2022-10-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Blev nog lite svårare nu i.a.f, två langare mindre...

Haha dem är inga langare 😂
Återigen, jag bor i Vetlanda, känner umgängena dem hängt i, vet vilka som säljer i stan och vilka som tar grejer. MH och JJ är två småtjejer som börjat hänga med folk som gillar att knarka på helgerna, dem blir antingen bjudna på någon lina här och där, möjligtvis betalar då och då, men that’s it. Alla som snackar om att dem langar, hierarkier i gäng, att dem skulle tagit in en ”städare” är så mycket ute och cyklar så det blir skrattretande.
Senast redigerad av BlueGypsy 2022-10-30 kl. 00:43.
Citera
2022-10-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Är nog för gammal för den funktionen. Annars brukar jag ha koll på teknik. Men hör jag röstmeddelande tänker jag på det vissa talar in på när ingen svarar...
Men ett sånt du beskriver kan ju isf lätt missbrukas och sändas när det passar vissa. Men jag känner ändå att polisen borde ha lite koll där, eftersom åklagaren preciserat brottet från 02:30

Jag har varit involverad i ett antal utredningar i min tidigare yrkesgren, det där med tidsangivelser för när brott skall ha skett kan vara lite höftande. Man måste sätta en tidpunkt så man väljer det mest troliga. 02:30 är alltså inte givet, utan man utgick från att brottet skedde efter den tidpunkten pga röstmeddelandets tidpunkt. Sen om brottet skette 02:31 eller 04:17 det kanske man aldrig kan utreda i praktiken.

Btw, tack för att du håller så god ton (det gäller flera personer här i tråden, tycker annars många sådana här trådar får grymt otrevlig ton i)
Citera
2022-10-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ok. Är nog för gammal för den grejen. När jag hör röstmeddelande tänker jag det vissa talar in när ingen svarar...

Jag med egentligen. En dag fick jag ett röstmeddelande... med min egen röst. Tog ett litet tag innan det gick upp för mig att det var ett samtal jag haft tidigare på dagen med mitt barn haha. Han hade haft telefonen för att lyssna på saga men fipplat runt med annat. Funktionen används/kom till för funktionsnedsatta tror jag men vet att det är vanligt bland yngre att använda den med.
Citera
2022-10-30, 00:38
Medlem
algenurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Drogproblematik, nej.
Droger vid fest då och då, ja.

Men helt ärligt, det är snarare regel än undantag här i Vetlanda. Helg-knarkandet är extremt utbrett, i alla olika sorters umgängen.
Så alla som får för sig att bara för dem är bekanta med droger så skulle dem känna tungt kriminella människor är rätt mycket ute och cyklar. Är knappast svårt att köpa droger i denna stad.

När vi är inne på kulturen i Vetlanda, kan du/Ni från Vetlanda berätta lite mera om den? Är det raggare, olika gäng, hög kriminalitet, lugn stad, mycket barnfamiljer osv.?
Bara så att man får lite inblick i folks mindset och bättre förståelse för fallet som utomstående.
Senast redigerad av algenurbo 2022-10-30 kl. 00:43.
Citera
2022-10-30, 00:39
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ok. Är nog för gammal för den grejen. När jag hör röstmeddelande tänker jag det vissa talar in när ingen svarar...

Tja i detta fallet finns det ju 4 alternativ
Ett samtal där T faktiskt pratat med pojkvännen och meddelat hon är påväg hem
Ett röstmeddelande genom att T talat in på mobilsvar på pojkvännens telefon i realtid
Ett ljudmeddelande som T spelat in och skickat direkt
Ett ljudmeddelande som spelas in men som skickas senare

Sen finns ju sms som kan skrivas eller pratas in

Eftersom polisen har satt 0230 som tiden hon är försvunnen är ju baserat på sista meddelandet från T så är det stor chans att det faktiskt är vid den tiden eller strax därefter som något händer.

Jag tror inte på teorin att T skulle spelat in det innan eller att MGM skulle skickat iväg det senare genom att använda T finger för att låsa upp telefonen.
Citera
2022-10-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Förklara hur det har varit planerat?
Att man bråkar inför ett flertal vittne innan mordet?
Att man mördar i sin egen lägenhet?
Att man mördar på ett sätt som får grannen att dyka upp mitt i natten, en granne som var nära på att ringa polisen?
Att man låter offret ringa sin pojkvän(ifall den uppgiften stämmer)
Att man låter offret parkera cykeln framför byggnaden och tvingas flytta den?
Att man tvingas bli av med kroppen mitt i staden, bland grannar som riskerar att se detta?

osv osv

Om det var planerat så var det en jävligttttt dålig planering

Ja då hade de ju lika gärna kunnat åka till polisstationen och be om ett 24:8 förhör där de underrättar fhl om brottsmisstanken istället för tvärtom…

Skämt åsido så förefaller det oplanerat.
Gräl > våld > grövre våld.

Nån får ju glappa nu om vad de hade en konflikt kring.
Om nån gör det så ska jag avslöja nåt helt unikt jag upptäckte i Vetlanda idag i gengäld.
Citera
2022-10-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Varför tror du de letar i sjöar och vattendrag, men inte kollar eller spolar brunnar? Min info är inte bara tagen ur luften utan den har en viss teknisk och historisk bakgrund. Tex vad har man hittat var och när i tidigare liknande fall. Metallsaker hittas förvånansvärt ofta i sjöar och vattendrag om än tyvärr mest efter GM erkänt var de kastat i dem.

Huh?
Det du skrev var:
"Sedan är bästa sättet att göra sig av med mobiler, nycklar och liknande föremål att dumpa dem i en regnvattenbrunn på gatan. Chansen att de hittas efter det är minimal."

Detta är det jag invänder emot. Du påstår att det är det bästa sättet. Jag påpekar att det inte är det. Och som du precis säger så hittas det mestadels utifrån vittnesuppgifter (ofta från GM själv) i sådana vattendrag. Faktum kvarstår dock att det knappast är det bästa sättet att dumpa i gatubrunn. Har du någon som helst statistik/forskning som stöder det påståendet?
Citera
2022-10-30, 00:41
Medlem
Bunkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja då hade de ju lika gärna kunnat åka till polisstationen och be om ett 24:8 förhör där de underrättar fhl om brottsmisstanken istället för tvärtom…

Skämt åsido så förefaller det oplanerat.
Gräl > våld > grövre våld.

Nån får ju glappa nu om vad de hade en konflikt kring.
Om nån gör det så ska jag avslöja nåt helt unikt jag upptäckte i Vetlanda idag i gengäld.

Nu blev jag nyfiken 😊 berätta
Citera
2022-10-30, 00:41
Medlem
Jag tror inte det hänt i lägenheten. Dunsarna man hört är kanske MH o JJ som haft panik och förberett, tvättat av sig, diskuterat, bankat i bordet för vad som precis hänt.

Vad säger att TT ens var i lägenheten denna natten? Såg någon de alla gå in dit? Något kanske hände på vägen dit? De tog med sig TTs telefon upp och cyklen skjutsade de varann på därav stod den utanför.

Jag finner det osannolikt att något hänt i lägenheten. Jag tror som sagt inte att TT ens kom dit. Rätta mig gärna om det finns uppgifter som bekräftar annat, även om jag uppdaterar mig i tråden flytande.
Citera
2022-10-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag håller med. Vi får hålla tummarna att en liten fågel snart landar här i tråden och berättar sanningen. Det är ju oerhört viktigt att anledningen, motivet, till att T varit försvunnen i över 14 dagar kommer fram.
Men, det är väl rädsla som styr, rädslan över att bli identifierad som golare. Och vad jag har hört så har golare inga polare i den ålderskategorin.

Håller med dig om att man över lag inte golar, men detta är fb där man är tämligen anonym. Så varför har ingen skrivit om ”osämjan”? Jag tror ärligt talat att det inte varit något speciellt bråk sedan tidigare, det hade i så fall kommit fram här. Att dom kanske umgåtts förr och numera bara är bekanta med varandra behöver ju inte betyda något annat än att dom vuxit ifrån varandra. Sen om dom har börjat bråka just denna kvällen är en annan sak, det kan handla om vad som helst.
Citera
2022-10-30, 00:43
Medlem
punkt498s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Om du har rätt och detta är planerat så är MGM grovt utvecklingstörda. Anser du att sannolikheten är mindre att det var ett oplanerat mord i affekt?

Tror ingen är efterbliven. Men jag tror jag har en teori som går ihop. Dess utom kan jag ju inte säga att Jag har rätt men många med mig här tror att påträffandet av grannen skapade mcd färden podden att förklara oväsendet till grannen med en ful kompis .. Tror du man kan va så kall utan att planera och att båda är så kalla att man tiger i isolering..
Citera
2022-10-30, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunks
Nu blev jag nyfiken 😊 berätta

Som sagt om någon berättar vad tjejernas konflikt innebar, vad de bråkade om, så ska jag avslöja nåt jag upptäckte idag som var häpnadsväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in