2022-10-29, 20:24
Medlem
Hur stor är chansen att dom kommer släppas? De är väl den 3dje dom skall omhäktas i så fall?
Citera
2022-10-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
https://biluppgifter.se/filter?vma=Audi&vc=r%C3%B6d&oc=j%C3%B6nk%C3%B6ping &om=j%C3%B6nk%C3%B6ping&vy=2018%3B2023&vmi=0%3B250 00&page=1

Finns en 34-årig man från Holsbybrunn som äger en röd Audi A7. Personen förekommer även på Lexbase. Nån som kan kolla varför han finns med i Lexbase?

Finns även en 48-åring som också är med på Lexbase.
Senast redigerad av Assdefender 2022-10-29 kl. 20:30.
Citera
2022-10-29, 20:25
Medlem
Kallamakaronens avatar
Hoppas Tove hittas snart.

Vilken mardröm för hennes nära och kära.
Citera
2022-10-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Varför har dom låst den vid en lägenhet där det bor personer som har koppling till dom?
Bra fråga
Tänk om hon faktiskt förflyttade sig dit själv och det var där någonting avgörande hände

Fast det stämmer ju isåfall inte med att hennes mobil har kopplat upp sig längre iväg, och de ljud grannarna hört antas kopplas till bråk el dyl samt att hon ska ha gett sig av från JJ 0230 - tiden och att hennes cykel varit (enl granne) synlig utanför JJ vid 04-tiden samt att JJ ska ha tagit en påse ur cykelkorgen vid återkomst från McDonalds
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Troligt händelseförlopp. Det borde isf skett strax innan TTs telefon pejlats för sista gången när de förmodligen var på väg för att dumpa kroppen.
"03:50: Toves mobil är uppkopplad för sista gången mot masten vid höjderna vid Biltema, vilket Vetlanda-Posten var först med att rapportera."
https://www.expressen.se/nyheter/tove-21-forsvunnen-i-vetlanda-detta-vet-vi/

Jag fick idag täckning från "Biltema-masten" vid absolut närhet av JJ´s lgh.

Konstaterar att samma unika cell id täcker platser som t.ex där väg 47 korsar järnvägen (väldigt nära masten) och Rusta på Tjärdalsvägen 4 på andra sidan Nydalarondellen samt på Storgatan när den passerar Hydro Arena strax efter Nydalarondellen i sydlig riktning.

Sen en anmärkningsvärd täckning är att borta vid Vetlanda Ridcenter får jag in Biltema-masten. Riktningen från masten stämmer med platserna ovan så masten lyckas på nåt sätt blåsa rakt genom stan där.
Den här täckningen ska jag dubbelkolla vid nästa tillfälle. Annars är helt andra cellid("master")dominerande på andra sidan stan.

Ska tilläggas att Biltema-masten når till norra gaveln på huset mot bakgården. På samma gavel men mot Storgatan (framsidan om man vill) så är det en annan mast som gästspelar lite vid kyrkogårdsområdet ihop med Biltema-masten.

Behöver i princip tillträde till lgh för att dubbelkolla men som ovan är en fingervisning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Kopplingen kan vara att en av MGM är vän med denne på FB. Inte ens säkert MGM visste att personen bodde där.
Det är sant..
Citera
2022-10-29, 20:28
Medlem
Följt hela tråden så gott jag hunnit och blev medlem på FB i veckan.

Det tillför kanske ingenting och troligen känt av polisen, men ändå angående rykten om drogade personer.

En bekant till mig i Vetlanda berättade för ett tag sen om en kille/man som var på Nöjet den aktuella kvällen och spelade Shuffleboard. Fick troligen sin dryck spetsad och hans nästa minne ska ha varit tidig söndagsmorgon från området vid Nydalarondellen/bandyhallen, dvs nära Biltema och Kvarndammen.

Platser och tidpunkter berör händelser i fallet tänker jag.

Vetlandabor här kanske känner till detta?
Citera
2022-10-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundb
Har följt tråden senaste veckan, läst sammanfattningar osv men har lite svårt att få en klar överblick med tanke på att många uppgifter inte är bekräftade. Har dock en tanke jag vill testa, med tanke på dividerandet om hur man fått Tove från lägenheten.

Är det bortom allt rimligt tvivel att Tove verkligen kom fram till lägenheten? Eller kan det vara ett alternativ att något händer på vägen tillbaka till lägenheten och att Tove därefter blir liggande någonstans, och att man flyttar henne senare?

Man tar med mobil och cykel för att kunna hävda att Tove kommit fram till lägenheten, och för att kunna simulera att hon därefter lämnat.

Problemet med den här teorin är sista kontakten mellan Tove och pojkvännen. Men jag har lekt med tanken att MGM under hot får Tove att spela in ett röstmeddelande som man skickar lite senare.

Angående oväsendet i lägenheten, kan det vara så att någon av MGM får panik eller är upprörd över vad som hänt och att det därför uppstår lätt tumult?

Är förmodligen någon eller många detaljer jag missat som skjuter en teori som denna i sank, men ville dryfta den.

Om inte Tove varit i lägenheten så ska alltså JJ och MH ha tvingat TT att tala in ett meddelande, därefter slagit ner eller drogat henne, gömt henne, snott telefon och cykel och gått till lägenheten och dessutom ska JJ ha tagit en tur till donken under tiden. Jag tycker nog att det är ställt bortom rimligt tvivel att TT varit i lägenheten.
Citera
2022-10-29, 20:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
En tolkning på det kan ju annars vara att man inte tror att T (eller T:s kropp) färdats i bil från J:s lgh alls utan att hon gått självmant själv eller tillsammans med någon ifrån platsen, eventuellt med cykeln. Det kanske är anledningen till varför cykeln står på en annan plats - och där kanske ett brott har skett. I så fall kanske man inte vet varken vilka fordon man skall be om upplysningar om eller ens från vilken plats. Då blir det förmodligen också onödigt för polisen att be om sådana upplysningar eftersom alla uppgifter som skulle komma in från allmänheten skulle bli så pass överväldigande att det skulle ta tid och fokus från utredningen och utredarnas viktigaste fokus flyttas på oväsentligheter.

Vi får ju inte glömma att allt som det spekuleras ifrån här i tråden senaste sidorna utgår från att T, eller T:s kropp skall ha transporterats ifrån J:s lgh av M eller J. Men det kan ju faktiskt vara så att T självmant faktiskt gick ifrån lghn någon gång under natten. Antingen själv eller tillsammans med någon och också då med cykeln.

En teori som stärker den saken vore att T själv skulle måna om att låsa den om hon ställt den där den hittades. I så fall är det där någonstans som man ska utgå ifrån att något sedan hände. Observera att detta ändå inte utesluter att M eller J är GM, det kan ju vara så att de följde med T till en annan plats och att något sedan hände där.
Faktiskt ingen dum teori. Samtidigt är tidsfönstret så litet, så litet med tanke på telefonsamtal till pojkvännen, påhälsning från grannen, JJ:s besök på Donken, osv. Jo, jag räknar alltså med att det är MGM som är mördarna, och ingen annan, även om brottet skulle ha skett utomhus. Och Tove är fortfarande helt försvunnen — det finns så få tecken på brott bortsett från dunsarna och bråken.
Citera
2022-10-29, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Här kommer min teori, och mitt första inlägg. Har läst FB i många år, aldrig varit medlem, men detta fallet har berört mig. Har läst alla inlägg.

Mina tankar är att dunsarna som grannarna hört måste vara då TT miste livet. Utefter vad vi skvallervägen ”vet” om MGMs karaktärer så är min teori att JJ ströp henne i vredesmod. JJs historik med att tända eld på hennes ex. port, samt historien om bitch-sprayningen på en bil talar emot henne. Jag förutsätter att det är JJ som sprayat det, kan inte annars förstå varför offret öppet skulle skriva samma sak på JJs Facebook.

Sannolikheten att TT skulle råka ut för två våldsamma händelser samma kväll ser jag som minimal. Dvs. att hon skulle ha blivit plockad av mördaren påväg hem från bråket i JJs lägenhet måste vara uteslutet.

