Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-30, 11:26
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Nej vadå? Det finns närmare en miljon utlänningar som bor i Kina. Varifrån menar du att man hämtar resurser för att «övervaka» den massan av människor? På vilket sätt är det praktiskt möjligt att genomföra den sortens övervakning i så folktäta samhällen?

Är du ens medveten om att CCTV kameror är i varenda vrå i Kina?
Är du medveten om att Kina är en polisstat?
Är du medveten om att CCTV kamerorna är utrustade med ansiktsigenkänning?
Är du medveten om att det finns ett social credit system som är kopplat till AI som då är också länkade till övervakningskameror?
Är du medveten om att företag i Kina är tvungna att ge all kontrol till CCCP ifall det efterfrågas?

Vi har föredetta övervaknings arbetare som kommer ut med att de jobbat i nära kontakt med Huewei och att de håller på med övervakning av data (se WSJ rapport som kom ut 2019)

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Samtidigt som Säpo bedriver olaglig verksamhet i Kina, exempelvis att från Ningbo plocka med sig en i husarrest sittande Gui Minhai på tågresa till Beijing, i syfte att där föra honom till svenskt territorium på ambassaden…

Det du säger nu är helt inkorrekt, har du ens läst vad fallet handlar om? Har du ens läst utslaget av detta?
Tydligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Hysterin kring Kina har nått paranoida proportioner och minner inte så lite om McCarty-eran i USA. Minsta student ses som en osjälvständig cell för partiets räkning, ständigt beredd att «stjäla» information.
Det har nått dessa proportioner pga alla faktorer som faktiskt stämmer och blivit bevisat. Att stå på sidlinjen och skrika "Nej inget är sant!" ändrar inte faktumet.
Men försök kommer ju hela tiden av helt verklighetsfrånvända människor.
Citera
2022-10-30, 11:56
  #158
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Är du ens medveten om att CCTV kameror är i varenda vrå i Kina?

Kameratätast land i världen är Storbritannien, vad ska vi dra för slutsats av det?

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Är du medveten om att Kina är en polisstat?

Nej, det är det inte. Finns ingen lojare polis än den kinesiska. USA däremot…

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Är du medveten om att CCTV kamerorna är utrustade med ansiktsigenkänning?

Standard i alla avancerade länder, även Sverige har börjat implementera.

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Är du medveten om att det finns ett social credit system som är kopplat till AI som då är också länkade till övervakningskameror?

Föreligger bara på experimentstadium, och är i grunden ett bra system. Vi skulle behöva något liknande!

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Är du medveten om att företag i Kina är tvungna att ge all kontrol till CCCP ifall det efterfrågas?

Nej, men du har säkert en referens att ge till aktuell lagstiftning?

💊 Men inget av det du säger har någon bäring på att EN PERSONLIG ÖVERVAKARE skulle sättas på utlänningar som bor i landet, vilket är den ytterst märkliga utsaga du yttrade och som du här försöker skarva bort med irrelevant trams.
Citera
2022-10-30, 12:55
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Eftersom jag är påläst om situationer som finns i Kina. Precis som tidigare så nämnde någon att om man är influencer/regimkritisk så är det inte så svårt att efter en tid se att du är övervakad och även en personlig övervakare.




Förlåt mig men jag misstror dina svar väldigt mycket speciellt när du likaså svarar med följande:

Att du försöker vinkla ner nivåerna av Kinas spionage genom att peka finger på Sverige på 50-60 talet är en aning skrattretande och uppenbart verklighetsfrånvänt.

Är du också en sådan person som tittar på bort från alla skandaler kring Huewei och säger ?
tja, att vara palast ar ju inte samma som att ha konkret 1:a hands information, sa nar du laser vad jag vet eller vad andra ”vet” sa gor det rent faktiskt varkeneller for din vetskap.
du maste helt enkelt ut och uppleva.
t.e.x ett forsta steg for dig kan vara att boka ett rum under en veckas tid pa livington.

angaende huawei sa hade jag nastan glomt bort den affaren, var det inte ett drag av trump i hans trade war ?
hur gick det med spion anklagelsnen ? blev det nagot mer an sammre forsaljnings siffror i vast ?
Citera
2022-10-30, 13:09
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan

💊 Men inget av det du säger har någon bäring på att EN PERSONLIG ÖVERVAKARE skulle sättas på utlänningar som bor i landet, vilket är den ytterst märkliga utsaga du yttrade och som du här försöker skarva bort med irrelevant trams.

Det är allmänt känt att polisövervakning sker så fort du är en influencer/journalist som utlänning.

Något som tas upp här bl.a
https://www.youtube.com/watch?v=kS9M8PWB9GM

Är att Utlänningar måste rapportera inom 24h då det kommit in till landet till den lokala polisstationen och bevisa var de bor. Om du hyr en lägenhet så måste du alltså ge bevis i form av kontraktet (originalet), de skapar en tillfällig vistelse licens åt dig (Detta händer även om du har visa/eller giftermålscerifikat).
Även på hotell så måste hotellen ta en fotokopia på ditt pass för att sedan skicka det till den lokala polisen så att de är medvetna om att det finns utlänningar där.

Han tar även upp hur lokala polisen följer efter honom och dylikt och visar även bilder.

Serpentza har dokumenterat i detalj hur Kina fungerar på diverse ställen och han har bott där i över 14år.
Notera att han som youtuber/journalist är just det.

Alltid när man nämner en youtuber / journalist som påvisar samma sak så kommer folk med ursäkter så som "omg, han där är inte pålitlig ... han vill bara ha pengar" och dylikt, vilket är komiskt för det patetiska är ju att människor försöker så hårt vinkla något sedan när man får bevis på ett silverfat så det enda de kan försöka göra är att smutskasta källan.

