2022-10-31, 23:20
Medlem
Det var sånt som hände på den tiden, för er yngre.

Det fanns en hederskodex då som försvann senare.

Då fanns det en konstig sorts "respekt" mellan kriminella o andra delar av samhället.

Det fungerade bättre då, när de yngre lyssnade på vad som är smart i längden (mer pengar, mindre problem för alla) innan det brakade lös o blev som det är idag.

Sen kan jag ju inte försvara TZs skjutning såklart. På ett sätt var även den ett första steg på det sluttande planet.
Citera
2022-11-01, 00:15
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Varför skulle Milan eller Jockso vilja plocka Tommy? Hämnd för vad?

I Expressens podd Krimrummet sades eller antyddes att nån eller några som det sköts mot hade nån sorts band till folk som fanns i den undre världen. Fick känslan av kanske släktskap eller "kompis kompis". Alltså inte att de som hamnade i skottelden själva var kriminella men hade band till folk som var det.

https://poddtoppen.se/podcast/160482...flygsmugglarna
Citera
2022-11-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Varför skulle Milan eller Jockso vilja plocka Tommy? Hämnd för vad?

På den tiden så ansågs det bland kriminella att detta var att gå för långt. De var ju förstås dessutom polare med halva vaktstyrkan och personalen osv., detta var deras tummelplats. Vill dessutom minnas att nåt av offren var en omtyckt tjej i deras värld. Jag var vittne till ett möte dagen efter då kanske 20 man samlades, bl a Jockso, Milan, R. Thunberg, Kim osv, alla de där som ingick i Milans närmaste krets på den tiden. Man tänkte inte döda dem men man ville fånga in och överlämna dem till snuten.

Edit: Eller, ja, ungefär som andra har förklarat ovan. Jag tror t.o.m. att en anledning till att de gav upp var att de visste att alla var ute efter dem, från snuten till gangsterbossarna
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-11-02 kl. 13:24.
Citera
2022-11-02, 13:23
Medlem
efedrinkungens avatar
Har för mej att det var brorsan
till dörrvakten som pratade om att hämnas.
Har jag för mej.
Det är 30 år sedan så minnet
är lite svajigt 😇
Citera
2022-11-02, 13:30
Medlem
Även idag skulle det ses som väldigt extremt om ett gäng gick rakt in i en krogkö o bara sköt rakt in i kön. Men det är nog sant att det var bättre ordning då eftersom det fanns bossar som styrde som man inte sa emot. Idag har inget gäng lyckats vinna mafiakriget och lugna ned saker och ting.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-11-02 kl. 13:45.
Citera
2022-11-02, 14:36
Medlem
När jag tänker efter så var även Broder Tuck-fallet helt hänsynslöst vad gäller allmänhetens säkerhet. Så de var minst lika blodiga då men det tog slut snabbt. Idag fortsätter det bara i brist på vinnare. En mental skillnad som kan spela roll är att gangsters på den tiden ville bli framgångsrika och leva ett flådigt liv - idag känns det mer som att de tänker, jag kommer ändå vara död innan jag fyller 30
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-11-02 kl. 14:40.
Citera
2022-11-02, 15:19
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
På den tiden så ansågs det bland kriminella att detta var att gå för långt. De var ju förstås dessutom polare med halva vaktstyrkan och personalen osv., detta var deras tummelplats. Vill dessutom minnas att nåt av offren var en omtyckt tjej i deras värld. Jag var vittne till ett möte dagen efter då kanske 20 man samlades, bl a Jockso, Milan, R. Thunberg, Kim osv, alla de där som ingick i Milans närmaste krets på den tiden. Man tänkte inte döda dem men man ville fånga in och överlämna dem till snuten.

Edit: Eller, ja, ungefär som andra har förklarat ovan. Jag tror t.o.m. att en anledning till att de gav upp var att de visste att alla var ute efter dem, från snuten till gangsterbossarna

Anledningen till att de greps på väg från Ekerö är inte att de gav upp!
De var hemma hos en jugoslav som de litade på men han var polisinformatör och ringde sin hanterare när de lämnade honom i bil så snuten stängde alla vägar från Ekerö.
Han golade även andra efter det och blev senare avrättad utanför sitt hem av okända män.
Han ringde tydligen sin hanterare innan han sköts då han såg personer smyga runt i trädgården men han hjälpte honom inte. Hanteraren hade säkert tröttnat på honom och insåg att han var klar med honom. Informatören kallades för Mommo!
Citera
2022-11-02, 20:35
Medlem
Citat:
Även idag skulle det ses som väldigt extremt om ett gäng gick rakt in i en krogkö o bara sköt rakt in i kön. Men det är nog sant att det var bättre ordning då eftersom det fanns bossar som styrde som man inte sa emot. Idag har inget gäng lyckats vinna mafiakriget och lugna ned saker och ting.

Helt rätt. Denna tidigare ordning är vad som saknas idag, därför alla äter upp varandra.
Citera
2022-11-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexfoley
Anledningen till att de greps på väg från Ekerö är inte att de gav upp!
De var hemma hos en jugoslav som de litade på men han var polisinformatör och ringde sin hanterare när de lämnade honom i bil så snuten stängde alla vägar från Ekerö.
Han golade även andra efter det och blev senare avrättad utanför sitt hem av okända män.
Han ringde tydligen sin hanterare innan han sköts då han såg personer smyga runt i trädgården men han hjälpte honom inte. Hanteraren hade säkert tröttnat på honom och insåg att han var klar med honom. Informatören kallades för Mommo!

Just det, de gav inte upp de togs på bron barfota i regnet, typ. Men jag tror att även om han var informatör så hade de flesta gangsters angett dem eftersom det utfärdades "order", så att säga, om att ingen fick hjälpa dem
Citera
2022-11-03, 14:27
Medlem
Katinka hette tjejen som dog som retade upp gangster-världen.
Citera
2022-11-03, 20:03
Medlem
Slumlords avatar
Citat:

Det stämmer. Jag kommer ihåg intervjuer med hennes föräldrar och att de senare skrev en bok om henne. Jag minns även att Jokso var med på en helsida i Aftonbladet eller Expressen med en bild där han stod på Stureplan och lovade att slita de skyldiga i stycken om han fick tag på dem.
Citera
2022-11-03, 20:29
Medlem
Citat:

Varför var det hon som retade upp gangsterna? Var det hon som var dotter till ägaren av Ciao ciao-kedjan? För det var snack om att folk väntade på att han eventuellt skulle släppas fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in