2022-10-29, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Expressen skriver i sin låsta artikel som kom ut idag att Mcdonaldsmannen är oidentifierad. Detta var nya uppgifter för mig och jag undrar var Expressen har fått det ifrån när källor i tråden har uppgett att personen hon träffade på donken redan är hörd och avskriven från utredningen.
Där ser man. Bra uppgift, tack
Citera
2022-10-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Ja det skrevs på flera håll igår att den personen själv kontaktat polisen tidigt och var avskriven. Något som hittats på här då gissningsvis.

Extremt intressant …. Kolla JJ:s släkt på röda Audi då … först mamman …. Sen kolla alla hennes vänner efter den …

Undrar om det är planterat här … då har vi en liten insider
Citera
2022-10-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capire
Tack!

Du som eventuellt har koll

En fråga, skulle en advokat inte kunna säga till sin klient, du det vore nog till din fördel att börja berätta någe….? Du vet, du kan då komma undan me några år…

Har förstått i några rättsfall så kan advokaten föreslå, vore ett alternativ börja tala….

Eller är jag ute och cyklar?

Vi har inte det systemet i Sverige där advokaten kan deala med åklagaren. En åklagare beslutar om åtal skall väckas och där dömer sedan rätten ut det straff/påföljd som de finner lämpligt om man finner den åtalade skyldig för det brott som denne åtalats för. De kan inte ta i beaktning något avtal som advokaten skulle ha kommit överens med åklagaren om för sin klients räkning. Det systemet har man i andra länder, men vi har inte det.

Det är tex av samma princip som en misstänkt gärningsman inte kan dömas för något som denne inte är åtalad för.
Citera
2022-10-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Ja det skrevs på flera håll igår att den personen själv kontaktat polisen tidigt och var avskriven. Något som hittats på här då gissningsvis.

Jag skrev både igår och idag att jag trodde att mannen i den röda Audi var identifierad och själv har kontaktat polisen eftersom jag hört att en manlig person ( har ett namn) som är bekant med JJ träffade på henne på Mc Donalds och att jag då misstänkte att det var han JJ gick fram till.( eftersom uppgifterna stämde med vad jag hörde redan första veckan) Och eftersom den mannen öppet pratat om det i Vetlanda så förutsatte jag att han tipsat polisen.

Hur står det i artikeln? Står det att polisen uppger att han är oidentifierad eller är det bara att media inte vet vem han är?

Jag kan tipsa polisen om det jag hört eftersom jag har ett namn. Men tror som sagt att han visst är identifierad.
Senast redigerad av Wattweke 2022-10-29 kl. 18:23.
Citera
2022-10-29, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Therese Palmquist i Längshyttan låg mördad i villans källare under en vedhög i en 3-4 månader, polisen hade sökt med hund en 3-4 gånger utan att hitta henne.....

(FB) Långshyttan: Therese Palmkvist hittad död, man dömd för mord i tingsrätten

men alltså det var dåligt....man får nästan skylla på polisen också lite där som inte tänkte på att lyfta på veden. Det inger inte särskilt mycket förtroende om vare sig polis eller sökhundar, men dom gör väl sitt bästa. Alla är mänskliga, även hundar, men jag hoppas att det inte tar lika lång tid att hitta T.
Citera
2022-10-29, 18:15
Avslutad
Citat:
Expressen skriver i sin låsta artikel som kom ut idag att Mcdonaldsmannen är oidentifierad. Detta var nya uppgifter för mig och jag undrar var Expressen har fått det ifrån när källor i tråden har uppgett att personen hon träffade på donken redan är hörd och avskriven från utredningen.
Skulle du kunna kopiera eller ta en skärmdump?
Citera
2022-10-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Självklart kan jag inte hitta artikeln nu men jag är helt övertygad om att det har stått i Expressen att den mannen är identifierad och inte misstänkt för brott. Det här var bara några dagar sedan.

Jag tror dom då syftade på mannen som kört henne till McDonalds, vilket är grannen.
Citera
2022-10-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Kanske en dum fråga, men hur vet dom vad hunden har markerat för, om det är blod eller knark till exempel, hur vet hundföraren skillnaden?

Vet faktiskt inte. Hoppas nån annan kan svara för jag vill också veta. Man kanske inte kan särskilja själva söken. Hunden kanske skäller, lägger sig m.m på alla fynd den är tränad att hitta. Sen får väl hundföraren gå och kolla själv vad hunden hittat.
Citera
2022-10-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Jag tror dom då syftade på mannen som kört henne till McDonalds, vilket är grannen.

Ah okej, möjligt.
Citera
2022-10-29, 18:18
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Skulle du kunna kopiera eller ta en skärmdump?

Nej, men i rubriken står det att Mcdonaldsmannen är en av gåtorna i fallet, tillsammans med cykeln och ljuden från lägenheten. Har alltså inte läst hela artikeln, formulerade mig felaktigt. Varför benämner som Mcdonaldsmannen som en gåta?
Citera
2022-10-29, 18:18
Medlem
Har ni glömt äcklet JL? Klart det är han som har hjälpt till, alla vet vad han går för.
Citera
2022-10-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mycket bra fråga! Tidigare har vi fått låna in från Tyskland och Danmark från Sverige t.ex. Är väl en prio och kostnadsfråga. Men en myndighet som får nästan 6 miljarder per år borde har råd med en kan man tycka.

Förklaringen till varför våra likhundar missar (om det nu är hundens misstag) verkar vara såpass enkel som att man i Sverige av etiska skäl inte tränar på döda kroppar utan klädesplagg som varit i kontakt med ett lik. Möjligen därför vi ej har någon renodlad likhund? Svårt att få till en såpass bra att det är värt kostnaden kanske. Borde väl gå att köpa in en fullärd isf kan man tycka. En sådan behöver också träna iofs.

https://sverigesradio.se/artikel/7516803
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in