2022-10-31, 10:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror ändå de har haft bra koll på Ukrainas försvarsförmåga. Det måste ha funnits tusentals ryska infiltratörer i de Ukrainska leden. Däremot har ryssarna nog inte vetat hur välunderrättade Ukraina var genom underrättelseinformation från väst.
Ledningen i Ukraina har nog varit väldigt välförberedda på Rysslands exakta invasionsplaner medan folk lägre ner i hierarkierna (där GRUs infiltratörer fanns) fått information om att Ukraina inte förväntade sig något anfall.
Jag tror snarare att man lyssnat på det man velat att höra. De som varnat har tystats ned eller ignorerats.
Sen är väl frågan hur mycket militären var involverad i planeringen?
Det hela kändes som en chansning där inget eg fick gå fel.
Att UA hade en armé bestående av flera hundratusen man kan man knappast ha undgått. Inte heller att tiotals miljarder i utländskt stöd ökat UA’s slagkraft.
Citera
2022-10-31, 10:36
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Ja oddsen ser inget vidare ut för Putin....

I den här takten finns det ju varken soldater eller vapen kvar i Februari.

Detta med slut på vapen och soldater har vi hört i snart 4 månaders tid snälla lägg ner med det snacket.
Citera
2022-10-31, 10:39
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Ryssland angriper avsiktligt civila mål, vilket utgör krigsbrott. I stor skala, dessutom. Finns inte mer att säga om den saken.

Det stämmer inte, om det skulle stämma hade dom jämnat kiev med marken likt dom gjorde med Mariupol och kriget skulle vara över.
Citera
2022-10-31, 10:41
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
När kan vi vänta oss en attack från Belarus, uppenbarligen finns det massor av ryssar där också nu?
Svårt att tänka mig att soldater bara skickas dit för att vakta Belarus gräns till Ukraina.

Jag gissar på att man kommer att försöka avancera där vid gränsen mellan Polen och Ukraina för att skära av försörjningen av vapen och massa annat till Ukraina.

Om Ryssarna lyckas med det så skulle jag nog gissa på att kriget skulle vara över på några månader då Ukraina är beroende av väst för att klara av att stå emot Ryssland.
Citera
2022-10-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ja oddsen ser inget vidare ut för Putin....

I den här takten finns det ju varken soldater eller vapen kvar i Februari.

Det inser Putin också. Därför försöker dom att terrorbomba Ukraina till att ge upp tidigare.
Citera
2022-10-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, jag ser världen som den är och det kanske du också gör om du någon gång växer upp.

Hur kan man inte nämna USA och NATO i denna konflikt? Utan dessa två hade konflikten inte ens startat.

Det är mycket möjligt att Ryssland har svårt att acceptera att Kiev-regimen bryter med landet och horar för väst. Ukrainas befolkning är delat och var innan 2014 och statkuppen inte alls lika hatful som nu efter åtta år Goebbelspropaganda. Framför allt i de södra och östra delarna var man för Ryssland och ville bedriva lönsam handel. Det är en etnisk rysk eller rysktalande befolkning där som förtrycktes av Kiev, många blev mycket fattiga och arbetslösa efter brytningen av handeln med Ryssland. Många där ser Ryssland som räddningen för dom, i västra Ukraina ser man EU som räddningen. Som du märker, ett delat land.

Ukraina är ett konstruerat land och har nästan alltid varit. Man har aldrig själv erövrat eller vunnit något utan det är bla. Polen, Litauen, Ryssland och senast Sovjet som ritat gränser, ungefär som europas kolonialmakter ritade gränser i afrika och det gick ju som det gick. Ifrån 90-talet fick Ukraina ändå en chans att förvalta de områden Sovjet gav bort och som var ryskt men man misslyckades. Ganska otroligt misslyckande då Sovjet lämnade efter sig enorma värden i form av industri, infrasturktur, kärn och kolkraftverk och man fick mycket billig gas ifrån Ryssland. Intressant nog fanns sovjetvärderna mest i just östra och södra Ukriana och folket i väster hatade ryssarvet. Det hatet accelererade efter 2014 och även det rysktalande folket drabbades, allt ryskt skulle bort. Nu återtar Ryssland sitt folk och sina områden och egentligen borde de i väster och norr vara glada att slippa alla "ryssjävlar" och det rysk-sovjetiska arvet dom så djupt hatar.

Ukraina är på många sätt speciellt för Ryssland och det enda i Europa dom är intresserad av, framför allt i söder och öster för dom anser att det är deras folk och deras historiska land med all gemensam kultur och utveckling.

