Citat:
Ursprungligen postat av
Tomato
De är skyldiga att spara internetkommunikation i 10 månader, lokaliseringsuppgifter i 2 månader och telefoniuppgifter (meddelanden, SMS, MMS) i 6 månader.
Nu var det ju innehållet i aktuell kommunikation som diskuterades, inte dess existens. Framför allt i syfte att kunna hitta TT, förhoppningsvis vid liv. Jag har förstått saken som att operatörerna inte sparar vad jag skriver i exempelvis sms. De lämnar dock en slags tidsstämpel eftersom sms skickas via en operatörsserver som i sin tur vidarebefordrar meddelandet till mottagaren. Lokaliseringen blir självklar om mitt tidigare resonemang kring förflyttningen mellan celler stämmer.
Några frågor då du verkar ha koll:
- Vilken typ av internetkommunikation menar du sparas hos operatören?
- Vad händer med meddelanden där bäraren är data, exvis iMessage? Sparas de hos operatören?
- Som jag förstår saken kvitterar en mobiltelefon att sms kommit fram. Detta för att nämnda server inte ska mata på med försök att skicka meddelandet fler gånger. Vet du om det också sker en kvittens när meddelandet lästs?
Hanteringen av mobiltelefonen under trippen till McD hör enligt min amatörmässiga syn till det mest komprometterande i kartläggningen, tillsammans med att de tre haft sällskap efter krogen och MGM:s därför är de som senast såg TT i livet. Dunsar, grep, nattamat, cykel, vittnesuppgifter osv är sånt som faktiskt kan ha en rimlig förklaring.