Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Tack!
Det är just detta jag försöker förstå, effekten och kostnaden per kwh.
Som svar på alla frågor så bor jag i en halvbra isolerad tvåvåningshus från 80-talet på 130 kvm med öppen planlösning och har en luftvärmepump. Årsförbrukningen ligger på 16000-18000 kwh.
Nu finns det olika alternativ av kaminer med stenbeläggning, kassetinsats till öppen spis (om ni redan har en öppen spis vill säga) och ett stor övrigt utval.
Om jag var du så skulle jag tänka igenom husets förutsättningar och sedan välja utifrån det samt ekonomi och eventuella framtida aspekter (som ska ni tilläggsisolera till våren kanske ni kan installera en kamin med mindre effekt för att ni inte ska koka inomhus).
Vi köper alltid björkved. Dels för att det har ganska högt energivärde på ca 2820 kWh/kubikmeter (taget från vedoved.se) och dels för att det säljs nära oss med hemleverans. Vi har också luft-luft-värmepump och eldar endas när vi är hemma. Vi använder ca 1-1,5 kubikmeter/vinter. En kubik björkved med hemleverans kostade i vintras 1800 kr av bonden i närheten. Bonden kan leverera 2 kubik på en leverans så 1,5 kubik (för vi köper då två) kostar då 2475 kr.
Nu tog jag en godtycklig kamin Contura 820T Style (känner inte till denna alls men hittade den på brasvarme.se). Den är på 5 kW och har en verkningsgrad på 81 %. Kostnad för själva kaminen är 28900 kr, installation kommer säkert i tillägg tippar jag.
Eftersom jag inte vet var du bor så tar jag och använder vår förbrukning av ved på kaminen ovan.
Veden innehåller då 2820-4230 kWh (beroende på om vi använder 1 kubik eller 1,5). Kaminens verkningsgrad är 81 % så i teorien får vi ut 2284,2-3426,3 kWh(värmeenergi) under en vinter. Kostanden (enbart för veden eftersom vi redan har en kamin) blir 0,722 kr/kWh-värme. Men kom ihåg att vi inte enbart använder kaminen utan endast eldar när vi är hemma.
Huruvida det lönar sig med investeringskostnaden beror på vad du väljer för lösning och förutsättningar. Detta må läggas på den kostanden inkl. beräknad livslängd på kaminen/kassetinsatsen.
Om du väljer kaminen ovan och höftar till med en installationskostnad på 7000-45000 kr (beroende på om ni redan har skorsten eller ej) så blir slutpriset 35900-73900 kr. Säg då att kaminens livslängd är 20 år så blir kostade per år 1795-3690 kr (men det stämmer inte riktigt för underhållskostnaden är inte medräknad här).
Om jag då använder mitt högsta förbrukning på 3426,3 kWh/vinter och 1795 kr (för kamin och installation) så blir det 0,524 kr/kWh-kamin. Totalt 0,524+0,722 kr = 1,24 kr/kWh-värme (OBS jag ger inte tagit med att vedpriset ökar).
För installation med skorsten så blir det då 1,08 kr/kWh-kamin och således 1,80 kr/kWh (OBS jag har inte tagit med prisökning).
Jag personligen vill att kaminen svalnat innan jag åker hemifrån. Därför tror jag att vi använder väldigt lite kaminvärme. Vi har ca 20000 kWh el totalt. På vinter är förbrukningen 2000-3000 kWh/månad varav ca 75-80 % användas för uppvärmingen (väldig osäker siffra som enbart är en uppskattning från min sida).
Ber om ursäkt om det är några räknefel och eftersom jag exempelvis inte tagit med prisökning på ved eller gjort en uppskattning på prisutvecklingen av strömpriset så behöver detta justeras när du vet vilken kamin du kommer välja samt elområde du bor i.
Lycka till! Hoppas du finner den lösning som passa dig bäst.