• 4
  • 5
2022-11-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag tror inte att Linux på desktop kommer växa i raketfart inom de kommande åren, men kanske att användandet går upp till 5-10%. Vilket kan räcka till för att bli taget seriöst.

Jag håller helt med dig: Linux kommer inte att växa i någon nämnvärd omfattning. Och anledningen är enkel: de flesta vill bara använda specifika program, typ Photoshop. MS Office och liknande. Dessa fungerar på Mac och Windows, varpå de flesta skaffar en dator med iOS eller Windows.

Men det intressanta kommer om Linux växer till 10% eller mer. Då lär det bli intressant även för kommersiell mjukvara att finnas tillgänglig på Linux, och då kan "avhoppen" till Linux verkligen skjuta fart, eftersom du plötsligt har "alla" program du vill ha där. Och om väl "avhoppen" börjar ta fart så kan det gå väldigt fort innan det dominerande OS:et är Linux.
Citera
2022-11-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
Linux dominerar ca. 95% av hela internet.
I princip alla webbplatser, bilar, kylskåp, kassasystem, printers, m.m. kör med Linux av den enkla anledningen att det är gratis och det mest stabila alternativet.

Verkar vara få som förstår hur viktigt GNU/Linux är för internet som helhet.

Windowsservers hade aldrig kunnat prestera på samma sätt.

Kassasystem är väl ofta Windows. (tyvärr)
Citera
2022-11-16, 17:54
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Kassasystem är väl ofta Windows. (tyvärr)

Ja, butikssystem är alltid Windows, lyckligtvis.
Citera
2022-11-16, 19:14
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jaså, har Tesla öppen källkod? Tror jag absolut inte, eftersom det är en konkurrensfördel.
Har Volvo öppen källkod för sin driver assistance?

Edit: Verkar som att Tesla har släppt "delar" av sin Autopilot som open source, men inte allt?

Volvos teknologi för självkörande bilar utvecklas av Zenseact och enligt en bekant till mig som jobbar där så är det Linux som gäller för hela slanten.

Här är en video med lite reklam för deras teknologi. (notera sensorerna på bilen)

Ifall programvaran de utvecklar i sin tur är öppen källkod förtäljer inte historien. Men killgissar att den kommer behöva anpassas så pass mycket till bilen (dvs alla sensorer) att den inte kommer fungera i andra bilar (då varje biltillverkare kommer ha en egen uppsättning av sensorer)

Man kan ju också tänka sig att ingen biltillverkare vill basera sin programvara dels proprietär kod eller hamna i Microsofts licens-träsk.
Citera
2022-11-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Det enda logiska anledningen jag kan tänka mig är att stora aktörer inte skapar sina program för Linux.
Till exempel Adobe, Autodesk, Stora speltillverkare osv
(Kan det vara så att till exempel Microsoft mutar de för att inte tillverka Photoshop/AutoCAD för Linux)

Men vill påstå att allt nytt som kommer som inte ska vara en Apple enhet eller en Windows desktop kommer att köra Linux.

Autodesk skapar absolut program för Linux, t.ex. Flame för att nämna ett jag läste om. Inom 3D-modellering/rendering var i a f Linux ledande förut, vet inte hur det är idag.

Adobe skapade också program för Linux, Acrobat Reader, men de har väl slutat.

Om man med Linux tänker på själva Linux-kärnan så har vi Android som största plattform, och ChromeOS är också linuxbaserat, dock inte open source som Android.
Citera
2022-11-17, 21:56
Medlem
Linux har jättestor spridning på massa integrerade system, många switchar(inte dumswitchar då), routrar, brandväggar, accesspunkter, appliance boxar, tvboxar osv kör linux, derivat av linux eller modifierad linux.
Ser man bara till internet så är många DNS servrar och webbservrar linux.

