2022-10-30, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nästan rätt, jag är äldre, men har sett att i slutet av dagen står man ändå själv.
Uppenbarligen håller du ju dessutom med, eftersom du själv säger artt staten fuckade upp det, och alltså behöver staten ordna upp det.
Olika ingångsvärden, samma slutsats.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta, eller vilken poäng det blir gentemot mig.

Jag måste säga att du är oerhört oprecis vad gäller ditt tyckande i frågan utifrån rådande situation.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-10-30 kl. 13:39.
Citera
2022-10-30, 12:48
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det är väl inget pristak det talas om utan en ersättning på 50-79öre per kilowattimme?

Så kostar elen 579öre/kWh så betalar du 500 av dem, eller har jag missuppfattat vad de menar?
stämmer bra ..
ett konstigt föreslag faktiskt .
För de flesta av oss så täcker bidraget inte ens momsen .
För andra som har timmpris och kan utnjytja det , så får de nästan betald för att förbruka el ..
Varför detta udda föreslag las fram det kan ingen veta ,
Citera
2022-10-30, 13:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
stämmer bra ..
För andra som har timmpris och kan utnjytja det , så får de nästan betald för att förbruka el ..

Svaret är för att det kostar ingenting eftersom det är konsumenterna (i SE3 och SE4) som betalt in dessa transmissionsavgifter sprunget ur ett bristfälligt elkraftsystem som fått förfalla.
Citera
2022-10-30, 13:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Du är otroligt trög!
Vet du vad en BUDGET är?
SD är med i budgetsamarbetet.

Jo! Man skulle Snarast sänka bränslepriserna.
Alla dessa dåliga bortförklaringar, patetiskt!
Man har ju inte ens börjat ta fram en gemensam budget är hur skall man då kunna tala om hur mycket sänkningen kommer att bli?
Citera
2022-10-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu läste du inte det jag skrev. Jag skrev att om du krockar med trafikförsäkring och den andra är vållande så få du ersättning från den personens trafikförsäkring. Den personen i detta fall är Svenska kraftnät.

Fast detta beror ju på att det som nu återförs inte borde kallas högkostnadsskydd. Det borde kallas återbäring för att Svenska kraftnät har ett undermåligt nät där det uppstår orimliga transmissionskostnader i SE3 och SE4. Dessa transmissionskostnader har ingenting med priset som sådant att göra.

Att börja tala om »tidigare« är löjligt eftersom prisskillnaderna mellan rörligt och fast alltid varit liten i pengar. Du är väl medveten om att 20 % på 10 öre är 2 öre?

Vad de borde göra är alltså att säga:
Nu ser vi hur orimlig denna modell är och hur uselt Svenska kraftnät skött sitt uppdrag. Elpriserna har blivit en väckarklocka. Från och med nu ska alltid transmissionsavgifter årligen återbetalas till alla kunder som haft sådana.
Nu försöker de i stället tala om högkostnadsskydd och att det är referenspriset som är grunden för att få skydd (bakåt). De lindar in sig i sådant som bara skapar dålig PR hos en stor grupp i befolkningen.

Jag har inte sett om S kritiserat detta, men det får de ju svårt att göra eftersom det var deras uppdrag till Svenska kraftnät som blivit så här.

Se mitt svar ovan. Jag anser att liknelsen med försäkring inte är bra om den inte anpassas enligt mitt resonemang. Det vill säga den med helförsäkring (fast pris) har inte krockat. Det är priset som är »krocken«.

Jag fattar ditt resonemang till slut (lättare när du faktiskt förklarar det) , men det är en ganska twistad tolkning av jämförelsen för att det ska passa ditt synsätt, så här kommer vi inte överens helt enkelt.

Förhoppningsvis kanske det blir något bra av det här på sikt, och hela grejen med elhandel försvinner.

Vi hade billig el i överflöd en gång i tiden, det har nu våra politiker schablat bort steg för steg, och nu står vi där vi gör...
Citera
2022-10-30, 14:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
stämmer bra ..
Det är inget udda förslag det är väldigt enkelt att förstå och administrera.

De med el-abonnemang där man betalar in transmissionsavgift (flaskhalsavgift) får tillbaka dessa avgifter för de senaste 12 månaderna (då dom inte använts) Bor man i SE1-2 har man inte betalat in något, bor man i SE3-4 har man betalat in en avgift per kWh. Eftersom alla i t.ex. SE3 betalar in samma avgift per kWh spelar det ingen roll vilken typ av elavtal du haft fast/mix/rörligt eller timpris alla får tillbaka 50öre/kWh väldigt enkelt att förstå sig på.

Det som är lite svårare att begripa är att återbetalningen av transmissionsavgiften följer huset inte husägaren så i vissa fall (kan jag hålla med om) kan det tyckas lite orättvist då den som flyttar till ett hus får tillbaka tidigare ägarens transmissionsavgiftsavgift, men det får väl ses som en kompensation för vinterns högre priser (lite flummigt)

Nu pratas det ju dessutom att högkostnadsskyddet (varför dom nu kallar det så) skall innehålla en ekonomisk ”belöning” om du håller elkonsumtionen nere. En tänkbar modell utgår från ett maxtak som kapar elpristopparna för konsumenterna. Och det blir en retroaktiv del i stödet. Hur den skall se ut vet nog bara Ulf Bush
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-30 kl. 14:14.
Citera
2022-10-30, 14:08
Medlem
GubbenILaddans avatar
Blåste SD sina väljare?
Citera
2022-10-30, 14:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Blåste SD sina väljare?
Hur tänker du då?
Citera
2022-10-30, 14:54
Medlem
Regeringsbildares avatar
Smart att belöna de som slösar med el så att det blir dyrare för alla andra. Verkligen
Citera
2022-10-30, 14:55
Medlem
Orkar ej läsa genom hela tråden, men förstår jag rätt att bidraget går ut till alla i område 3/4, oavsett avtal, fast, rörligt etc?
Citera
2022-10-30, 15:01
Medlem
Montbarss avatar
Ogillar uttrycket elprisstöd. Mer korrekt är el-skatteåterbäring.
Citera
2022-10-30, 15:05
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Smart att belöna de som slösar med el så att det blir dyrare för alla andra. Verkligen

Nu tror jag inte att det är massor av elkonsumenter som "slösar" med el. Den el som går ut till hushållsapparater är rätt liten. Det som drar el är uppvärmning. För många kanske det är en stor kostnad med solpaneler, bergvärme eller isolera om huset.

Skulle inte kalla dem för slösaktiga. Det svenska samhällets energiproduktion och konsumtion byggdes upp från 50-talet fram tills mitten av 80-talet. Man kan inte straffa konsumenter för ett system som staten först ha byggt upp och som var helt fantastiskt sett till elpriser och miljö för att sedan nu på 2000-talet ägna sig åt att rasera det som tidigare byggdes upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in