2022-11-01, 17:27
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Eftersom vi aldrig kommer att få veta exakt vad vittnena såg (de verkar ju inte veta ens själva), är det då inte enklare om vi bara enas om att bilen hade typ "skenor" på taket? Vi kommer liksom inte längre hur vi än vänder och vrider på det.

Citat:
Det var det som jag tog upp i mitt allra första inlägg i frågan, men som du hade ett uppdämt behov av att hacka ner på.

Verkligen, klargjorde du i ditt inlägg att bilen hade längsgående rails?
Citera
2022-11-01, 17:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är något konstigt med det du skriver, hur du uttrycker dig och hur du försöker låta övertygande när det kommer till bröderna O.

Jag får snarare intrycket att dom återkommande misstankarna mot bröderna O är besvärande och något som är väldigt känsligt för dig Ugglan.

Och just det här med att just du (av alla i tråden) vill att jag ska ringa till bröderna O.
Vad tycker du att jag ska fråga dom om?

Citat:
Intressant, vad är det för "källa"?

Mat*ias Ols*on och BW var ju kompisar och hängde i EM-huset i juni -92.

Att D*niel Ols*son var klasskompis med HA och att dom hade en fling stämmer alltså inte heller?

Så bara för att MO kände BW, måste MO ha ingått i Helenas umgängeskrets? Och bara för att DO skulle ha gått på samma skola som Helena när de växte upp, betyder väl inte de umgicks senare?

Det som jag vänder mig mot med ditt resonemang är att du försöker göra en höna av en fjäder - utan att ens ha en fjäder. Sedan har jag verkligen inget intresse av att (igen då!) "försvara" Bröderna O. Men om jag har fått till mig från utredningen och förmedlat att de INTE anses ha med försvinnandet att göra, ska jag då inte låta tråden få veta det? Men det är också just därför som jag ber dig att försöka få fram något som visar något annat.

Jag har pratat med "Hanna", Lockerudsvittnet och vittnet på Norra Kolarestigen. Reimer har ringt en del också. Du kan väl fråga Bröderna O om de umgicks med Helena och om de var på Stadt. Det är väl perfekt om du någon gång kunde bidra med något i tråden.
Citera
2022-11-01, 17:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Att GM förblev ostraffade efter brottet är inte konstigt. Det som däremot är väldigt sannolikt är att GM genomgick en stor beteendeförändring under tiden efter brottet. Det skulle kunna handla om en eller flera av följande: en flyt, ändring av vänskapskrets, ändring av alkoholvanor och/eller plötsligt psykisk ohälsa/ångest. Att GM skulle leva på som vanligt efter ett sådant traumatiskt brott är inte alls sannolikt. Än mindre om det skulle vara 2 GM och båda levde på precis som vanligt efter brottet. Beteendevetenskapligt går det närmast att utesluta.

Ja det håller jag med om. Givetvis bör det ha skett någon form av beteendeförändring hos GM, åtminstone en av dom. "Han som bestämmer" kan ha klarat det bättre än han som var onykter passagerare och som då är förmodad GM.

Hur har det sett ut för bröderna O då, efter 1992?
Har det inte varit lite "svajjigt" med den yngre brodern DO? Vill minnas att jag har hört något om det.

Det måste finnas någon som vet vad MO hade för bil 1992?

Det finns iofs flera bilar som kan ha använts av bröderna Ol*son:

* MO's bil
* DO's bil
* Föräldrarnas bil/bilar
* En firmabil (okänt hur många dom hade)

Det är märkligt är så svårt att få fram info om bröderna Ol*son's bilar och deras relation till HA. Eller så finns det en anledning till att det är så
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-01 kl. 17:45.
Citera
2022-11-01, 17:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Verkligen, klargjorde du i ditt inlägg att bilen hade längsgående rails?

Det framgick tydligt att vi aldrig kommer att få veta exakt vad vittnena med Carina i spetsen såg. Fanns det något på taket som kunde liknas vid "taklastanordning" eller inte? Vi kommer ju inte längre. Jag ger dig sista ordet. Skriv vad du vill. Jag kommer att scrolla förbi dina tjatinlägg i fortsättningen.
Citera
2022-11-01, 17:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det framgick tydligt att vi aldrig kommer att få veta exakt vad vittnena med Carina i spetsen såg. Fanns det något på taket som kunde liknas vid "taklastanordning" eller inte? Vi kommer ju inte längre. Jag ger dig sista ordet. Skriv vad du vill. Jag kommer att scrolla förbi dina tjatinlägg i fortsättningen.

Ändå lyckades IB03 plocka fram ett inlägg från ReimerDenYngre, där det tydligt framgår att bilen enligt vittnet hade längsgående rails som på en Volvo V40.
Citera
2022-11-01, 17:55
Medlem
Citat:
Intressant, vad är det för "källa"?

Mat*ias Ols*on och BW var ju kompisar och hängde i EM-huset i juni -92.

Att D*niel Ols*son var klasskompis med HA och att dom hade en fling stämmer alltså inte heller?
Det är klart de kände varann, Mariestad är en småstad,
Citera
2022-11-01, 18:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Det är klart de kände varann, Mariestad är en småstad,

Men att "känna varandra" är inte samma sak som att umgås eller ingå i umgängeskretsen. Märk också att "känna någon" är ett ytterst luddigt begrepp som många missbrukar betydelsen av.
Citera
2022-11-01, 18:28
Medlem
En bil som passar in på allt det där är Toyota Carina II Liftback. Typ runt 1985. Kantig, halvkombi och kusin med Celican så liknande bakparti. Och ovanlig nog för att inte kunna identifieras direkt av någon som ändock kan sina bilar.
Citera
2022-11-01, 18:49
Medlem
ProjectLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
En bil som passar in på allt det där är Toyota Carina II Liftback. Typ runt 1985. Kantig, halvkombi och kusin med Celican så liknande bakparti. Och ovanlig nog för att inte kunna identifieras direkt av någon som ändock kan sina bilar.

Förutom att den är framhjulsdriven.
Citera
2022-11-01, 19:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men att "känna varandra" är inte samma sak som att umgås eller ingå i umgängeskretsen. Märk också att "känna någon" är ett ytterst luddigt begrepp som många missbrukar betydelsen av.

Har du koll på GW's exakta formulering?
Kände dom varandra väl eller ingick gärningsmännen i HA's närmsta umgängeskrets?

Har för mig att det var det förstnämnda.

DO, en jämnåring f.d. klasskamrat/skolkompis och hans brorsa MO (BW 's polare) var HA knappast rädd för att åka med ett par 100 m.
Citera
2022-11-01, 19:17
Medlem
Citat:
Jag vet, men jag får väl stå för vad jag skrivit ,de hade nog nån sorts relation jag vet jag hörde Dan eller Danne Olsson att hon reagerade så mot honom tyder på nåt sånt,har kollat upp den här Daniel på sjukhuset en AT läkare som hade familj han var yngre han parkerade på sjukhuset hade en skoda en vit.
Citera
2022-11-01, 19:35
Medlem
Citat:
Bara för att utredningen är illa skött betyder ju inte att Bröderna O inte svart på vitt skulle kunna stå som grundligt utredda och avförda. Jag vågar lova att det är många som är just utredda och avförda. Men självklart kan misstag ha begåtts. Absolut.

Och enligt "källa" ska Bröderna O inte ha varit vänner till Helena, vilket i så fall gör dem mindre aktuella som GW Perssons två gubbar.

Och nu är det bäst att förekomma infernalisk kritik: Jag har inget intresse av att "försvara" Bröderna O eftersom jag aldrig har träffat dem och heller inte vet ett knyst om dem. Men av det som jag hittills har fått veta, känns de inte aktuella. Det är allt. Men om du kan skaka fram saker som skulle peka på motsatsen, skulle det naturligtvis tas emot med stort intresse. Kan du tänka dig att göra en "Reimer" och ringa dem och fråga?
Att förhöra dem är polisens sak!
Äldre brodern var kompis med Ulrika vilket jag förmodar betydet att han indirekt var vän med Helena så de umgicks så pass mycket som de gjorde.
Den yngre brodern var MINST bekant med Helena. Vart har du fått uppgifter ifrån gällande att de INTE är vänner?
Senast redigerad av Bratis 2022-11-01 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in