2022-10-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Kanske en dum fråga, men hur vet dom vad hunden har markerat för, om det är blod eller knark till exempel, hur vet hundföraren skillnaden?
Rätta mig om jag har fel men ofta brukar väl en hund bara tränas till att känna efter en viss sak?
Citera
2022-10-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Kanske en dum fråga, men hur vet dom vad hunden har markerat för, om det är blod eller knark till exempel, hur vet hundföraren skillnaden?

Olika sätt att markera skulle jag tro. Skall, läggande, skrapa med en tass etc. Men är nog som skrivs ovan kanske begränsade mängder på variation.
Citera
2022-10-29, 18:00
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De har inte varit det minsta diskreta och tabbat sig på flera olika sätt, fått ljuga, mm. Det är nog bara avsaknaden av handfasta bevis som gör att man inte kan fälla dem för mord i nuläget.

Men, å andra sidan — hur taffligt blir det inte om man har ihjäl någon bara så där. I många fall finns ju offret kvar på brottsplatsen, och att det är mördaren som är försvunnen. Jag kan ju säga att jag hade kontaktat polisen själv, rent hypotetiskt. Det känns inte som någon idé att försöka dölja något. Tjejerna har haft tur med tanke på omständigheterna.

Kan bara hålla med. Man kan ev tala om att det skulle vara ett planerat brott (som vissa här gör) om en för oss okänd tredje (eller fjärde) person utfört dådet.
Citera
2022-10-29, 18:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
En fråga:
Är det bekräftat att JJ var på McD runt 4-tiden sedan på morgonen då, eller är det enbart något hon själv påstått i förhör till polis/vittnesmål till kamrater?

Hon var på McD tidigare, hon har uppgett i polisförhören (tror jag) att hon åkte dit med MH.

Citat:
Ursprungligen postat av FiaLotta61
Hon tog säkert med telefonen i bilen till mcd, o kanske lämnade den till killarna som hon gick o pratade med eftersom den mastade vid biltema efter JJ var hemma igen?

TTs mobil äkte tillbaka till JJs lägenhet först, det är senare den kopplar till Biltema.

Citat:
Skrev runt 4-tiden för att jag inte var säker på riktigt när det ska ha skett. Storyn verkar ju gå att hon skulle ha åkt antingen till McD med mamman eller att ha tagit sig dit på egen hand. Om man utgår från att hon var på McD tidigast 03:15 så var hon ju förmodligen där iaf en halvtimme-timme och käkade (om hon inte körde en snabbvisit eller via McDriven förstås) och därav att jag skrev runt 4. :-) Det var inte så petigt med tiden.

Men låt mig omformulera mig då: är det bekräftat att hon var där alls över huvud taget den natten/morgonen?

Ja, ett vittne som kör henne dit, i hans egna bil, hon betalar med sin mobilapp, och vittnen har sett henne, ev även talat med henne.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, finns ingen sådan tidsbegränsning. Du blandar ihop det med hur lång tid det brukar ta innan en kropp börjar avge liklukt. Det är f.ö. lite längre än så.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Den sjunker inte om du inte fyller den med något tungt. Har en själv och vet att den flyter.

Ok, undrar hur du vet att den flyter, haha. jag har en också. Men om man fyller den med 65 kg lik, så kanske den sjunker.....

Citat:
Låter ju faktiskt ändå ganska märkligt att hunden kunde missa en kropp som legat så länge om den gått så nära förbi. Vet du/man det med säkerhet att hunden gjort det? Isf låter det väl snarare som att den hunden hade fått för sig att eftersöka en helt annan doft? Eller?

Therese Palmquist i Längshyttan låg mördad i villans källare under en vedhög i en 3-4 månader, polisen hade sökt med hund en 3-4 gånger utan att hitta henne.....

(FB) Långshyttan: Therese Palmkvist hittad död, man dömd för mord i tingsrätten
Citera
2022-10-29, 18:02
Medlem
En sak jag inte fattar! Hur kan JJ vara så dum och säga att både hon och MH åkte till McD? Fattar hon inte att grannen kommer höras?

