inblandat, pengar är DÅLIGT tycker jag på grund av dessa saker det går väl leva ändå, kolla stallman, mudge, linus, lärarna på skolan är dom mindre lyckliga tror ni för det? Knappast, tvärtom men det är vad jag tänker om detta sen är vi alla olika.

Så varför slår inte Linux igenom? För människor köper ju maffians prylar vars kod är STÄNGD, punkt slut. (det gäller alla 80% som har en pc men det finns inte mkt val därför är det kaptalisterna som förstör inte moster vera för hon vet ju inte bättre, tyvärr för all jävla skit reklam)

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-11-02 kl. 22:48.
Citera
2022-11-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Om man räknar med alla typer av enheter som kör en Linux an man nog säga att linux är det vanligaste operativsystemet.

När vi snackar Desktop så är Windows det vanligaste.

Hur pass viktigt Linux är som Operativsystem så brukar jag tänka såhär:

Om datorn skulle uppfinnas idag och med det så presenteras det tre olika operativsystem (Så som det ser ut idag)
1. Linux
2. iOS (Apple)
3. Windows

Så vill jag bestämt påstå att det skulle se ut så här.
- De som är intresserade och kunniga skulle välja Linux.
- De som inte är intresserade utan bara vill ha en dator för att utföra ett jobb skulle välja iOS/Apple

... Nej jag glömde inte Windows, det är ingen som skulle välja det.
Enda anledningen till att det är så stort idag är för att BillyG lyckades få ett avtal med IBM om att MS-DOS skulle komma förinstallerad på datorer när man köper det i butik, och man fortsätter att använda det för att M$ produkterna är bekanta och/eller man är rädd för att testa nått nytt.

Den enda nackdelen med Linux är att den som sagt inte slagit igenom på Desktop än.
Men personligen så förstår jag inte vad det är som saknas, har kört Linux Desktop i många år nu. Men visst, jag arbetar mycket i konsollen, men det är nog bara för att det går snabbare och tycker inte om att sitta och klicka med musen ett 40-tal gånger när man kan skriva ett komando för att utföra samma sak.

Det enda logiska anledningen jag kan tänka mig är att stora aktörer inte skapar sina program för Linux.
Till exempel Adobe, Autodesk, Stora speltillverkare osv
(Kan det vara så att till exempel Microsoft mutar de för att inte tillverka Photoshop/AutoCAD för Linux)

Men vill påstå att allt nytt som kommer som inte ska vara en Apple enhet eller en Windows desktop kommer att köra Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Så är det verkligen.

Allting från telefon, till sateliter, till drönare till bilar till garageporten, till tv boxen, smart tvn, varenda website man besöker, klockor som syncas med ntp över hela världen, bootloadern är ofta det också, recovery shell, ardunio, hissen, kameror, scanners, betalningsystem, varenda brandvägg i alla routrar kör med iptables/nftables, bankens servrar (inte bankomauter dock i sverige), larmet, dörrklockan, klockan på armen, bredbandsmodemet, skrivare, faxar, vissa powerbanks, odlingsystem i växhus för att sköta vattningen som i sin tur ger oss föda och ett enklare sätt att producera mat, jukeboxen, banditen på båten, radar system och ja i princip vad som helst bussystemet, tåg konduktörens biljett system, bussens biljettsystem, kommunikationen med fjärrstyning i universum flera miljoner mil bort, ph mätare, räknare som räknar antalet besök in och ut från affären, smart hubbar, univdersall kontroller, bilnyckeln, bilens radio mottagare ja jag kan fortsätta i 5 sidor till. ALLT utan det som folk tydligen har hemma.

Jag har bara Linux, det är ju mycket mycket mer kraftfullt än windows på alla dess olika sätt den som säger annat har FEL för det finns bätrtre codecs till ljud utan begränsningar som LDAC, det finns bättre brandväggar, autmatisera mail, notify systrem till ens mail om disken är full det finns mer möjligheter än till windows och apple i alla dess olika miljöer för det är ÖPPET du kan te.x ändra DRM skydd det kan du inte på Apple te.x det har dom valt att ta bort så det ända gången man använder Windows det är för att Spela Spel där är windows det bästa altenativet MEN det är för att bolagen vägrar att samarbeta med linux för det finns inga pengar att tjäna på microsoft för det är där dom flesta människor finns, android visar väl ganska bra att det går.

Windows är dött inom MAX 5-10 år tror jag dom misslyckas ölverallt till och med med telefoner, det är historia nu det är annorlunda idag än vad det en gång var. Kina har blockat Windows pga av alla infekterade enheter det bär med sig. Det är på väg mot rätt riktning, linux är linux kärnan sen har du te.x https://kde.org/plasma-desktop/ det är ju kraftfullare än vad både apple och microsoft är ihop på det grafiska,möjligheterna är oändliga det är nog det som är ett problem att man inte vet vad som är vad tror jag eller det känns så när man läser runt det gäller att förstå vad som är vad för linux är linux.

Windows är stort för det fanns inget altenativ förr i tiden, allt var förinstallerat med windows varenda dator i affären och så är det fortfarande därför slår det aldrig igenom, det är orättvis konkurans för dom köper ju marknaden det betyder inte att det är bäst, verkligen INTE!´

Varför kör folk saker som kostar pengar istället och infekterad med sjukt mkt konstiga saker som kan få en i fara? (i flera år tills på senare år har linux i princip varit virusfritt nu har det ökat LITE men inte märkbart typ). För den som surfar är det ju pengar att tjäna, en tryggare miljö och allt annat vad det innebär. MEN Money talks, tyvärr är det sanningen. Varför kör man något där virus finns när man kan vara virusfri? Det finns ju inte en chans i himmelen att moster vera klommer köra linux, hon vet ju inte ens att det finns typ så någon som vågat proa provar först? Så funkar det de tär klart det inte slår igenom men det är påväg att förändras, som tur är.

En telefon är fantastisk? Liknande kunde människor kört på datorn också men där fanns det no $ för på telefoner har vi samsung m.m som har mycket pengar, tråkigt för alla som inte vet hur bra linux är men det är inte mkt man kan göra som "vanlig" svensson mer än att tipsa om det. Jag minns första gången jag installerade Mandrake, då var det en röd hatt vid startmenyn och ganska krångligt och buggigt men jag tror folk har den bilden kvar idag, linux finns överallt till och med i dina hörlurar det är stabilt idag och QT finns till Linux preciss om till Windows om man kan skapa grafiska saker men det kommer, just wait for it Microsoft måste försvinna dom köper upp allting som går och limiterar det till sig själva precis som Apple, vi får hoppas bara för allt i världen att dom inte låser Call of Duty som mest spelas på sony för att tjäna pengar, det är ju många som oroas över detta just nu men det är väl inte bra? Det är ju fan katastrof!

Playstation är också linux, projektorn...... osv, raspberry pi var ju ett projekt som började med att kunna lära barn utveckling men det gick inte att göra billigt för att hdmi kontakten och dess license är SVIN DYR bara att få ha loggan på sitt paket kostar license pengar och skapar man då rpis i en stor skala så kan man inte bidra för det kostar helt enkelt för mkt pengar, men alla får vara med och bidra det är ju bättre då, men m´en det ärt som det är.

Det är ju maffian vi pratar om som tar alla pengar, köper man deras varor så stödjer man detta. Jag gör det INTE. Men prata inte helst om det, om du säger till dom som använder det som är bäst så kommer dom aldrig erkänna att det inte är malware för dom vet ju allt, men egentligen har dom ingen aning för det vet ingen mer än dom själva som skapat systemet det är ju sanningen ingenting annat. Tur valet är fritt i Sverige, det är vissa länder som inte tillåter en att välja. Asien bannade windows 8 bl.a osv osv osv. Ge mig EN ÄNDASTE anledning till varför man skall köra ntfs som hela tiden kommer käka din hårddisk i dess sätt att hantera datan på eller APPFS med apple där sakerna ä´r READ ONLY. Varför är det så? Varför vill man ha det så det finns INGEN positiv egenskap med detta överrhuvud taget för den användare som har det, för att kringå det så begår man ett brott så varför inte använda bättre saker? Det är ju en gåta som många (inkl jag själv) inte fattar/fattade men sätter man sig in i det och ser det från ett annat perspektiv, så är det såhär.

Vem fan köper en cdrom och bränner data/information på istället för att skaffa ett usb som man kan skriva lera gånger till? ni sitter med cdskivan cd-r och resten sitter med usb, typ så kan man jämföra saken. Jag har inte sett någon i Sverige som pratar om Licenser och hur öppen källkod verkligen gör skillnad som syns det är väl jaǵ då, och chloe och sedan daniel och daniel en som fightades med netatonce och daniel som skapat curl.

Annars ser jag adrig någon som pratar om detta det är ju också sjukt.

Säg att jag vill skapa en minidator, jag vill då sälja minidatorn och ha stöd för HDMI men jag har ju inget startkapital men jag har en jävligt bra idé. Går det? Nej, det går inte för bara klistermärket på lådan måste finnas och för att få det så kostrar det så in helvete mkt de ägs av sony bl.a. Därför har te.x inte Ardunio hdmi port osv. Detta är ju ett problem ingen talar om för det är pengar inblandat, pengar är DÅLIGT tycker jag på grund av dessa saker det går väl leva ändå, kolla stallman, mudge, linus, lärarna på skolan är dom mindre lyckliga tror ni för det? Knappast, tvärtom men det är vad jag tänker om detta sen är vi alla olika.

