Citat:
Ursprungligen postat av
Labilegreger
Mycket tyder på att han bara var psykiskt störd och ville ha utlopp för sin ilska. Att han ville förändra något politiskt system känns lite krystat.
Terrorism is often, though not always, defined in terms of four characteristics: (1) the threat or use of violence; (2) a political objective; the desire to change the status quo; (3) the intention to spread fear by committing spectacular public acts; (4) the intentional targeting of civilians.
Jag tycker att det gick lite hastigt då åklagaren efter några dagar redan fastslog att det var fråga om terrorism, mycket tydligen på grund av att mördaren själv "gått med på" att det han gjort var ett terrorbrott! Hade han verkligen politiska motiv; vilka då? Hade han verkligen för avsikt att sprida skräck i samhället; hur vet man det?
Kan det inte helt enkelt ha varit så att han ansåg sig ha blivit illa behandlad av psykiatrin och tog ut det på en makthavare som varit med länge och som satt sin prägel på den psykiatriska vården? Att det fanns andra på hans "hatlista" behöver inte betyda att han hade tänkt agera gentemot dem.
Jag vet inte men jag tycker att fallet suger rätt kraftigt och verkar ha tillrättalagts specifikt för att lyfta fram en ursvensk terrorist i syfte att försöka relativisera och tona ned vilka det är som begår 99,99% av alla terrorbrott i världen.