2022-10-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Nycklar och andra ägodelar står det i artikeln.

Själva grejen är ju den att... Vad ger nycklarna då? Låt oss säga att de skulle hitta nycklarna där. Det talar fortfarande teoretiskt sett inte något om huruvida T själv slängt dem där eller en GM. Det enda som det talar om är att någon har tagit nycklarna dit. Det talar inte ens om huruvida T:s kropp befunnit sig vid dammen. Poängen här är att jag lite undrar varför man då lade SÅ stor energi på just hitta de sakerna i dammen. Känns väl som man hade något mer strategiskt skäl bakom ytterligare?

Inser att jag låter kritisk och pessimistisk till polisens agerande här, det är inte meningen. Det är jättebra att de söker i dammen noggrant. Men det vore intressant att lite få veta mer kring strategin här.
Citera
2022-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Blir inte klok på alla dessa olika specialhundar. Hur var det nu med blodhundarna igen (som hittade lilla pojken som drunknade). Kan en blodhund släppas lös i en bil/lägenhet och få upp något spår? Kan en vanlig polishund få upp ett spår säg om den hade haft tjejernas tröjor (med doft) och kunnat spårat sig fram till cykeln?

Undrar vad det var för hund de hade uppe i lägenheten?

Är det bekräftat att JJ var på Dollarstore på morgonen?

Kom igen nu ni i Vetlanda som läser! Någon vet vad som hänt!

Vågar inte ni skriva själva i tråden skicka pm till någon som är aktiv här. Nu måste vi hitta Tuve, kom igen du som vet.

Lite ledtrådar behövs för att hon ska kunna få komma hem till sin familj. Familjen behöver veta. Gör det som är rätt.

Och du/ni som har hjälpt till med detta. Jag vet att ni sitter svettiga och läser här. SNART åker ni dit. Era äckel. Måtte ni ha sömnsvårigheter och grov panikångest tills dess.

Man ska nog börja med att skilja på Spår och Sök. Spår= Hunden har näsan i backen och avgör på så vis hur en person gått/sprungit.

Sök= Hunden har näsan i luften och tar upp doft den vägen.

Hur man söker är nog olika, lös eller kopplad menar jag.
En spårhund kan leta upp och följa spår efter vem som helst och behöver ej ha varit i kontakt med doften tidigare.

Finns ID-hundar som jobbar på det viset dock, att det får förklarat för sig vilken doft de skall söka och letar sen specifikt efter den.
Citera
2022-10-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Den där jevla cykeln igen.

Samma tid finns det uppgifter om att man ser Toves cykel stå parkerad och låst vid ett staket utanför bostaden.
https://archive.ph/Ixlil

Detta innebär ju att vederbörande måste ha låst upp den med nyckel.

När cykeln senare hittades på Gränsgatan 16 så blev den låst på framhjulet.

Hur gick detta till?

Var är i så fall är nyckeln?
Ligger den i brunnen utanför?

https://imgur.com/a/9DMuvrh

Ja det låter fullt rimligt. TTs nycklar är väl också borta? Kan alltid hoppas på att polisen iaf lyckats fastställa DNA spår från MGM samt fingeravtryck.
Det gör det inte lättare med fler indicier om vi säger så.
Citera
2022-10-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Själva grejen är ju den att... Vad ger nycklarna då? Låt oss säga att de skulle hitta nycklarna där. Det talar fortfarande teoretiskt sett inte något om huruvida T själv slängt dem där eller en GM. Det enda som det talar om är att någon har tagit nycklarna dit. Det talar inte ens om huruvida T:s kropp befunnit sig vid dammen. Poängen här är att jag lite undrar varför man då lade SÅ stor energi på just hitta de sakerna i dammen. Känns väl som man hade något mer strategiskt skäl bakom ytterligare?

Inser att jag låter kritisk och pessimistisk till polisens agerande här, det är inte meningen. Det är jättebra att de söker i dammen noggrant. Men det vore intressant att lite få veta mer kring strategin här.

