Citat:
Ursprungligen postat av
nyfirma
Linux dominerar ca. 95% av hela internet.
I princip alla webbplatser, bilar, kylskåp, kassasystem, printers, m.m. kör med Linux av den enkla anledningen att det är gratis och det mest stabila alternativet.
Verkar vara få som förstår hur viktigt GNU/Linux är för internet som helhet.
Windowsservers hade aldrig kunnat prestera på samma sätt.
Så är det verkligen.
Allting från telefon, till sateliter, till drönare till bilar till garageporten, till tv boxen, smart tvn, varenda website man besöker, klockor som syncas med ntp över hela världen, bootloadern är ofta det också, recovery shell, ardunio, hissen, kameror, scanners, betalningsystem, varenda brandvägg i alla routrar kör med iptables/nftables, bankens servrar (inte bankomauter dock i sverige), larmet, dörrklockan, klockan på armen, bredbandsmodemet, skrivare, faxar, vissa powerbanks, odlingsystem i växhus för att sköta vattningen som i sin tur ger oss föda och ett enklare sätt att producera mat, jukeboxen, banditen på båten, radar system och ja i princip vad som helst bussystemet, tåg konduktörens biljett system, bussens biljettsystem, kommunikationen med fjärrstyning i universum flera miljoner mil bort, ph mätare, räknare som räknar antalet besök in och ut från affären, smart hubbar, univdersall kontroller, bilnyckeln, bilens radio mottagare ja jag kan fortsätta i 5 sidor till. ALLT utan det som folk tydligen har hemma.
Jag har bara Linux, det är ju mycket mycket mer kraftfullt än windows på alla dess olika sätt den som säger annat har FEL för det finns bätrtre codecs till ljud utan begränsningar som LDAC, det finns bättre brandväggar, autmatisera mail, notify systrem till ens mail om disken är full det finns mer möjligheter än till windows och apple i alla dess olika miljöer för det är ÖPPET du kan te.x ändra DRM skydd det kan du inte på Apple te.x det har dom valt att ta bort så det ända gången man använder Windows det är för att Spela Spel där är windows det bästa altenativet MEN det är för att bolagen vägrar att samarbeta med linux för det finns inga pengar att tjäna på microsoft för det är där dom flesta människor finns, android visar väl ganska bra att det går.
Windows är dött inom MAX 5-10 år tror jag dom misslyckas ölverallt till och med med telefoner, det är historia nu det är annorlunda idag än vad det en gång var. Kina har blockat Windows pga av alla infekterade enheter det bär med sig. Det är på väg mot rätt riktning, linux är linux kärnan sen har du te.x
https://kde.org/plasma-desktop/ det är ju kraftfullare än vad både apple och microsoft är ihop på det grafiska,möjligheterna är oändliga det är nog det som är ett problem att man inte vet vad som är vad tror jag eller det känns så när man läser runt det gäller att förstå vad som är vad för linux är linux.
Windows är stort för det fanns inget altenativ förr i tiden, allt var förinstallerat med windows varenda dator i affären och så är det fortfarande därför slår det aldrig igenom, det är orättvis konkurans för dom köper ju marknaden det betyder inte att det är bäst, verkligen INTE!´
Varför kör folk saker som kostar pengar istället och infekterad med sjukt mkt konstiga saker som kan få en i fara? (i flera år tills på senare år har linux i princip varit virusfritt nu har det ökat LITE men inte märkbart typ). För den som surfar är det ju pengar att tjäna, en tryggare miljö och allt annat vad det innebär. MEN Money talks, tyvärr är det sanningen. Varför kör man något där virus finns när man kan vara virusfri? Det finns ju inte en chans i himmelen att moster vera klommer köra linux, hon vet ju inte ens att det finns typ så någon som vågat proa provar först? Så funkar det de tär klart det inte slår igenom men det är påväg att förändras, som tur är.
