2022-11-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Värmer ett helt omodernt - 70 tals hus med ved sedan många år.

Handöl 10 hette modellen jag installerade för typ tjugo år sedan, när jag köpte den tog jag med en inbyggd elektrisk cirkulationsfläkt, helt onödigt enligt säljaren och det hade han ju rätt i.

Värmen sprids av sig själv, efter runt trettio minuter börjar värmen kännas i hela huset.

Luftintag genom ett litet hål i väggen bakom kaminen till förbränningsluften, med aluminiumrör in i kaminen.

Installationen gjorde jag själv, enkelt bygglov behövdes, hål i taket sågades, ett schakt med brandsäker mineritskiva monterades, montage detaljer till skorstenen installerades - klart för användning efter inspektion från sotarmästaren.

Sotar gör jag själv efter kort utbildning.

Ved hämtar jag på olika ställen, bland annat efter annonser om ved, träd skänkes.

Bara hyra släp och ta hem veden, större träd kubbas på plats, mindre stockar bara vräks in i hyrsläpet.

Bara klyva stapla för torkning innan midsommar så hinner den torka till senhösten.

Annars går det bra med vad som helst, ett år fick jag tag i ett jättelass fina nya blåa tompall från någon Kinesisk biltillverkare i Göteborg, värmde bra i många månader.

Inte ett enda värmeelement på utom lite i källaren, vilket egentligen inte behövs.

Även på morgonen har vi hyfsad temperatur efter eldat på kvällen, när folk kommer hem och tycker att det är kallt är det bara att lägga in lite pinnar i kaminen, så kommer värmen.

Bästa investeringen någonsin.

Instämmer helt!

Installerade inte själv. Gjordes av murare på rekommendation. Sotarmästare proveldade och godkände.
Också en handöl 10
Citera
2022-11-02, 11:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså drar kaminen 20-25 kubik luft i timmen och hela huset ändå drar kanske 200 kubik i timmen är det inte världens grej.. men nej det är inte LIKA effektivt.

Om den dessutom står i mitten av rummet "för effektivetsgrad" som du nu påstår är det ännu viktigare att den inte drar ut luft precis där, då hade det varit ett bättre argument att den står vid ett hörn vid ytterväggen.
Citera
2022-11-02, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om den dessutom står i mitten av rummet "för effektivetsgrad" som du nu påstår är det ännu viktigare att den inte drar ut luft precis där, då hade det varit ett bättre argument att den står vid ett hörn vid ytterväggen.

Att den hellre ska stå centralt i huset istället för vid en yttervägg måste väl va en ickefråga? Men det är klart att den då tar lite extra luft ifrån alla otätheter i huset och nej det är inte riktigt lika effektivt som att använda externluft men har man ett hus som ändå inte är så tätt spelar det liten roll.
Citera
2022-11-02, 11:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att den hellre ska stå centralt i huset istället för vid en yttervägg måste väl va en ickefråga? Men det är klart att den då tar lite extra luft ifrån alla otätheter i huset och nej det är inte riktigt lika effektivt som att använda externluft men har man ett hus som ändå inte är så tätt spelar det liten roll.

Beror ju helt på omständigheterna. Om den ska stå centralt i huset är det viktigare att du har ett separat inblås om du ska använda den när det är extremt kallt jo. Sen MÅSTE den inte stå centralt i huset heller, du kan ex. installera en värmeledare eller värmeväxlare från eldstaden som leder runt värmen i huset och få en bättre spridning på det sättet än du får om du bara har en central eldstad.
Citera
2022-11-02, 11:32
Medlem
Citat:
Beror ju helt på omständigheterna. Om den ska stå centralt i huset är det viktigare att du har ett separat inblås om du ska använda den när det är extremt kallt jo. Sen MÅSTE den inte stå centralt i huset heller, du kan ex. installera en värmeledare eller värmeväxlare från eldstaden som leder runt värmen i huset och få en bättre spridning på det sättet än du får om du bara har en central eldstad.

Den måste ju ingenting men det blir en stor skillnad på hur mycket värmen kan spridas i hela huset om den står centralt än om den står i ett hörn eller en ände. Förutsatt att man har en "vanlig" kamin och inte en vattenmantlat eller så, men även då hamnar mycket värme där den står.
Citera
2022-11-02, 11:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den måste ju ingenting men det blir en stor skillnad på hur mycket värmen kan spridas i hela huset om den står centralt än om den står i ett hörn eller en ände. Förutsatt att man har en "vanlig" kamin och inte en vattenmantlat eller så, men även då hamnar mycket värme där den står.

