2022-11-01, 09:07
Medlem
Finns det nån bra app till Android om man vill följa kriget? Typ med nuvarande positioner och ukrainska och ryska förluster
Citera
2022-11-01, 09:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Om "goda" ryssar. En av Navalnys "liberaler": "Det rapporteras att detta är resultatet av en Himars-missilattack med splitter-metallkulor inuti. Jag anser att sådana vapen inte bör användas på 2000-talet."

De är Z-svin allihopa i detta Mordor-land:

https://twitter.com/ian_matveev/status/1587051072664862724

Orsaken till att t.ex det svenska försvaret inte längre använder splitterbomber är att de kan sprida stridsdelar som inte exploderar, och därmed, likt personalminor, kan vara en fara för civila. Men den amerikanska ammunitionen sprider tungsten. Även vi borde skaffa ett sådant vapen så att vi kan göra köttfärs av ryska trupper om vi blir anfallna.

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-01, 09:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Krig är inte slut förrän båda sidor har kommit överens att det är det. Lik lite som ryssland kan avsluta kriget utan att Ukraina går med på det så gäller samma sak för Ukraina.
Ryssland kan förstås dra sig tillbaka och avsluta kriget, utan att Ukraina går med på det. Jag är även övertygad om att Ukraina inte skulle protestera mot det. Så det är nog ett mindre problem än du tror.
Citera
2022-11-01, 09:09
Medlem
Något som alla "Putinförståare" har gemensamt är att de nästan aldrig svarar på direkta frågor. Jag har bett en av dem vid upprepade tillfällen komma med bättre källor än de han själv dissar - inga svar. Sen gick jag in och kollade hans track record, och det visade sig då att han länkat till nazistsidor.

Även av sådant går att utläsa både det ena och det andra.
Citera
2022-11-01, 09:10
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Du får tycka vad du vill om mig. Det är lite konstigt att du tycker folk är obehagliga för de har en annan åsikt än vad du själv har. Men det tar inte bort det strategiska problemet för Ukraina. Att de måste lita på väst för att vinna. Ett väst, som tidigare i historien av alla krig slutat brytt sig - Korea, Vietnam, Irak, Syrien och Afghanistan. Det är helt klart legitimt att ta upp det möjliga problemet. Dessutom gör Ukrainarna det också. Frågan är om det möjliga problemet delvis leder deras strategiska tänkande. Som jag hela tiden säger så tror jag att Ukraina vinner men jag är inte säker. Och en svaghet kan vara den västerländska (USA) viljan. Den är inte alltid så stark, som man tror, det visar historien.
Återigen- då potentater inom den västliga militärmakten och politisk ledning säger 'Ryssland kommer inte tillåtas vinna' är det vad som framledes gäller. Då dessa herrar (och kanske även damer) säger något sådant finns inget tvivel om utfallet av Rysslands invasion- den kommer fullständigt misslyckas. Det blir säkert fred någon gång men Ryssland är dömt till undergång. Sanktionerna är tänkta att fullt börja verka inom 5-10 år, de därpå följande 10 åren raserar hela det ryska samhällsbygget, det finns ingen möjlighet att Ryssland överlever. Nato har inte ens behöva lägga sig i detta, än så länge sker all support av enskilda givarländer- inget annat har heller varit av behovet påkallat. Ukrainarna klarar själva av sin kamp mot Ryssland men om något ändras i den saken så engageras helt andra krafter och då- då blir det åka av...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-11-01 kl. 09:20.
Citera
2022-11-01, 09:10
Medlem
Reimers avatar
Gårdagens uppdatering av Kenneth Gregg, en dag försenad på grund av internetstrul.