Men ungefär där slutar det, vilket förvisso är ganska många, men så fort det blandas in en applikation/webbsida som antingen ska hämta eller lämna data till ett annat system som då oftast är kopplad till en businessprodukt så körs oftast dessa system på windows.
I företagsvälden, dess applikationer och dess servrar är det generellt extremt ovanligt med linux.
Citera
2022-11-18, 13:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Linux har jättestor spridning på massa integrerade system, många switchar(inte dumswitchar då), routrar, brandväggar, accesspunkter, appliance boxar, tvboxar osv kör linux, derivat av linux eller modifierad linux.
Ser man bara till internet så är många DNS servrar och webbservrar linux.

Men ungefär där slutar det, vilket förvisso är ganska många, men så fort det blandas in en applikation/webbsida som antingen ska hämta eller lämna data till ett annat system som då oftast är kopplad till en businessprodukt så körs oftast dessa system på windows.
I företagsvälden, dess applikationer och dess servrar är det generellt extremt ovanligt med linux.

Mycket sant, internets backbone, DNS, routrar, gateways mm = Linux. Av uppenbara skäl, det är "gratis" och kan modifieras av kravställaren.
Men så fort det är professionella program och tillämpningar så är det nästan alltid Windows som körs.
Så har det varit länge och kommer fortsätta att vara en lång tid framöver.
Att folk skulle gå över till Linux "because...." är något vi hört från open source tomtar sen tidernas begynnelse men det kommer aldrig att hända.
Citera
2022-11-21, 10:13
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Autodesk skapar absolut program för Linux, t.ex. Flame för att nämna ett jag läste om. Inom 3D-modellering/rendering var i a f Linux ledande förut, vet inte hur det är idag.

Adobe skapade också program för Linux, Acrobat Reader, men de har väl slutat.

Om man med Linux tänker på själva Linux-kärnan så har vi Android som största plattform, och ChromeOS är också linuxbaserat, dock inte open source som Android.

Jo, vissa små program har de på Linux sidan. Men jag tänkter mer på Architecture, Revit när det gäller Autodesk sam Illustrator, Photoshop för Adobe.

Dvs sånna program som företag har som "standard program" för sin branch.
Har bland annat hört att Autodesk Architecture för mac är inte kompatibelt med projekten skapade för Architecture på PC/Windows
Citera
2022-12-29, 14:28
Medlem
Som många har sagt är det många företag och myndigheter som kör Microsoft AD-lösningar, gissar på att det är där de flesta Windows-servrar körs?
Ska väl också nämnas att Microsoft Azure kör stor del Linux också.

När det gäller embedded får nog Linux slåss lite med QNX och BSD, sen vet jag inte om man ska räkna in så enkla system som inte klarar något tyngre än FreeRTOS exempelvis (det var någon som nämnde Arduino förut, där kör man garanterat inte Linux).

Min erfarenhet av fordonsindustrin (alltså vad som körs i fordon) så är det en mix av QNX och Linux och helt proprietära lösningar. Och bara för att kerneln är open source behöver ju inte självkörnings-systemen vara det.
Citera
2022-12-30, 08:29
Bannlyst
Linux körs antaligen i din smart TV , din router , din bil har troligen i någon av bilens alla datorer. Jag tro personligen att vi kommer över mer och mer till webbappar. Då skiter i samma vad "terminalen" kör för OS. Kombination med sämre tider och hållbarshet tänk, kommer man mer och mer återvinna äldre hårdvara, där kan Linux göra sussen.
Citera
2023-02-09, 00:15
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Linux körs antaligen i din smart TV , din router , din bil har troligen i någon av bilens alla datorer. Jag tro personligen att vi kommer över mer och mer till webbappar. Då skiter i samma vad "terminalen" kör för OS. Kombination med sämre tider och hållbarshet tänk, kommer man mer och mer återvinna äldre hårdvara, där kan Linux göra sussen.

Mm, Linux dominerar på nästan alla plan förutom som desktop.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in