Tycker allt är så märkligt, typ både att de känns "smarta" men också helt jävla dumma i huvudet.
Citera
2022-10-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Expressen skriver i sin låsta artikel som kom ut idag att Mcdonaldsmannen är oidentifierad. Detta var nya uppgifter för mig och jag undrar var Expressen har fått det ifrån när källor i tråden har uppgett att personen hon träffade på donken redan är hörd och avskriven från utredningen.

Ja det skrevs på flera håll igår att den personen själv kontaktat polisen tidigt och var avskriven. Något som hittats på här då gissningsvis.
Senast redigerad av Linalo1990 2022-10-29 kl. 18:06.
Citera
2022-10-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Ja det skrevs på flera håll igår att den personen själv kontaktat polisen tidigt och var avskriven. Något som hittats på här då gissningsvis.

Självklart kan jag inte hitta artikeln nu men jag är helt övertygad om att det har stått i Expressen att den mannen är identifierad och inte misstänkt för brott. Det här var bara några dagar sedan.
Citera
2022-10-29, 18:08
Medlem
Om det kan vara någon hjälp för de som kollar täckning telefon master wifi osv. JJ har TeliaSonera AB som operatör. (mobil).
Citera
2022-10-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
En sak jag inte fattar! Hur kan JJ vara så dum och säga att både hon och MH åkte till McD? Fattar hon inte att grannen kommer höras?

Tycker allt är så märkligt, typ både att de känns "smarta" men också helt jävla dumma i huvudet.

Extrem stress kanske. Även om hon till ytan kanske ser ut som hon är kall och lugn så måste hon ju i huvudet hålla koll på såväl tilltänkt plan för scenario, skuldkänslor och annat. Det blir förmodligen då lätt att man säger fel eller rentav minns fel.

Det svåra är inte att konstruera en lögn, det svåra är att underhålla den. Dvs, att kontinuerligt sett över tid återupprepa den. Vi människor fungerar så att vi endast klarar av att återge sanningen i detalj. Det är extremt få människor som över lång tid klarar av att återberätta en lögn konsekvent korrekt. Helt enkelt därför att det är väldigt svårt att minnas alla detaljer i en lögn, eftersom den är påhittad. Verkligheten däremot minns man för det har skett, minnesbilden och intrycken lagras i hjärnan på ett helt annat vis. Och även då så kan vi börja glömma bort saker med tiden från verkliga händelser.
Citera
2022-10-29, 18:09
Medlem
capires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt 23 kap. 10 § RB bestämmer undersökningsledaren, med de begränsningar som följer av andra–sjätte styckena i paragrafen, vem som får närvara vid ett förhör. I tredje stycket uttrycks att ett biträde till en person som förhörs har rätt att närvara vid förhöret om det kan ske utan men för utredningen och om biträdet uppfyller de krav som ställs på en försvarare i 21 kap. 3 § tredje stycket RB.

Tack!

Du som eventuellt har koll

En fråga, skulle en advokat inte kunna säga till sin klient, du det vore nog till din fördel att börja berätta någe….? Du vet, du kan då komma undan me några år…

Har förstått i några rättsfall så kan advokaten föreslå, vore ett alternativ börja tala….

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2022-10-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Therese Palmquist i Längshyttan låg mördad i villans källare under en vedhög i en 3-4 månader, polisen hade sökt med hund en 3-4 gånger utan att hitta henne.....

(FB) Långshyttan: Therese Palmkvist hittad död, man dömd för mord i tingsrätten

Hur är det ens möjligt undrar man ju verkligen.
Som en följdfråga - hur gör man för att citera flera olika sådär snyggt som du gör?
Citera
2022-10-29, 18:11
Medlem
Citat:
Tack för förklaringen och upplysningarna.

Som en följdfråga på detta undrar man ju lite varför vi inte har en renodlad likhund i landets poliskår alls?

Mycket bra fråga! Tidigare har vi fått låna in från Tyskland och Danmark från Sverige t.ex. Är väl en prio och kostnadsfråga. Men en myndighet som får nästan 6 miljarder per år borde har råd med en kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in