2022-10-31, 15:51
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Visst låter just namnet Eddie Malmberg som någon form av "arketyp" för en ung kille i Sverige som kör A-traktor...?

Det gör det verkligen
Citera
2022-10-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför inte? Varför ska man inte kunna ha kvar ett levande motorintresse bland i unga i ett land som är känt världen över för sin starka motor och fordonskultur?

Istället för att citera en liten liten del av det jag skrev så citera hela så kanske du förstår vad det är du citerade.

Jag pratar om att 10-åringar kan köra traktor så länge de arbetar med traktorn. Nöjesåkning är inte okej lagmässigt.
Citera
2022-10-31, 16:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Jobbigt att fastna i en epakö men det positiva är att det går lättare att passera ett fordon i 30 än ett som går i 45+.
Citera
2022-10-31, 16:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En kompis till mig på 80-talet hade också en liknande men absolut inte lika fin. Helt vansinnigt att det är ok att köra på mopedkort.
Själv kan man köra dubbeldäckare på b-kort och det är lika idiotiskt. Måste givetvis vara klassad som husbil men helt lagligt ändå.
Samma här. Polarens var med på förstasidan i Trailer Magazine.
Eddie kommer knappast koppla på släpet när han ska till skolan.
Sen tar han väl uppkörningen direkt på 18 årsdagen. Olycksmässigt så sitter han väl ganska säkert bakom sitt älgstaket.
Nynnar till Truck driver song-24 meter lång. Go for it Eddie.
Citera
2022-10-31, 17:07
Medlem
Vad dricker den, några liter diesel per mil? Är pappa åkare? Kan inte vara billig att köra med, speciellt med dagen bränslepriser!
Citera
2022-10-31, 17:16
Medlem
Redig grabb! Folk här inne är så ängsliga. Uppenbarligen kan JAG själv och flera andra köra lastbil samt även personbil långt innan 18. Låt oss då köra upp för CE och B kort när vi är 13-15 istället. Finns ju 30 åringar som knappt kan köra.
Citera
2022-10-31, 17:17
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Vad MILJÖVÄNLIGT att flytta 10 ton för att en 15årig skall transportera sig och leka.

Och? Låt grabben ha roligt och behåll din patetiska klimatångest för dig själv.
Citera
2022-10-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag vågar nog påstå att dom fyller en minst lika stor nytta som tex elsparkcyklar som är 4ggr farligare enligt 2021 års statistik från transportstyrelsen.

Sen måste man även ta hänsyn till att a-traktorerna får ta en del av alla dom olyckor som har med omoget trafikbeteende att göra som annars hade hamnat på bilsidan. Nu blir effekten tvärtom att a-traktorförarna har ett mer moget trafikbeteende när dom kliver över till bil.

Framförallt i mindre samhällen där kommunaltrafik saknas helt fyller dom stor nytta inte minst för föräldrarna.

Sen fyller dom en, i en del fall ovärderlig, nytta på det sociala planet genom att också vara ett intresse och hobby som ibland kan vara helt avgörande för om en 16åring ska ramla in i destruktivitet eller inte.

Det är också ett intressen där människor möts utan större hänsyn till bakgrund, samhällsklass etc.

Men det kanske bara är i städerna vi ska ha den typen av inkluderande mångfald som PK vurmar för med hiphop-festivaler etc?

Är man med i dom här trådarna och hetsar mot a-traktorer, blandrashundar, Ullared, dansband och allt annat som anses hillbilly/wt, av framförallt urbaniserade akademiker och konservativa gamla gringubbar, är man också indirekt med och stöttar PK i deras agenda att utrota all svensk kultur som inte passar in hos den globaliserade medelklassen. Eller rättare sagt man är förmodligen själv ett litet PK-hjon.

Sen håller jag med om att nuvarande regelverk är tokigt. Men det löser man enkelt genom att återgå till att hastigheten spärras på ett sätt som är svårare att manipulera. Att lägga ett tak på hur hög effekt ursprungsbilen får ha. Samt att SD förhoppningsvis håller sitt vallöfte och jobbar för att hastighetsgränsen höjs till 45.

Bra kommentar! Men lösningen är enklare än vad du säger, låt istället ALLA åldrar ta B, CE körkort osv, om de klarar uppkörningen och teori, varför ska de då INTE få köra lagligt? Är jag 14 och klarar proverna galant duger jag uppenbarligen som chaufför. Vid den åldern är man ju tillräckligt lång dessutom.
Citera
2022-10-31, 17:23
Medlem
Detta borde vara tillåtet redan vid tio års ålder.
Citera
2022-10-31, 17:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.

Detta visar att A-traktorer ska avskaffas.

A-traktorer i 180 km/h och dödsolyckor.

Bort med skiten.
Citera
2022-10-31, 17:36
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sorry - jag hade missat att han tvingar folk till att vara stressade i trafiken och göra omdömeslösa omkörningar.

Ibland undrar jag om det kanske är några helt andra än ungdomarna som inte borde tillåtas ha körkort och bil…

Är det svårt att tänka lite större kring hur dessa fordon passar in med övrig trafik? Eller åker du bara tunnelbana om dagarna?

Jag kan lova dig att andelen idiot omkörningar och hur deras körsätt är en trafikfara har knappast gjort nytta så ute på vägarna.

Idag senast var det kilometer långa köer efter en A traktor på 100-väg som var 2+1... vet du vad som händer när den där jäveln inte släpper förbi någon och 2 går ner till 1 fält?

Jag tänker inte ens nämna det faktum att dottern säger att allas nyare A traktorer går fortare än 30...OCH att föräldrarna är naiva som inte tror på det.
Citera
2022-10-31, 17:46
Medlem
Giant Squids avatar
Vi har ju ingen levande landsbygd längre i delar av landet. Nu ska man åka fort i bling bling bilar utan respekt till sin omgivning. Att behöva stå i kö för en traktor anses som ett hot mot mänskligheten för den moderna människan .
När man är 15 får man ta traktorkort och framföra liknande fordon, skördetröskor osv, även på landsvägar.
Sen finns det som det skrivits i tråden massa brats som ställer till det.
Men förbud är ingen lösning, snarare en förbättring av reglerna. Sen tycker jag man får visa mer hänsyn till långsamgående fordon.
Om man har problem med att det blir en kö ibland och ska göra vansinniga omkörningar, kanske man själv behöver körkort omprövas, ta tåget istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in