Men här har du artiklar som nämner samma fenomen:
https://www.discoursemagazine.com/po...security-risk/
https://www.reuters.com/technology/e...ew-2021-11-29/

För övriga som läser detta, när ni läser användares inlägg och de försöker förminska problematiken samt dessa fenomen så är det troligtvis ett troll/verklighetsfrånvänt/naivitet eller bara någon som stöttar Kina genom att förminska kritiken.

Kina har ökat deras övervakande av utlänningar, det är ett faktum.
https://www.theguardian.com/world/20...ti-spying-push

Gör er egen efterforskning.
Citera
2022-10-30, 13:13
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
tja, att vara palast ar ju inte samma som att ha konkret 1:a hands information

Och här kom det, artiklar eller vad journalister har kommit fram till kan inte stämma längre utan man måste ge dig videobevis samt ha någon fängslad som du kan aktivt se och känna på

Brukar leda till detta när människor inte längre kan argumentera längre.
Citera
2022-10-30, 13:25
  #162
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Det är allmänt känt att polisövervakning sker så fort du är en influencer/journalist som utlänning.

Vilket vi redan har konstaterat, varvid du sa "nej". Men detta har FORTFARANDE ingen bäring på att personer generellt skulle ha en "övervakare" i Kina. Så är helt enkelt inte fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
att Utlänningar måste rapportera inom 24h då det kommit in till landet till den lokala polisstationen och bevisa var de bor.

Rent formell registrering har ingenting med övervakning att göra. Du måste händelsevis folkbokföra dig även i Sverige, under straffansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Han tar även upp hur lokala polisen följer efter honom och dylikt och visar även bilder.

Serpentza har dokumenterat i detalj hur Kina fungerar på diverse ställen och han har bott där i över 14år. Notera att han som youtuber/journalist är just det.

Tycker du det är konstigt att en person som är avgjort negativ till Kina, smutskastar landet, uppträder rasistiskt och respektlöst mot dess befolkning samt sprider desinformation har myndigheternas blickar mot sig? Det verkligt konstiga är att han inte har kastats ut med huvudet före, för det han gör är BROTTSLIGT i Kina.

Ingen av oss normala personer som har bott i Kina har upplevt något sådant. Du kanske skulle nyansera din högst begränsade syn av landet?
Citera
2022-10-30, 14:12
  #163
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Serpentza har dokumenterat i detalj hur Kina fungerar på diverse ställen och han har bott där i över 14år.

Och i Sverige har utlänningar "dokumenterat" att socialen tar deras barn…
Citera
2022-10-30, 15:12
  #164
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
det gynnade valdigt manga i kina. om du varit i kina under en 30 ars period da har du sett den enorma utveckligen har.

Jag har affärsbekanta o besökt Kina, Hong Kong o även Macao. Många gånger under lång tid.

Jag har sett vad som pågår där.
Citera
2022-10-31, 01:27
  #165
Medlem
Apropå övervakare i Kina. Har bott i Kina i 8 år och blev tillsagd att ta med mig passet och anmäla mig hos den lokala kvarterspolisen efter ett år i Guangzhou - grannarna hade väl blivit oroliga, det var i ett lite äldre etablerat område. Där jag nu bor i en betydligt mindre stad blev jag efter covid-smittan tillsagd att anmäla mig på polisstationen varannan månad, men det har inte blivit gjort och jag tror att polisen som inte hört av sig vidare om saken själv tycker detta är överdrivet. Slödder och kinahatare som Serpenza och svenska Jojje Ollson får förstås ett annat bemötande från polisen. De blev genomskådade av sina respektive kinesiska damer, har jag hört, vilket sorgligt nog verkar ha förändrat en från början positiv uppfattning om Kina.
Citera
2022-10-31, 02:43
  #166
Medlem
sneebeens avatar
58 min in i denna YT tar de upp ämnet som verkar att vara en påverkans kampanj finansierad av USA.

https://www.youtube.com/watch?v=UrdOx2rZ0Mk
Citera
2022-10-31, 07:17
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Tycker du det är konstigt att en person som är avgjort negativ till Kina, smutskastar landet, uppträder rasistiskt och respektlöst mot dess befolkning samt sprider desinformation har myndigheternas blickar mot sig? Det verkligt konstiga är att han inte har kastats ut med huvudet före, för det han gör är BROTTSLIGT i Kina.

Det är komiskt att du gör exakt vad jag förespådde i mitt tidigare inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Och i Sverige har utlänningar "dokumenterat" att socialen tar deras barn…
Deflect more, Distract more.
Bra försök.

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Ingen av oss normala personer som har bott i Kina har upplevt något sådant.
Love it, thanks
Citera
2022-11-01, 04:01
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Och här kom det, artiklar eller vad journalister har kommit fram till kan inte stämma längre utan man måste ge dig videobevis samt ha någon fängslad som du kan aktivt se och känna på

Brukar leda till detta när människor inte längre kan argumentera längre.
vanta nu har, vad pratar du nu om!?
det ar jag som bor i kina sedan 20 ar och har besokt landet ett antal ggr innan dess sedan 1988 , jag har varit runt hela landet traffat allt mojligt folk har, och t.e.x nagra folkmord i de provinser som det pastas av sana som du finns inga belagg for overhuvudtaget.

nu tycker jag att du ska ta dig runt lite, nej inte pa internet ut faktiskt ga utanfor dorren.
som jag sa boka ett rum pa hotellet som pastas vara polisstation till att borja med, gor din egen faltundersokning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback