2022-10-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Om nu båten sjunkit, hur mycket av flotten är kvar kring Krim? Den verkar ju stadigt minska i storlek

https://www.youtube.com/watch?v=YrgCPsock6w&t=637s

Du kan titta från 16 min. Då ser du vad ryssarna började med.
Citera
2022-10-29, 13:10
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Nu hävdar ryssen att britterna varit inblandade i natten attack.
Om vi bortser från det ständiga ljugandet och påhittande på ryssen, hur kan de på något sett ha någon typ av underlag för detta?
Eller är det så att de drar ett namn ur hatten varje gång de åker på en smäll, och de namnet de drar beskyller de för att ha hjälp till?
Citera
2022-10-29, 13:11
Medlem
HejaFinlands avatar
70000 döda soldater som stridit för Ryska Federationen. https://twitter.com/GeneralStaffUA/status/1586250700564353024/photo/1
Citera
2022-10-29, 13:14
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Såg just ett inslag om det varvid Ukraina sa att de saknade vapen att skjuta med i skyttegravs situation. Ja alla signaler tyder på att kriget kommer pågå hela 2023.
Ukraina vill naturligtvis invagga Ryssarna i falsk trygghet, så jag tror inte man ska lyssna alltför mycket på vad de säger. Minns att de lurade ryssarna ner till Kherson när de sedan anföll i Kharkiv. Det kanske rentav är så att de vill att ryssarna ska gräva skyttegravar så att de vet var de har dem? Inte särskilt sannolikt kanske…
Citera
2022-10-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Tittade förbi RT.

En stor nyhet som faktiskt publicerades var att användningen av medicin mot psykiksa besvär ökat med 70%(!!) sedan krigsstarten. Detta enligt rysk statistik(!!!).

Andelen ryssar som "kände oro" hade också ökat drastiskt.

Detta bland de som faktiskt är kvar i Ryssland.

Senaste jag hörde vara att till Kazakstan hade kommit 200 000(!) ryssar sedan kriget startat.

Georgien säger något i stil med 50000.

EU har utfärdat runt en milliom visum under krigets 6 första månader,oklart hur många som åkt tillbaka.

Det är rätt givet att det mestadels är yngre som lämnar.

Värt att notera att redan innan kriget så brottades ryssland med en kraftigt åldrande befolkning.

Ju längre kriget varar desto större chans för att de ryssar som lämnat skapar sig ett liv utanför ryssland.

Fortsätter det här så kommer ryssland vara ett ålderdomshem inom ett decennium.

Förutom de ekonomiska problem som bara kommer öka och öka.

Puttler. Larvig och Kadavret håller på att sänka ryssland för gott.

Då kriget dessutom går uselt så är det snart bara ultra nationalsiter kvar som stöder Putin helhjärtat.

När kommer kuppen????

det är väl en del av problemet
att många ryssar som vill ha förändring lämnar landet?

tyckte först det var lite märkligt agerat av putin att låta många fly mobiliseringen
men när jag tänkte efter så var det nog så att putin inte ville ha dessa i uniform med vapen och istället använda dom som stannade kvar i landet?
Citera
2022-10-29, 13:15
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Marinbasen och området runt i Sevastopol har varit avspärrad för allmänheten sedan flottans dag den 30/7 då man körde in en självmordsdrönare i HQ. Så det behöver som sagt vad inte läcka ut någon bild på vad som exploderat. Locket på från Ryskt håll än så länge och Moskva sjönk ju av "dåligt väder"

Nu är inte Skeppsholmen en marinbas längre, men man kan spärra av den ön hur mycket man vill, men 1 miljon Stockholmare skulle ändå kunna ta en bild på den från: Östermalm, Gamla stan, Djurgården, Södermalm.

Så är det lite med skeppslängan där de spetsiga skeppen ligger i Sevastopol.

Helt omöjligt att det inte skulle läckt en tydlig bild på hela dagen. Helt omöjligt.
Citera
2022-10-29, 13:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Nu hävdar ryssen att britterna varit inblandade i natten attack.
Om vi bortser från det ständiga ljugandet och påhittande på ryssen, hur kan de på något sett ha någon typ av underlag för detta?
Eller är det så att de drar ett namn ur hatten varje gång de åker på en smäll, och de namnet de drar beskyller de för att ha hjälp till?
Att dom börjar kasta skuld på UK är bra. Dom skulle ju aldrig erkänna att Ukraina kan skada dom men om dom istället skyller på nån annan så betyder det att attacken var lyckad och skadorna omfattande.
Citera
2022-10-29, 13:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina vill naturligtvis invagga Ryssarna i falsk trygghet, så jag tror inte man ska lyssna alltför mycket på vad de säger. Minns att de lurade ryssarna ner till Kherson när de sedan anföll i Kharkiv. Det kanske rentav är så att de vill att ryssarna ska gräva skyttegravar så att de vet var de har dem? Inte särskilt sannolikt kanske…

Ingen aning i krig kan man ju inte lita på någon sida. Det var på expressen idag det jag såg.
Citera
2022-10-29, 13:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
https://www.youtube.com/watch?v=YrgCPsock6w&t=637s

Du kan titta från 16 min. Då ser du vad ryssarna började med.
Det var lite svårt att få överblick över vad som fanns just i Svarta havet. Din video visar hela den ryska flottan. Turkiet släpper inte in ryska krigsfartyg i Svarta havet, så de har det som finns där nu.
Citera
2022-10-29, 13:23
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det står samma sak i media. T.ex:

På SVT:s karttjänst om Ukraina kan man se att Ukraina erövrat landyta i Donbass under de senaste dagarna:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Inga stora ytor, men det går åt rätt håll i alla fall.

Att fånga den exakta verkligheten kan vara svårt ibland eftersom det pågår ett informationskrig/propagandakrig, men ryssarna ljuger värst, så de får man vanligtvis bortse från helt. Sedan får man försöka bedöma den information som kommer från väst. Den är i alla fall närmare verkligheten.

Rysk verklighetsbeskrivning:

Alltid svårt att veta sanningen i krig.

” Hur kan svenska medier veta vad som är sant och falskt om kriget i Ukraina? Det är en av frågorna som Institutet för mediestudier har undersökt i en ny rapport.
– Studien visar att det finns stora problem när det gäller källkritiken, säger Gunnar Nygren, professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola och en av rapportförfattarna.
Rapporten utgår från stora svenska mediers rapportering av fyra uppmärksammade händelser under krigets sex första veckor.

Dessa är bombningen av ett BB i Mariupol, förekomsten av biologiska vapen i Ukraina, massakern i Butja samt hur många människor som dog på den ukrainska respektive ryska sidan. ”
Citera
2022-10-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det var lite svårt att få överblick över vad som fanns just i Svarta havet. Din video visar hela den ryska flottan. Turkiet släpper inte in ryska krigsfartyg i Svarta havet, så de har det som finns där nu.

Inte vid 16 min. Jag tittar på bilden som säger Ryska flottan i Svarta havet. Sen lyssna 2 min till.

https://youtu.be/YrgCPsock6w?t=1004
Citera
2022-10-29, 13:26
Medlem
Sarumans avatar
Dagsfärsk bild på Admiral Makarov:
https://mobile.twitter.com/FredrikFleetwoo/status/1586291748871061504
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto