Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Vi diskuterar alltså när det är säkert att stänga spjället. Anledningen att du inte ska stänga spjället förrän minst 6-8 timmar efter att du slutat elda är att det fortsätter att avges kolmonooxid även när du inte har synlig glöd.
Använt vedeldad pizzaugn nån gång? Där stänger man spjället när det slutat BRINNA och ingen rökutveckling finns kvar. Alltså minsta lilla blå låga ovanför glödbiten får inte ens finnas, men när det är endast glöd går det fint. Tänker det är likadant med spis/kamin dvs eld allmänt.
"Slutat elda" är ju lite vag definition tänker jag