Många i väst begriper inte denna syn eller tankesätt ryssarna har men för dom är ukrainare ett brodersfolk, slaver med samma kultur, religon och språk (de rysktalande). Väldigt många har släkt och vänner över gränserna. Helt annorlunda jämfört med baltstaterna och Finland. Andra utanför väst begriper i och för sig inte västs invasioner och brutalitet mot fattiga länder. Vi kanske skulle lära känna varandra lite bättre här i världen, FN:s stora misslyckande att vara passiv och glo på.

Statskuppen, tjatet om NATO i Ukraina och Krim samt kärnvapen 2014 gav inte ryssarna många val och det var väl det som var meningen ifrån Washington, spelet kunde börja.

Som en liten fotnot, "västorientering" betyder inte NATO eller ens EU. Det är många här i välden som är "västorienterade". Men vem vet, kanske NATO är till för att svälja och ockupera alla dessa "västorienterade" länder var dom än är på klotet.
Din analys är helt fel. Putin och det nationalistiska Ryssland menar att Ukraina är en del av Ryssland, av historiska orsaker, och han rättar ur sin synvinkel bara till historiska misstag under och efter Sovjetunionen. Det är inget broderfolk, det är samma folk. Det är bara att ta del av vad han skriver och talar. Det har inget med Nato eller väst att göra, deras inblandning är bara konsekvenser av motståndet från Ukrainas sida angående hur Ryssland ser på Ukraina.
Citera
2022-10-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Det stämmer inte, om det skulle stämma hade dom jämnat kiev med marken likt dom gjorde med Mariupol och kriget skulle vara över.
De försökte men lyckades inte, det talar inte emot det jag skrev.
Citera
2022-10-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ja de kan ju inte längre bygga nya tanks utan klarar bara av att renovera upp gamla T-62 av vilka de verkar ha massor av.

Men snart fixar de nog inte detta heller pga komponentbrist typ kullager mm.

Dessa vagnar är ju dessutom rena konservburkar som går att fimpa med ett pansarskott.

NLAWS, Stugna och Javelin krävs inte för att grilla en sån...

Man skall dock inte underskatta att gammal enkel och grovhuggen teknik oftast inte behöver
så mycket underhåll för att fungera och rullar man in med flera hundra så blir det trots allt
en utmaning att hinna träffa alla så i ett kortare perspektiv kan dom nog hinna ställa till en
del elände även om det blir med stora Ryska förluster.
Och Ryssar verkar ju inte bry sig om egna förluster det är ju bara att fylla på med fångar
och psykfall samt tvångsinkalla lite folk från nån avkrok.
Citera
2022-10-31, 11:00
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
De försökte men lyckades inte, det talar inte emot det jag skrev.

Det stämmer inte, de har inte försökt jämna Kiev med marken, det fixar vem som helst ifall de vill då Kiev inte har förmågan att skjuta ner allt Ryssarna skjuter mot kiev.

Hur kan man vara så blåst?
Citera
2022-10-31, 11:02
Medlem
Melange5738s avatar
Ryssland har nu förlorat fler soldater i Ukraina än de hade när de började invasionen. Mer än 100% av artillerierna också: https://ruspot.net/en

Bra jobbat.
Citera
2022-10-31, 11:09
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Precis, väst måste förgöras, sen om det är Ryssland som fixar det eller inte det kvittar för mig.

Jag vill inte att mina barn växer upp i ett samhälle där det man normaliserar folk som byter kön och hetsar 8 åringar att kunna identifiera sig motsatt kön.

Bara i dagens dagis så uppmuntrar man pojkar att leka med dockor och tjejer med bilar.

Det är sjukt och galet hur prideparader hyllas som om det på något sätt är något bra för världen, för mig kvittar det vem man ligger med men när dessa saker och ting ska hyllas och skrivas om i media det tycker jag är galet.
Du förstår att Rysslands invasion av Ukraina inte har något med ovanstående att göra va?
Citera
2022-10-31, 11:11
Medlem
hashs avatar
Citat:
Varför åker du inte ner och krigar för Ukraina? När du ändå sitter här dag in dag ut och glädjs åt över att människor dör så kan du lika gärna åka ner dit och kriga du med?

Nej juste jag glömde bort, Svensken och finsken är i särklass den fegaste människan i Europa, finns en anledning varför mörkhyade knullar era morsor och systrar utan att ni vidtar åtgärder.

Jag tycker att när människor som du glädjs över att andra människor dör så förtjänar man en speciell plats i helvetet.

Jag står vid Ryssland sida när det kommer till konflikten men jag får lika mycket ont när en Ukrainare dör som när en Ryss där eftersom båda sidornas soldater är enbart brickor i spelet.

Sluta och häng i denna tråden om du ska vara så blödig.
Självklart är det glädje för varje ryssjävel som dör, du kanske har glömt att ryssarna invadera Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in