Ja förutsatt att den är korrekt installerad och att den används på rätt sätt då. Om du inte har ett externt inblås och det är extremt kallt ute så kommer den stipulerade effektgraden från tillverkaren inte stämma. Det spelar ingen roll, det finns ingenting som ni kan skriva som får mig att ändra åsikt.
Citera
2022-11-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ja förutsatt att den är korrekt installerad och att den används på rätt sätt då. Om du inte har ett externt inblås och det är extremt kallt ute så kommer den stipulerade effektgraden från tillverkaren inte stämma. Det spelar ingen roll, det finns ingenting som ni kan skriva som får mig att ändra åsikt.

Jag vet inte vad du menar med "effektgrad" men låt oss anta att du menar verkningsgrad. Själva verkningsgraden på kaminen ändras inte om luften kommer från något annat ställe. Däremot kanske flödet i huset ändras något och mer luft behöver värmas upp. Eldar du i kanske 4 timmar och det har bidragit till att du dragit in 100 kubik kall luft i huset som ska värmas upp 30 grader blir det ca:

100 kubik*1,3= 130 kg.
med cp för luft på 1000 J/kgK och en temperaturskillnad på säg 30 grader. 20 inne och 10 minus ute blir det ca 100*1,3*30*1000=3900000 J = 1,3 kWh. Samtidigt som kaminen har avgett kanske 20-25 kWh. Det är liksom inte världens grej..

Men tack nu fick jag tänka lite och inser att jag har haft rätt hela tiden.
Citera
2022-11-02, 12:23
Medlem
MyJustices avatar
En vedkamin ger enormt med värme och snabbt .
problemet är att fördela värmen i huset ..
så man behöver nägra fläktar med takfläktar ex
jag eldar med ved
har ca
30 C i vardagsrummet
25 i hallen
22 i sovrummet
Ska tillägga att det är dåligt isolerad där jag bor
Citera
2022-11-02, 13:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med "effektgrad" men låt oss anta att du menar verkningsgrad. Själva verkningsgraden på kaminen ändras inte om luften kommer från något annat ställe. Däremot kanske flödet i huset ändras något och mer luft behöver värmas upp. Eldar du i kanske 4 timmar och det har bidragit till att du dragit in 100 kubik kall luft i huset som ska värmas upp 30 grader blir det ca:

100 kubik*1,3= 130 kg.
med cp för luft på 1000 J/kgK och en temperaturskillnad på säg 30 grader. 20 inne och 10 minus ute blir det ca 100*1,3*30*1000=3900000 J = 1,3 kWh. Samtidigt som kaminen har avgett kanske 20-25 kWh. Det är liksom inte världens grej..

Men tack nu fick jag tänka lite och inser att jag har haft rätt hela tiden.

Nej verkningsgraden inkluderar inte att den läckt i 8 timmar efter att du slutat elda.
Citera
2022-11-02, 13:10
Medlem
Citat:
Nej verkningsgraden inkluderar inte att den läckt i 8 timmar efter att du slutat elda.

Verkningsgraden är ju kvoten mellan nyttig energi och tillförd. Stoppar du i 10 kWh ved och får ut 8 kWh värme är verkningsgraden 80%. Sen spelar det för den delen ingen roll var luften kommer ifrån.

Och ditt dillande om 8 h. Är du helt pantad?
Citera
2022-11-02, 14:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Verkningsgraden är ju kvoten mellan nyttig energi och tillförd. Stoppar du i 10 kWh ved och får ut 8 kWh värme är verkningsgraden 80%. Sen spelar det för den delen ingen roll var luften kommer ifrån.

Och ditt dillande om 8 h. Är du helt pantad?

Men den fortsätter att läcka ut värme i 8 timmar efter. Så den reella verkningsgraden är verkningsgraden minus läckage fram tills att du stänger spjället. Det är uppenbart att en av oss är efterbliven ja men det är inte jag.
Citera
2022-11-02, 14:11
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Beror helt på vad det är för kamin. Många kaminer är så dåliga att de drar ut värme ur huset, d.v.s har ett negativt energivärde.

En bra ordning är:

1. Värmepump.
2. Isolering.
3. Kamin byggd av en välrenommerad firma, kaminen ska ha energicertifikat.

Kan hålla med om en bra isolering till vind etc är enorm insparning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in