Citat:
Fast anledningen till att misstanke och häktning skedde snabbt beror förmodligen främst på att de båda kan tänkas ha motiv (bråket) och att de ljugit om att de båda ska ha åkt till McD, något grannen slog hål på på en gång med sitt vittnesmål. Någon annan bevisning tycks man inte ha som föranleder häktningsbeslutet. Det har iaf inte framkommit något sådant hittills.
När du har 2 personer som den saknade umgåtts med och som är de som senast har sett henne direkt påkommits med lögner om vad de båda gjorde efter att de ska ha skilts åt från T så är det förmodligen ganska naturligt att snabbt häkta eftersom man också vill förhindra att bevis undanröjs som försvårar utredningen. Alla häktningar sker ju inte för att man har kött på benen och redan kan leda till åtal, utan man kan även häkta för att säkra upp att utredningen inte påverkas av de misstänkta.
När du har 2 personer som den saknade umgåtts med och som är de som senast har sett henne direkt påkommits med lögner om vad de båda gjorde efter att de ska ha skilts åt från T så är det förmodligen ganska naturligt att snabbt häkta eftersom man också vill förhindra att bevis undanröjs som försvårar utredningen. Alla häktningar sker ju inte för att man har kött på benen och redan kan leda till åtal, utan man kan även häkta för att säkra upp att utredningen inte påverkas av de misstänkta.
Nä, och det är Bra. Betyder att det inte läcker som det ofta gör. Har inte läst nån gång under detta att en källa "med insyn i utredningen" har uttalat sig. Men vad jag menar är att jag tycker att förhandlingarna gick relativt fort. Även i mer uppenbara fall tycker jag att det brukar ta en timme minst. Känns som att det var rätt solklart att de skulle häktas. Kan dock ha fel. Rätta mig gärna... Sen vet jag ju att det inte krävs Jättemycket för att häkta i Sverige. Men nånting har de ju. Det var ju en hel del sidor i åklagarens bevisning, med ett antal foton. Tyvärr dock maskat, men samtidigt antagligen skäl för häktning.