Så varför slår inte Linux igenom? För människor köper ju maffians prylar vars kod är STÄNGD, punkt slut. (det gäller alla 80% som har en pc men det finns inte mkt val därför är det kaptalisterna som förstör inte moster vera för hon vet ju inte bättre, tyvärr för all jävla skit reklam)

// wuseman

Om det verkligen är som ni påstår/hävdar, så skulle Microsofts molntjänster (365/Azure) vara helt körda, stendöda.

Istället har dom väl typ en femtedel av marknaden? Och växer.

Har ni provat att köra Microsoft AD på en linux-server? Eller Teams? Microsoft SQL? Sharepoint? Exchange?

Skulle vara intressant med lite erfarenheter…
Citera
2022-11-02, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Om det verkligen är som ni påstår/hävdar, så skulle Microsofts molntjänster (365/Azure) vara helt körda, stendöda.

Istället har dom väl typ en femtedel av marknaden? Och växer.

Har ni provat att köra Microsoft AD på en linux-server? Eller Teams? Microsoft SQL? Sharepoint? Exchange?

Skulle vara intressant med lite erfarenheter…

Nej, det är ingenting jag rekommenderar dig eller någon på denna planeten att göra heller.

Vänligen förstå att båda operativsystemen är olika, den interna implementeringen av nedanstående delsystem är olika.

a) kärna
b) processarkitektur
c) Minnesarkitektur

Så jag skulle inte rekommendera att köra Windows-program på linux och det finns ingen garanti för att de skulle köras heller. När jag sa inte rekommendera att det finns ett sätt att göra det med WINE, du kan ladda ner WINE s/w och prova att installera applikationerna på Windows men detta rekommenderas inte, det är två helt olika system från absolut innersta biten i kärnan det går inte jämföra på detta viset. Är det verkligen måstre så använd en virtuell miljö. Det går dock att köra linux progrma på windows numera helt korrekt då WSL2 är en del av Windows men detta är långt ifrån att köra det på en maskin om man är djupt insatt i linux och vill bestämma själv då är det limiterat, men för majoriteten funkar WSl2 helt perfekt för det mesta men NASA skulle te.x aldrig göra det för det finns inte den möjligheten till inställningar i kärnan som finns annars som man vill ha. Bara som en varning, använd microsofts saker på microsoft och linux saker på linux, mixa inte det blir inte bra.
Senast redigerad av wuseman 2022-11-02 kl. 23:04.
Citera
2022-11-02, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Nej, det är ingenting jag rekommenderar dig eller någon på denna planeten att göra heller.

Vänligen förstå att båda operativsystemen är olika, den interna implementeringen av nedanstående delsystem är olika.

a) kärna
b) processarkitektur
c) Minnesarkitektur

Så jag skulle inte rekommendera att köra Windows-program på linux och det finns ingen garanti för att de skulle köras heller. När jag sa inte rekommendera att det finns ett sätt att göra det med WINE, du kan ladda ner WINE s/w och prova att installera applikationerna på Windows men detta rekommenderas inte, det är två helt olika system från absolut innersta biten i kärnan det går inte jämföra på detta viset.

Hur i all världen har du då fått för dig att ”allt” körs på Linux?

Finns det en enda myndighet, en enda region eller kommun i Sverige som inte baserar behörighetshanteringen på en Microsoft AD-instans?

Hur förklarar du Microsoft 20%-iga marknadsandel inom molntjönster om ”allt” körs på linux?

Har du överhuvudtaget sett en IT-miljö, i verkligheten?
Citera
2022-11-02, 23:25
Bannlyst
Citat:
Hur i all världen har du då fått för dig att ”allt” körs på Linux?

Finns det en enda myndighet, en enda region eller kommun i Sverige som inte baserar behörighetshanteringen på en Microsoft AD-instans?

Hur förklarar du Microsoft 20%-iga marknadsandel inom molntjönster om ”allt” körs på linux?

Har du överhuvudtaget sett en IT-miljö, i verkligheten?

Hehe, va jag har aldrig hört talats om det du pratar om jag har läst om det i någon artkiel här och där men aldrig har jag provat det, jag vet inte ens hur det ser ut.

Men visst, jag kan ju fråga dig med så är vi lika ovetandes om samma sak?

Rymdfarkoster och instrumentering förstår jag mig på"exakt och förståelse för hur satelliter är konstruerade, hur de styrs samt hur man kommunicerar med satelliterna. Jag har lekt mycket med detta man lär sig att planera och konstruera utrustning för satelliter, raketer och höghöjdsballonger och lär dig hur signaler från dessa analyseras.

