2022-11-01, 13:17
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=Skvagg|82248963]
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Frågan om motivet är intressant. Vi vet ju inte om det är svartsjuka eller något annat. Det vi dock kan vara ganska säkra på är att en harmlös situation väldigt snabbt (5-10 min) urartar så pass att HA sannolikt blir dödad. Det sker dessutom utomhus. Om det hade varit två fulla gubbar i en lägenhet och den ena snabbt huggar ner den andra så hade det varit mycket mindre uppseendeväckande. Frågan är varför GM blir så rasande att en försvarslös kvinna får sätta livet till och att GM dessutom tar med sig kroppen från brottsplatsen. Varför? Tänkbara anledningar kan kanske vara ett avvisad närmande eller hot om att avslöja en hemlighet (tex om hon hade en affär med en gift man). Men det förklarar ändå inte riktigt varför kroppen tas med. Kan vara för att inte avslöja ett annat brott. När jag letad efter liknande fall i Europa där kvinnor har försvunnit och kroppen saknas har jag stött på några fall där offret och GM sedan tidigare hade en relation. Offret har då blivit gravid och GM och offret har inte varit ense om att behålla barnet där offret vill behålla det och GM inte. Då har GM mördad offret och gömd kroppen.
Alla oklarheter kring fallet gör att man misstänker att det är något som hemlighetshålls av den innersta kretsen.

Jag för min del känner en viss förnöjsamhet i vad som bör betraktas som det mest sannolika händelseförloppet, men med reservation för om Helena gick hela vägen hem, fick skjuts från kanske bron/fängelset eller fick skjuts direkt från torget/centrum. Det finns ingenting som pekar mot att överfallet och "hanteringen" skulle ha ägt rum någon annanstans än vid/i Kohagen respektive på/vid lekplatsen.

Bilen lär vi inte komma något längre med som det ser ut nu. Enda möjliga vägen framåt vore att samla "Killarna" och Carina - samt möjligen Lockerudsvittnet - för en gemensam diskussion, väl förberedd med en lunta med bilder på bilar som skulle ha kunnat vara aktuella.

Personligen känner jag att det vore bra om det med gemensamma ansträngningar skulle gå att skaka fram vilka två personer som GW Persson har i åtanke. Det blir ju heller inte lätt, men att döma av vad både polisen och GW Persson säger, återfinns gärningsmannen - polisen letar som bekant efter bara en (1) gärningsman - eller gärningsmännen - GW Persson letar efter två gärningsmän - i Helenas bekantskapskrets. (Om det sedan avses någon skillnad mellan just bekantskapskrets och nära vänkrets är svårt att säga.) Jag kan tycka att antalet möjliga gärningsmän ändå måste vara relativt begränsat. Och ska man tro GW Persson, bodde hans två gubbar utanför stan, hade starka band samt tillgång till båt. (Och som någon annan påpekade: Det är skillnad på "tillgång till båt" och att "själv(a) äga en båt".)

Och om man väljer att tro på "Hannas" ursprungliga version, så sa hon redan från början att hon hade hört minst två upprörda mansröster som pratade i munnen på varandra. Detta indikerar tydligt att det var minst två gärningsmän. Det patetiska uppstod dock när Peter Thylén på Kalla fall förklarade de två mansrösterna med att "en röst kan studsa och upplevas som två" ... Märkligt bara att "Hanna" säger sig ha hört bara en skrikande kvinna. Hon borde ju ha hört två skrikande kvinnor med Thyléns krystade resonemang ... Att Peter Thylén trasslar med sitt "studsande" som skulle ha förvandlat en röst till två röster, förklaras just av att polisen vill ha bara en gärningsman, de har bara bestämt sig för det, och allt som går emot det tänket betraktar de som något "ovälkommet" som måste bort.

Vem eller vilka i Helenas bekantskapskrets kan passa in på "Killarnas" vittnesmål? Följande står i förhöret: Bilen var vit/ljus, uppfattades ha ett litet positionsljus på framskärmen, var kantig till formen och uppfattades som en äldre modell samt hade en rakt sluttande bakdel som typ en halvkombi. Bilen hade ungefär samma bakparti som Toyota Selica av äldre årsmodeller, och skulle eventuellt ha kunnat vara av "Honda-typ".
Nu 30 år senare är det tyvärr inte lätt göra den här "parningen", men alla ni som var aktiva Mariestadsbor när det begav sig: Vilka bilar kan ni dra er till minnes som skulle ha kunnat passa in? Och vilka personer kan ni dra er till minnes som skulle ha kunnat äga en bil som motsvarar beskrivningen? Till exempel har ju PN:s bil lyfts fram. Eventuellt skulle också PU:s bil kunna vara aktuell eftersom jag inte litar på att han har angett korrekt modell i tråden. Men vilka fler bilar/personer skulle gå att skaka fram så här långt efteråt?

Förhöret: https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf
Citera
2022-11-01, 13:17
Medlem
4Motions avatar
[quote=rubin22|82250840]
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Tydligen drack hon alkohol under kvällen.
Så jag tror inte hon var gravid om hon nu skulle behålla barnet?

En teori är då att kroppen flyttades därför att hon var gravid och att det skulle skapa problem för GM som kanske troligen är fadern?
Att hon dog kan ju skett genom en olycka och panik uppstod.
Ändå väldigt konstigt att lyckas med det utan att bli upptäckt.
Citera
2022-11-01, 13:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag kan lika gärna trycka fram den infon jag har fått till mig om bröderna Ols*on i PM av den Mariestadsbon som jag tidigare refererat till. Han säger följande:

DO skall ha gillat att gå i långa shorts vid denna tid. Han var vältränad och gick på gym ihop med sin bror MO (samma gym som Helena ,Mickes). Han skall ha haft mörkt hår men blekte håret i bland. Lite lockigt hår. MO tappade håret tidigt. DO skall ha varit "lillebror" alltså det var MO som var drivande och bestämde utav dem. MO skall ha varit mer "egen" och denne PM- postare vill också minnas att denne MO skall ha haft en mindre speciell bil som då passade in på hans egna stil, vid denna tidpunkt.

Om man pratar signalement på mannen vid sjukhusparkeringen så kan då denne DO passa in väldigt bra på denne man. Jag vet också att hans längd av döma av foton passar in väldigt bra på detta också. Riktningen som denne man springer mot (Lockerud) kan också passa in bra när DO då bodde på Marieholmsvägen 28 vid denna tidpunkt. En lägenhet som han borde med största sannolikhet sagt upp senast innan julis utgång 1992 ,då han flyttade in på Kyrkogatan 17 D i slutet av oktober samma år.

Båda dessa fastigheter ägs av Mariehem och med stor sannolikhet gjordes även då. Då är det 3 mån. uppsägningstid vilket är det absolut vanligaste och självklart inom kommunalt bostadsägande.

Jag skall ändå säga och understryka att detta behöver ju dock inte betyda ett endast dugg.

Min fetning av ditt sista stycke:

Lika väl som du understryker att detta inte behöver betyda ett endaste dugg så kvarstår faktumet att MO och DO mycket väl kan vara GW's gärningsmän.

Skövde polisen och Kalla Fall är av en åsikt och GW av en annan. Vad Peter Thylén påstås ha läckt till Judaland/ Ugglan, dvs att "bröderna O är helt ointressanta" är knappast tillförlitligt med tanke på hur illa den här utredningen har skötts från dag 1.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-01 kl. 13:40.
Citera
2022-11-01, 13:28
Medlem
4Motions avatar
[quote=Ugglan.|82251400]
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Jag för min del känner en viss förnöjsamhet i vad som bör betraktas som det mest sannolika händelseförloppet, men med reservation för om Helena gick hela vägen hem, fick skjuts från kanske bron/fängelset eller fick skjuts direkt från torget/centrum. Det finns ingenting som pekar mot att överfallet och "hanteringen" skulle ha ägt rum någon annanstans än vid/i Kohagen respektive på/vid lekplatsen.

Bilen lär vi inte komma något längre med som det ser ut nu. Enda möjliga vägen framåt vore att samla "Killarna" och Carina - samt möjligen Lockerudsvittnet - för en gemensam diskussion, väl förberedd med en lunta med bilder på bilar som skulle ha kunnat vara aktuella.

Personligen känner jag att det vore bra om det med gemensamma ansträngningar skulle gå att skaka fram vilka två personer som GW Persson har i åtanke. Det blir ju heller inte lätt, men att döma av vad både polisen och GW Persson säger, återfinns gärningsmannen - polisen letar som bekant efter bara en (1) gärningsman - eller gärningsmännen - GW Persson letar efter två gärningsmän - i Helenas bekantskapskrets. (Om det sedan avses någon skillnad mellan just bekantskapskrets och nära vänkrets är svårt att säga.) Jag kan tycka att antalet möjliga gärningsmän ändå måste vara relativt begränsat. Och ska man tro GW Persson, bodde hans två gubbar utanför stan, hade starka band samt tillgång till båt. (Och som någon annan påpekade: Det är skillnad på "tillgång till båt" och att "själv(a) äga en båt".)

Och om man väljer att tro på "Hannas" ursprungliga version, så sa hon redan från början att hon hade hört minst två upprörda mansröster som pratade i munnen på varandra. Detta indikerar tydligt att det var minst två gärningsmän. Det patetiska uppstod dock när Peter Thylén på Kalla fall förklarade de två mansrösterna med att "en röst kan studsa och upplevas som två" ... Märkligt bara att "Hanna" säger sig ha hört bara en skrikande kvinna. Hon borde ju ha hört två skrikande kvinnor med Thyléns krystade resonemang ... Att Peter Thylén trasslar med sitt "studsande" som skulle ha förvandlat en röst till två röster, förklaras just av att polisen vill ha bara en gärningsman, de har bara bestämt sig för det, och allt som går emot det tänket betraktar de som något "ovälkommet" som måste bort.

Vem eller vilka i Helenas bekantskapskrets kan passa in på "Killarnas" vittnesmål? Följande står i förhöret: Bilen var vit/ljus, uppfattades ha ett litet positionsljus på framskärmen, var kantig till formen och uppfattades som en äldre modell samt hade en rakt sluttande bakdel som typ en halvkombi. Bilen hade ungefär samma bakparti som Toyota Selica av äldre årsmodeller, och skulle eventuellt ha kunnat vara av "Honda-typ".
Nu 30 år senare är det tyvärr inte lätt göra den här "parningen", men alla ni som var aktiva Mariestadsbor när det begav sig: Vilka bilar kan ni dra er till minnes som skulle ha kunnat passa in? Och vilka personer kan ni dra er till minnes som skulle ha kunnat äga en bil som motsvarar beskrivningen? Till exempel har ju PN:s bil lyfts fram. Eventuellt skulle också PU:s bil kunna vara aktuell eftersom jag inte litar på att han har angett korrekt modell i tråden. Men vilka fler bilar/personer skulle gå att skaka fram så här långt efteråt?

Förhöret: https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf

Vad menar du när du säger "rakt sluttande bakdel"?
Citera
2022-11-01, 13:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Tittar man här i språket på hur GW skriver vill han ju göra en distinkt skillnad uppfattar jag det gällande det hur ägarförhållandena ser ut beträffande bilen resp. båten.

Om bilen vill han göra klart att den inte är lånad och att den ägs utav en utav dem. Men vad gäller båten är det inte samma. Om den är det att:" som de båda också har tillgång till ". Det är alltså inte här alls självklart här att någon utav dem äger båten, utan den kan då istället blivit lånad för detta ändamål just denna natt. "Som båda också har tillgång till" kan ju givetvis bara betyda att båda två tillsammans har tillgång till denna båt. Det kan också betyda att båda två var för sig oberoende av varandra kan få ha tillgång/låna denna båt. Om det är den senare tolkningen som är rätt, tyder det ju på att dessa två är bröder och kan få låna sin förälders båt. Att båten ägs av någon förening av något slag anser jag inte så troligt.

Man undrar lite hur GW har fått reda på/dragit slutsatsen att det är den andre som bestämmer i hans scenario. Samt också vad mer handfast i utredningen som pekar mot hans GM. Eller så har han då gjort någon psykologisk profil och kommit fram till att så måste det gått till och då räknat ut resten. Det är ändå intressant att han vidhåller denna teori så här länge. Jag tror också att han är säker på detta men måste säga att det är 50/50 för att inte låta ovetenskaplig. I och med att det saknas så mycket teknisk bevisning som då på ett mer vetenskapligt kan verifiera hans teori. Han är alltså mån om sin trovärdighet som sakkunnig givetvis . Inte konstigt att tänka sig.

Att ovanstående kan stämma in på bröderna är ju helt klart. Samt att en utav dem, MO bodde en bit utanför Mariestad (Karlslund ca. 8 km söder om Mariestad) kan stämma in också. GW säger också att hans gubbar hade blivit avförda på ett tidigt stadium , detta kan också stämma in på vad Peter Tylen sagt då till Judaland. KF och Peter Tylen hade ju läst igenom alla pärmar och då kunnat konstatera att bröderna O blivit just grundligt utredda och avförda.

GW säger också i en intervju att hans gubbar bor och hela tiden bott kvar i Mariestad. På denna fråga rörande detta säger han ju:" Ja, det e klart man gör". Jag tror det var ett inslag från TV4-nyhetsmorgon. Detta stämmer då också in på bröderna O.

Ja, det är om det finns några andra som dessa kriterier stämmer in på då ? Jag skall ändå säga det att det som talar emot dem är just att de bott kvar och jobbat på, skaffat familj och byggt vidare på familjeföretaget precis som vanligt efter sommaren 1992. Det var även helt ostraffade innan och efter. Mot bakgrund av detta är det verkligen möjligt att tänka sig deras eventuella inblandning i Helenas försvinnande ? Att leva med detta utan att någon märkt av någonting ? Ändå högst tveksamt att tänka sig detta, det måste jag säga.

Om det hela var en "olyckshändelse" är det inte alls konstigt att bröderna O var helt ostraffade innan händelsen och att dom fortfarande är det än i dag. GM var helt enkelt inga kriminella personer utan vänner till HA. Det här är inte ett dugg konstigt om du frågar mig.
Citera
2022-11-01, 14:09
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=4Motion|82251526]
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Vad menar du när du säger "rakt sluttande bakdel"?

Det är inte jag som säger det, utan "Killarna". De nämnde ju "typ Toyota Celica av äldre modell". Det är väl bara att googla på en Toyota Celica årsmodell till exempel 1985, så ser du. Läs förhöret noggrant, allt står där!
Citera
2022-11-01, 14:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Min fetning av ditt sista stycke:

Lika väl som du understryker att detta inte behöver betyda ett endaste dugg så kvarstår faktumet att MO och DO mycket väl kan vara GW's gärningsmän.

Skövde polisen och Kalla Fall är av en åsikt och GW av en annan. Vad Peter Thylén påstås ha läckt till Judaland/ Ugglan, dvs att "bröderna O är helt ointressanta" är knappast tillförlitligt med tanke på hur illa den här utredningen har skötts från dag 1.

Citat:
Om det hela var en "olyckshändelse" är det inte alls konstigt att bröderna O var helt ostraffade innan händelsen och att dom fortfarande är det än i dag. GM var helt enkelt inga kriminella personer utan vänner till HA. Det här är inte ett dugg konstigt om du frågar mig.

Bara för att utredningen är illa skött betyder ju inte att Bröderna O inte svart på vitt skulle kunna stå som grundligt utredda och avförda. Jag vågar lova att det är många som är just utredda och avförda. Men självklart kan misstag ha begåtts. Absolut.

Och enligt "källa" ska Bröderna O inte ha varit vänner till Helena, vilket i så fall gör dem mindre aktuella som GW Perssons två gubbar.

Och nu är det bäst att förekomma infernalisk kritik: Jag har inget intresse av att "försvara" Bröderna O eftersom jag aldrig har träffat dem och heller inte vet ett knyst om dem. Men av det som jag hittills har fått veta, känns de inte aktuella. Det är allt. Men om du kan skaka fram saker som skulle peka på motsatsen, skulle det naturligtvis tas emot med stort intresse. Kan du tänka dig att göra en "Reimer" och ringa dem och fråga?
Citera
2022-11-01, 14:24
Medlem
4Motions avatar
[quote=Ugglan.|82251914]
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion

Det är inte jag som säger det, utan "Killarna". De nämnde ju "typ Toyota Celica av äldre modell". Det är väl bara att googla på en Toyota Celica årsmodell till exempel 1985, så ser du. Läs förhöret noggrant, allt står där!

