2022-11-02, 09:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Men energikrisen hade vi ändå, även utan ryssarnas inblanding, ryssland försökte bara nyttja situationen och slå i spiken så att säga.

Bra för övrigt om nordstream 1 och 2 aldrig dras igång igen så vi slipper det beroendet. Det är ju som att låta en pedofil vakta barnen. Jag fryse jur hellre denna och nästa vinter än garanterat en annan i framtiden med ryssen på gränsen eller framför min dörr.
Istället köper tyskarna LNG av en riktig pedofil som är 400% dyrare än rysk gas
Förklara för mig hur amerikansk LNG och skyhöga elpriser skyddar dig från att bli invaderad av Putin?
Jag får inte ihop den logiken.
Senast redigerad av Mary99 2022-11-02 kl. 09:46.
Citera
2022-11-02, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Om Ryssarna inte ville att vi skulle gå med i NATO skulle dom inte varit hotfulla. Vi går med pga dem. Att flyga med bombflyg över oss ÄR att vara hotfulla. Detta kom FÖRE vi gick med i NATO (eller ja, du vet vad jag menar om du inte är retarded).

Vill Ryssland inte att andra ska gå med i NATO föreslår jag att dom nedrustar. Annars fortsätter dom tvinga länder med i NATO som dom gjorde med Sverige.

Och USA sattsar 17 gånger mer på militär.

Hoppas Erdogan säger nej, finns ingen anledning att gå med när Ryssland är synade så att säga. Dom visade sig vara ett rätt marginellt hot.

Fast om svenska staten beter sig som en liten horbög som likt en slav med Stockholmsyndrom står upp för sin europeiske herre dvs beter sig som en äcklig liten fascist så är det väl inget konstigt att Ryssland kränker svenskt luftrum, eftersom svenska staten kränker sitt egna redan och låter nazister flyga runt fritt. Då är det väl för fan inget konstigt att Ryssland visar vad som väntar dom om de fortsätter?
Citera
2022-11-02, 09:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Media drar snabba slutsatser. Vad både Sanna Marin och vår ÖB sagt är att vi inte kommer med några motkrav i vår önskan att gå med NATO. Dvs både skapande av baser och att placera kärnvapen i länderna inte är något krav från varken svenskt eller finskt håll.

Kommer det upp på tals så får det såklart diskuteras.

Men har NATO placerat kärnvapen i närheten av Ryssland tidigare? Det är den frågan du ska fokusera på.
Från början ville Finland ha med förbehåll om att inte få kärnvapen och nu har de tagit bort det kravet
Anmärkningsvärt.
Ja USA placerade kärnvapen i Turkiet i början på 60-talet vilket är hyfsat nära Krim.
Det var detta som blev upptakten till Kubakrisen
Sovjet svarade med att skicka kärnvapen bestyckat fartyg till Kuba.
Skulle Finland få kärnvapen kommer säkerligen Ryssland att upprepa den operationen.
Ett globalt kärnvapenkrig kryper allt närmare.
Citera
2022-11-02, 09:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Från början ville Finland ha med förbehåll om att inte få kärnvapen och nu har de tagit bort det kravet
Anmärkningsvärt.
Inte alls. Var har du källan till att det var ett förbehåll från början? Jag hoppas inte du hittar på.
Citat:
Pekka Haavisto and Antti Kaikkonen, gave a "commitment" to NATO in July that they wouldn't seek "restrictions or national reservations" if Helsinki's application is accepted.

Citat:
Ja USA placerade kärnvapen i Turkiet i början på 60-talet vilket är hyfsat nära Krim.
60 år sedan?

Kan du också säga vilken typ av kärnvapen det var som placerades ut?

Citat:
Det var detta som blev upptakten till Kubakrisen
Sovjet svarade med att skicka kärnvapen bestyckat fartyg till Kuba.
Skulle Finland få kärnvapen kommer säkerligen Ryssland att upprepa den operationen.
Ett globalt kärnvapenkrig kryper allt närmare.
Finland får inte kärnvapen.
Senast redigerad av Conception 2022-11-02 kl. 10:00.
Citera
2022-11-02, 10:21
Medlem
Har inte MSB-trollen hittat till denna tråd ännu eller?
Citera
2022-11-02, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vi ska inte med i NATO och så länge enbart sossarna är emot så röstar jag blankt

Vi ska hålla oss utanför så gått det bara går.
Men vissa idioter som du säger vaknade en dag och vill sätta Sverige i krig mot Ryssland för ett land de sket i för 3 veckor sen.
Socialdemokraterna är väl inte emot att gå med i Nato! Det var väl dom som öppna upp för medlemskap eller är det något jag missat?
Citera
2022-11-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Socialdemokraterna är väl inte emot att gå med i Nato! Det var väl dom som öppna upp för medlemskap eller är det något jag missat?
Sossarna hade varit stadigt emot ända sedan NATO bildades, sedan gör de plötsligt ett välregisserat lappkast under vintern och våren 2022 och försöker köra in oss i NATO i expressfart, utan något demokratiskt mandat från folket för detta och med debatten nertystad så gott det gick. I normala fall hade en fråga av denna art gått till folkomröstning året efter riksdagsvalet, men partitopparna inom S, M, L, C m fl partier var blott alltför lyckliga att vända skutan helt på egen hand och köra över intern opposition även i sina egna partier.

Demokratiskt ansvarstagande? My ass!
Citera
2022-11-02, 11:17
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Sverige har inte vart i krig på 200 år, 70-80% av eller mer av män mellan 20-45 har inte ens gjort lumpen utan enbart spelat WOW.
Tror inte vi ska anfalla eller ens tro att vi kan försvara något, eller hur?
Om Nato placerar kärnvapen i sverige kommer gängen styra dem efter ett par veckor.

Sverige deltog med JAS Gripen 2011, när Nato invaderade Libyen.
Invasionen byggde på en bluff av den brittiska underrättelsetjänsten, och i riksdagen 2016 lät det bland annat så här:

Citat:
Huruvida Sveriges bevekelsegrunder bottnade i en oro för den libyska civilbefolkningen eller om de påverkades av Saabs behov av att i marknadsföringen av JAS Gripen kunna hänvisa till att de fungerar även i skarpt läge har inte utretts.

I en svensk rapport borde det också vara av intresse att belysa de långsiktiga effekterna av att försöka bomba länder till fred, välstånd och utveckling.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/_H41072
Citera
2022-11-02, 11:21
Medlem
Vad ska stackars svenskar göra? ETt relativt korkat, "simpelt" folks om styrs a wolodarskis tentakler (vink vink).

Riktigt korkat folk, har faktist ändrat åsikt om svenskar sen tidigare, såg er som kalkylerande, hjärtlösa och manipulativa... nu endast dem två sistnämnda.

Fast o andra sidan, nu får väl sverige in lite mer billig arbetskraft, eller vänta, nej, det är ju naturligtivs av "humanitära skäl" man hjälper dessa människor.
Citera
2022-11-02, 11:38
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Sverige deltog med JAS Gripen 2011, när Nato invaderade Libyen.
Invasionen byggde på en bluff av den brittiska underrättelsetjänsten, och i riksdagen 2016 lät det bland annat så här:

Ja just det ja. Vi marknadsförde vår Jas. Men det var ju straff utan målvakt i stackars Libyen när försvarsorganisationen NATO gick in o bombade det försvarslösa Libyen då Gadaffi hotade med att byta ut USD som betalmedel för oljan. Man fick tydligen inte ta betalt eller betala med annat än USD, då får man sin befolkning sönderbombat.

"Den svenska JAS-insatsen stod för nära 40 procent av Natos flygspaning och kan därför, enligt Liljestrand, misstänkas ha spelat stor roll i att underlätta det folkrättsvidriga angreppet på Gadaffis regeringsstyrkor. Han betonar att därmed även Sverige bör tillsätta en oberoende kommission för att utreda dess roll i folkrättsövertrampet."
Citera
2022-11-02, 12:33
Medlem
Jag förstår inte motståndet till NATO..
Visst USA är kungen inom NATO och styr och ställer..
Men NATO består av 30 länder bland annat våra grannar Norge, Danmark, Island och snart Finland.
Varför ska vi vara enda landet som står utanför? Varför ska vi vara det landet som tar emot mest flyktingar? Varför ska vi vara så jävla speciella hela tiden?

Låt säga om vi drar oss ur nu, då kommer Finland ensamt gå med..
Då står vi kvar HELT ensamma utanför NATO.

Tro fan då att USA kommer ge order om att inte blanda sig i en eventuell konflikt i Sverige, enbart för att ge tillbaka för att vi inte valde att gå med i NATO. Faktum är att jag är mer orolig för ett inbördeskrig i Sverige i framtiden på grund av de hundratusentals Sverigehatare vi tagit emot senaste årtiondena.
Citera
2022-11-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praisethesun
Vill tillägga att jag inte håller med ursprungsinlägget över huvud taget. Varför är det så många ryssar som skriver på detta forum förresten? Det tar ju inte en analyst på försvaret för att till 100% känna igen när en text är författad av ett ryss-troll. Allt för genomskinligt.
Kan du visa några "rysstroll" inlägg så är du snäll?
Varför känns folk så sjukt paranoida och kastar ordet rysstroll till höger och vänster..

Känns som om man inte tror på ALLT som står i Aftonbladet så är man ett rysstroll.. HAHA.

Snälla en del kan hålla två bollar i luften samtidigt, man kan vara emot Ryssland men också kritisk och ifrågasättande till saker som står i media. Man måste väl få kritisera Ukraina ibland också va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in