Rymdens och atmosfärens fysik där lär man fysiken bakom fenomen i rymden och jordens atmosfär. Det handlar bland annat om växelverkan mellan solen, jorden, och andra planeter i solsystemet. Också om atmosfärsvetenskap och klimatförändringar, samt metoder för hur fenomen i rymden och atmosfären observeras med moderna instrument från jorden och rymden.

Du vet, i min värld finns det inga virus som altenativ och i rymden kan man inte öppna fönster och som jag sagt inte odla äppelträd så ddärför kör man linux i rymden.

Sen kör det du nu pratar om som jag inte vet vad det är, microsofts teams låter som en gruppchatt. Det finns tusentals altenativ för som nog är bättre på linux men jag har aldrig använd en webcam eller mic på datorn i hela mitt liv.

Måste vi tävla? Frågan var hur vanligt det var och 2038 säger väl det mesta om hur det fungerar.

Linux använde ursprungligen en 64-bitars time_t endast för 64-bitars arkitekturer och 32-bitars ABI ändrades inte på grund av bakåtkompatibilitet problem från och med version 5.6 av 2020 stöds 64-bitars time_t också detta är 2 årsen? Vi är på version 6.0* nu. Detta gjordes främst för alla dess olika IoT enheter världen runt oss för man jobbar för att lösa problemet.

Vad gör du när all tid bara ställer in sig på 1901? Varför är det ett problem om inte linux är stort? Vad händer med hela systemet, pengar, allt allt allt runt omkring oss?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Year_2038_problem.gif

Jag älskar rymden, därför har jag en rymdman som banner på min github som är ända profilen, jag älskar fysik och även kemi och allt som går att skapa själv, för många är "stratus" för mig är det bara en hobby. Använd det som passar det är väl ingen tävling heller. Så... vet du hur man flög drönaren rekordlångt på mars nyligen? Antagligen inte, lika lite vet jag vad du använder på din arbetsplats.
Senast redigerad av wuseman 2022-11-02 kl. 23:34.
Citera
2022-11-02, 23:33
Medlem
Citat:

Allt körs självklart inte på Linux, men många saker som folk använder till vardags använder Linux, även om det inte märks. Och med "använder" i det här sammanhanget menar jag inte bara det man gör själv, direkt, utan också det du använder indirekt, tänk routrar på internet. Jag har, några olika gånger, hört att om all utrustning som idag kör Linux skulle sluta fungera så skulle också internet sluta fungera.

---------------------

På ett annat plan har Microsoft en del att fundera på: deras marknad som OS-leverantör är kontorsdatorer. Men de kläms mellan å ena sidan billiga datorer (Chromebooks och liknande) och å andra sidan beräkningsmonstren som du kan hyra in dig på för att få tillgång till obegripligt mycket beräkningskapacitet under en kort tid.

De billigaste datorerna används i tämligen liten utsträckning för att skapa tex skrivna dokument, men detta kan räcka för att folk skall börja fundera på om de verkligen måste köpa senaste versionen av MS Office, eller om de verkligen måste prenumerera på Office365. För en del människor kommer valet att bli att inte köpa (eller prenumerera på) det som Microsoft erbjuder, och när dessa personer börjar prata med andra kan några av dessa också välja bort Microsoft. När tillräckligt många gjort detta val kan det bli en självförstorande snöboll och Microsofts marknadsledande position kan vara borta på några få år.

Och på andra änden av skalan har vi de enorma stordatorerna som säljer beräkningskapacitet per processortimme. För tillfället (och sedan minst tio år tillbaka) är det bara Linux på de snabbaste 500 datorerna i världen (se top500.org). Därifrån kan Linux sprida sig, främst till de som sköter om datorerna, och forskarna som köper tid på datorerna. Även om det fortfarande lär vara Windows/iOS på deras kontorsdatorer så kommer några av dem att börja fundera på Linux på kontorsdatorn också, då det skulle (kanske) underlätta kommunikationen med stordatorn de hyr in sig på.

-------------------

Lite här och var hör man att Linux bryter in i områden som tidigare "tillhörde" Microsoft. Det senaste jag minns jag har hört om var börsen i London, som för 10-15 år sedan köpte in nya datorer med Linux. Det kostade dem över 100M pund (dvs över en miljard svenska kronor), och de hade testat några versioner av Linux innan de bestämde sig för en specifik. Och det som drev på bytet var inte främst att hårdvaran var gammal (men det kan ha hjälpt göra bytet tidigare) utan att med Windows var svarstiden från servrarna inte jämn: den kunde variera mellan millisekunder till sekunder. För en verksamhet som börsen i London är en sådan variation oacceptabel, så de bytte till ett OS som levererade långt mindre variation i svarstiderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in