Citat:
Ursprungligen postat av
Linalo1990
Jag håller med om att det är märkligt att de inte lämnat mer spår, inte pratat etc (vad vi vet).
Men det är nog i mitt tycke inte sannolikslära på samma vis som i ett scenario där vi har en annan gärnigsman och händelsen sammanfaller med att JJ har vapen i sin lägenhet som hon måste göra sig av med som du beskrev.
Dessutom så tror jag att om de nu är tjejerna som gjort detta, så har de nog lämnat spår. Vi känner bara inte till dem (ännu).
Med ovan sagt så självklart måste vi få spekulera i olika tänkbara scenarion. Det är ju ett diskussionsforum så jag tycker bara det är positivt att det finns olika åsikter och gissningar om vad som hänt.
Håller helt med.
Eftersom du är trevlig och klarar av att resonera och tänka utanför boxen kan du få ett annat tänkbart scenario här av mig:
T är läkarstudent. Hon bryr sig alltså om folks hälsa och välmående får man utgå ifrån (enda anledningen annars att bli läkare är väl om man vill jobba som obducent eller forskare möjligen, men även dessa bryr sig ju normalt om sina medmänniskor).
Det låter som att storyn är att T har sökt efter någon på Nöjet som hon inte hittat (enligt barchefen). Den personen bryr sig uppenbarligen T om. T möter istället J och M där. De båda MGM har hamnat i ett leverne där droger förekommer (vad det verkar av vittnesmål/hörsägen).
T som läkarstudent är förmodligen ganska observant och ser hur folk mår i allmänhet. Förmodligen är hon ganska bra på att tolka fysiska signaler och tecken i folks bettende och hälsomönster.
Vi vet inte hur M eller J klätt sig till klubbandet på Nöjet, men om vi ponerar hypotetiskt sett att T insett att någon av dem knarkar, så kanske det uppstår ett bråk om det om T är emot det. Kanske är det så att T är rädd för att den person som T egentligen eftersökte skall dras ner i drogträsket av J och M (om de nu har samröre med den person T sökte efter, det vet vi ju inte).
De gör upp om att "prata ut" om det hela hemma hos J. T är naiv och tror att eftersom de umgåtts/känt varann tidigare så kan de lösa saker som vänner.
Men hemma hos J så upptäcker kanske T något mer graverande. Kanske klär de av sig ytterkläder osv och T får syn på något som hon uppfattar som injektionsärr på någon av MGM. Eller så får hon syn på någon grövre drog eller något annat i J:s lgh. Där och då säger hon kanske något i stil med att:
"Om inte ni slutar med knarkandet så kommer jag att anmäla er"
...eller liknande. Det behövs förmodligen inte mycket i ordalag för att någon av MGM ska flippa/snappa till och tex smälla till T med en höger eller liknande. T faller bakåt. Slår i huvudet. Kanske blir hon medvetslös där. Eller så kämpar hon emot. Och blir i stridens hetta strypt av någon av MGM. Betänk att det tycks handla om två unga kvinnor med begränsad begåvning, kanske under berusning eller påverkan av droger, vi vet inte. Det är förmodligen inte mycket som behövs sägas i det läget av T för att det ska balla ur, som det heter.
Detta vore inte helt otänkbart. Det skulle också förklara egentligen hela händelseförloppet. Sedan får de en form av panik och inser att de måste göra sig av med T:s kropp. Där kommer sedan grannen i trappen in och resten.
Det som då återstår är den stora frågan hur sjutton de lyckades göra sig av med T:s kropp utan att lämna ett enda spår? Där kommer ju isf återigen det här med att de uppenbarligen känner kriminella personer. Om nu M inte klarade av det själv så kanske någon annan hjälpt till. Eller så har M och J trots allt gjort det själva. Det återstår ju att se. Men iaf, det ovan är en teori om motivet bakom. Har de då haft hjälp av en tredje person så kan det ju förklara varför de än tycks tiga i häktet/under förhören. De vill ju givetvis inte gola ner den person som eventuellt har hjälpt dem.
Det skulle också kunna förklara varför cykeln hamnade där den hamnade - den personen som har hjälpt dem kanske ställde den där av någon helt annan anledning än den faktan vi känner till so far (eller så dumpades den där av en ren slump).
Det som talar emot den här teorin är väl isf främst hur det kommer sig att ett eventuellt impulsmord inte lämnar spår i lghn eller på någon av MGM. Iaf inte som det verkar om vi får tolka polisens agerande och hur utredning och söken sett ut. Om det vore så att någon av MGM smällde till T med sina knytnävar så torde det kunnat ha lämnat spår på MGM. Möjligheten finns ju förstås att något tillhygge använts eller liknande. Men iaf. Detta är blott en alternativ motivteori egentligen, inte fokuserad på tillvägagångssättet.