En telefon är fantastisk? Liknande kunde människor kört på datorn också men där fanns det no $ för på telefoner har vi samsung m.m som har mycket pengar, tråkigt för alla som inte vet hur bra linux är men det är inte mkt man kan göra som "vanlig" svensson mer än att tipsa om det. Jag minns första gången jag installerade Mandrake, då var det en röd hatt vid startmenyn och ganska krångligt och buggigt men jag tror folk har den bilden kvar idag, linux finns överallt till och med i dina hörlurar det är stabilt idag och QT finns till Linux preciss om till Windows om man kan skapa grafiska saker men det kommer, just wait for it Microsoft måste försvinna dom köper upp allting som går och limiterar det till sig själva precis som Apple, vi får hoppas bara för allt i världen att dom inte låser Call of Duty som mest spelas på sony för att tjäna pengar, det är ju många som oroas över detta just nu men det är väl inte bra? Det är ju fan katastrof!
Playstation är också linux, projektorn...... osv, raspberry pi var ju ett projekt som började med att kunna lära barn utveckling men det gick inte att göra billigt för att hdmi kontakten och dess license är SVIN DYR bara att få ha loggan på sitt paket kostar license pengar och skapar man då rpis i en stor skala så kan man inte bidra för det kostar helt enkelt för mkt pengar, men alla får vara med och bidra det är ju bättre då, men m´en det ärt som det är.
Det är ju maffian vi pratar om som tar alla pengar, köper man deras varor så stödjer man detta. Jag gör det INTE. Men prata inte helst om det, om du säger till dom som använder det som är bäst så kommer dom aldrig erkänna att det inte är malware för dom vet ju allt, men egentligen har dom ingen aning för det vet ingen mer än dom själva som skapat systemet det är ju sanningen ingenting annat. Tur valet är fritt i Sverige, det är vissa länder som inte tillåter en att välja. Asien bannade windows 8 bl.a osv osv osv. Ge mig EN ÄNDASTE anledning till varför man skall köra ntfs som hela tiden kommer käka din hårddisk i dess sätt att hantera datan på eller APPFS med apple där sakerna ä´r READ ONLY. Varför är det så? Varför vill man ha det så det finns INGEN positiv egenskap med detta överrhuvud taget för den användare som har det, för att kringå det så begår man ett brott så varför inte använda bättre saker? Det är ju en gåta som många (inkl jag själv) inte fattar/fattade men sätter man sig in i det och ser det från ett annat perspektiv, så är det såhär.
Vem fan köper en cdrom och bränner data/information på istället för att skaffa ett usb som man kan skriva lera gånger till? ni sitter med cdskivan cd-r och resten sitter med usb, typ så kan man jämföra saken. Jag har inte sett någon i Sverige som pratar om Licenser och hur öppen källkod verkligen gör skillnad som syns det är väl jaǵ då, och chloe och sedan daniel och daniel en som fightades med netatonce och daniel som skapat curl.
Annars ser jag adrig någon som pratar om detta det är ju också sjukt.
Säg att jag vill skapa en minidator, jag vill då sälja minidatorn och ha stöd för HDMI men jag har ju inget startkapital men jag har en jävligt bra idé. Går det? Nej, det går inte för bara klistermärket på lådan måste finnas och för att få det så kostrar det så in helvete mkt de ägs av sony bl.a. Därför har te.x inte Ardunio hdmi port osv. Detta är ju ett problem ingen talar om för det är pengar inblandat, pengar är DÅLIGT tycker jag på grund av dessa saker det går väl leva ändå, kolla stallman, mudge, linus, lärarna på skolan är dom mindre lyckliga tror ni för det? Knappast, tvärtom men det är vad jag tänker om detta sen är vi alla olika.
Så varför slår inte Linux igenom? För människor köper ju maffians prylar vars kod är STÄNGD, punkt slut. (det gäller alla 80% som har en pc men det finns inte mkt val därför är det kaptalisterna som förstör inte moster vera för hon vet ju inte bättre, tyvärr för all jävla skit reklam)
// wuseman