Vet mycket väl hur en äldre Celica ser ut.
Blir dock lite konfunderad när det pratas om takbågar med mera.
Celica är en äldre sportbil som inte ens är gjord för takräcke och än mindre rails.
Dessutom så har dom popp upp lampor som gör dom väldigt speciella i profil och sticker verkligen ut.
Att det dock handlar om en Japansk bil är väl ganska självklart då inga europeiska bilar vid den tiden matchar beskrivningen så vida man inte blandar in SAAB 900.
Det som där emot stämmer bra in med "beskrivningen" är Mazda 323 alt. 626 men även Datsun som är väldigt snarlik.
Dessa gick även få med rails för takräcke.
Citera
2022-11-01, 14:48
Medlem
Citat:
Att GM förblev ostraffade efter brottet är inte konstigt. Det som däremot är väldigt sannolikt är att GM genomgick en stor beteendeförändring under tiden efter brottet. Det skulle kunna handla om en eller flera av följande: en flyt, ändring av vänskapskrets, ändring av alkoholvanor och/eller plötsligt psykisk ohälsa/ångest. Att GM skulle leva på som vanligt efter ett sådant traumatiskt brott är inte alls sannolikt. Än mindre om det skulle vara 2 GM och båda levde på precis som vanligt efter brottet. Beteendevetenskapligt går det närmast att utesluta.
Citera
2022-11-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Att GM förblev ostraffade efter brottet är inte konstigt. Det som däremot är väldigt sannolikt är att GM genomgick en stor beteendeförändring under tiden efter brottet. Det skulle kunna handla om en eller flera av följande: en flyt, ändring av vänskapskrets, ändring av alkoholvanor och/eller plötsligt psykisk ohälsa/ångest. Att GM skulle leva på som vanligt efter ett sådant traumatiskt brott är inte alls sannolikt. Än mindre om det skulle vara 2 GM och båda levde på precis som vanligt efter brottet. Beteendevetenskapligt går det närmast att utesluta.
Jag tror att för de här gjorde det varken till från om hon dog, hade inget samvete,som jag skrivit tidigare så var man i vattnet på natten och badade inte Helena det var varmt den här natten, jag är säker på att HA kände de här alla fall den ena, han får HA att ta av sig ringarna, ta av sig skorna gör hon för att komma undan, det är hon som slänger det .
Citera
2022-11-01, 16:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bara för att utredningen är illa skött betyder ju inte att Bröderna O inte svart på vitt skulle kunna stå som grundligt utredda och avförda. Jag vågar lova att det är många som är just utredda och avförda. Men självklart kan misstag ha begåtts. Absolut.

Och enligt "källa" ska Bröderna O inte ha varit vänner till Helena, vilket i så fall gör dem mindre aktuella som GW Perssons två gubbar.

Och nu är det bäst att förekomma infernalisk kritik: Jag har inget intresse av att "försvara" Bröderna O eftersom jag aldrig har träffat dem och heller inte vet ett knyst om dem. Men av det som jag hittills har fått veta, känns de inte aktuella. Det är allt. Men om du kan skaka fram saker som skulle peka på motsatsen, skulle det naturligtvis tas emot med stort intresse. Kan du tänka dig att göra en "Reimer" och ringa dem och fråga?

Det är något konstigt med det du skriver, hur du uttrycker dig och hur du försöker låta övertygande när det kommer till bröderna O.

Jag får snarare intrycket att dom återkommande misstankarna mot bröderna O är besvärande och något som är väldigt känsligt för dig Ugglan.

Och just det här med att just du (av alla i tråden) vill att jag ska ringa till bröderna O.
Vad tycker du att jag ska fråga dom om?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-01 kl. 17:12.
Citera
2022-11-01, 17:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Intressant, vad är det för "källa"?

Mat*ias Ols*on och BW var ju kompisar och hängde i EM-huset i juni -92.

Att D*niel Ols*son var klasskompis med HA och att dom hade en fling stämmer alltså inte heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in