Jag tänker att JJ och MH tagit hjälp av JJs pappa. Hans bakgrund och kunskaper om området tror jag är nyckeln till var TTs kropp finns att hitta. Föräldrar är dessutom de enda personer som skulle hjälpa till att gömma en kropp för någon annan. Sen att de setts ute i friluftsområdet så tidigt på morgonen efter en utekväll talar ju inte heller till deras fördel. Att JJ och hennes pappa ses skulle kunna gå att förklara, på ett långsökt sätt, men att MH är med känns helt uppåt väggarna….
Varför JJ och MH tiger måste också ha med JJs pappa att göra. Ponera att han sagt typ ”nåde er om ni avslöjar någonting om detta”. Det skulle få vilken dotter som helst att tiga.

Frågor jag haft under veckan:

1. Klassisk telefonringning och sms känns lite old school för så unga personer. Till och med min 73 åriga pappa ringer mer på tex. Messenger och Whats App än på vanlig telefon. Kan polisen få loggar på sådan icke-traditionell kommunikation?

2. Varför sa GW att MGM är vanliga ”snälla” tjejer. Det verkar de inte alls vara…. Jag känner iaf inte någon vanlig person som sysslar med droger, tänder eld på grejer, bråkar med folk på öppen gata osv. GW fick det att låta som att båda MGM var så snälla och såta?

3. Hur kan JJs pappa säga att han är chockad över dotterns häktning? Hon anlade ju för sjutton en potentiell mordbrand förra året?! Hur chockad kan man vara/spela?

4. Hur vanligt är det att polisen tiger så som i detta fallet? När kan vi vänta oss mer info?

5. Har vi fått veta varför polisen sänkte försvinnandes prio efter att de varit i torpet? (Som de pratade om på podden)

Ber om ursäkt om jag förbisett någonting.

Jag har exakt samma teori som dig, och som svar på 3. så tror jag att pappan var chockad, men han var chockad mitt i natten när dottern hörde av sig.

Och på nummer 2, av erfarenhet, så är folk med psykopat störningar snälla till man känner dom lite bättre. Dom kan var utåtriktade och glada, men sen finns det ett lite empatichip som inte installerats. Det är svårt för normala människor att fatta sånt, svårt att tro om man säger så. Folk i deras närhet blir grundlurade av dom.
Citera
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Hur stor är chansen att dom kommer släppas? De är väl den 3dje dom skall omhäktas i så fall?

Om någon av dem skulle släppas så satsar jag mina slantar på att det i så fall blir MH som släpps.

Om JJ skulle släppas så är det ganska anmärkningsvärt, då det finns indicier som pekar på att hon definitivt har med försvinnandet att göra.

Min magkänsla säger:
- Frisläppande av MH
- Omhäktning av JJ

Men det är ju några dagar fram till den 3:e så mycket kan hända.
Citera
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Mycket bra inlägg. Jo, så här: allt pekar ju på att det är åtminstone JJ som ligger bakom det här. Att rubriceringen är människorov under häktningen beror antagligen på att det saknades tillräckligt starka skäl att misstänka mord initialt. Helt krasst. Till en början jobbade polisen tom. efter principen att Tove fortfarande var vid liv. Det sa man uttryckligen vid något tillfälle.

Jag känner mig ganska övertygad om att det blir omhäktning, sannolikt med samma rubricering. Undrar vilken den springande punkten är — rimligtvis misstänker väl även polisen mord, men förmodligen saknas bevis. Om kroppen påträffas förändras mycket.
Ja, och även om de har belägg att misstänka dem för mord nu så finns ingen anledning att ändra på det just nu. De sitter där de sitter tills åklagaren beslutar annat eller att det är dags för omhäktning. Att helt plötsligt nu, även om de skulle ha bevis för det, häkta om dem för mord skulle bara föranleda att media är över dem som hökar, och det är det sista de behöver nu. Hade, som vissa vill framhärdar, bevisningen sänkts hade de släppts. Åklagaren har fortfarande tro på att de har nåt att göra med hennes försvinnande. Ska bli intressant vad som händer vid ev omhäktning. Om de kör på samma linje, eller ändrar misstanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in