2022-10-29, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag diskuterade Wilma-fallet och speficikt huvudet med en vän till mig som är polis (hen har jobbat länge inom polismyndigheten) om just den frågan. Hen sa då till mig att det inte är jättekonstigt att man missade huvudet eftersom det förmodligen fanns så pass mycket spår i Tishkos lgh att hunden i princip markerade överallt.

Jag ställde då frågan till hen hur det kunde komma sig att man inte ens kollade i en väska i garderoben (i den väska som man sedan fann huvudet i) och svaret på det är att eftersom man inte i det skedet trodde att hon skulle vara styckad så sökte man inte i väskor och liknande efter likdelar. Det man sökte efter var en hel kropp, och då sökte man i utrymmen där en sådan kunde få plats i. I väskan där huvudet låg så kunde inte en hel kropp rymmas, därav att den inte öppnades förrän långt senare.

På din fråga om vad hundarna markerar för... Polisens hundar känner av dofter från aminosyror i fettfläckar tex. Om du tänker tex på en sjö, om någon dumpar ett lik där så kommer små fettpartiklar från liket att flyta upp till ytan (eftersom fett har lägre densitet än vatten). Dessa fettfläckar på ytan doftar sedan och det är det spåret som hundarna kan sniffa till sig och på så vis spåras liket upp. Det som sker är då att hundarna söker sig till det område där doften är som starkast. Och det är doften där flest fettfläckar är. Och den punkten där det är är där kroppen ligger (normalt på botten tex) eftersom fettfläckarna flyter uppåt (kan röra lite på sig pga strömmar etc, men det finns beräkningar för hur den rörelsen skall beräknas och vart man ska söka när sådana variabler spelar in).

Ja, okej jag förstår.
Räcker det med att skulle ha markerat, för att kunna ändra häktningen till misstänkt mord eller dråp tror du, eller behöver dom kroppen? (eller en kroppsdel som i Wilma fallet)
Citera
2022-10-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nej planerat brott kan vi glömma. Tex 4 månaders intensiv planering med en väl inövad militär struktur på genomförandet.
För vad blev resultatet om vi antar häktade är skyldiga? Ett mord i halvfylla efter en våt utekväll dessutom i en av gärningsmännens bostad. Väcker hela trappuppgången. Sen typ en Happy meal på McD med offrets mobiltelefon påslagen i fickan. Och så fortsätter det.
Korkat javisst, men troliga gärningsmän är mer eller mindre barn.

Men kroppen tror jag de fått hjälp med eftersom ej hittad än. Impulsstyrda barn kan inte gömma en kropp effektivt.

Skulle inte avskriva ev. Planering inför något sådant här …. Om hon förekommer i utredningen för att ha tänt på exets dörr så kan vi förutsätta att tankar kringla sånt här har förekommit …. Det fanns också tecken varför det tog slut som tryckte på att det var ett dåligt förhållande
Citera
2022-10-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Finns det inget blod/kroppsvätska, så behöver kroppen ligga i bilen i ca 15 minuter, om de inte har kommit på något ovanligt genialt sätt att förpacka kroppen på.

Sen på bollen här men hinner inte läsa ikapp i samma tempo som det fylls på. Är det inte så att efter dödsfall så dröjer det 15 minuter innan hund kan ta upp doft? Dvs om kroppen legat i tex en lägenhet i 2 timmar så räcker det i princip att kroppen placeras i bilen ett ögonblick för att det ska lämna spår? Bara en tanke..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Låter ju faktiskt ändå ganska märkligt att hunden kunde missa en kropp som legat så länge om den gått så nära förbi. Vet du/man det med säkerhet att hunden gjort det? Isf låter det väl snarare som att den hunden hade fått för sig att eftersöka en helt annan doft? Eller?

Det förklarades med att hunden har två söklägen. Ena sökläget där hunden söker av ett större område i snabb takt ledans andra sökläget görs noggrannare på mindre yta. Men ja, det är märkligt ändå. Vi i fb tråden spekulerade i att hundföraren hade lagt in fel sökrutt i efterrapporten.

Det jag ville får sagt är att kvaliteten på sökhundarna varierar. Och som sagts innan har vi inga renodlade likhundar. Dom hundar som används är sk krimhundar som tränas i mer är just lik. Typ, sperma, blod, knark, lik osv.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nej planerat brott kan vi glömma. Tex 4 månaders intensiv planering med en väl inövad militär struktur på genomförandet.
För vad blev resultatet om vi antar häktade är skyldiga? Ett mord i halvfylla efter en våt utekväll dessutom i en av gärningsmännens bostad. Väcker hela trappuppgången. Sen typ en Happy meal på McD med offrets mobiltelefon påslagen i fickan. Och så fortsätter det.
Korkat javisst, men troliga gärningsmän är mer eller mindre barn.

