2022-11-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
men vi hade en dålig glaskamin

Moderna kaminer har mindre av de problemen.... viktigaste är att underhålla luckans tätning osv...
Citera
2022-11-02, 09:34
Medlem
Citat:
Inte meningslöst men det är korkat ur ett energiperspektiv att installera en värmekamin för otaliga tusen utan att göra ett fucking jävla hål i väggen för inblås. Hur kan det vara mer krångligt att göra ett mindre hål i väggen på valfri plats än att göra ett hål i taket för skorstenen?

Jag har ingen eldstad då jag bor i lägenhet men vi hade en dålig glaskamin när jag var liten. Den drog ut så mycket värme att det var meningslöst att använda den, d.v.s den gav värme nära eldstaden men den drog ut värmen ur huset på andra ställen. Och då menar jag inte precis när man eldar utan främst perioden efter att man lagt in det sista vedträt till att man stänger spjället vilket inte tas med i analysen när man räknar hur effektiv eldstaden är. D.v.s när du tittar på effektgraden på eldstaden så visar den inte hela bilden.

Jag som många andra ansluter nog kaminen till en befintlig murstock och i mitt fall är det kanske 4 meter till närmsta yttervägg. Det går naturligtvis att dra ett slang eller något rör på något sätt men det är kanske inte så enkelt, i mitt fall är det inte det.

Ja jag tänkte det. Det låter inte som du har någon erfarenhet av att elda själv. Som sagt. Ofta går det att strypa flödet in i kaminen eller kakelugnen. Då gör det inte så mycket att spjället är öppet, den drar inte igenom alls lika mycket luft som om det brinner för fullt.
Citera
2022-11-02, 09:45
Medlem
Stugsittares avatar
Värmer ett helt omodernt - 70 tals hus med ved sedan många år.

Handöl 10 hette modellen jag installerade för typ tjugo år sedan, när jag köpte den tog jag med en inbyggd elektrisk cirkulationsfläkt, helt onödigt enligt säljaren och det hade han ju rätt i.

Värmen sprids av sig själv, efter runt trettio minuter börjar värmen kännas i hela huset.

Luftintag genom ett litet hål i väggen bakom kaminen till förbränningsluften, med aluminiumrör in i kaminen.

Installationen gjorde jag själv, enkelt bygglov behövdes, hål i taket sågades, ett schakt med brandsäker mineritskiva monterades, montage detaljer till skorstenen installerades - klart för användning efter inspektion från sotarmästaren.

Sotar gör jag själv efter kort utbildning.

Ved hämtar jag på olika ställen, bland annat efter annonser om ved, träd skänkes.

Bara hyra släp och ta hem veden, större träd kubbas på plats, mindre stockar bara vräks in i hyrsläpet.

Bara klyva stapla för torkning innan midsommar så hinner den torka till senhösten.

Annars går det bra med vad som helst, ett år fick jag tag i ett jättelass fina nya blåa tompall från någon Kinesisk biltillverkare i Göteborg, värmde bra i många månader.

Inte ett enda värmeelement på utom lite i källaren, vilket egentligen inte behövs.

Även på morgonen har vi hyfsad temperatur efter eldat på kvällen, när folk kommer hem och tycker att det är kallt är det bara att lägga in lite pinnar i kaminen, så kommer värmen.

Bästa investeringen någonsin.
Citera
2022-11-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Värmer ett helt omodernt - 70 tals hus med ved sedan många år.

Handöl 10 hette modellen jag installerade för typ tjugo år sedan, när jag köpte den tog jag med en inbyggd elektrisk cirkulationsfläkt, helt onödigt enligt säljaren och det hade han ju rätt i.

Värmen sprids av sig själv, efter runt trettio minuter börjar värmen kännas i hela huset.

Luftintag genom ett litet hål i väggen bakom kaminen till förbränningsluften, med aluminiumrör in i kaminen.

