2022-10-30, 00:44
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag har varit involverad i ett antal utredningar i min tidigare yrkesgren, det där med tidsangivelser för när brott skall ha skett kan vara lite höftande. Man måste sätta en tidpunkt så man väljer det mest troliga. 02:30 är alltså inte givet, utan man utgick från att brottet skedde efter den tidpunkten pga röstmeddelandets tidpunkt. Sen om brottet skette 02:31 eller 04:17 det kanske man aldrig kan utreda i praktiken.

Btw, tack för att du håller så god ton (det gäller flera personer här i tråden, tycker annars många sådana här trådar får grymt otrevlig ton i)
Jo, jag förstår det också, att de inte har en 100%ig tid att gå på. Men vad jag tänker i det här fallet är att sista kända livstecken är 02:30 så de utgår från det. Men om det är en skickad ljudfil så borde polisen tänka likadant, att den kan va inspelad tidigare. Nu är jag tyvärr inte insatt i den funktionen, har barn i samma ålder, men har aldrig hört talas om att de använder det. Men ska fråga. Däremot vet jag ju att på en vanlig ljudfil är det ju enkelt att kolla när den är inspelad.
Citera
2022-10-30, 00:46
Medlem
algenurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som sagt om någon berättar vad tjejernas konflikt innebar, vad de bråkade om, så ska jag avslöja nåt jag upptäckte idag som var häpnadsväckande.

Fjortisbråk räcker det?
Citera
2022-10-30, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enrundost
Jag tror inte det hänt i lägenheten. Dunsarna man hört är kanske MH o JJ som haft panik och förberett, tvättat av sig, diskuterat, bankat i bordet för vad som precis hänt.

Vad säger att TT ens var i lägenheten denna natten? Såg någon de alla gå in dit? Något kanske hände på vägen dit? De tog med sig TTs telefon upp och cyklen skjutsade de varann på därav stod den utanför.

Jag finner det osannolikt att något hänt i lägenheten. Jag tror som sagt inte att TT ens kom dit. Rätta mig gärna om det finns uppgifter som bekräftar annat, även om jag uppdaterar mig i tråden flytande.

Om det inte skett i lägenheten, varför tar man med offrets mobil till lägenheten då? varför inte bli av med den innan?
Citera
2022-10-30, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enrundost
Jag tror inte det hänt i lägenheten. Dunsarna man hört är kanske MH o JJ som haft panik och förberett, tvättat av sig, diskuterat, bankat i bordet för vad som precis hänt.

Vad säger att TT ens var i lägenheten denna natten? Såg någon de alla gå in dit? Något kanske hände på vägen dit? De tog med sig TTs telefon upp och cyklen skjutsade de varann på därav stod den utanför.

Jag finner det osannolikt att något hänt i lägenheten. Jag tror som sagt inte att TT ens kom dit. Rätta mig gärna om det finns uppgifter som bekräftar annat, även om jag uppdaterar mig i tråden flytande.

Det som talar för är väl T:s samtal till pojkvännen som till synes ska ha skett i närvaro av J och M i J:s lgh. Om nu T inte befann sig i J:s lgh vid den tidpunkten torde hon ju annars ha sagt något till pojkvännen om det. Samma sak om hon nu bragts om livet innan J och M åkt hem till J på T:s cykel, för då har någon annan ringt samtalen och pratat med pojkvännen utan att han inte insett att det inte var sin flickväns röst i andra sidan av linjen...? Det skall ju ha varit två samtal, ett 02:00 där hon pratade med pojkvännen i realtid, då torde hon ha befunnit sig i lghn med J och M, samt ett senare samtal där hon meddelar att hon är på väg hem till pojkvännens telefonsvarare.
Citera
2022-10-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Jo, jag förstår det också, att de inte har en 100%ig tid att gå på. Men vad jag tänker i det här fallet är att sista kända livstecken är 02:30 så de utgår från det. Men om det är en skickad ljudfil så borde polisen tänka likadant, att den kan va inspelad tidigare. Nu är jag tyvärr inte insatt i den funktionen, har barn i samma ålder, men har aldrig hört talas om att de använder det. Men ska fråga. Däremot vet jag ju att på en vanlig ljudfil är det ju enkelt att kolla när den är inspelad.

Ja det är klart iofs. Tänkte inte på det. Syns säkert när den är inspelad även fast jag såg "fel tid" i loggen.
Citera
2022-10-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punkt498
Tror ingen är efterbliven. Men jag tror jag har en teori som går ihop. Dess utom kan jag ju inte säga att Jag har rätt men många med mig här tror att påträffandet av grannen skapade mcd färden podden att förklara oväsendet till grannen med en ful kompis .. Tror du man kan va så kall utan att planera och att båda är så kalla att man tiger i isolering..

