2022-11-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarien89
Det är info som dom begär till T's abonnemang/själva mobilens märke osv.. Vet inte hur, men dom kan begära info på så sätt via mobilnummer , så länge hon hade ett abonnemang är det lätt att få reda på det mesta för tekniska.. Och därifrån så har dom i så fall fått reda på ifrån operatör om den stängts av manuellt eller inte.. Och det är nog BEVIS dom håller INNE.

ATT dom vill FINNA MOBILEN är nog pga andra omständigheter, så som bevis av vem som använt mobilen senast, bilder, papperskorg osv..

Det är förmodligen som sagt precis så. Men det är ju ändå lite märkligt att man i så fall inte anger exakt tidpunkt för mobilens batteri dog eller den stängdes av, eftersom det någonstans borde vara relevant för allmänheten om nu någon gjort ett iaktagande. Nu står det ju bara att man tappade kontakten någon gång omkring 04:00 (sista pejlning var 03:50). Men det är ju milsvidder i skillnad ändå kan jag lite tänka på hur långt man tex kan åka på tio minuter om de nu har färdats i bil tex. Tesen är ju ändå förmodar jag att de inte har gått med T ifrån huset.
Citera
2022-11-02, 13:59
Medlem
Framgår det om MH också fick lättade restriktioner?
Citera
2022-11-02, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
"Från podden:
Grannen ska även frågat JJ vem som har ställt en cykel slarvigt utanför grinden och JJ säger att det är hennes kompis som glömt den där. Hon säger ett namn till grannen men det är INTE Tove.
Grannen ställer då upp cykeln mot staket.
Det är också grannen som påpekar EFTER McDonalds att JJ kompis har glömt något i cykelkorgen så då tar JJ upp det.
Två män i en liten röd bil vid McDonalds ( han säger inte Audi) JJ säger att det är hennes bästa vän. Två manliga killar i 20 års åldern"

Vadå, förstår jag det här rätt nu att grannen har ändrat sitt vittnesmål? Tidigare gick ju storyn att grannen kör hem från McD med J. Han släpper av J på gatan utanför huset, ser hur J går mot huset och reagerar på att hon tar upp en påse ut ur cykelkorgen, en handling av henne som han fäster på minnet för att den verkar lite märklig i hans ögon. Detta sker i samband med att han ska parkera bilen.

Men nu är alltså hans story att det är han som har observerat cykeln och frågat om dess ägare och det är han som har ställt upp den och påpekat påsen för J?

Stämmer det att han har ändrat sitt vittnesmål i princip helt, eller har det blivit felciterat av någon någonstans? Om han har ändrat sitt vittnesmål så ändrar det ju verkligen hela spelfältet här i grunden på ritbordet för teorier...

Någon som kan reda ut exakt vad som gäller här kring grannens vittnesutsago?

Verkar som att uppgiften om påsen kommer 26/10 i tråden. Ser att redan vid 11:23 är artikeln i Expressen låst, men hittade två citat från den (man kan notera att uppgifterna från olika media kan variera. Här pratas det om EN man som JJ har träffat på McD. Man får nog vara mycket försiktig med att dra för snabba slutstser av uppgifter som inte överensstämmer med varandra. Kan vara så enkelt att media har uppgifter från någon annan än själva chaffisgrannen t ex.):

Inlägg @BlueGypsy 26/10 11:25
"Citat:
Kvinnan tog påse"
[...]
"Den cykeln ska ha stått där cirka klockan 04 på natten, alltså efter att kvinnan uppgett att Tove ska ha cyklat hem. På morgonen har dock samma cykel varit försvunnen.
Enligt vad Expressen erfar har polisen uppgifter om att det funnits en påse i cykelkorgen sent på natten. Vid återkomsten från McDonald’s, med en granne, ska den häktade kvinnan ha tagit med sig påsen till sin lägenhet i flerfamiljhuset.
"
https://www.flashback.org/sp82177608

Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Polis har också uppgifter om att en påse tagits från den försvunna kvinnans cykelkorg.
– Det är ju en saknad och man undrar vad som hänt, säger Toves vän Victoria Wigh, 29.

https://www.expressen.se/nyheter/fragetecknet-kring-toves-cykel-pasen-forsvunnen/

Man kan leta vidare bakåt kanske om man hittar något mer om hur grannen uttryckt sig mer exakt.
Citera
2022-11-02, 14:03
Medlem
Släpptes det även på M*j* Hellm*ns restriktioner?

*a
Citera
2022-11-02, 14:03
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Här kan du läsa det förloppet
https://archive.ph/Ixlil

Jag funderar på det här med Ts mobil. Kan det kanske vara så att JJ går och hämtar den i lägenheten när hon erbjuds skjuts, och sen lämnar över den till 'vännen' i den andra bilen på McD och ber dom göra sig av med den? Det är därför mobilen fångas av mobilmasten någon timme senare, trots att JJ då är tillbaka i lägenheten. Bilförarna meckar kanske isär den och slänger på väl valt ställe (sjö eller liknande).

