2022-10-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det beror nog på. Polisen följer ju trots allt rutiner som är utarbetade av ett skäl - effektivitet. I det här fallet har man ju två huvudmisstänkta och då är det ju dessa man prioriterar att granska. Även om man nu givetvis granskar andra personer i omgivningen så kanske den rutingranskningen är av enklare slag i ett inledande skede. Först när man börjar få anledning att syna sömmarna hårdare kring andras förehavanden kommer man till den punkten att eventuella brister i tex alibin upptäcks. Det är svårt att säga exakt hur hårt man har granskat pojkvännen faktiskt. Kanske har man bara frågat honom "vart var du vid tidpunkten när T misstänks ha försvunnit?" och han har svarat "hemma och sov" och så har man pejlat in hans mobil till att den befann sig i hans lgh och då köpt hans alibi (även fast det inte utesluter att han inte åkt ifrån lghn och lämnat mobilen hemma tex) just för att man inte haft en anledning tidigare hittills att misstänka honom för att vara en del i T:s försvinnande.

Personligen håller jag annars med om att man nog snart får börja titta på andra personer också. Och där ligger ju J:s eventuella pojkvän samt pappa nära till hands. Samt ytterligare då just T:s pojkvän.

Det som lite gör att man kan ifrågasätta T:s pojkvän är ju annars varför han tagit bort sin Facebook efter att T försvunnit (torde han inte vilja kunna hålla sig uppdaterad och tillgänglig med omgivningen i denna svåra stund?) samt varför han valt att inte delta aktivt i Missing Peoples eftersök. Hade det varit jag som haft en flickvän som försvunnit som jag älskade hade jag ju letat ihjäl mig efter henne. Tycker någonstans att de här två indicierna ändå ger fog för att lite ifrågasätta pojkvännen också. Stämmer uppgifterna om att han och T bråkat mycket så kan man ju lite undra om även pojkvännen kan ha haft något motiv som vi inte känner till.

Ja, jag är väldigt nyfiken på hans alibi, sovit över hos någon/haft någon hos sig? Inte säkert den personen märker om han går ut. Vet vi att han hade FB innan? Jag hade också letat ihjäl mig men så är vi alla olika.. så, vad i hela friden är hans alibi?
Citera
Medlem
Ni som bor i eller har varit i Vetlanda de senaste dagarna. Hur ser det ut med gatubelysningen ut mot Storgatan och baksidan? Är det någon av dessa lampor som ni har sett är trasiga eller liknande och går det själv att skruva ur lampor i trapphuset/entre om man vill mörklägga en stund (ibland är det ju vägghängda armaturer). (Teknisk undersökning av dessa om det inte redan är gjorts isf).

Ang att bära en människa nedför trappor är nog inte så svårt gentemot att trixa på baksidan med brandstege och rep även om det är möjligt det också. (Hängrännan ser en aning nedtryckt ut nedanför fönstret f.ö. men egentligen inget konstigt på ett äldre hus).

Om ni tänker att man bär en människa på ryggen som ni gjorde när ni var barn och lekte så är man ganska stark (även som vuxen) och kan troligtvis bära mer än sin egen vikt. Att få upp en utslagen människa kan man nog också lösa själv genom att från golvläge först få upp kroppen i en stol, fåtölj, säng och sedan häva upp densamma över ryggen och gå en aning framåtböjt... Tror det är fullt görligt och utan större bekymmer och det är troligtvis lika ljudlöst som vanliga steg i trappan.

Om vi bortser från fler GM och att bil står längre bort skulle det ju gå att transportera i "lånad" lådcykel eller barnvagn en kortare sträcka. (Om någon möjligtvis saknat eller hittat en sådan eller annan möjlig tyst transport i Vetlanda för tiden kring försvinnandet kan det kanske vara värt att kolla upp även om det är long shot)
Citera
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Precis vad jag också reagerade på när jag lyssnade på klippet.
Tror vi kan bortse från det påstådda samtalet som skulle ha ägt rum kl 02,30.
Är inte ett samtal som polis/åkl har bekräftat heller.
Vad jag förstår är endast samtalet kl 01,49 bekräftat och efter det har ingen haft någon kontakt med T.

Hej!

Vilket klipp är det ni skriver om idag?
Citera
Medlem
Citat:
Polisen behöver knappast familjens medgivande för att granska T:s (eller någon annan relaterad till utredningens) mobiltrafik i ett sådant här fall. Vad har du för grund för det påståendet?

Grunden är trust me bro.

Pratar inte om ”mobiltrafik”.

Molnet. Servrar finns i utlandet där svensk lag inte når. Behövs medgivande. Finns kända fall.
Gmail/Google-konto är t.ex ett fall där såna turer behövs.