Installationen gjorde jag själv, enkelt bygglov behövdes, hål i taket sågades, ett schakt med brandsäker mineritskiva monterades, montage detaljer till skorstenen installerades - klart för användning efter inspektion från sotarmästaren.

Sotar gör jag själv efter kort utbildning.

Ved hämtar jag på olika ställen, bland annat efter annonser om ved, träd skänkes.

Bara hyra släp och ta hem veden, större träd kubbas på plats, mindre stockar bara vräks in i hyrsläpet.

Bara klyva stapla för torkning innan midsommar så hinner den torka till senhösten.

Annars går det bra med vad som helst, ett år fick jag tag i ett jättelass fina nya blåa tompall från någon Kinesisk biltillverkare i Göteborg, värmde bra i många månader.

Inte ett enda värmeelement på utom lite i källaren, vilket egentligen inte behövs.

Även på morgonen har vi hyfsad temperatur efter eldat på kvällen, när folk kommer hem och tycker att det är kallt är det bara att lägga in lite pinnar i kaminen, så kommer värmen.

Bästa investeringen någonsin.

Härligt att höra. Det gäller ju att man får tag på ved på lite bra sätt. Köper man på macken eller dyrt av handlare blir det ju inte så billigt. Ofta låter det som att alternativen är att antingen ha typ egen skog och massa maskiner för att göra ved eller att köpa helt färdig. Man kan genom att hålla ögonen öppna ofta få tag billigt på andra sätt.
Citera
2022-11-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Tack!

Det är just detta jag försöker förstå, effekten och kostnaden per kwh.

Som svar på alla frågor så bor jag i en halvbra isolerad tvåvåningshus från 80-talet på 130 kvm med öppen planlösning och har en luftvärmepump. Årsförbrukningen ligger på 16000-18000 kwh.

Nu finns det olika alternativ av kaminer med stenbeläggning, kassetinsats till öppen spis (om ni redan har en öppen spis vill säga) och ett stor övrigt utval.

Om jag var du så skulle jag tänka igenom husets förutsättningar och sedan välja utifrån det samt ekonomi och eventuella framtida aspekter (som ska ni tilläggsisolera till våren kanske ni kan installera en kamin med mindre effekt för att ni inte ska koka inomhus).

Vi köper alltid björkved. Dels för att det har ganska högt energivärde på ca 2820 kWh/kubikmeter (taget från vedoved.se) och dels för att det säljs nära oss med hemleverans. Vi har också luft-luft-värmepump och eldar endas när vi är hemma. Vi använder ca 1-1,5 kubikmeter/vinter. En kubik björkved med hemleverans kostade i vintras 1800 kr av bonden i närheten. Bonden kan leverera 2 kubik på en leverans så 1,5 kubik (för vi köper då två) kostar då 2475 kr.

Nu tog jag en godtycklig kamin Contura 820T Style (känner inte till denna alls men hittade den på brasvarme.se). Den är på 5 kW och har en verkningsgrad på 81 %. Kostnad för själva kaminen är 28900 kr, installation kommer säkert i tillägg tippar jag.

Eftersom jag inte vet var du bor så tar jag och använder vår förbrukning av ved på kaminen ovan.

Veden innehåller då 2820-4230 kWh (beroende på om vi använder 1 kubik eller 1,5). Kaminens verkningsgrad är 81 % så i teorien får vi ut 2284,2-3426,3 kWh(värmeenergi) under en vinter. Kostanden (enbart för veden eftersom vi redan har en kamin) blir 0,722 kr/kWh-värme. Men kom ihåg att vi inte enbart använder kaminen utan endast eldar när vi är hemma.

Huruvida det lönar sig med investeringskostnaden beror på vad du väljer för lösning och förutsättningar. Detta må läggas på den kostanden inkl. beräknad livslängd på kaminen/kassetinsatsen.