Men kroppen tror jag de fått hjälp med eftersom ej hittad än. Impulsstyrda barn kan inte gömma en kropp effektivt.
De har inte varit det minsta diskreta och tabbat sig på flera olika sätt, fått ljuga, mm. Det är nog bara avsaknaden av handfasta bevis som gör att man inte kan fälla dem för mord i nuläget.

Men, å andra sidan — hur taffligt blir det inte om man har ihjäl någon bara så där. I många fall finns ju offret kvar på brottsplatsen, och att det är mördaren som är försvunnen. Jag kan ju säga att jag hade kontaktat polisen själv, rent hypotetiskt. Det känns inte som någon idé att försöka dölja något. Tjejerna har haft tur med tanke på omständigheterna.
Citera
Medlem
Någon som har betalversionen och kan ta en dump? Eller svara på om någon redan lagt upp den tidigare så får jag backa.

https://www.expressen.se/nyheter/fem-gator-om-toves-forsvinnande/?referrer=read-more-slider-0
Citera
2022-10-29, 17:53
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hundar är väldigt bra hjälpmedel men dom är inte 100% tillförlitliga. Dom kan missa precis som människor. Man kan inte utgå från att alla krimhundar som används i Sverige markerar på lik som legat i 15 min. Nån kanske markerar på 30 min, nån annan 1 timme, vissa missar helt.

Ett exempel är det färska fallet Beata som hade legat död i 1 månader i en skogsdunge. Hunden gick endast ett par meter från kroppen utan att upptäcka den.

Jomenvisst så missar de då och då.

Men ibland så har de träffat rätt.

hundpatrull hittade kroppen i dom sökområdena som letades i
(FB) Liselotte i Timrå försvann (2022-10-08), hittad avliden, man misstänkt för mord.

Liselotte i Timrå försvann (2022-10-08), hittad avliden, man misstänkt för mord.
(FB) Liselotte i Timrå försvann (2022-10-08), hittad avliden, man misstänkt för mord.
Citera
2022-10-29, 17:55
Medlem
algenurbos avatar
Det här kanske inte är något, men minns ni bilden på JJs dörr i AB? Det är svarta sträck på dörrkarmen vid golvet, hur kommer dom dit? Kanske om man drar en kropp med skor längs med golvet?

https://imgur.com/a/IT8D0Tf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Ja, okej jag förstår.
Räcker det med att skulle ha markerat, för att kunna ändra häktningen till misstänkt mord eller dråp tror du, eller behöver dom kroppen? (eller en kroppsdel som i Wilma fallet)

Utan en kropp så tror jag inte man kan häkta för misstanke om dråp/mord eftersom man inte vet vem man ska häkta för vilket brott. Möjligen kan man häkta för brott mot griftefriden isf kanske? Men jag kan ha fel. Någon annan här i tråden kanske har bättre kunskap om det än vad jag har.

Det jag menade/åsyftade annars var att om polisen trodde att det funnits en död kropp i JJ:s lgh så borde man ha agerat annorlunda i hanteringen av fallet. Det var min poäng. Inte primärt hur åklagaren sen valt att häkta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Ja, okej jag förstår.

Jag tror ofta det är så att föraren läser sin hund fel och missar en markering. Skrev tidigare om de hundar som markerade betongblocket där man gjutit i en tjej. Förarna trodde hundarna var olydiga som stod fast i markering när de kallades in och tog ingen notis om det.

Jag tror kanske inte att en markering räcker för att ändra något om man inte har biologiskt material som styrker att det är TT’s kropp som legat där men är inte säker.

Tillägg: ofta kanske är fel ord men tror det är vanligare att föraren gör fel än att hunden missar iaf.
Senast redigerad av Linalo1990 2022-10-29 kl. 17:57.
Citera
Avslutad
Citat:
Det förklarades med att hunden har två söklägen. Ena sökläget där hunden söker av ett större område i snabb takt ledans andra sökläget görs noggrannare på mindre yta. Men ja, det är märkligt ändå. Vi i fb tråden spekulerade i att hundföraren hade lagt in fel sökrutt i efterrapporten.

Det jag ville får sagt är att kvaliteten på sökhundarna varierar. Och som sagts innan har vi inga renodlade likhundar. Dom hundar som används är sk krimhundar som tränas i mer är just lik. Typ, sperma, blod, knark, lik osv.

Kanske en dum fråga, men hur vet dom vad hunden har markerat för, om det är blod eller knark till exempel, hur vet hundföraren skillnaden?
Citera
2022-10-29, 17:57
Medlem
Citat:

Tack för förklaringen och upplysningarna.

Som en följdfråga på detta undrar man ju lite varför vi inte har en renodlad likhund i landets poliskår alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in