Även typ ”fullmakt” om man ska beställa nytt SIM. Osv.
Citera
2022-10-30, 19:31
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
De satt vid Vetlanda katthem på en parkering där det ser ut att gå en väg som heter Elargen och som slutar söderut mot en bredare del av ån som rinner igenom Ilharjens naturvårdspmråde

Är det denna parkering du menar?

https://www.google.com/maps/place/Vetlanda+Katthem,+Djurens+V%C3%A4nner+Vetlanda/@57.4136772,15.0924238,3a,90y,168.43h,84.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKEBg8cnTPcMh8HuccVJueA!2e0!7i1 3312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4657592ec5cd3099:0xfc57142 c9ba56445!8m2!3d57.4137606!4d15.091988
Citera
2022-10-30, 19:32
Avslutad
Citat:
Det beror nog på. Polisen följer ju trots allt rutiner som är utarbetade av ett skäl - effektivitet. I det här fallet har man ju två huvudmisstänkta och då är det ju dessa man prioriterar att granska. Även om man nu givetvis granskar andra personer i omgivningen så kanske den rutingranskningen är av enklare slag i ett inledande skede. Först när man börjar få anledning att syna sömmarna hårdare kring andras förehavanden kommer man till den punkten att eventuella brister i tex alibin upptäcks. Det är svårt att säga exakt hur hårt man har granskat pojkvännen faktiskt. Kanske har man bara frågat honom "vart var du vid tidpunkten när T misstänks ha försvunnit?" och han har svarat "hemma och sov" och så har man pejlat in hans mobil till att den befann sig i hans lgh och då köpt hans alibi (även fast det inte utesluter att han inte åkt ifrån lghn och lämnat mobilen hemma tex) just för att man inte haft en anledning tidigare hittills att misstänka honom för att vara en del i T:s försvinnande.

Personligen håller jag annars med om att man nog snart får börja titta på andra personer också. Och där ligger ju J:s eventuella pojkvän samt pappa nära till hands. Samt ytterligare då just T:s pojkvän.

Det som lite gör att man kan ifrågasätta T:s pojkvän är ju annars varför han tagit bort sin Facebook efter att T försvunnit (torde han inte vilja kunna hålla sig uppdaterad och tillgänglig med omgivningen i denna svåra stund?) samt varför han valt att inte delta aktivt i Missing Peoples eftersök. Hade det varit jag som haft en flickvän som försvunnit som jag älskade hade jag ju letat ihjäl mig efter henne. Tycker någonstans att de här två indicierna ändå ger fog för att lite ifrågasätta pojkvännen också. Stämmer uppgifterna om att han och T bråkat mycket så kan man ju lite undra om även pojkvännen kan ha haft något motiv som vi inte känner till.

Meeeeeeen återigen så återkommer vi ju till det där märkliga faktumet att J och M uppenbarligen har ljugit om McD-besöket. Det är besynnerligt. OM de nu faktiskt inte har något ansvar bakom T:s försvinnande alls så undrar man ju verkligen av vilken anledning de skulle ljuga om den där resan till McD, vilket leder till häktning i slutändan (tillsammans med andra indicier). Deras advokater har ju givetvis sagt till dem att om de inte har något med T:s försvinnande att göra så är det bättre att säga sanningen om varför de ljög om att båda åkte till McD. Såvida det nu inte är så att den uppgiften helt enkelt inte stämmer mot all förmodan (?).

Så AW hade alltså en FB...jag letade men hittade ingen, jag hittade en enda gammal bild av honom. Det var ju intressant att han tog ner sidan. Det kan ju förvisso vara för att slippa att folk trakasserar honom, men iallafall, jag trodde att han aldrig hade haft FB helt enkelt.
Citera
2022-10-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Stureby/Sockenplan 2009. Vill minnas att det var ännu yngre personer i farten den gången.

Tänkbara motiv i fallet Tove? Sannolikt bara vanligt bråk och tjafs av det slag många yngre verkar ägna sig åt i brist på perspektiv och livserfarenhet. "Svek", skitsnack, o.dyl.
Var det mordet borta vid skidbacken? Jag bodde 3 minuter ifrån där, när jag var liten på 70/80talet.. Sån oskyldig o lugn del av stockholm.
Citera
2022-10-30, 19:34
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Det är också den huvudsakliga parkeringen för Illharjen, och dessutom den naturliga utgångspunkten (eller slutpunkten) om man ska ta rundan igenom naturreservatet. Katthemmet är inhyst i en del av Elhargen, den gamla kvarnen/kraftverket kallas så, och om det är aktivitet i Elhargen kan det vara rätt så många bilar och cyklar på parkeringen, men förmodligen inte en söndagmorgon. Vägen är inte så lång som det ser ut på t.ex. Google Maps, även om det går köra där med bil så är det en bom som spärrar av där parkeringsplatsen ligger.