Om du väljer kaminen ovan och höftar till med en installationskostnad på 7000-45000 kr (beroende på om ni redan har skorsten eller ej) så blir slutpriset 35900-73900 kr. Säg då att kaminens livslängd är 20 år så blir kostade per år 1795-3690 kr (men det stämmer inte riktigt för underhållskostnaden är inte medräknad här).

Om jag då använder mitt högsta förbrukning på 3426,3 kWh/vinter och 1795 kr (för kamin och installation) så blir det 0,524 kr/kWh-kamin. Totalt 0,524+0,722 kr = 1,24 kr/kWh-värme (OBS jag ger inte tagit med att vedpriset ökar).

För installation med skorsten så blir det då 1,08 kr/kWh-kamin och således 1,80 kr/kWh (OBS jag har inte tagit med prisökning).

Jag personligen vill att kaminen svalnat innan jag åker hemifrån. Därför tror jag att vi använder väldigt lite kaminvärme. Vi har ca 20000 kWh el totalt. På vinter är förbrukningen 2000-3000 kWh/månad varav ca 75-80 % användas för uppvärmingen (väldig osäker siffra som enbart är en uppskattning från min sida).

Ber om ursäkt om det är några räknefel och eftersom jag exempelvis inte tagit med prisökning på ved eller gjort en uppskattning på prisutvecklingen av strömpriset så behöver detta justeras när du vet vilken kamin du kommer välja samt elområde du bor i.

Lycka till! Hoppas du finner den lösning som passa dig bäst.
Citera
2022-11-02, 10:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag som många andra ansluter nog kaminen till en befintlig murstock och i mitt fall är det kanske 4 meter till närmsta yttervägg. Det går naturligtvis att dra ett slang eller något rör på något sätt men det är kanske inte så enkelt, i mitt fall är det inte det.

Vilket betyder att det är en väldigt gammal installation alt. en icke fackmässig installation. Vi diskuterar främst nya installationer här och varför man öht skulle vilja göra en ny installation utan ett externt intag vilket du fortfarande inte gett något argument för.

Citat:
Ofta går det att strypa flödet in i kaminen eller kakelugnen. Då gör det inte så mycket att spjället är öppet, den drar inte igenom alls lika mycket luft som om det brinner för fullt.

Om det är 20 minus ute så spelar det inte så stor roll eftersom värmen går ut genom kaminen oavsett. Vilket återigen visar att du inte bemöter argumentet. Du försöker bara greppa efter halmstrån.
Citera
2022-11-02, 10:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Moderna kaminer har mindre av de problemen.... viktigaste är att underhålla luckans tätning osv...

Du menar att du kan ha en modern spis med öppet spjäll i 20 minus utan att en signifikant del av bostadsvärmen går ut genom kaminen? Vill gärna se hur du räknade ut det.
Citera
2022-11-02, 10:40
Medlem
Stugsittares avatar
Citat:
Härligt att höra. Det gäller ju att man får tag på ved på lite bra sätt. Köper man på macken eller dyrt av handlare blir det ju inte så billigt. Ofta låter det som att alternativen är att antingen ha typ egen skog och massa maskiner för att göra ved eller att köpa helt färdig. Man kan genom att hålla ögonen öppna ofta få tag billigt på andra sätt.

Behövs absolut inte några dyra maskiner för att göra ved.

En begagnad motorsåg kostar inte mycket, några sågkedjor, en fil för att vässa kedjorna och en dunk billig rapsolja så är man på gång.

Klyva går bra med en större klyvyxa, billig den med, annars en begagnad eller hyrd vedklyv sätter mera fart på arbetet.

Annars bara en gammal skottkärra för att få ut veden ur skogen, och sedan in till vedhuset.

Sammanlagt max ett par tusen kronor.
Citera
2022-11-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Behövs absolut inte några dyra maskiner för att göra ved.

En begagnad motorsåg kostar inte mycket, några sågkedjor, en fil för att vässa kedjorna och en dunk billig rapsolja så är man på gång.

