2008-07-14, 01:50
Medlem
[Shadows]s avatar
Är alldeles för ung för att kunna säga att jag var med när det begav sig och Tårtan sändes, men har fått höra från diverse folk med rätt ålder att serien var mestadels innerligt hatad. Det står även på baksidan av DVD:n som jag äger att den tvingade svenska folket att välja sida på grund av seriens påstådda "kontroversiella" natur.

Nu undrar jag alltså:
Varför tyckte så många att serien var kontroversiell eller bara rent usel överhuvudtaget? Jag tycker att den med råga skulle slå det mesta av skitet som går som barnprogram idag. Var det för att man helt enkelt tyckte den var tramsig eller att humorn skulle vara alltför infantil?
Senast redigerad av [Shadows] 2008-07-14 kl. 02:00.
Citera
2008-07-14, 02:32
Medlem
MaeWests avatar
Tårtan var jättebra!

Skitiga gubbar som jobbade som bagare,underbart!

Inspelat i ett bageri på hornsgatspuckeln.

Åh,vad jag blev nostalgisk nu!

Tror att dessa gossar även var skyldiga till "doktor krall".

Fast det är klart,tårtan krävde en viss form av humor,vilket inte alla besatt!
Citera
2008-07-14, 07:22
Medlem
fattonys avatar
De män jag känner som är tillräckligt gamla för att minnas den hatar Tårtan. Flera av dem skyller hela sin förstörda barndom på detta barnprogram. Själv tycker jag det är sanslöst komisk när man tittar på det nu. Men ifall jag visar ett avsnitt för någon runt 40 får personen något som kan liknas vid flashbacks vietnamveteraner med posttraumatiskt stressyndrom får från kriget.
Citera
2008-07-14, 07:39
Medlem
Jag tror egentligen inte att det var så värst kontroversiellt, det var nog mest upphovsmännen De Geer & Alexandersson som försökte skaffa sig ett alibi inför sina kommunistkompisar genom att plantera detta.

För övrigt tyckte jag "Tårtan" var ett ganska roligt program när det begav sig.
Citera
2008-07-14, 10:34
Medlem
Flakons avatar
Har sett serien som liten därför att farsan hade det inspelat. Han har även köpt dvd:n nu på senare dar. Har aldrig förstått att den var så hatad. Jag och farsan tycker den är störtskön iallafall.
Citera
2008-07-14, 10:42
Medlem
Trumpeters avatar
Jag kan inte dra mig till minnes att den var hatad. Det fanns dock andra barnprogram som man kunde sätta det epitetet på. Vilse i pannkakan, Den lilla teatern , Broster Broster, Ville, Valle och Viktor etc etc
Senast redigerad av Trumpeter 2008-07-14 kl. 10:45.
Citera
2008-07-14, 21:58
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Jag tror egentligen inte att det var så värst kontroversiellt, det var nog mest upphovsmännen De Geer & Alexandersson som försökte skaffa sig ett alibi inför sina kommunistkompisar genom att plantera detta.

För övrigt tyckte jag "Tårtan" var ett ganska roligt program när det begav sig.
Möjligen var media något mera politiserat under det gråa 70-talet. Namn som Håkan Alexandersson, Carl Johan De Geer och te x. Marie-Louise DeGeer-Bergenstråle var oerhört provocerande i somliga kretsar.
Under komiken ruvade en förtäckt samhällskritik och en sorts pågående kommentar till "klassklyftorna". Två av dem kunde också misstänkas ha svikit sitt borgerliga ursprung och sådant har alltid ansetts extra provokativt. De ansågs ge både kropp och själ åt det som kom att kallas "rödvinsvänster".

Minns också att detta utspelar sig i en tid av rivningsraseri i Stockholm, Läs Klarakvarteren. Protesterna kring nedsågningen av almarna i Kungsträdgården kulminerade.
Det var 68-ornas kvardröjande och sakta insomnande protester som kom till konstnärliga uttryck i program som Tårtan och i en räcka andra barnprogram.
Det är svunna tider och hitom nästa istid lär vi inte få se något liknande.

Jag råkar dessutom veta vem som dolde sig under apdräkten...
Citera
2008-07-14, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker

- Det är ju MIN banan!
- Ja, men det är ju apan som är deprimerad!

Avsnittet där dom smiskar varandra med bakverktyg är inte med på dvdn va?
Citera
2008-07-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Möjligen var media något mera politiserat under det gråa 70-talet. Namn som Håkan Alexandersson, Carl Johan De Geer och te x. Marie-Louise DeGeer-Bergenstråle var oerhört provocerande i somliga kretsar.
Under komiken ruvade en förtäckt samhällskritik och en sorts pågående kommentar till "klassklyftorna". Två av dem kunde också misstänkas ha svikit sitt borgerliga ursprung och sådant har alltid ansetts extra provokativt. De ansågs ge både kropp och själ åt det som kom att kallas "rödvinsvänster".

Minns också att detta utspelar sig i en tid av rivningsraseri i Stockholm, Läs Klarakvarteren. Protesterna kring nedsågningen av almarna i Kungsträdgården kulminerade.
Det var 68-ornas kvardröjande och sakta insomnande protester som kom till konstnärliga uttryck i program som Tårtan och i en räcka andra barnprogram.
Det är svunna tider och hitom nästa istid lär vi inte få se något liknande.

Visst var det på det viset, men att serien i sig skulle vara kontroversiell liknar mest ett försäljningsargument som maniskt rabblas av kulturknuttarna så snart "Tårtan" nämns i något sammanhang. Många vill nog att serien ska vara kontroversiell, och det går säkert (med lite god vilja) att läsa in alltifrån hyllningar av Têt-offensiven till kommentarer om kårhus-ockupationen.
Citera
2010-11-19, 21:17
Medlem
Jag råkar dessutom veta vem som dolde sig under apdräkten...[/quote]

Hej!
Ursäkta, lite sent kanske, men skulle du kunna berätta vem det var?

För övrigt så tillhör jag den gruppen som äääälskar Tårtan! Jag är född -74 och såg Tårtan (som gjordes 1972 tror jag) på TV när den gick i nån repris i slutet av 70-talet, och sen när jag köpte den på VHS år 2001 (med 14 x 12 minuter) så fick jag världens jäkla "nostalgi-orgasm"...

Förstår uppriktigt sagt inte hur någon kan tycka att denna barnprogramserie kunde provocera eller väcka aggression. Däremot "Vilse i pannkakan"!! *SUCK* DÄR kan man snacka om mardrömmar...
Citera
2010-11-19, 21:23
Medlem
Jag måste bara berätta att jag ser på Tårtan just nu till och från denna fredagskväll, och jag blir lika imponerad varje gång. Kan ju bero på att min humor är lite udda, men men, det är ett stycke svensk filmhistoria/barnkultur tycker jag. Tänk om SVT skulle köra Tårtan i repris idag, jag tror det skulle göra gott för dagens ungdom...

(jaja, kalla mig gärna GUBBE (36 år) det bjuder jag på)
Citera
2010-11-19, 23:22
Medlem
Bret-Harts avatar
Såg den när jag var mindre jag och min kompis gick runt på skolgården och sa Tååååårtan....Tyckte mest dom var äckliga bara hade ketchup och grejer på tårtan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in