2022-11-01, 20:02
  #193
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du får inte stänga förrän det slutat glöda helt vilket är i princip sex till åtta timmar efter men det finns ingen tidsgräns, du måste dra runt med eldgaffeln och kolla så det inte ryker.
Det går på vissa kaminer att kraftigt begränsa tilluften. Klart det ännu sipprar in en del, men måste handla om en bråkdel av den ventilation som huset ändå ska ha.
Citera
2022-11-01, 20:06
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du får inte stänga förrän det slutat glöda helt vilket är i princip sex till åtta timmar efter men det finns ingen tidsgräns, du måste dra runt med eldgaffeln och kolla så det inte ryker.

Man kan ju naturligtvis justera luften in via ventil eller så om det finns. Brukar dessutom gå fortare än 6-8 timmar innan man kan stänga spjället.
Citera
2022-11-01, 20:14
  #195
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Man kan ju naturligtvis justera luften in via ventil eller så om det finns. Brukar dessutom gå fortare än 6-8 timmar innan man kan stänga spjället.
Inte med de supertunga haschklabbarna pundar-mange5434 eldar med.
Citera
2022-11-01, 20:15
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Inte med de supertunga haschklabbarna pundar-mange5434 eldar med.

Nej det är klart. En brasa för mig i kakelugnen tar väl 5-6 timmar totalt, från att jag börjar elda. Inte 6-8 från att man slutar..
Citera
2022-11-01, 20:21
  #197
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Man kan ju naturligtvis justera luften in via ventil eller så om det finns. Brukar dessutom gå fortare än 6-8 timmar innan man kan stänga spjället.

Nej du ska absolut inte göra det om du inte har kolmonooxidvarnare. Klassiskt sätt att dö på.
Citera
2022-11-01, 20:22
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du ska absolut inte göra det om du inte har kolmonooxidvarnare. Klassiskt sätt att dö på.

Alltså kolmonoxid ut genom skorstenen är ju ändå ett mindre problem för mig än om den är inne i huset..
Citera
2022-11-01, 20:22
  #199
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Nej det är klart. En brasa för mig i kakelugnen tar väl 5-6 timmar totalt, från att jag börjar elda. Inte 6-8 från att man slutar..

Har du mätt med kolmonooxidmätare eller är det din killgissning när det slutat avge?
Citera
2022-11-01, 20:24
  #200
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså kolmonoxid ut genom skorstenen är ju ändå ett mindre problem för mig än om den är inne i huset..

Vi diskuterar alltså när det är säkert att stänga spjället. Anledningen att du inte ska stänga spjället förrän minst 6-8 timmar efter att du slutat elda är att det fortsätter att avges kolmonooxid även när du inte har synlig glöd.
Citera
2022-11-01, 20:31
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi diskuterar alltså när det är säkert att stänga spjället. Anledningen att du inte ska stänga spjället förrän minst 6-8 timmar efter att du slutat elda är att det fortsätter att avges kolmonooxid även när du inte har synlig glöd.

Ja och jag säger att stänger spjället gör man när det brunnit ut helt. Håller faktiskt med dig även om det bär emot. Däremot kan man stänga de ventiler eller vad man har som justerar tilluften och då kraftigt begränsa flödet genom kamin eller kakelugn eller vad man nu har. Och då drar den inte ut så mycket luft.

Jag har förövrigt en kakelugn i sovrummet som eldas varje dag på vintern så verkar inte vara förgiftad än.
Citera
2022-11-01, 20:40
  #202
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi diskuterar alltså när det är säkert att stänga spjället. Anledningen att du inte ska stänga spjället förrän minst 6-8 timmar efter att du slutat elda är att det fortsätter att avges kolmonooxid även när du inte har synlig glöd.

Använt vedeldad pizzaugn nån gång? Där stänger man spjället när det slutat BRINNA och ingen rökutveckling finns kvar. Alltså minsta lilla blå låga ovanför glödbiten får inte ens finnas, men när det är endast glöd går det fint. Tänker det är likadant med spis/kamin dvs eld allmänt.

"Slutat elda" är ju lite vag definition tänker jag
Citera
2022-11-01, 20:58
  #203
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Använt vedeldad pizzaugn nån gång? Där stänger man spjället när det slutat BRINNA och ingen rökutveckling finns kvar. Alltså minsta lilla blå låga ovanför glödbiten får inte ens finnas, men när det är endast glöd går det fint. Tänker det är likadant med spis/kamin dvs eld allmänt.

"Slutat elda" är ju lite vag definition tänker jag

Men du får inte göra det, det fortsätter att avge kolmonooxid i många timmar efter att du slutat elda. Det är ett klassiskt sätt att dö på. Spjället ska inte stängas förrän det inte längre avges kolmonooxid från askan.
Citera
2022-11-01, 21:00
  #204
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja och jag säger att stänger spjället gör man när det brunnit ut helt. Håller faktiskt med dig även om det bär emot. Däremot kan man stänga de ventiler eller vad man har som justerar tilluften och då kraftigt begränsa flödet genom kamin eller kakelugn eller vad man nu har. Och då drar den inte ut så mycket luft.

Jag har förövrigt en kakelugn i sovrummet som eldas varje dag på vintern så verkar inte vara förgiftad än.

Det känns som ditt motargument är rent idiotiskt. Jag har förklarat på alla möjliga sätt varför du ska ha ett separat luftintag från utomhus och ditt motargument här är att du fortfarande lever. Grattis då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in