2022-07-30, 11:13
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Det spelar inte så stor roll för min del, jag bor på det riktiga landet så det är bara jag som påverkas av min eldning (och oftast blåser det dessutom bort från mitt hus om man ser från skorstenen&#128521.

Anledningen till att jag gick igång var att idioten ville införa en "hög miljöskatt" bara för att man ska vara emot vedeldning. Personen är desutom helt omedveten om skogsbruket och var råvaran och restprodukterna tar vägen och vad det innebär för klimatet.

Den dagen vi har en vettig energipolitik så är det bara snåla nötter som du och jag som orkar elda. Det är ju faktiskt dagens politik som gjort att människor investerar i nya kaminer ihop att få ner sina elkostnader en aning.
Ja, den svenska miljöpolitiken är idioti av sällan skådad slag.

Skatt på vedeldning och vi stänger kärnkraftverk samtidigt som många länder använder ren kolkraft. Det kostar att bäst i klassen, framför allt för skattebetalare!
Citera
2022-11-01, 12:12
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej precis. Förbränningen slukar betydligt mer luft än den värmer upp om du inte har ett externt luftintag. I nya hus så är det gissningsvis olagligt att inte ha ett externt luftintag till kaminer heller eftersom det bildas ett undertryck i huset annars vilket är dåligt för hälsan. De flesta nya byggnormer för LEED-hus kräver t.o.m idag att du kompenserar trycket i huset för köksfläkten, d.v.s så fort köksfläkten går på ska lufttillförseln i huset öka med korresponderande mängd.

Det har aldrig slagit dig att det blir varmt i rum där det eldas i en kamin utan att den har externt luftintag?
Citera
2022-11-01, 12:18
  #171
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det har aldrig slagit dig att det blir varmt i rum där det eldas i en kamin utan att den har externt luftintag?

Men det handlar inte om det utan att du betalar för att värma upp luft som du sen släpper ut igen innan du hinner stänga igen spället. Har du inte ett separat luftintag så kommer du suga ut all värme du lagt till innan du får stänga igen spället eftersom det är typ minst 6 timmar eller dylikt vilket betyder hela natten.
__________________
Senast redigerad av Melange5738 2022-11-01 kl. 12:21.
Citera
2022-11-01, 12:26
  #172
Medlem
Mn braskamin tar luften utifrån genom ett dubbelrör liksom..sitter sen en värmeväxlare i med steglös fläkt...tillverkad 1969. å funkar skitbra.
Citera
2022-11-01, 13:08
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det handlar inte om det utan att du betalar för att värma upp luft som du sen släpper ut igen innan du hinner stänga igen spället. Har du inte ett separat luftintag så kommer du suga ut all värme du lagt till innan du får stänga igen spället eftersom det är typ minst 6 timmar eller dylikt vilket betyder hela natten.

Det går ju absolut att tillföra värme till ett rum eller hus med en kamin utan externt luftintag. Sen kanske det blir något mer effektivt med extern luft.
Citera
2022-11-01, 13:13
  #174
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det går ju absolut att tillföra värme till ett rum eller hus med en kamin utan externt luftintag. Sen kanske det blir något mer effektivt med extern luft.

Det är ganska korkat om du frågar mig. Är det svårt att göra ett externt hål?
Citera
2022-11-01, 13:16
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ganska korkat om du frågar mig. Är det svårt att göra ett externt hål?

Beror väl på. Jag har precis satt in en kamin och valt att inte använda externluften, anser det vara ganska krångligt till tveksam vinst. Kanske är viktigt i ett nytt hus med styrd ventilation men med självdrag tror jag inte det är mycket att vinna.
Citera
2022-11-01, 13:33
  #176
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ganska korkat om du frågar mig. Är det svårt att göra ett externt hål?
Det här med värme är inte din grej, det har vi ju sett i tråden om växthuseffekten.

Det handlar om en liten skillnad i effektivitet om man har extern lufttillförsel, du framställer det som att en kamin kyler. Lägg ner, du har inte koll.
Citera
2022-11-01, 13:37
  #177
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Beror väl på. Jag har precis satt in en kamin och valt att inte använda externluften, anser det vara ganska krångligt till tveksam vinst. Kanske är viktigt i ett nytt hus med styrd ventilation men med självdrag tror jag inte det är mycket att vinna.
Helt korrekt, men även i nya hus med modern ventilation så gör inte extern tilluft den skillnaden som hen påstår.
Citera
2022-11-01, 13:45
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Helt korrekt, men även i nya hus med modern ventilation så gör inte extern tilluft den skillnaden som hen påstår.

Nej hen är ute och cyklar. Har funderat lite nu. Om luften in i kaminen är 20 eller 0 grader eller vad den nu är kan knappast spela någon roll. Många säger "vill inte värma upp redan uppvärmd luft" osv. Spelar roll? Luften ska ändå värmas upp till kanske först flera 100 grader. Däremot kanske luftflödet i huset ökar när man eldar iom större drag i alla springor osv. Det kanske kan ses som onödigt men kanske också är bra för för inomhusluften? Och har man redan mycket självdrag och ett gammalt hus spelar det förmodligen ingen stor roll.
Citera
2022-11-01, 13:59
  #179
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det här med värme är inte din grej, det har vi ju sett i tråden om växthuseffekten.

Det handlar om en liten skillnad i effektivitet om man har extern lufttillförsel, du framställer det som att en kamin kyler. Lägg ner, du har inte koll.

Läs vad jag skriver. Har du inte ett separat luftintag så måste du släppa ut inneluft i minst sex timmar genom spjället innan du stänger det. Du fattar att du inte får stänga spjället förrän glöden slutar släppa ut kolmonooxid?
Citera
2022-11-01, 14:03
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läs vad jag skriver. Har du inte ett separat luftintag så måste du släppa ut inneluft i minst sex timmar genom spjället innan du stänger det. Du fattar att du inte får stänga spjället förrän glöden slutar släppa ut kolmonooxid?

Har du eldat i kamin eller kakelugn eller liknande någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in