2022-11-01, 17:37
Medlem
PussiKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Du kanske redan fått svar, men jag läste om ett annat ganska nyligt mordfall på en tjej (Wilma kanske?) och att man då var tvungen att hyra in en likhund från Danmark då de inte finns i Sverige. Kanske är samma situation nu och att det tar tid att ordna från utlandet.
Hade samma sak i minnet, tydligen tar det lite tid att skaffa fram likhund (om inget hänt senaste åren, vilket ju är möjligt).

Från Expressen:
"Wilma Andersson, 17, misstänks ha mördats av sin pojkvän den 14 november. Först två veckor senare fick polisen tillgång till tyska, specialtränade likhundar som var av stor vikt vid undersökningen av brottsplatsen. Att det inte finns några hundar med rätt träning inom svensk polis får nu kritik."

"Att det dröjde nio dagar från det att polisen fått tillstånd att söka igenom lägenheten till att likhundar togs dit beror på att det inte finns några hundar med rätt specialträning i Sverige. De hundar som sökte igenom lägenheten hade kallats dit från Tyskland via Europol."
Citera
2022-11-01, 17:37
Avslutad
Har inte hängt med de senaste dagarna men undrar om alla turer kring Toves cykel och telefon har rätts ut.

Ser nu att det pratas mycket om en påse Tove hade i cykelkorgen och att hennes mobiltelefon kan kopplas till McDonalds natten till hennes försvinnande.. Enligt vissa artiklar jag läser så är man inte säker på vad för kläder hon hade denna kväll. Hur kommer det sig?

Vädret var dåligt denna kväll, så det kan ju vara så att Tove hade sin telefon i påsen som skydd för regnet. JJ ser påsen i cykelkorgen när hon ska till McDonalds och tar då den med sig, utan att veta att telefonen ligger i den.

Det känns som mest troligt att Tove inte har dödats i lägenheten. Det vore en alltför stor risk att hantera en kropp på det viset, men allt är ju möjligt. Misstänkta gärningsmännen verkar ju inte vara direkt begåvade mentalt om man går på all info som finns i tråden.

Kan Tove ha följt med i bilen, antingen frivilligt eller mot sin vilja, så är ju det också en anledning till att hennes telefon har befunnit sig vid McDonalds.

Många vittnesuppgifter verkar inte 100% trovärdiga.
Citera
2022-11-01, 17:38
Medlem
mogulen70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Någon som vet om podden har släppts på betaltjänsten där de uppgav i teasern att den först ska släppas?

Avsnittet har inte dykt upp på Naudio än, står bara att det släpps idag på eftermiddagen.
Citera
2022-11-01, 17:38
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Inte ännu. Appen är gratis i 14 dagar. Så bara ladda ner och sen säga upp direkt genom -mina premunationer- för den som har IPhone. Smidigt!

Konstigt det står ju att den skulle släppas igår den 31 oktober
Citera
2022-11-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Har följt fallet hyfsat nära och tycker att det här vittnesmålet från grannen under JJ förmodligen är det som närmast visar vad som troligen hänt. När grannen träffar JJ i trapphuset säger hon att en vän druckit lite för mycket och ramlat i badrummet. Men det borde bara ge en/ några få dunsar, innan JJ och MH isåfall, som JJ sa, tar vännen till sängen och bäddar ner.

Grannen säger också att JJ (förutom att hon är onykter) är uppstressad och inte alls som hon brukar och håller på med mobilen. Grannen kör henne till McD då JJ säger att hon är hungrig och grannen inte vill att hon ska köra själv/ råka ut för nåt.

Åker JJ till McD för att hon i sitt onyktra tillstånd inte tänker riktigt klart, och behöver komma bort, tänka och mätta hungern? (Man gör ju en hel del ologiska saker på fyllan ibland...) Och under tiden ber hon MH stanna i lägenheten med kroppen. MH, som är snäll och följsam, lyder. Under tiden JJ är på McD hinner hon kanske nyktra till aningen, tänka ut en plan och få tag på en medhjälpare som hjälper till att forsla bort kroppen (kanske pappan?) Medhjälparen åker till Donken och hämtar JJ, de åker ihop till lägenheten och alla 3 hjälps åt att få ut och göra sig av med kroppen i nåt otillgängligt område de känner till.