Klyva går bra med en större klyvyxa, billig den med, annars en begagnad eller hyrd vedklyv sätter mera fart på arbetet.

Annars bara en gammal skottkärra för att få ut veden ur skogen, och sedan in till vedhuset.

Sammanlagt max ett par tusen kronor.

Ja exakt. Jag har hittills klarat mig med träd från tomten och ved som jag fått av typ grannar. Men planerar att skala upp eldningen lite och då behövs lite andra kanaler med kanske.
Citera
2022-11-02, 10:51
Medlem
Citat:
Vilket betyder att det är en väldigt gammal installation alt. en icke fackmässig installation. Vi diskuterar främst nya installationer här och varför man öht skulle vilja göra en ny installation utan ett externt intag vilket du fortfarande inte gett något argument för.

Om det är 20 minus ute så spelar det inte så stor roll eftersom värmen går ut genom kaminen oavsett. Vilket återigen visar att du inte bemöter argumentet. Du försöker bara greppa efter halmstrån.

Du verkar ju tro att det är meningslöst att elda utan extern luft vilket är helt fel.

Många jag sett som gör nya installationer sätter just kaminen vid en yttervägg för att de saknar murstock och då är klart att det är enkelt att dra in externluft. Men att ha den vid en yttervägg är extremt mycket sämre än centralt placerad i huset.

Du dillar hela tiden om att den drar ut värme 6-8 h efter man slutat elda när det glöder. Det jag säger är att man kan kraftigt strypa flödet och då drar den inte ut så mycket värme. På dig låter det som den kyler huset i 8 h efter man slutat elda..
Citera
2022-11-02, 11:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du verkar ju tro att det är meningslöst att elda utan extern luft vilket är helt fel.

Nej men det kan vara väldigt ineffektivt om det är extremt kallt ute och primärt ska elda sent innan du ska gå och lägga dig och du ska bemöta argumentet med något vettigt argument som inte har att göra med att du är för jävla lat för att installera det.

Citat:
Många jag sett som gör nya installationer sätter just kaminen vid en yttervägg för att de saknar murstock och då är klart att det är enkelt att dra in externluft. Men att ha den vid en yttervägg är extremt mycket sämre än centralt placerad i huset.

Du kan fortfarande ha ett centralt nedblås uppifrån, du gör bara en till kanal längs med skorstenen. Du behöver inte leda den rakt ut uppåt, du kan leda den över innertaket till ex taknocken.

Citat:
Du dillar hela tiden om att den drar ut värme 6-8 h efter man slutat elda när det glöder. Det jag säger är att man kan kraftigt strypa flödet och då drar den inte ut så mycket värme. På dig låter det som den kyler huset i 8 h efter man slutat elda..

Ja du kan göra det men det är fortfarande INTE LIKA EFFEKTIVT och är det 20 minusgrader är det helt fucking jävla idiotiskt att du ens orkar använda argumentet.

Det jag vill se från dig är ett faktiskt intelligent argument som bemöter det jag skriver.
Citera
2022-11-02, 11:11
Medlem
Citat:
Nej men det kan vara väldigt ineffektivt om det är extremt kallt ute och primärt ska elda sent innan du ska gå och lägga dig och du ska bemöta argumentet med något vettigt argument som inte har att göra med att du är för jävla lat för att installera det.

Du kan fortfarande ha ett centralt nedblås uppifrån, du gör bara en till kanal längs med skorstenen. Du behöver inte leda den rakt ut uppåt, du kan leda den över innertaket till ex taknocken.

Ja du kan göra det men det är fortfarande INTE LIKA EFFEKTIVT och är det 20 minusgrader är det helt fucking jävla idiotiskt att du ens orkar använda argumentet.

Det jag vill se från dig är ett faktiskt intelligent argument som bemöter det jag skriver.

Alltså drar kaminen 20-25 kubik luft i timmen och hela huset ändå drar kanske 200 kubik i timmen är det inte världens grej.. men nej det är inte LIKA effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in