Jag tror att man kan vara ”kall” i isolering med tanke på att de har planerat efter mordet, kring vad som ska sägas när de blir intagna, hur de
ska tänka osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark

Fast det kan man bara se på den sändande telefonen isf. Inte på den mottagande. Det behöver man alltså hitta T:s mobil till för att kunna utröna (när ljudfilen spelades in).
Citera
Medlem
Citat:
God poäng. Min utgångspunkt är rent allmänt att man inte ska låsa sig vid en teori/utgångspunkt utan försöka bredda sitt perspektiv. Att stirra sig blint på en utgång/scenario kan vara begränsande. Ett ganska så färskt exempel på detta var fallet i Göteborg med N*emi som folk var helt bergsäkra på att hon hade mördats av mannen hon åkt till, där visade det sig ju att N*emi inte alls hade mördats alls. Trots att majoriteten var helt säkra på det och spånade kring teorier kring att mannen var en mördare.

För att återgå till den här händelsen och fallet. Eftersom jag inte känner till personerna det gäller sedan tidigare eller vilka som bor i närheten av där cykeln lämnats så blir det svårt för mig att kunna grunda teorin på något konkret faktamässigt, så som du önskar. Jag förstår att du gör det och det gör du med rätta. Men grejen här är att om man försöker se till den fakta som finns presenterad så finns det saker som också antyder annat än att T bragts om livet i J:s lgh.

Det vi någonstans förmodligen kan börja anta (om ej än helt givet) är att T sannolikt inte lever längre, detta pga inget tycks tyda på att hon självmant rymt eller stuckit någonstans. Då får man ju fundera över kring vilka scenarion som kan vara tänkbara utifrån de fakta vi har kännedom om. Där kommer mina utanför-boxen-teorier in i bilden. Det jag bygger resonemanget kring här är att OM nu T skulle ha bragts om livet i lghn så finns det två saker som borde ha upptäckts:
1. Spår i lghn.
2. Någon har sett M och J forsla ut kroppen ur huset.
Kan man undkomma något av ovanstående? Ja. Absolut. Det går att mörda T i lghn utan att lämna spår. Det går också att forsla ut kroppen utan att någon ser det. Men är det troligt att M och J har lyckats med båda punkterna? Njae, så som bilden återges av deras personligheter förefaller sig det ändå ganska så osannolikt. Det är knappast ett överlagt mord det handlar om och då torde mordet kunnat ha lämnat spår i lghn som teknisk undersökning funnit vid det här laget.

Detta leder oss till andra teorier. Där kommer cykeln in. Vilket då grundar sig på att T inte bragts om livet i J:s lgh utan på annan plats. Här får man ju isf överväga två alternativ:
1. T bragdes om livet utomhus någonstans.
2. T bragdes om livet inomhus i ett helt annat boende.
Oavsett vilket man isf tänker sig är mest rimligt scenario så kommer då ytterligare följdfrågan:
Är någon annan GM än J och M?
På den frågan så förefaller det sig som mest logiskt att svaret helt sonika är "nej", eftersom om M och J inte är GM så är det helt ologiskt varför de ljuger om sina förehavanden den natten.

Det leder oss ju tillbaks till att M eller J är GM (eller båda). Här blir ju grunden till teorin med cykeln att cykeln står där för att T gick med den dit. Isf är det (med bakgrund ovan resonerat att M och J:s lögn antyder att de/någon av dem är GM) mest troligt att T gick dit med cykeln i sällskap av dem/någon av dem. Och isf så har hon förmodligen antingen mördats i närheten, på vägen dit, eller åkt med M eller J (eller båda) till en plats där hon har mördats. Är det här logiskt? Nja. Är det långsökt? Ja kanske. Men samtidigt så antyder ju bristen på spår i lghn att hon kanske faktiskt inte har mördats där alls.

Hela det här fallet är ju ganska märkligt på flera punkter. Så poängen är återigen att hålla fältet öppet för andra tänkbara scenarion än att T mördats i lghn.

Hade det inte varit så att pojkvännen tycks ha pratat med henne när hon var i lghn hos J så skulle jag annars lika gärna kunna säga att det vore fult möjligt att T aldrig kom till lghn in the first place utan att hon mördades på vägen dit. Men nu tycks ju det kunna uteslutas så då får vi ju utgå från att det skedde vid ett tidigare tillfälle. Om nu T är död. Det vet vi ju fortfarande inte riktigt heller.

Min bild av det hela är iaf att de här MGMarna inte framstår som särskilt intelligenta. Även om J nu må ha möjligen planerat ett dåd i sitt huvud om nu T är den som expojkvännen kanske umgåtts med tidigare som det spekuleras här i tråden så förstår jag isf ändå inte varför J skulle mörda T i närvaron av M. J skulle isf, om hon nu skulle ha den utstuderade planeringsförmågan att begå mord, högst sannolikt begå mord på T själv ensam utan vittnen. Det talar snarare för att mordet var impulsivt, kanske skedde i samförstånd mellan M och J, men då torde det också innebära att det lämnar spår, eftersom de då isf begått dådet i hast i affektion. När det nu ter sig som att tekniska undersökningarna hittills inte kunnat hitta några spår på att ett sådant dåd ska ha skett i lghn/huset så blir det ju ändå logiskt att anta att det kanske är ett helt annat scenario här. Och där kommer ju återigen just cykelns position in i bilden?
Det var mycket på en gång. Men om dom nu parkerat cykeln när skulle det ha skett. Det är ju då efter kl 04:00. 04:00 finns ju ett vittne som sett cykeln ståendes hos JJ. Varför skulle cykeln ha varit låst och parkerad på Storgatan 71 för att sedan hamna på Gränsgatan på morgonkvisten. Samtidigt har JJ varit ute och snurrat med TT:s telefon vid McD. Vågar du göra en tidslinje där TT inte varit i lägenheten där man i princip väckt hela huset. Finns inga andra personer på Gränsgatan som hört eller sett något onormalt. Polisen har säkert haft dörrknackningar där och inget har kommit fram. Nej du får underbygga din teori med vilka kontakter som ev skulle finnas på Gränsgatan. Jag har inte fått fram något när det gäller den fastigheten.
Citera
2022-10-30, 00:50
Medlem
Bunkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som sagt om någon berättar vad tjejernas konflikt innebar, vad de bråkade om, så ska jag avslöja nåt jag upptäckte idag som var häpnadsväckande.

Omeh..Var inte som andra nu. Berätta!
Citera
2022-10-30, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att utifrån ett förmodat mord, är det inte vanliga mönster det här sker.

Konfliker, det finns överallt, ständigt. Inte så ofta att det blossar upp konflikter som spittrar gäng?

Min spekulation är just nu, att det handlar om en person, JJ.

Det är hon som är den person som inte klarar av att hantera konflikter, avvisanden. Tänker på det som nämnts i tråden, att hon satt eld utanför sitt ex lgh (misstänkt, men aldrig fällts för det).

Konflikten kan handla om bara något som litet som andra inte tycker är en konflikt, men för JJ kan det handla om att hon känner sig kränkt. Inte ha kontrollen.

Samtidigt är hon en person som är drivande i gänget, i de personliga kontakterna i sitt gäng. Hon mekar och styr de andra, utan att de märker det.

En sådan person kan skapa mycket konflikter runt om sig, precis som i det här fallet.

En lättkränkt person, det kan vara motivet i mordet (vilket jag tror det är).

Nej detta är ovanligt och väldigt tragiskt. Nu utgår jag också från att det är förmodat mord.
Vi har ungefär samma uppfattning om JJ som person. Sen kan nog även hämndlysten, gränslös och rivaliserande läggas till på cv:t.

Att hon är drivande och styrande ger nog även att det är hon som valt dumpningsplatsen.

Lägg därtill street smart så har du säkert hennes förmåga att planera/organisera det hela.

Vet inte om det skett gruppering efter någon specifik konflikt eller om det är allmänt rivaliserande parter.
Det som framkommit i tråden pekar nog snarare på att folk dragit sig undan från henne i största allmänhet. Och det kan vara pga drogerna.

Ja konflikten skulle kunna vara lättkränkhet, avundsjuka, rivalitet etc men oavsett bottnar det i något som tydligen var värt att döda för.
Citera
2022-10-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algenurbo
Fjortisbråk räcker det?

Haha tyvärr inte, även om jag misstänker det kan ha varit nåt liknande men sen tände nån snett den här kvällen.

Jag har upptäckt en sak idag relaterat till fordon som gjorde mig väldigt häpen som jag gärna berättar mer om när någon avslöjar vad de bråkade om.
Citera
2022-10-30, 00:52
Medlem
Citat:
Huh?
Det du skrev var:
"Sedan är bästa sättet att göra sig av med mobiler, nycklar och liknande föremål att dumpa dem i en regnvattenbrunn på gatan. Chansen att de hittas efter det är minimal."

Detta är det jag invänder emot. Du påstår att det är det bästa sättet. Jag påpekar att det inte är det. Och som du precis säger så hittas det mestadels utifrån vittnesuppgifter (ofta från GM själv) i sådana vattendrag. Faktum kvarstår dock att det knappast är det bästa sättet att dumpa i gatubrunn. Har du någon som helst statistik/forskning som stöder det påståendet?

Jag tänker logiskt, dagvattenbrunnar låter som en perfekt plats att dumpa något. Dom finns överallt och ett metallföremål lär ju inte sköljas iväg på ett bra tag. Varför tycker inte du att det är ett bra sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in