Annars går ju inte storyn ihop, för JJ var ju bara kort på McD, men mobilsignalen plockades upp någon timme senare om jag förstått kronologin rätt. Å andra sidan har det flera gånger nämnts i media att "Ts mobil gör samma resa som JJ". Så kom den tillbaka till lägenheten eller inte? 🤔
Citera
2022-11-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tror de använder sig av Mapbox som är baserat på Bings (Microsofts) kartor.

Sportappar och elsparkcyklar och liknande tjänster använder sig av deras tjänser och positionering är GPS. (om de likt Google inte har sånt fuffens för sig i bakgrunden som kollar Wi-Fi i bakgrunden och positionerar m h a dem).

Jag har förresten skärmdumpat en Snap på Snapkartan från Illharjen från den söndagen tror jag det var 16/10 ifall den skulle bli intressant i utredningen. Visar bild på en gångbro där. Men ska inte ha nåt med detta att göra.

T hade ju snapchatkarta, går det att ta reda på för dig/någon i allmänheten om den var i gång och vart den sist isf positionerade mobilen? Tänker om någon av de vänner till T som hade henne på snapchat kan se det även i efterhand? T hade ju bevisligen igång snapchatkartan iaf på kvällen när hon tog sig till Nöjet för att leta efter den tjej hon var orolig för.

Men iaf, för att återgå till kärnfrågan - kan man vara helt säker på att det är säkert att T:s mobil färdades till McD samtidigt som J och grannen gjorde det? Är det helt uteslutet att det inte blivit något fel någonstans? Det var min fråga till dig.
Citera
2022-11-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Tror att någonstans bakåt i tråden så står det att hon har telia, ifall det hjälper

Sökte lite i tråden och det har inte skrivits ut vad TT hade för operatör.

Men på marken Karlslund 2:1 väster om Biltema står två master.

Den närmast är 3 och Hallon. Den det pratas om i media.

Den 1 km bakom är Telenor. Och de samarbetar med Tele2 vad gäller 4G och 5G. Denna mast täcker JJ’s bostad.

Jag vet var övriga master finns, t.ex Telia har mast på Gladan-parkeringen vid Gallerian. Så den lär koppla upp under den här färden till McD kanske och kan t o m vara JJ’s hemmamast.

Vad jag vill utröna sen på plats i Vetlanda hur säker denna uppgift är om att TT och JJ’s mobil följs åt.

Stökar med detta när jag hinner i små stötar då och då.
Citera
2022-11-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakygirl
Framgår det om MH också fick lättade restriktioner?

Eftersom åklagaren inte begärt restriktioner ang media för MH så förutsätter jag att hon får tillgång till media. Det är ju inget tingsrättens brukar lägga till om åklagaren inte ens begärt det.
Citera
2022-11-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Som jämförelse: I England har polisen 36 timmar på sig att väcka åtal efter ett frihetsberövande. De måste ha väldigt mycket på fötterna innan de plockar in någon.
Engelsk polis har mkt mer resurser, att övervaka o avlyssna
efter en misstänkt släppts pga brister i bevisningen..

Svensk o o Norsk polis samarbetade då när man avlyssnade Arboga- Johannas resa i bilen
och avlyssnade hotellrummet i Norge där hon bodde med sin pojkvän.
Citera
2022-11-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
T hade ju snapchatkarta, går det att ta reda på för dig/någon i allmänheten om den var i gång och vart den sist isf positionerade mobilen? Tänker om någon av de vänner till T som hade henne på snapchat kan se det även i efterhand? T hade ju bevisligen igång snapchatkartan iaf på kvällen när hon tog sig till Nöjet för att leta efter den tjej hon var orolig för.

Men iaf, för att återgå till kärnfrågan - kan man vara helt säker på att det är säkert att T:s mobil färdades till McD samtidigt som J och grannen gjorde det? Är det helt uteslutet att det inte blivit något fel någonstans? Det var min fråga till dig.

Man kan välja att bara visa för sina vänner så svårt som utomstående. Om man inte publicerar på den ”offentliga” snapkartan vilket är ovanligt.

24h sen försvinner positionen om du är aktiv och öppnar Snap. 8h är den kvar om du är inaktiv.

Alla använder inte detta.

Vad gäller McD t/r se mitt inlägg innan detta.
Citera
2022-11-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Släpptes det även på M*j* Hellm*ns restriktioner?

*a

Åklagaren har fått igenom dom restriktioner han begärde och han begärde inte restriktioner för media så ja MH få ta del av media.
Citera
2022-11-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan välja att bara visa för sina vänner så svårt som utomstående. Om man inte publicerar på den ”offentliga” snapkartan vilket är ovanligt.

24h sen försvinner positionen om du är aktiv och öppnar Snap. 8h är den kvar om du är inaktiv.

Alla använder inte detta.

Vad gäller McD t/r se mitt inlägg innan detta.

Läste ditt inlägg innan också nu. Vill bara säga att du är fantastisk som engagerar dig och bidrar med kunskap och hjälp till tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in