2022-11-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zed36512
Men har ni inte lärt er att det är okej att vara landsförrädare om man tillhör rätt parti ?

Ingen landsförrädare. Tog emot en muta bara. Precis som halva Sverige.
Citera
2022-11-02, 15:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Rättssäkerhet handlar om juridik. Det överlåter jag till det rättsvårdande organen att sköta. Vi kan konstatera att Jarnvall har förmedlat information från försvarsmakten till en presumtiv budgivare i en upphandling av helikoptrar (i vart fall enligt honom själv). Det innebär att han går ett franskt företags ärenden till möjligt men för den svenska försvarsmakten och detta gör han mot ekonomisk ersättning.

Jag tycker att det är patetiskt att svärjevänner inte klarar av att fördöma ett sådant agerande. Om det hade varit en centerpartist som agerat på motsvarande sätt hade tråden varit fyll av svärjevänner som kraftfullt fördömt agerande.

Det är bl.a det som är så patetiskt med er att ni in i döden försvarar vilka dumheter som helst från SD-folk. Konsekvent använder er av whataboutism istället för att bedöma var sak för sig oavsett vem som utför en handling
Jag skulle kunna ta dig seriöst om du slutade med dina larviga uttryck som "Svärjevänner", "svans", "stollar" etc. Det är det som sänker dig mest. Och i din värld tycks alla som stöjder eller någonsin försvarar SD vara vilseledda idioter som dogmatiskt följer partiets vilja utan att tänka efter. Så är det naturligtvis inte. Det borde du också inse om du tänker efter.

I stället är det så klart så att de som röstar på SD själva verket har en högre grad av självständigt tänkande och bättre analytisk förmåga än väljaren i gemen. De har vågat gå före, sett problem i samhället i tid och inte låtit sig invaggas i medias lugnande amsagor om "det perfekta landet".

Vad gäller caset med Jarnvalls eventella fel så försvarar jag inte hans påstådda agerande. Var har jag skrivit det? Men jag anser att innan någon är dömd för en eventulle olaglig handling, ska hen betraktas som oskyldig! Det är därför vi har ett rättsväsende, som du mycket riktigt påpekar.
Citera
2022-11-02, 15:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Försvarsmakten begravde det när de såg att de kunde råka ut för skadestånd då det påverkade upphandlingen. Och tydligen så kände Christoffer den dåvarande chefen på försvarsmakten som begravde det. Äcklig lobbyist.
Dock är han varken åtalad eller dömd, utan det är diverse rök utan eld nonsens som läggs fram som om det vore en sanning.
Citera
2022-11-02, 15:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Här ljuger han ju uppenbarligen.

Han har nog ”glömt”. Det gör brottslingar ofta.
Citera
2022-11-02, 15:22
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag skulle kunna ta dig seriöst om du slutade med dina larviga uttryck som "Svärjevänner", "svans", "stollar" etc. Det är det som sänker dig mest. Och i din värld tycks alla som stöjder eller någonsin försvarar SD vara vilseledda idioter som dogmatiskt följer partiets vilja utan att tänka efter. Så är det naturligtvis inte. Det borde du också inse om du tänker efter.

I stället är det så klart så att de som röstar på SD själva verket har en högre grad av självständigt tänkande och bättre analytisk förmåga än väljaren i gemen. De har vågat gå före, sett problem i samhället i tid och inte låtit sig invaggas i medias lugnande amsagor om "det perfekta landet".

Vad gäller caset med Jarnvalls eventella fel så försvarar jag inte hans påstådda agerande. Var har jag skrivit det? Men jag anser att innan någon är dömd för en eventulle olaglig handling, ska hen betraktas som oskyldig! Det är därför vi har ett rättsväsende, som du mycket riktigt påpekar.

Så fort någon framträdande SD-politiker hamnar i blåsväder så stormar ett gäng SD-anhängar in på FB och försvarar personen och ofta agerandet. De som är kritiska kallas för kulturmarxister vänsterextremister mm. Whataboutismen flödar. Det är det som är SD-svansen, de enfaldigt lojala, de som försvara till varje pris helst utan sakliga argument.

Ditt påstående om Sd röstarna tror jag är din egen tolkning, Min tolkning är snarare att många Sd väljare vill ha enkla svar på komplexa problem och man litar därför gärna på personer inom partiet även om dom saknar kompetens. Det är personernas position som man respekterar inte kunnandet.
Det är därför man är fixerad vid antalet poliser och hårda straff som enda lösningen.
Det är därför man är klimatförnekare etc Sd vill inte i onödan komplicera saker gärna lätta svar på extremt komplexa frågor

Jag håller med dig om Jarnvall han är i juridisk mening inte dömd för något brott i samband med helikopteraffären så därvidlag kan vi inte betrakta honom som skyldig. Men det är inte det som är det intressanta handlingen visar vilken moralisk halt karln hade vid det tillfället och det är intressant. Kanske mer intressant för en politiker och kommunalråd
Citera
2022-11-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Det var 23 år sedan och ledde inte ens till åtal. Vem fan bryr sig?

Då har du väl inga problem med Reinfeldt heller?
Var ju 10-12 år sedan han gjorde sitt och han blev aldrig åtalad heller.
Om du är konsekvent vill säga…
Citera
2022-11-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Ingen landsförrädare. Tog emot en muta bara. Precis som halva Sverige.
Nja, han var inte i beslutsfattande position, då hade det varit en muta varvid frågan om försvarsledningen borde ha utretts istället när de var så angelägna om att ha helikoptern till varje pris.
Citera
2022-11-02, 15:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Har han sålt hemliga handlingar för 100.000 kr till franska staten. Så passar han ingenstans i samhället. Utom möjligen i Främlingslegionen.
Citera
2022-11-02, 16:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
https://mobile.twitter.com/grottlabben/status/1587769062360219648/photo/1

Inte riktigt medias slaskvinkel.
Citera
2022-11-02, 16:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Nja, han var inte i beslutsfattande position, då hade det varit en muta varvid frågan om försvarsledningen borde ha utretts istället när de var så angelägna om att ha helikoptern till varje pris.
Samma hkp som nu avvecklas för övrigt.
Citera
2022-11-02, 16:25
Medlem
Jagejagvemedus avatar
SD är de största landsförrädarna i vårt avlånga land
Citera
2022-11-02, 16:36
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu