2022-11-01, 18:17
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Då vet du inte vad "Hörsägen" är. "Hörsägen" = skvaller. Och skvaller håller inte som bevis.

Det räcker inte ens som bevisning med en trovärdig historia från offret, hur klar, lång, logisk, rik på detaljer och levande den än må vara. Hur mycket den än påvisas vara sanningsenlig i viktiga enskildheter. Hur mycket den än saknar felaktigheter, motsägelser, överdrifter, saker som är svåra att förklara, osammanhängande eller tveksamheter i viktiga delar. Det räcker inte med offrets historia som bevis. En trovärdig historia enligt ovan beskrivning, kan i kombination med andra faktorer som kommer fram i det aktuella målet (teknisk bevisning, skador etc.), leda till att det blir en fällande dom. Men behöver inte göra det ens då. Att offret har berättat för närstående/vänner/kollegor och bevisligen har mått dåligt efter det inträffade har betydelse, men inte ensamt. Mail, sms, film som visar på vad som inträffat kan också vara en del av teknisk bevisning.

Det är som sagt flera olika faktorer som spelar in. Det räcker inte med bara en trovärdig historia... Vilket du och fler med dig tycks tro.

Däremot kan en trovärdig historia från offret och en knepig historia från den misstänka, gör att den misstänkta sätter dit sig själv. Tex. är det inte så smart att hävda att man inte har haft sex med offret och när sedan ens DNA dyker upp inuti offret, så ändrar man historian och säger "jo, vi hade sex, men det var helt frivilligt". Osv.

Eller att den misstänkta gör bort sig i sin historia, så det blir uppenbart att den misstänka ljuger. Samtidigt som offret redogör för en trovärdig historia. Och det även finns viss annan bevisning som styrker offrets version.

Men nej. Endast offrets historia, hur trovärdig den än må vara, räcker Inte för fällande dom. Inte ens för åtal.

Jag vet tom. offer som gått till polis för att anmäla våldtäkt och fått rådet att inte göra anmälan, då det är så svårt med bevis. I synnerhet om det gått några år efter våldtäkten. Svårt med bevis då. Anledningen till anmälan har då varit att offret inte kan släppa traumat och är rädd att förövaren ska göra det mot andra/fått reda på att förövaren har begått övergrepp mot andra, som inte heller har anmält. En kvinna jag känner gjorde en sen anmälan, nästan 10 år efter våldtäkten. Hon hade gått i nästan 10 år och våndats hårt över övergreppet. Hon visste också att förövaren begått nya övergrepp mot kvinnor som inte heller hade anmält. Hon gick för att anmäla innan preskriptionstiden skulle gå ut. Polisen gav henne rådet att inte genomföra anmälan vidare, då det hade gått så lång tid. Hon avstog.

Det psykologen berättar i rätten är hörsägen. Det räcker som bevis. Även det tex mamman säger är ju hörsägen.

Behövs ingen trovärdig historia uppenbarligen. I Tingsrätten sitter massa gamla trötta jävlar så det är fortfarande ett lotteri. Polisen har sedan länge övergivit sin roll som utredare och är nu i maskopi med åklagare och kvinnan för att sätta dit män.
Citera
2022-11-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du vacklar, i ena inlägget skriver du att hörsägen är skvaller och i nästa förnekar du det, hur ska du ha det?

Om du inser att hörsägen är skvaller och att det räknas som bevis så måste du också förstå att domar bygger på skvaller i Sverige.

Ja, ord har olika betydelser i olika kontext. Jag var därmed övertygad om att JordenIsPlatt använde "Hörsägen" som ett finare ord för "skvaller".

Medans "hörsägen" som jag nämnt kan vara en del av "fri bevisföring".

Oavsett vilket, så blir ingen fälld på skvaller/hörsägen enkom.
Citera
2022-11-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det psykologen berättar i rätten är hörsägen. Det räcker som bevis. Även det tex mamman säger är ju hörsägen.

Behövs ingen trovärdig historia uppenbarligen. I Tingsrätten sitter massa gamla trötta jävlar så det är fortfarande ett lotteri. Polisen har sedan länge övergivit sin roll som utredare och är nu i maskopi med åklagare och kvinnan för att sätta dit män.

Det räcker inte för fällande dom eller ens för ett åtal vad en psykolog/en mamma har sagt. Det krävs betydligt mer än så.

Kolla på Nytorgs*mannen på SVT. Så får du en annan uppfattning. Radikalt annan uppfattning.
Citera
2022-11-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ja, ord har olika betydelser i olika kontext. Jag var därmed övertygad om att JordenIsPlatt använde "Hörsägen" som ett finare ord för "skvaller".

Medans "hörsägen" som jag nämnt kan vara en del av "fri bevisföring".

Oavsett vilket, så blir ingen fälld på skvaller/hörsägen enkom.

Ja du har ju själv både sagt och förnekat att hörsägen är skvaller, så vad har du kommit fram till nu, är det skvaller eller inte?
Citera
2022-11-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ja du har ju själv både sagt och förnekat att hörsägen är skvaller, så vad har du kommit fram till nu, är det skvaller eller inte?

inser du inte att detta ord kan vara både ock? Beroende på kontext det nämns i.

Om en bög säger att han är bög, så är ordet värdeneutralt eller rentav positivt. Men om en homohatare säger att någon är bög, så är ordet värdeladdat och hatiskt.

När du och JordenIsPlatt använder ordet "Hörsägen" i detta kontext gällande våldtäkt, så tolkar jag det som att ni menar "skvaller". Att "skvaller" räcker för fällande dom. Vilket är helt och hållet fel.

Men om tex. pålästa Ipsi använder ordet "hörsägen" i samma mening som bevisprövning, så ser jag ordet hörsägen som en del av den bevisföring som ingår i fri bevisföring.

Jag anser att jag redan har förklara detta tydligt för dig. Men du har tydligen inte tagit in detta.
Citera
2022-11-01, 19:47
Medlem
Citat:
inser du inte att detta ord kan vara både ock? Beroende på kontext det nämns i.

Så hörsägen är ibland skaller och ibland inte skvaller, är det så du menar?
Citera
2022-11-02, 06:58
Medlem
Citat:
Så hörsägen är ibland skaller och ibland inte skvaller, är det så du menar?

Exakt. Och när du och JordenIsPlatt använder ordet, så syftar ni på "skvaller". Inte sant? Och ingen blir dömd pga. "skvaller". Absolut inte i våldtäktsärenden.

Och när tex. pålästa Ipsi använder det, så är det en term som ingår i sk. fri bevisprövning.

Synonymer till Hörsägen: ]rykte, prat, muntlig berättelse, djungeltelegraf, förljudande, skvallervägen, skvaller Källa: synonymer.se
Och det är alltså "skvaller" jag tolkar det som att du och JordenIsPlatt menar, när ni använder ordet "hörsägen", i detta kontext, eftersom ni är så emot svensk våldtäktslagstiftning och i synnerhet lagen om oaktsam våldtäkt. Jag "läser mellan raderna" när ni använder ordet "hörsägen" i detta kontext, så att säga.

Bevisvärdering
Fri bevisvärdering innebär att det är upp till domstolen att bedöma vilket värde som ska tillmätas ett bevis en helhetsbedömning av allt som kommer in till domstolen ska göras. Hörsägen från andra och tredjehandsvittnen lär inte tillmätas alls lika stort värde som ett förstahandsvittne men det kan fortfarande påverka utgången av ett brottmål.
Källa: Lawline
när pålästa Ipsi använder ordet "hörsägen" tolkar jag det som att Ipsi menar den del av "fri bevisvärdering" där hörsägen är uppgifter som andra eller tredjehandsvittna ger. Tex. i våldtäktsmål.

Så. Blev du klokare nu?

Ingen blir dömd eller ens åtalad på enkom "Hörsägen". Men det kan ha viss betydelse om där även finns andra bevis i fallet. Tex. man vet att Pelle var på plats när O. Pal*me blev skjuten. Och "hörsägen" säger att Pelle vid tidpunkten hade ett vapen i sina ägor, som överensstämmer med det vapen som användes vid mordet. Detta tillsammans kan göra Pelle högintressant.
Citera
2022-11-02, 07:34
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Det räcker inte för fällande dom eller ens för ett åtal vad en psykolog/en mamma har sagt. Det krävs betydligt mer än så.

Kolla på Nytorgs*mannen på SVT. Så får du en annan uppfattning. Radikalt annan uppfattning.

Folk sitter för mindre. Det är och förblir ett faktum att det inte finns några beviskrav för våldtäkter. Det kan inte jämföras med andra brott där teknisk bevisning eller vittnen krävs.

Samtyckeslagen gör det ÄNNU enklare att sitta dit män och inte svårare.
Citera
2022-11-02, 08:10
Medlem
Citat:
Exakt. Och när du och JordenIsPlatt använder ordet, så syftar ni på "skvaller". Inte sant? Och ingen blir dömd pga. "skvaller". Absolut inte i våldtäktsärenden.

Jag frågar bara dig vad du menar när du ibland säger att hörsägen är skvaller och ibland säger att det inte är det. Du verkar fortfaran de inte klara av att säga vad du anser om den saken.
Citera
2022-11-02, 08:29
Avslutad
Citat:
Jag frågar bara dig vad du menar när du ibland säger att hörsägen är skvaller och ibland säger att det inte är det. Du verkar fortfaran de inte klara av att säga vad du anser om den saken.
Tomaten har ju redan förklarat att hörsägen och skvaller kan användas som synonymer? Det innebär inte att orden är utbytbara i alla sammanhang.
Citera
2022-11-02, 08:33
Medlem
Att döma en person till "oaktsam våldtäkt" blir ju lite av ett problem när "att med våld ta (sexuellt)" i själva verket inte behöver innefatta våld. Ännu värre blir det när domstolen anser att de har rätt att förklara dig socialt inkompetent och döma dig trots att "våldtäkt" i sig kräver uppsåt. Right.

Att påstå att man har förmågan att utröna en annan persons vilja i en specifik given situation där du aldrig har varit närvarande. Chutzpah'n att påstå att detta är rättvisa...
Citera
2022-11-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Att döma en person till "oaktsam våldtäkt" blir ju lite av ett problem när "att med våld ta (sexuellt)" i själva verket inte behöver innefatta våld. Ännu värre blir det när domstolen anser att de har rätt att förklara dig socialt inkompetent och döma dig trots att "våldtäkt" i sig kräver uppsåt. Right.

Att påstå att man har förmågan att utröna en annan persons vilja i en specifik given situation där du aldrig har varit närvarande. Chutzpah'n att påstå att detta är rättvisa...

"Social inkompetent" är alltså inte samma som så totalt bakom flötet att man inte fattar att någon egentligen inte vill, eller inte klarar öppna munnen för att försäkra sig om att någon faktiskt vill etc etc...

Är man så bakom flötet så har man någon form av grav utvecklingsstörning, och döms alltså till vård och inte fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in