Citat:
Ursprungligen postat av
linakova
Det är ju DU som hävdar att polisen måste inhämta tillstånd från familjen, då kan väl du tala om för oss vilken lagstiftning som stöder det påståendet? För jag utgår ju från att du vet vad du pratar om?
Jag vet vad jag pratar om. Lite bakgrund:
”Gällande forensiskt arbete mot molnet enligt svensk lag existerar vissa problem som försvårar detta arbete. Enligt Rättegångsbalken kapitel 28, 1 § “om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning, får husrannsakan och insamling av bevis endast ske i hus, rum eller slutet förvaringsställe tillhörande den misstänkte”. Vid husrannsakan där information hittas att molntjänst nyttjas av den misstänkte har svensk polis ej rätt att göra den data tillgänglig för dem [37]. Detta pga att den informationen ej lagras fysiskt på den plats där husrannsakan utförs. Däremot är det möjligt att uträtta en husrannsakan hos leverantören av molntjänsten och beslagta hårdvara på det sättet. Detta tillvägagångssätt är ej möjligt om leverantören bedriver sin verksamhet i utlandet och servrarna finns utanför Sverige.”
Källa:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1344402/FULLTEXT02
Så kommer man inte åt servrarna så behöver man ett medgivande från närmast anhöriga. För att kunna logga in i t.ex ett Google-konto. Så har det gjorts i det fall jag redovisade för och så görs det i andra. Efter beslut från åklagare som i det aktuella fallet var förundersökningsledare. Snårigt men så funkar det.