Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
Så är det naturligtvis. Därför gäller det att vara vaksam på vad som sägs och hur det sägs och gärna få det bekräftat från två, helst tre, av varandra oberoende källor och sedan jämföra hur det resonerar med ens egen intuition, vilket för mig är det viktigaste. Men ibland har man, även jag, för bråttom och går på nåt alldeles för fort som sedan inte alls visar sig stämma, och det är just i sådana här ögonblick det är så oerhört viktigt att vara ärlig med att man har tagit fel. Det kuraget måste man ha, att våga släppa all prestige och erkänna att man hade fel. Det kan vara jävligt surt när man har gått in hårt för en sak som sedan visar sig vara fel, men ack så lärorikt

Det finns en hel del fel i hur du värderar information här. Det här med oberoende källor är något man lärt ut i skolor tidigare om som en del journalister framfört som grund. Men det är egentligen helt fel. Kan finnas hundra felaktiga källor för något. Om hundra säger att Jesus gick på vattnet, är det sant då.
Det enda sättet att kunna bedöma information är att sätta sig in i frågan på djupet. Man måste även fråga sig, hur troligt är det här.
När det gäller intuition så är det helt värdelöst. När man läser något som passar ens egen åsikt är det lätt att ta till sig det. Så man måste även fråga sig, är det här något jag bara vill ska vara sant.
När jag läser något, tänker jag, är det här sant. Ibland kan jag direkt svara ja, ibland kanske och ibland, vet ej.
När det gäller kanske eller vet ej, kan jag lämna det därhän. Kanske dyker svaret upp längre fram, men jag kommer inte att framföra det som något som är lögn eller sant, för jag vet inte. Men för att kunna ta reda på det jag inte vet måste jag sätta mig in i frågan. När inte ens det går, får man lämna det åt sidan helt enkelt. För det går aldrig att utgå från att något är sant eller falskt när man inte vet.