2015-10-13, 16:22
Medlem
Torasts avatar
Repriserades någon gång på 80-talet, blev tvungen att titta då för att morsan tyckte den var så fantastisk. Var väl inte min humor, tyckte den var mer konstig än rolig. Att serien skulle vara kontroversiell är nog bara en efterhandskonstruktion för att sälja några extra dvds.
Citera
2015-10-13, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
ansågs den inte kontroversiell. Idag ter den sig lite mer märklig. Några slötänkta stollar mönstrar av en båt och försöker driva ett bageri men misslyckas med allt. Hälsomyndigheten stänger ju stället i sista avsnittet. Dessutom med härlig vänstervinkling hela serien igenom. Ett signum för SVT.

Jan Lööf som spelar Janos i Tårtan gjorde ju även Skrotnisse
Senast redigerad av ClaudiaCardinale 2015-10-13 kl. 20:08.
Citera
2020-06-08, 06:27
Avslutad
Visst var denna kultserie oerhört kontroversiell till en början. Carl Johan de Geer i en intervju från 2016: "Ingen gillade den. Alla var enormt negativa. En producent vill inte att serien skulle sändas, trots att den var betalad och klar. Än i dag grubblar jag över varför den väckte sådant hat. Vi var inte alls ute efter att provocera utan vi tyckte vi gjorde en folklig traditionell och inte alls radikal tv-serie." Under nästan 10 år sågs Tårtan som ett misslyckande. Men sedan gick serien i repris flera gånger och då vände det: "Plötsligt blev den populär och kultförklarad. Vi fick höra om poliser som bytte arbetspass för att kunna se alla avsnitt. Och om sjömän som ändrade kurs för att komma i hamn och se Tårtan. På den tiden i slutet av 1970-talet fanns inte möjligheten att spela in från tv:n."

I de Geers bok "Tårtan, 70-talet och jag" kan man läsa den fullständiga historien om seriens tillkomst och hur den mottogs i samtiden.
Citera
2020-06-08, 08:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
Visst var denna kultserie oerhört kontroversiell till en början. Carl Johan de Geer i en intervju från 2016: "Ingen gillade den. Alla var enormt negativa. En producent vill inte att serien skulle sändas, trots att den var betalad och klar. Än i dag grubblar jag över varför den väckte sådant hat. Vi var inte alls ute efter att provocera utan vi tyckte vi gjorde en folklig traditionell och inte alls radikal tv-serie." Under nästan 10 år sågs Tårtan som ett misslyckande. Men sedan gick serien i repris flera gånger och då vände det: "Plötsligt blev den populär och kultförklarad. Vi fick höra om poliser som bytte arbetspass för att kunna se alla avsnitt. Och om sjömän som ändrade kurs för att komma i hamn och se Tårtan. På den tiden i slutet av 1970-talet fanns inte möjligheten att spela in från tv:n."

I de Geers bok "Tårtan, 70-talet och jag" kan man läsa den fullständiga historien om seriens tillkomst och hur den mottogs i samtiden.

När du nu gör en bump på nästan fem år kanske det vore bra att ha med en referenslänk. Det står mycket matnyttigt i denna:

https://www.svd.se/jag-grubblar-over-varfor-den-vackte-sadant-hat
Citera
2022-10-29, 20:13
Avslutad
”Vi var ju grundlurade”, säger Carl Johan De Geer, som gjorde ”Tårtan” tillsammans med Håkan Alexandersson.
https://www.expressen.se/noje/tunga-kanslorna-efter-succen-vi-var-ju-grundlurade/
Citat:
”Tårtan” är ett av tv-historiens mest kultförklarade barnprogram. Men när det först sändes för 50 år sedan var kritiken stenhård – serien kallades för både äcklig och smaklös.

– Det sårade ju oss väldigt och vi kände oss uteslutna från att jobba med film under lång tid

Såg den inte just då, men senare, tyckte den var k-märkt direkt, lite speciell, men en klassiker.
Citera
2022-10-29, 20:22
Medlem
6stringlevins avatar
Finns ingen som hatar tårtan. Var rent barnprogram med lite larvig humor (spindlar bland bröna och utklädd apa).

Serien gick igen någon gång på 80-talet och alla barn runt de åren har också sett tårtan.

Inte i jämförelse med ville, valle och viktor. Nu skulle barn indoktrineras.

De geer och alexandersson var visserligen kommunister men man hade ännu inte kommit på att man kunde hjärntvätta barn utan försökte mest underhålla.

Jag gillar fortfarande den absurda humor som när häslovårdsnämden har synpunkter på att det är en spindel i bröddisken och får till svar att "det är ju Arne".
Citera
2022-11-06, 06:12
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Finns ingen som hatar tårtan. Var rent barnprogram med lite larvig humor (spindlar bland bröna och utklädd apa).

Serien gick igen någon gång på 80-talet och alla barn runt de åren har också sett tårtan.

Inte i jämförelse med ville, valle och viktor. Nu skulle barn indoktrineras.

De geer och alexandersson var visserligen kommunister men man hade ännu inte kommit på att man kunde hjärntvätta barn utan försökte mest underhålla.

Jag gillar fortfarande den absurda humor som när häslovårdsnämden har synpunkter på att det är en spindel i bröddisken och får till svar att "det är ju Arne".

Tårtan repriserades 81, 85, 88 och 92. Sedan har den repriserats en massa gånger på barnkanalen.

Jag tycker Tårtan är betydligt roligare än Doktor Krall av samma personer som också har repriserats en massa gånger. De gjorde även Privatdetektiven Kant från 1983 som också är riktigt rolig men har inte repriserats lika många gånger:

https://www.youtube.com/watch?v=B839xT-XLrk
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-11-06 kl. 06:15.
Citera
2022-11-06, 07:45
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Tårtan repriserades 81, 85, 88 och 92. Sedan har den repriserats en massa gånger på barnkanalen.

Jag tycker Tårtan är betydligt roligare än Doktor Krall av samma personer som också har repriserats en massa gånger. De gjorde även Privatdetektiven Kant från 1983 som också är riktigt rolig men har inte repriserats lika många gånger:

https://www.youtube.com/watch?v=B839xT-XLrk
Håller med krall är inte rolig alls i jämförelse. Första avsnittet av Kant var lysande sedan var blev det tyvärr bara upprepning. Som om de skulle gjort uppföljare av filmen sjätte sinnet (nu gjorde man faktiskt uppföljare av matrix fast hela poängen var avslöjad i första filmen).
Citera
2022-11-06, 08:00
Medlem
Twizzs avatar
Tårtan är alltid rolig att titta på. Tycker avsnitten med apan är roligast. Blir alltid glad när jag tittar på det och låten till serien är perfekt.

Självklart visat till båda barnen som också gillar det programmet nu.

Hade varit kul att få tag på avsnittet som tydligen aldrig visades.

Några som ogillade programmet har jag inte råkat på.
Citera
2022-11-06, 08:11
Medlem
Nä tårtan var inte mycket Komunism snarare "kladdoism" . Värre var det då vill jag minnas med Ville Valle och Viktor , ren Komunism. För att inte glömma Vilse i Pannkakan.....
Citera
2022-11-06, 08:26
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Var så mycket bra barn-TV på den tiden. Tårtan, Trazan Apansson, Bröderna Dahl (som jag dock tror var norsk), Hajk etc....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in