Ja, kanske nåt sånt har hänt. 🤷🏻‍♀️

Nått sånt låter troligt. Med tanke på att dom bara misstänks för människorov så kan det ju vara en möjlig teori för polisen med.
Citera
2022-11-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Konstigt det står ju att den skulle släppas igår den 31 oktober

Sen säger dom i teasern att det tog längre tid så och att den därav ska komma idag tisdag eftermiddag, står även som text till teasern att den kommer idag eftermiddag ( men nu är det snart kväll)
Citera
2022-11-01, 17:41
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Det är ett rykte som går i Vetlanda ja, som gick innan denna händelsen men som givetvis pratas mer intensivt om nu samt att hon skulle sprayat ordet BITCH på en tjejs bil.

Det finns lite om detta, här:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Två kvinnor häktade.
Citera
2022-11-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Vad det gäller snapkartan så hade dom tydligen en snapgrupp där alla kunde se varandra, det tror jag framgick av en intervju med en vän till jj eller så var det från annat håll. Alla kan se allas position, men det kräver att man öppnar appen för att positionen ska uppdateras, så vitt jag minns, jag använder inte snap längre.

Tankar om det splittrade kompis gänget.... Jag hade en barndomsvän som visade sig vara narcissist. Hon var normal som barn, men i övre tonåren så var hon mentalt lika självisk som ett barn fortfarande, och det forsatte in i vuxen ålder. Hon slängde bort vänner som om dom var skit, bara för en bagatell. tiden kom när det blev min tur, det var då inte oväntat för mig, jag hade sett hennes beteende i åratal, och brydde mig inte heller om när hon valde att smutskasta mig. Bara för att jag inte brydde mig så valde hon att splittra kompis gänget, hon ställde ett ultimatum till alla. Välj, antingen mej eller henne. Jag forsatte att inte bry mig, tänkte att alla som är vuxna är inte så omogna att dom väljer sida över en bagatell, men en del gjorde trots allt det.

I den ålder som mgm och bo är, så kan denna splittring vara lika bagatellartat tack vare den personlighet som jj verkar ha. Det är kanske också så att t som verkar vara snäppet mognare än jj och mh, helt enkel valde att inte ta splittringen lika allvarligt som jj, och därför valde att försöka bli sams igen när det förslaget kom. frågan är för mig, om jj menade allvar med att bli sams igen eller om det var en ny manipulation?
Bara mina funderingar.

Jag har inte snapchat själv så vet inte exakt hur det fungerar. Men jag tänkte att jag ändå behövde lufta frågan och funderingarna. Du får ursäkta. Men tack för din förklaring. Men isf så om nu T kunde se tjejens position men inte kunde hitta henne inne på Nöjet, vad innebär det då i praktiken? Att tjejen inte var där längre men det fortfarande såg ut så på Snapchat för att det inte uppdaterats eller vad? Min fundering är ju också lite varför inte T bara i så fall skrev ett meddelande till den tjejen med något i stil med typ "Hej, ser på snapchatkartan att du är på Nöjet, skulle gärna träffa dig, vart är du, ser dig inte bland alla människor?". Men det tycks ju inte T ha gjort. Hade hon gjort det hade hon väl rimligen fått ett svar från den tjejen (tex att tjejen har lämnat Nöjet etc). Det finner jag lite märkligt. Istället så frågar hon enligt utsagon barchefen om han har sett tjejen.

Angående J så ja, jag är också inne på att hon har någon form av problematik som för med sig att hon har svårt att släppa orätter som gjorts mot henne. Jag är i princip övertygad om det, det finns så många tecken i den här historien som pekar mot att det ligger i hennes natur. Men jag skulle ändå vilja få utrett/bekräftat vad bråket i gymnasiet handlade om och om/hur det kan sättas i samband med händelserna på Nöjet och efteråt.