Citat:
Uppdateringen för 31.10.2022 blir gjord in på det nya dygnets timme. Vi har de stora elbrotten varje dag, och fast vi har vår egen el så fungerar inte netoperatörernas egen strömtillförsel för stationerna.
Vår arm lyckades avancera närmare vägen som förbinder Svatove och Kreminna i Luhansk oblast och fortsätter att vara framgångsrika i att avvärja ryska attacker över alla fronter med ett undantag. Ryssarna har satt in en massiv attack mot Bilohorivka och har avancerat 1,5 km. Detta är det största motattacken på över en månad som har resulterat i mera än ett par hundra meter avansemang. Det var en rekognoseringstrupp som fann sig en väg igenom och fylldes på med infanteri. I skrivandets stund är de stoppade.
Den ukrainska generalstaben rapporterade beskjutning av ukrainska positioner i området Ploshchanka och Chervonopopivka, vilket indikerar att våra styrkor opererar i området-
Ryska styrkor har flyttat sitt primära fokus till Avdiivka, med målet att omringa våra trupper stationerade i staden. Eftersom vårt försvar håller mycket bra och det finns många befästa positioner i området, är det osannolikt att ryssarna kommer att uppnå detta mål.
Den ryska armén testade också vårt försvar norr om Kharkiv, i närheten av Zelene och blev tillbakaslagen.
I Kherson har ryzzarna övergivit Chornobaika vilket indikerar att vi är väldigt nära. Dessutom har ockupationsmakten beodrat full evakuering från Dnipros västra strand omfattande 15 km bredd. Orcerna förbereder den sista försvarslinjen och vi kan konstatera att vår informationsmörkläggning fungerar otroligt bra.
Under dagen har vi skjutit ned 44 ryska missiler av 55, till ett värde av 610 mil USD. I Kyiv träffade man en transformator (Siemens) och den högra banken av Dnipro var utan el och vatten för en lång stund (nu har man fått det tillbaka). Denna massiva attack på våra civila infrastrukturer var igen en hämnd för vår attack på ryzzka militära mål i Sveastopol.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-11-01, 09:15
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, Ryssland är ingen supermakt utan snarare en halvsvajig stormakt.
Givetvis har Ryssland tiotusentals soldater runt om i Ryssland som inte satts in, att de som mobiliseras inte håller måttet i alla stycken är sant men att alla får rostiga vapen och får sova på backen stämmer inte heller.
Problemet för rysk del är att man slösat bort tid och resurser på breda anfall spritt över Ukraina samt att man genom att satsa på små sammanfatta förband inte haft förmågan till uthållig manöverkrigföring.
Lägg därtill urusel ledning och verklighetsfrånvänd planering.

De har såklart en del reserver men du övervärderar styrkan.
De kan inte heller skrapa rent för ett krig i Ukraina, vad händer om de får en konflikt med nåt annat grannland om ett par år?
Citera
2022-11-01, 09:21
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Du har inte följt med hela diskussionen från början. Kriget i Korea, Vietnam, Irak, Afghanistan och Syrien visar ju på den möjliga svagheten väst har. De slutar innan det är klart. Det är Ukraina rädda för.

Det är inte samma scenarion. Med undantag för Irak är konflikterna du nämner i huvudsak ideologiska. I Ukraina-fallet finns det enormt värdefulla resurser i vågskålen. Ryssland kommer inte få kontroll över all bördig jord, mineraler och naturgas som finns på Ukrainskt territorium. Det skulle göra resten av världen beroende av Kreml, och ingen vettig människa vill det.

Edit: Kanske hade USA varit kvar i Irak om inte fracking utvecklats så påtagligt.
Senast redigerad av tenebris 2022-11-01 kl. 09:23.
Citera
2022-11-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Återigen- då potentater inom den västliga militärmakten och politisk ledning säger *Ryssland kommer inte tillåtas vinna' är det vad som framledes gäller. Då dessa herrar (och kanske även damer) säger något sådant finns inget tvivel om utfallet av Rysslands invasion- den kommer fullständigt misslyckas. Det blir säkert fred någon gång men Ryssland är dömt till undergång. Sanktionerna är tänkta att fullt börja verka inom 5-10 år, de därpå följande 10 åren raserar hela det ryska samhällsbygget, det finns ingen möjlighet att Ryssland överlever. Nato har inte ens behöva lägga sig i detta, än så länge sker all support av enskilda givarländer- inget annat har heller varit av behovet påkallat. Ukrrainarna klarar själva av sin kamp mot Ryssland men om något ändras i den saken så engageras helt andra krafter och då- då blir det åka av...

Du tror inte västs potentater sa det i Korea - Jag tror inte McArthur när han marscherade emot Yaluriver att vi kämpar för ett stillestånd vid 48 breddgraden Vietnam - 1965 Lyndon sa inte att USA kämpar för att Vietnam ska vara kommunistiskt 10år senare. Irak, Syrien - Obama sa inte att han hoppades på att Ryssland och Iran skulle bli starkare där. Afghanistan - Där vi redan vad som sas och hur det slutade.

