2022-11-01, 16:07
  #181
Medlem
Köp raggarsockar och underställ
Citera
2022-11-01, 16:41
  #182
Medlem
Har du köpt någon kamin och vilken blev det isåfall?
Citera
2022-11-01, 17:44
  #183
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Har du eldat i kamin eller kakelugn eller liknande någon gång?

Ja, inte bara det. Jag har pluggat arkitektur och det här ingår i kursen.
Citera
2022-11-01, 17:49
  #184
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Nej hen är ute och cyklar. Har funderat lite nu. Om luften in i kaminen är 20 eller 0 grader eller vad den nu är kan knappast spela någon roll. Många säger "vill inte värma upp redan uppvärmd luft" osv. Spelar roll? Luften ska ändå värmas upp till kanske först flera 100 grader. Däremot kanske luftflödet i huset ökar när man eldar iom större drag i alla springor osv. Det kanske kan ses som onödigt men kanske också är bra för för inomhusluften? Och har man redan mycket självdrag och ett gammalt hus spelar det förmodligen ingen stor roll.

Det spelar enorm roll eftersom du har ett utsug genom skorstenen i sex timmar efter att du slutar elda. D.v.s du tänker att du kan stänga spjället direkt efter att det sista vedträet slutar brinna men den fortsätter att avge kolmonooxid i många timmar efter det. Med ett separat utsug så kan du gå ifrån spisen med spjället öppet utan att förlora någon värme men med ett inomhusinblås så kommer du förlora all värme du fått från elden inom ett par timmar.
Citera
2022-11-01, 17:50
  #185
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad säger grannarna, kommunen om vedeldning?

I många tätorter får man enbart "myselda", och klagar grannarna så får du problem kanske.
Vilken ort bor du på? Har aldrig hört talas om detta.

Har hört att vissa kommuner försökt förbjuda oljepannor men kommer inte ihåg hur der gick med det.
Citera
2022-11-01, 18:02
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Vilken ort bor du på? Har aldrig hört talas om detta.

Har hört att vissa kommuner försökt förbjuda oljepannor men kommer inte ihåg hur der gick med det.

Lund var det så... Kävlinge... vi får kolla kommunala hemsidor.

Oljepannor är inte förbjudna, de stör ingen. Vedeldning som inte sköts ger röklukt hos grannarna... plus att rökpartiklarna är skadliga.

Finns inte många oljepannor kvar?
Citera
2022-11-01, 18:16
  #187
Medlem
Javisst är en kamin en bra investering för att minska elkostnader men ännu bättre för att njuta av värme och ljuset från en levande brasa när det känns kallt, rått eller kyligt av andra skäl.

Förutsättning. Hus med självdrag två plan, öppen murad spis med skorstensstock. Ingen nettoeffekt på elen vid vedeldning i den öppna spisen.

Installation av kamin i spisöppningen
Kaminen modern då. (25 år sedan) Panoramaglaslucka.
Enorm skillnad. Öppnar altandörr lite vid start. En eller två givor ved ger snabbt härlig värme värmer hela natten.
Finns inluft luckor i nedervåningen.
Trygghet. Ett elavbrott vid -15 grader helt odramatiskt. Flyttade in i soffan i vardagsrummet till elen återkom.
Klart elbesparande vid kyla.

Bästa investeringen i kåken efter en tredje isolerruta på gammalt tvåglasfönster. 22 % elbesparing.

Kamin är således en bra investering och ej miljöstörande om man eldar rätt med torr ved och snabb start. Rekommenderas.
Citera
2022-11-01, 18:30
  #188
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, inte bara det. Jag har pluggat arkitektur och det här ingår i kursen.
Ingick såväl nya som gamla konstruktioner i kursen? Ett modernt hus är ju väldigt tätt och kan tänka mig att då kan det bli svårt att få riktigt bra drag. Speciellt så om huset har ett FTX-system som hela tiden skapar ett litet undertryck.
Citera
2022-11-01, 18:56
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det spelar enorm roll eftersom du har ett utsug genom skorstenen i sex timmar efter att du slutar elda. D.v.s du tänker att du kan stänga spjället direkt efter att det sista vedträet slutar brinna men den fortsätter att avge kolmonooxid i många timmar efter det. Med ett separat utsug så kan du gå ifrån spisen med spjället öppet utan att förlora någon värme men med ett inomhusinblås så kommer du förlora all värme du fått från elden inom ett par timmar.

Där har du iofs en poäng men man justerar ju ner tillflödet när det börjar brinna ut. När det är helt dött kan man ju stänga spjället som går ut.
Citera
2022-11-01, 19:37
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ingick såväl nya som gamla konstruktioner i kursen? Ett modernt hus är ju väldigt tätt och kan tänka mig att då kan det bli svårt att få riktigt bra drag. Speciellt så om huset har ett FTX-system som hela tiden skapar ett litet undertryck.

Nu har jag inte ett nytt hus, men väl tätt och med FTX-system som installerades i 2015. Jag har aldrig haft problem att tända i varken vår öppna spis i vardagsrummet eller vedspis i köket.

Till TS:
Kamin är kanon, särskilt om du har tillgång till egen ved. Jag har en öppen spis som jag endast eldar i om vi ska vara i vardagsrummet under kvällen, den öppna spisen gör ju snarare att jag förlorar värme efter eldning - men för stunden är det kanon. Hade jag istället haft en kamin så hade det varit ett fantastiskt sätt att värma huset på - i och med att jag har egen skog.

Nu har vi låg förbrukning och andra kostnader som gjort att vi inte slog till på en kamin-insats i år - men nog hade det varit en besparing.
Citera
2022-11-01, 19:54
  #191
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ingick såväl nya som gamla konstruktioner i kursen? Ett modernt hus är ju väldigt tätt och kan tänka mig att då kan det bli svårt att få riktigt bra drag. Speciellt så om huset har ett FTX-system som hela tiden skapar ett litet undertryck.

Tror inte du får bygga utan externt intag nuförtiden, iaf inte om du vill ha någon typ av certifiering. Du måste ha ett korrekt lufttryck inne i huset hela tiden så om du startar köksfläkten så måste du ha ett luftsystem som trycker in exakt lika mycket luft in som köksfläkten tar ut. Det är en sån där grej de faktiskt kommer och mäter.
Citera
2022-11-01, 19:58
  #192
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Där har du iofs en poäng men man justerar ju ner tillflödet när det börjar brinna ut. När det är helt dött kan man ju stänga spjället som går ut.

Nej du får inte stänga förrän det slutat glöda helt vilket är i princip sex till åtta timmar efter men det finns ingen tidsgräns, du måste dra runt med eldgaffeln och kolla så det inte ryker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in