Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Jag tror egentligen inte att det var så värst kontroversiellt, det var nog mest upphovsmännen De Geer & Alexandersson som försökte skaffa sig ett alibi inför sina kommunistkompisar genom att plantera detta.
För övrigt tyckte jag "Tårtan" var ett ganska roligt program när det begav sig.
Möjligen var media något mera politiserat under det gråa 70-talet. Namn som Håkan Alexandersson, Carl Johan De Geer och te x. Marie-Louise DeGeer-Bergenstråle var oerhört provocerande i somliga kretsar.
Under komiken ruvade en förtäckt samhällskritik och en sorts pågående kommentar till "klassklyftorna". Två av dem kunde också misstänkas ha svikit sitt borgerliga ursprung och sådant har alltid ansetts extra provokativt. De ansågs ge både kropp och själ åt det som kom att kallas "rödvinsvänster".
Minns också att detta utspelar sig i en tid av rivningsraseri i Stockholm, Läs Klarakvarteren. Protesterna kring nedsågningen av almarna i Kungsträdgården kulminerade.
Det var 68-ornas kvardröjande och sakta insomnande protester som kom till konstnärliga uttryck i program som Tårtan och i en räcka andra barnprogram.
Det är svunna tider och hitom nästa istid lär vi inte få se något liknande.
Jag råkar dessutom veta vem som dolde sig under apdräkten...