Citat:
Ursprungligen postat av
Jotaalfa
Jag skulle tippa på att oljuden från lägenheten, dunsarna etc, är från en drogad eller grovt alkoholpåverkad person. I så fall talar det för att det antingen rör sig om MH eller TT, och eftersom att den senare är spårlöst borta skulle jag gissa på att det rör sig om henne. Det eventuella mordet har inte skett i lägenheten. Gärningen är semi-planerad men utan vidare eftertanke om konsekvenser. TT tar sig ut från lägenheten på egna ben och förs bort någonstans, antagligen till ett vattendrag. Vad som sker där kan man räkna ut. Hjälp har de haft i alla fall, och jag skulle inte bli förvånad om någon av de MGMen redan börjat prata eller åtminstone gjort några medgivanden till skuld.
Alltså jag vet inte. Om jag får tala 100% subjektivt utifrån min egna personliga uppfattning (utan att försöka resonera objektivt alls) så tycker jag liksom att det känns så himla avancerat på något vis att två unga kvinnor skulle begå ett så utstuderat mord tillsammans på en person där de drogar denne till syfte att döda henne senare. Det känns bara liksom för utstuderat och kyligt att två personer ska kunna göra det i samförstånd.
Hade det gällt enbart en MGM hade jag haft mycket lättare att köpa tanken på det resonemanget, men nu gäller det två MGM, och båda är unga kvinnor. Det måste till en helt otroligt speciell dynamik mellan J och M om de nu skulle ha begått ett så utstuderat och kallsinnigt dåd. Bilden man får av M via sociala medier är inte direkt att hon är så pass kallsinnig.
Om man nu skulle tänka sig att de ändå har varit så pass utstuderade så känns det ändå som att de har lämnat för mycket indicier som riktar misstankarna mot dem och trots att de nu då skulle ha gjort det så har de ändå sedan lyckats göra sig av med T på något vis (utan tillgång till bil enligt GW) så pass bra att man ännu inte har hittat T.
Det känns ändå som att något inte stämmer här. Det saknas någon form av variabel.
Man brukar tala om att våldsverkares planerade brott eskalerar över tid. Dvs att man börjar med något litet och sedan blir det grövre och gröve. J kanske möjligen passar in i den mallen om hon faktiskt begick försöket till mordbrand förra året, men M verkar inte ha några sådana erfarenheter i bagaget. Att då båda två (särskilt M) ska kunna planera och utföra ett sådant här dåd känns verkligen osannolikt. Det vore mycket mera sannolikt att man impulsdödade T i så fall utan större planering eller betänksamhet före. I ett sådant scenario vore det lättare att placera både M och J. Men att istället droga en person för att föra bort henne och döda henne på annan plats - det krävs ett mycket större och mer kontrollerat psyke. Oddsen att två unga kvinnor ska ha det kontrollerade psyket och kunna utföra det dådet i samförstånd är så minimal så jag kan inte ens hitta någon forskning eller statistik på det (ja, jag har googlat).