2022-10-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Försöka sammanfatta bilarna lite :

- Grå/ljus BMW med JJ i McDriven - är detta bekräftat grannens bil som erbjöd skjuts efter att denne träffat JJ i trappan efter dunsarna ?
- Röda Aydin - Är denna identifierad - denna träffade JJ på vägen tillbaka från McD på vägen ? Hitta bilen och ägaren!!
- JJ förfogar över en röd Alto … var fanns denna på lördagskvällen ? Var stod den parkerad …. Uppgifterna om att JJ MH satt i denna vid katthemmet någon gång mellan 07-09 på söndagsmorgonen … förfogar JJ bror över denna ?
- Vilken bil åker JJ far i ? Troligen leasing bil från arbetet ? Kan någon bekräfta modell ?

Fyll på mer frågor om bilarna ….

Vill bara tydliggöra att ~07:00-09:00 på morgonen var min tolkning av ”tidig morgon” för tidslinjen. Vi vet inte exakt när bilen skulle ha setts vid Illharjan.
Citera
2022-10-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag vet vad jag pratar om. Lite bakgrund:

”Gällande forensiskt arbete mot molnet enligt svensk lag existerar vissa problem som försvårar detta arbete. Enligt Rättegångsbalken kapitel 28, 1 § “om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning, får husrannsakan och insamling av bevis endast ske i hus, rum eller slutet förvaringsställe tillhörande den misstänkte”. Vid husrannsakan där information hittas att molntjänst nyttjas av den misstänkte har svensk polis ej rätt att göra den data tillgänglig för dem [37]. Detta pga att den informationen ej lagras fysiskt på den plats där husrannsakan utförs. Däremot är det möjligt att uträtta en husrannsakan hos leverantören av molntjänsten och beslagta hårdvara på det sättet. Detta tillvägagångssätt är ej möjligt om leverantören bedriver sin verksamhet i utlandet och servrarna finns utanför Sverige.”

Källa:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1344402/FULLTEXT02

Så kommer man inte åt servrarna så behöver man ett medgivande från närmast anhöriga. För att kunna logga in i t.ex ett Google-konto. Så har det gjorts i det fall jag redovisade för och så görs det i andra. Efter beslut från åklagare som i det aktuella fallet var förundersökningsledare. Snårigt men så funkar det.

Fast nu blandar du verkligen helt ihop saker och ting. Du talar om undersökning av datatrafik gällandes en misstänkt person. Det är en helt annan femma. Det här vi diskuterar, och som du kommenterade tidigare i tråden gällandes att polisen måste inhämta tillstånd av BO:s familj, gäller att hitta information som kan leda till att man hittar en försvunnen person. Det är verkligen en helt annan sak ur juridisk synpunkt.
Citera
2022-10-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Han är informerad och intresserad.
Måste dock ha ett specifikt område.
Ok, bra! Någon behöver ju ge honom ett område att söka i då. Är det missing people som kan anlita/få hjälp av honom I ett sådant fall, eller hur funkar det rent praktiskt?
Citera
2022-10-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fondestmouse
Ok, bra! Någon behöver ju ge honom ett område att söka i då. Är det missing people som kan anlita/få hjälp av honom I ett sådant fall, eller hur funkar det rent praktiskt?

Vem
Citera
2022-10-30, 21:32
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fondestmouse
Fick tips om detta i måndags redan.
Det händer nästan aldrig att han får förfrågningar. Några gånger inofficiellt från enskilda poliser och aldrig från Missing People.
Anhöriga kan höra av sig men för det mesta är det han som tar initiativ i det tysta.
Citera
2022-10-30, 21:32
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kryllar inte av ”master” i Vetlanda så samarbete sker.
Och Hallon är egentligen 3 och Vimla är systeroperatör till Telenor och så håller de på.

Men något har gjort att polisen ser hur mobilen åker t/r och då får vi väl lita på det då.
Johanna har Telia som vi vet.

När jag får tid så ska jag sammanställa alla olika cellid så får vi en idé om antal antenner lite bättre.

O så får vi inte glömma donkens wifi, för den har ni väl tänkt på?
Citera
2022-10-30, 21:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Fast nu blandar du verkligen helt ihop saker och ting. Du talar om undersökning av datatrafik gällandes en misstänkt person. Det är en helt annan femma. Det här vi diskuterar, och som du kommenterade tidigare i tråden gällandes att polisen måste inhämta tillstånd av BO:s familj, gäller att hitta information som kan leda till att man hittar en försvunnen person. Det är verkligen en helt annan sak ur juridisk synpunkt.

Skitlagar, jag tror jag förstår vad Avel försöker säga.
Är en person misstänkt för människorov ska allt kollas och inga lagar ska hindra polis från att tömma mobiler oavsett var servern befinner sig.
Citera
2022-10-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Bra att du sammanfattar bilar. Är det verifierat att ett vittne sett JJ och MH i den röda Alton mellan kl. 07-09 på söndagen eller är det en trådsanning?

Vi borde fördela arbetet lite och någon kan ta bilar t.ex… sen kan någon ta JJ släkt personer … osv osv osv …

Uppgifterna får anses mycket intressanta om JJ MH vid katthemmet … tiden ska försöka verifieras av källan imorgon samt på en skala mellan 1-10 trovägighet att det var JJ MH i den röda Alton .. de verkar finnas två källor för denna uppgift … tidpunkten anges i ena fallet ungefär 07-09 … någon som var på tidig promenad i Illharjgen …. .. den andra uppgiften sa ”förmiddagen ” som tidsangivelse …

Men hitta den röda Audin också ….
Citera
2022-10-30, 21:34
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Polisen får skynda på nu för tjejerna ska väll släppas fria nästa vecka? Kommer dom få massor av pengar för att ha suttit häktade så länge?
Tror det är alltför många omständigheter som talar emot dem för att de skall släppas.
Dunsar
Telefon
Cykel
Utsagor som inte överensstämmer
Samtal till vänner
Iakttagelser att de satt i en bil på söndagmorgon 07-09.
En normal festprisse festar fram till småtimmarna och somnar gott och sover långt in på nästa dag

Tror dessutom polisen har mycket mera på dem än vi vet

Hoppas Tove hittas
Citera
2022-10-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Skitlagar, jag tror jag förstår vad Avel försöker säga.
Är en person misstänkt för människorov ska allt kollas och inga lagar ska hindra polis från att tömma mobiler oavsett var servern befinner sig.

Det är ju det jag säger att polisen har rätt att göra. Avel säger det motsatta. Du adresserar det där till helt fel person...
Citera
2022-10-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Allt som är privat egendom måste utlämnas självmant om inte polisen har mandat för detta.
Citera
2022-10-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WastedEd
Vill bara tydliggöra att ~07:00-09:00 på morgonen var min tolkning av ”tidig morgon” för tidslinjen. Vi vet inte exakt när bilen skulle ha setts vid Illharjan.

Vill uppmana till att kontakta polisen och berätta ALLT ni vet, misstänker samt alla iakttagelser och bevismaterial! Det går att tipsa anonymt samt att få utomordentligt bra vittnesskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in