Jag ger inte mycket vad potentater, presidenter och generaler säger om framtiden. Ingen kan med säkerhet säga hur kriget i Ukraina kommer att sluta. Jag tror på Ukrainsk seger, men jag är inte säker. Historien har lärt mig att man kan inte vara säker. Dock om jag var tvungen att satsa pengar så skulle jag satsa på Ukraina.

Allt kan hända från att Ryssland faller sönder, Ukraina vinner, globalt kärnvapenkrig, till att Ryssland vinner.

Att ryssland vinner 10 procent risk varav Ryssland faller sönder 1-2 procent)

Oavgjort 10 procent

Globalt kärnvapenkrig 1-3 procent

Ukrainsk seger cirka 77 procent chans
Citera
2022-11-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det är inte samma scenarion. Med undantag för Irak är konflikterna du nämner i huvudsak ideologiska. I Ukraina-fallet finns det enormt värdefulla resurser i vågskålen. Ryssland kommer inte få kontroll över all bördig jord, mineraler och naturgas som finns på Ukrainskt territorium. Det skulle göra resten av världen beroende av Kreml, och ingen vettig människa vill det.

Edit: Kanske hade USA varit kvar i Irak om inte fracking utvecklats så påtagligt.

Vi vet inte. Kanske? Uppenbart är att USA har backat i flera av de senaste konflikterna. Och kan göra det i denna. Även om jag är positiv till att USA stannar kvar, MEN jag är inte säker.
Citera
2022-11-01, 09:39
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Du tror inte västs potentater sa det i Korea - Jag tror inte McArthur när han marscherade emot Yaluriver att vi kämpar för ett stillestånd vid 48 breddgraden Vietnam - 1965 Lyndon sa inte att USA kämpar för att Vietnam ska vara kommunistiskt 10år senare. Irak, Syrien - Obama sa inte att han hoppades på att Ryssland och Iran skulle bli starkare där. Afghanistan - Där vi redan vad som sas och hur det slutade.

Jag ger inte mycket vad potentater, presidenter och generaler säger om framtiden. Ingen kan med säkerhet säga hur kriget i Ukraina kommer att sluta. Jag tror på Ukrainsk seger, men jag är inte säker. Historien har lärt mig att man kan inte vara säker. Dock om jag var tvungen att satsa pengar så skulle jag satsa på Ukraina.

Allt kan hända från att Ryssland faller sönder, Ukraina vinner, globalt kärnvapenkrig, till att Ryssland vinner.

Att ryssland vinner 10 procent risk varav Ryssland faller sönder 1-2 procent) Oavgjort 10 procent Global kärnvapenkrig 1-3 procent Ukrainsk seger cirka 77 procent chans
Ideligen hänvisar du till amerikanska presidenter och i ett fall - en amerikansk general med politiska ambitioner. Du måste förstå att Nato är något helt annat än amerikansk utrikes- och inrikespolitik. Nato har framför allt Europas säkerhet som främsta mål och syfte och visst är USA intresserad av en sådan sak- mycket intresserad. Ändå, när Nato's chef säger det jag så många gånger berättat är det en utfästelse som gäller- Europa tål inte att Ryssland berövar ett annat land sin frihet, det kan bara inte tillåtas varför det nu är vad som gäller för det samlade väst. Europa med Nato kan inte tillåta Ryssland vinna eftersom en sådan sak skulle medföra oändliga kostnader för våra allas samhällen och nationer med en kapprustning av aldrig tidigare skådat slag. Ryssland faller- säkert till stora kostnader framför allt för Ukraina men även för Europa men Ryssland faller...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-11-01 kl. 09:48.
Citera
2022-11-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Sluta och häng i denna tråden om du ska vara så blödig.
Självklart är det glädje för varje ryssjävel som dör, du kanske har glömt att ryssarna invadera Ukraina?
Men många "ukrainare" är ju "ryssjävlar", samma språk, kultur och religon och för 80 år sedan var det även rysk territorium som sen gavs bort av Sovjet. Visste du inte det och sitter här och förespråkar folkmord i Ukraina precis Banderas råskinn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in