Ok bom det är väl därför de satt där och skulle försöka tänka ut ett annat ställe. De letar sig en väg genom obebodd mark som kanske slutar vid vatten eller bara i skogen
Citera
2022-10-30, 19:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
GW gör det svårare.....JJ kanske inte tillgång till bil....

Om TT blev dödad i MGMs lgh så måste de nästan ha forslat bort henne i en resväska med hjul.

JJ har väl nyligen flyttat "tillbaka" efter badrumsrenoveringen, så att hon då använt en större resväska är ju inte orimligt. Om någon ser en, så kan man ju säga att man ska på kortare resa eller så.....JJ verkar ju ha snabbt med att hitta på lögner......om man dessutom går mot stadens "Resecentrum" (om det finns något sådant i Vetlanda), så undrar nog ingen något, just då.

Jag tänkte även att efterlysningen av TT går ut mycket, mycket snabbt hos polisen och sedan i media, tycker jag, hon har inte varit försvunnen i 12 timmar ens, en vuxen kvinna.....därför måste TTs anhöriga ha mycket god bevisning till att något faktiskt är mycket fel. Och denna bevisning pekar åt ett håll; JJ och MH, eftersom de plockas in på polisförhör mycket snabbt, knappt 24 timmar efter TTs efterlysning.

JJ och MH blir intagna på förhör på måndagsmorgonen, JJ från sitt arbete, dit hon tagit sig med sin röda bil, vilken även den beslagtas.

MEN, polisen har säkert försökt att kontakta både JJ och MH under hela söndagen, men inte lyckats......de har högst troligen inte varit i sina hem, och mobilerna har varit avslagna/lämnade i JJs lgh.

JJ och MH blir anhållna relativt fort, en ca 20 minuter in i förhöret......

Så var har de varit under hela söndag fram till måndag? Och hur får JJ tillbaka sin bil?
Om min lilla teori stämmer.....

Här är ett engelskt mord med resväska, mörderskan blev dömd i fredags. Hon mördade sin "väninna" från kyrkans gruppverksamhet.......

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/10/27/devout-christian-who-decapitated-church-friend-caught-cctv-dragging/

Ja det går snart inte att utesluta något. Men JJ bor i en vindslägenhet, det komplicerar ett o annat. Teleportering tycker jag just nu ligger närmast till hands ;-)
Citera
2022-10-30, 19:36
Medlem
En ny tanke. Kanske och förmodligen totalt fel. Men tänk om JJ faktiskt åkte och köpte mat till sin "fulla kompis" som vi får anta är MH. När JJ åker till Donken så händer något? MH har ihjäl T? Låter kanske helt otroligt. Kanske är någon som redan skrivit just detta som jag isåfall har missat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Behöver polisen tillåtelse att gå över de misstänkta mobiler? Jag vet en som nekade polisen och vägrade att ge lösen men vet ej vad som hände därefter Tar de sig förbi lösen och så? Passar på att fråga då du verkar kunna detta o h det du skriver är jävligt intressant. Tänk vad mobiler kan innehålla alltså.

Nej inte att försöka tömma det som finns ”lokalt” i mobilen behövs inte tillåtelse mer än att beslaget ska ha gått rätt till.
Samma med datorer, ipads osv.

Men i molnet kan det bli juridiska bekymmer för servrar kan finnas i utlandet.
Så funkar lagen. Så de får inte logga in på t.ex Google-konto.
Men finns det lokalt lagrade mejl i en mejl-app så mejlet (typ Gmail då) är lagrat lokalt i minnet på mobilen så är det ok.

Ja mobilerna blir mer och mer avancerade. Kommer de in så kommer de in.

Polisens verktyg och program heter
generellt Cellebrite och Axiom. Och sen lite annat hit och dit. Googla de grejerna så får man lite pejl på hur det funkar. Finns nog på Youtube också hur tömning går till.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Är det denna parkering du menar?

https://www.google.com/maps/place/Vetlanda+Katthem,+Djurens+V%C3%A4nner+Vetlanda/@57.4136772,15.0924238,3a,90y,168.43h,84.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKEBg8cnTPcMh8HuccVJueA!2e0!7i1 3312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4657592ec5cd3099:0xfc57142 c9ba56445!8m2!3d57.4137606!4d15.091988

Troligen är det Vetlanda katthem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in