Citat:
Ursprungligen postat av
Malmens1
Hahaha du måste vara ett jävla skämt, tvärtom på båda, skulle dunsarna vara fabricerade? varför skulle de dumpa en levande T, nejdu.
Nja, helt orimligt är det ju inte att de dumpade T levande. För två unga kvinnor som aldrig har begått ett mord tidigare så är det psykologiskt sett antagligen mycket bekvämare/enklare/mildare att lämna T någonstans för att tex svälta ihjäl än att aktivt ha ihjäl henne direkt. Någonstans blir mördandet mycket mera "verkligt" om man har ihjäl henne i realtid. Lämnar man henne någonstans så kan man liksom lura hjärnan att man inte egentligen har begått ett mord. Det känns antagligen mildare. Mindre psykologiskt påfrestande.
Det här är förklaringen till varför mördare överlag har svårt att styckmörda. Minns inte vart jag läste det men jag tror det var i samband med Wilma-fallet där någon i en kriminalanalys tog upp vilket enormt starkt psyke man måste ha om man klarar av att stycka en kropp eftersom det blir personligt och "verkligt" på ett helt annat vis. Det är också av den anledningen som styckmördare styckar av huvudet först, eftersom kroppen sedan inte känns personlig. Det är en mindre emotionell psykisk påfrestning att stycka en kropp som saknar huvud, än med.
Förmodligen blir det samma sak i ett fall där man jämför att aktivt döda någon jämfört mot att lämna denna ute i skogen för att självdö via tex svält.
Är inte psykolog, så saknar termerna för detta, jag hoppas du ändå förstår vad jag menar.