Jag antar att allt är av intresse. Hittar man tex nycklar så kan ju chansen att hitta hennes telefon i närheten vara ganska god osv.
Citera
2022-10-29, 18:46
Medlem
capires avatar
Citat:
Vi har inte det systemet i Sverige där advokaten kan deala med åklagaren. En åklagare beslutar om åtal skall väckas och där dömer sedan rätten ut det straff/påföljd som de finner lämpligt om man finner den åtalade skyldig för det brott som denne åtalats för. De kan inte ta i beaktning något avtal som advokaten skulle ha kommit överens med åklagaren om för sin klients räkning. Det systemet har man i andra länder, men vi har inte det.

Det är tex av samma princip som en misstänkt gärningsman inte kan dömas för något som denne inte är åtalad för.

Tack för det du berättar.

Tänkte på att van der kwast ville ju att Quick skulle erkänna sina dåd som kwast trodde Q hade utfört.

Förstår du hur jag tänker?

Jag tänker att det är ett samtal mellan advokaten och klienten.
Citera
2022-10-29, 18:47
Medlem
Sett att de spekulerats om de kan ha virat in T i ensilageplast, fullt möjligt Men inte helt lätt och man bör nog ha en delvis använd rulle då en ny rulle väger 28 kg. Finns i många olika färger och är 50 eller 75 cm bredd och från 1600 meter på en rulle, kollade faktiskt upp om det fanns kvar ensilages säck (typ jätte kondom) som man drog på balen och stängde med buntband och användes främst av dom som inte behöver så många balar. Men dessa verkar inte finnas längre.
Citera
2022-10-29, 18:48
Medlem
Citat:

Kan vara mobiltelefonen som är mest intressant att hitta men kan också finnas spår i lägenheten som tyder på att det brukats våld med metallföremål alternativt att det fattas en kniv i någons satts med köksknivar. Polisen kan ju faktiskt ha en ganska bra bild av vad som hänt och vilka föremål de letar efter även utan en kropp.
Citera
2022-10-29, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakygirl
Här kommer en lista

https://biluppgifter.se/filter?vma=Audi&vc=röd&oc=jönköping&om=vetlanda&vy =2012%3B2023&vmi=0%3B25000&page=1
Då kom den till nytta iallafall, den här listan!
Citera
2022-10-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capire
Tack för det du berättar.

Tänkte på att van der kwast ville ju att Quick skulle erkänna sina dåd som kwast trodde Q hade utfört.

Förstår du hur jag tänker?

Jag tänker att det är ett samtal mellan advokaten och klienten.

Advokatens jobb är ju att företräda sin klient och dess inställning, oetiskt att föreslå ett erkännande och skulle klienten erkänna sitt brott (men vill fortsatt driva linjen att den är oskyldig) bör advokaten be om sitt entledigande utan att ange orsak till domstolen.
Citera
2022-10-29, 18:53
Medlem
Jag tror M brutit ihop i häktet. Det lär vara hon som ska genomgå både personutredning och P7. Hon har tidigare haft utmattningsdepression och beskriver sig själv som känslomässigt instabil. Har så jäkla svårt att tro att hon skulle hålla ihop sinnet, utan att berätta vart kroppen ligger på nästan 2 veckor. Hon är 18 år, bor hos föräldrarna och sitter nu helt isolerad med fulla restriktioner.

Jag tror inte hon vet vart kroppen är! Tror hon lämnade lägenheten strax efter J åkte till McDonalds med en död T. Visst kan hon ha ljugit initialt att hon åkte till McDonalds med J samtidigt som T cyklade hem. För att minska sin egen delaktighet kan hon sagt att T levde när hon lämnade.Men där är det nog stopp.

Eftersom polisen inte sökt iakttagelser av J s lilla röda bil tror jag faktiskt att hon tagit hjälp av nån. Polisen kan medvetet vänta med fler gripanden i hopp om att potentiella gm ska leda dom till kroppen, som dom nu avlyssnar och har span på.
Citera
2022-10-29, 18:54
Medlem
”Idag har vi letat i ytterområden. Även på några ställen centralt där vi har letat tidigare, men nu går vi över det en gång till, säger Tessan Jigfjord.

Jigfjord berättar att de har gjort flera fynd av kläder och annat.

Sökandet kommer att tas upp igen på söndagen av Missing People.”

https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sokinsats-aterupptas-efter-kvinnan-i-vetlanda
Citera
2022-10-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Då kom den till nytta iallafall, den här listan!

Ja men verkar blivit fel på min länkning. Fick upp iallafall 11 träffar på röd Audi i Vetlanda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in