Som jag påpekade så krävs det ju att motivet står att finna innan mötet på Nöjet sker om ett eventuellt dåd nu ska ha varit planerat från J eller/och M:s sida. Då är det ju inte bråket på Nöjet som är anledningen.
Citera
Medlem
Jag har funderat! 😊

För det första:
Den här tråden innehåller på tok för mycket elefantskit, och vilda spekulationer. Det finns för mycket snack det finns noll bevis för. Spekulera gärna om ras/ursprung, LBGQXZWPQ, knark och annat om det finns bevis för det. Finns det inte, låt gärna bli. Jag fattar grejen, vi vill alla VETA vad som hänt, men att gissa utifrån egna preferenser är meningslöst. Vill du driva en agenda, gör det på politik, hoppas att de flesta här vill förstå vad som hänt T.
För det andra: På tok för mycket spekulationer om status på cyklar o annan fysisk bevisning. Om du inte har koll på cykeln innan kan du inte dra någon slutsats om hur den ser ut efter. Mina cyklar ser ut som skit. Lysen hänger, stänkskärmar (där de finns) är buckliga osv. Jag låser dem på olika sätt, jag ställer dem på olika sätt. ingen kan dra någon som helst slutsats av det mer än att jag skiter i mina velocipeders status. (JA! Medveten anekdotisk evidens)
För det tredje: Någon i den här tråden sa att Dunning -Kruger- effekten är stark bland många här. Kunde inte hålla med mer. Förvånar mig att ingen eftersökt om inte nån av de misstänkta inhandlat en stor frys, eller stora mängder flytande väte, eller om UFOs setts i i närheten.

Mitt försök till ett produktivt bidrag för en tråd fokuserad på fakta: Vi VET egentligen ingenting mer än att tjejen är borta. Hon har troligtvis varit i nämnd lägenhet (att hennes telefon varit där betyder inte att hon varit där, och t o m hennes telefons varande eller inte varande verkar osäker). Vi VET inte vilka som var i lägenheten. Vi VET inget mer än att några i samma hus har hört nåt som kan vara dunsar/spikande = obestämda ljud de reagerat på (vem har inte varit på en efterfest där man producerat ljud?) . Cykeln är, eller är troligen är flyttad (inga egentliga bevis för det vad jag kan se (förutom uppgifter i tidningar).
Min gissning: Har ingen! Finns för få ledtrådar för att skapa en bild av vad som hänt. Med all respekt för de som undersöker ALLT, ni gör rätt! Med noll respekt för er som bygger er ”bevisning” på ras, sexuella preferenser, eller ursprung. I statistiks mening kan det finnas nåt som stämmer, men bara för att man står med ena foten i en frys o den andra på en glödhet platta betyder det inte att man har det genomsnittligt bekvämt. Vi pratar om ETT fall, inte en kurva som beskriver ett genomsnitt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag känner spontant att när man har kört fast så behöver man återgå till ritbordet igen. Med det menar jag att jag fortfarande skulle vilja få veta vad bråket som splittrade kompisgänget egentligen handlade om? Och om de övriga kompisarna anser att det fortfarande ligger T eller J till last. Anledningen till varför jag tycker det är relevant är för om man kan anta att det bråk som skedde på Nöjet nu, vilket alltså är ett par år senare, fortfarande handlar om samma sak som det första bråket, eller om man rimligen kan anta att bråket på Nöjet handlar om något nytt. Som en vidare förklaring så menar jag på att om det skall kunna misstänkas vara ett eventuellt planerat dåd så måste M eller J ha haft en klar anledning till att vilja skada T i någon form (kanske inte dödligt) och då måste den anledningen ha uppstått innan Nöjet-bråket om det bråket handlade om något nytt som de inte hade avhandlat tidigare i osämja.

Det vore önskvärt om någon Vetlandabo kunde klura ut vad det egentligen började med. Eftersom T gratulerat M på Instagram när hon fyllde år så rådde det ju uppenbarligen ingen osämja mellan dem iaf. Men det som är relaterat till T och J, det skedde alltså i gymnasiet om jag förstår saken rätt, och i den åldern brukar det ju skvallras.... Någon måste ju ändå veta vad det handlade om och om det kan tänkas vara något som någon av dem aldrig kom över...

De flesta av oss har ju haft bråk i gymnasieåldern, men det var väl för det mesta något vi kom över. Men här har det ju skett något mellan två personer som verkar ha varit väldigt graverande.

Sedan har jag en annan reflektion. T sökte efter sin unga tjejkompis som hon var orolig för inne på Nöjet pga hon ska ha sett hennes position på en snapchatkarta. Jag tolkar det som att T egentligen annars inte skulle ha gått till Nöjet alls. Det är min subjektiva tolkning. Det i sin tur innebär att jag först nu faktiskt också inser att om T kunde se tjejens position på snapchatkartan så kunde andra som haft T på snapchat även se T:s position. Har det granskats vilka som kunde se T:s position? Vilka hade T på sin snapchat?

Sedan undrar jag till sist också vem den här unga tjejen var som T sökte efter. Är det ingen Vetlandabo som har någon aning om vem det kan ha tänkats ha gällt och varför T var orolig för hennes skull? Barchefen visste ju vem tjejen var så någon kanske kunde fråga honom om hennes identitet? Jag tänker mig att om nu den oron T hade är någon form av grund för ett nytt bråk med J/M så är det relevant för ritbordet.

Alla dessa ovanstående frågor grundar sig i att jag uppfattar det som att om vi ska utgå från att det inte är ett rent impulsdåd så behövs det ett motiv. Men det finns liksom inget klarlagt alls ens teoretiskt.

För övrigt så får man ju hoppas att åklagarens uttalande om att man hoppas på att hitta T levande bär en reell chans. Om de har en hypotes så skulle man ju kunna tänka sig annars att den är att M och J inte har medvetet dödat T utan att man tex velat utsätta henne för ett elakt prank ute i tex skogen i tex syfte att straffa eller skrämma henne och att det sedan gått åt helvete. Men varför de då tiger ner detta och sitter i häktet än är fortfarande en fråga. Verkligen ett märkligt fall det här. Det mest logiska annars bakom åklagarens vaga uttalande om att hoppas att hitta T vid liv upofattar jag som att man vill fortsätta kunna tillsätta resurser på att hitta T, och det tillsätts mer resurser att söka efter en försvunnen levande person än efter en person man befarar är död. Där tror jag en del i varför åklagaren uttalar sig som han gör ligger. Man ska nog inte övertolka det hela mer än så. Särskilt inte med tanke på hur lång tid T nu varit borta.
Linakova du förtjänar att få en stor bukett med röda rosor och 10 guldstjärnor i betyg för ditt inlägg som är det hittills bästa inlägget som har levererats i denna högintressanta diskussionstråd här på forumet. Hade man haft en omröstning om Veckans bästa inlägg så hade ditt inlägg blivit korad till Veckans bästa inlägg här på Flashback, för att inlägget är läsvärd och håller hög kvalite och bidrar till att föra diskussionen framåt så att tråden fortsätter att växa rejält. Diskussionen om Tovefallet har blivit mycket bättre när du har skrivit och postat bra läsvärda svar .
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Här kommer några handlingar från tingsrätten.

Sammanfattningsvis:
*Förundersökningen kan inte slutföras inom föreskriven tid eftersom det återstår åtgärder i form av förhör och tekniska undersökningar. Förlängning begärs därför till 17 november
2022..
*Rubriceringen är fortsatt människorov i framställan.
*Jag noterar att i framställan anges endast datum för brottet, inte något klockslag. Har dock ingen aning om hur det brukar se ut med det.
*Via sina advokater meddelar båda MGM att de motsätter sig omhäktning och därför påkallar förhandling.
*Frivården har begärt och beviljats längre tid för personutredningarna (jag tolkar det som en ren arbetsbelastningsfråga).
*Tidpunkt för förhandling framgår inte av dokumenten, borde förstås ha bett om kallelserna också.

Framställan om förlängning av åtalstid MH
Framställan om förlängning av åtalstid JJ

Meddelande från MHs advokat
Meddelande från JJs advokat

Frivården-anstånd för personutredning (Begäran på s.2, besked s.1)

Dagboksblad 221101

Bra jobbat. TACK!
Citera
2022-11-01, 17:44
Medlem
I den ålder som mgm och bo är, så kan denna splittring vara lika bagatellartat tack vare den personlighet som jj verkar ha. Det är kanske också så att t som verkar vara snäppet mognare än jj och mh, helt enkel valde att inte ta splittringen lika allvarligt som jj, och därför valde att försöka bli sams igen när det förslaget kom. frågan är för mig, om jj menade allvar med att bli sams igen eller om det var en ny manipulation?
Bara mina funderingar.[/quote]

Håller med och tänker att det kan så vara, men ytterligare ett steg i manipulering.
Om JJ har ”tappat i status” så kan det vara av intresse att bli ”sams” med Tove igen bara för den sakens skull att ”det ser bra ut utåt”

Sen vad som gått fel isåfall har jag inte mer svar på än övriga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in