Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Det har gått några månader av höjda räntor, de flyttar sin sker idag kan vara som köpt nybyggen för något år sen eller köpte i våras och har tillträde nu. Först framöver är 100% av bostadsmarknaden personer som köper och säljer under dessa nya förutsättningar.
Det du missar är att det är en liten del som handlar efter ränteläget åt båda håll. T ex själv köpte jag med cash trots att räntan var negativ. En dubblering av räntekostnader innebär helt enkelt inte en halvering av priset.
Det finns såklart att fåtal som belånat 10 miljoner och tänkt ”äsch det är bara 7000 kr i månaden efter avdrag, billigare än en hyresrätt” men de allra flesta har nog fortfar tyckt att varje miljon är mycket pengar oavsett ränteläget.
För egen del önskar jag att priserna går upp om 20-30 år då jag själv tänkt sälja men på vägen dit får de gärna gå ned 100% för att dra med sig naiva idioter, hoppas bara de är belånade som får ta smällen och inte vi med avbetalda villor som för höjd fastighetsskatt… vi sitter iallafall säkert 4 år till