2022-10-29, 12:47
  #250273
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Precis så är det oavsett vad ryzzarna hittar på gång på gång med sitt tvärtemotspråk. 🙃

Mongolfolket ryZZar vill inte erkänna att de får mer och mer stryk av "lillebror". Därför skyller de på NATO.
Men! Betyder det att Z-orcher erkänner att deras armé är skräp jämfört med NATO?
Citera
2022-10-29, 12:48
  #250274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad är prislappen på en sån båt?

Ingen billig pjäs. Byggd i Kaliningrad.
Runt 450-500 mijloner styck. Finns 6.
Miljonerna skall räknas i dollar.
Hoppas den sjönk. Nån miljard, slängda rätt i sjön.
Citera
2022-10-29, 12:49
  #250275
Medlem
X3treams avatar
Elpriserna blir låga i vinter, katastrof för Ryssland.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-gladjebesked-till-m-kd-sd-l-och-hela-svenska-folket/

"Tre orsaker

Flera medier uppger att det finns framförallt tre orsaker till de kraftigt fallande priserna:

1, Europa har lyckats stå emot den ryska regimens energikrig. Istället har EU byggt upp ett eget lager av gas.

2, Europa har dragit ned på användningen av el. Energieffektivisering och försiktigare elanvändning ger betydande resultat.

3, Politiska inriktningen om att regeringar agerar för att styra upp marknaderna spelar också in, förklarar Holtz för SVT."
Citera
2022-10-29, 12:50
  #250276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vet ni fortfarande inte att Ryssland har egen stor vapenindustri som nu kör på dygnet runt. Visste ni inte heller att Ryssland har egen gas, olja, metaller och alla andra råvaror för sin industri? Varför har ni så svårt att lära om, lära nytt?

Med andra ord, inga vapen tar slut. Därimot hittade ryssarna en intressant drönare ifrån Iran som man nu tillverkar under licens, omkring 100 st om dagen nu till att börja med.

Men fortsätt med önsketänkandet om det gör er mindre ledsen och besviken.

Och trots dina stora ord åker denna så kallade militära stormakt på rejält med stryk av Ukraina.
Citera
2022-10-29, 12:51
  #250277
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du med dina twitterlänkar om "segrar" är ju bara föööör pinsam. Om de är sanna segrar eller inte verkar du inte bry dig om för senaste tiden/veckorna har de visat sig vara antingen lögner eller våldsamma överdrifter som det möjligvis funnits korn av sanning i. Hur det i VERKLIGHETEN går i kriget tycks du inte bry dig om.

Du slemmade ner tråden med lögnaktiga twitter-segrar mot Wagnertrupperna i Donbass några dagar som nu visat sig vara mer ekller mindre ren bluff. Jaha, jaha nu har du alltså övergått till Luhansk... "Intresseklubben noterar".

Det står samma sak i media. T.ex:

Citat:
Ukrainian forces advance against Russian fighters in Kherson and Bakhmut

Ukrainian forces continued their advance against the Russian military in the southern Kherson region Tuesday, pushed back Russian mercenaries from Bakhmut in eastern Donetsk, and gained new momentum in Luhansk, where they seized a key highway between the towns of Kreminna and Svatove.

On a day of heavy fighting and fast-moving developments across multiple combat zones, the Ukrainians appeared to extend their recent successes in recapturing occupied territories and pushing Moscow’s troops into retreat in areas that Putin has claimed now belong to Russia.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/10/25/bakhmut-kherson-ukraine-war-russia/
Citat:
Ukrainian forces gradually advancing in Luhansk Oblast, governor says

Hayday said that Russian troops tried to assault Bilohorivka, but all their attacks were repulsed, while Ukrainian forces are gradually advancing towards Svatove and Kreminna.

https://news.yahoo.com/ukrainian-forces-gradually-advancing-luhansk-212200247.html
Citat:
Ukrainian troops took control of the key logistical hub of Lyman in Donetsk at the beginning of October and have continued to push further east towards the region of Luhansk. The ISW says they have "made substantial gains" in the area, with Russian reports suggests their next target may be the city of Kreminna.

https://www.bbc.com/news/world-europe-60506682
Citat:
Ukraine's Armed Forces have liberated four settlements in Donbas – Nevske, Miasozharivka, Karmazynivka, in Luhansk Oblast, and Novosadove, Donetsk Oblast.

https://kyivindependent.com/national/ukraine-war-latest-armed-forces-liberate-4-settlements-in-donbas
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-october-24

På SVT:s karttjänst om Ukraina kan man se att Ukraina erövrat landyta i Donbass under de senaste dagarna:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Inga stora ytor, men det går åt rätt håll i alla fall.

Att fånga den exakta verkligheten kan vara svårt ibland eftersom det pågår ett informationskrig/propagandakrig, men ryssarna ljuger värst, så de får man vanligtvis bortse från helt. Sedan får man försöka bedöma den information som kommer från väst. Den är i alla fall närmare verkligheten.


Rysk verklighetsbeskrivning:
Citat:
"Ryssland har inte invaderat/attackerat Ukraina." / Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov

(källa 1) (källa 2)
Citera
2022-10-29, 12:51
  #250278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ingen billig pjäs. Byggd i Kaliningrad.
Runt 450-500 mijloner styck. Finns 6.
Miljonerna skall räknas i dollar.
Hoppas den sjönk. Nån miljard, slängda rätt i sjön.

Ingår såklart i Putins långsiktiga plan då han är alla tiders störste fältherre
Citera
2022-10-29, 13:01
  #250279
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ingår såklart i Putins långsiktiga plan då han är alla tiders störste fältherre
Borde skriva en självbiografi som heter ’Hur man vaskar ett land’
Citera
2022-10-29, 13:02
  #250280
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Om nu båten sjunkit, hur mycket av flotten är kvar kring Krim? Den verkar ju stadigt minska i storlek
Citera
2022-10-29, 13:03
  #250281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Putin lyfte upp Rysslands ekonomi oerhört under sin tid. Att sedan peka på en västerländsk skattningsskala och säga att Ryssland är mer korrupt än Ukraina där både ligger i topp är ingen ursäkt för att ödsla pengar från skattebetalarna för att finansiera en konflikt vi inte har något med att göra. Vad sägs som att använda miljonerna till vårdköerna eller våra äldre istället för att förlänga en konflikt i ett land ingen brydde sig om 1 år sen och som med all sannolikhet endast drar ut på ett resultat som kommer inträffa oavsett - Ukraina kan inte fortsätta förlora soldater i samma takt. Du har dödat landet, dess infrastruktur och hopp. För vad? För att du hatar Ryssland och ryssar som nazister hatade judar? Områdena i Ukraina vill aktivt vara självständiga. Låt dem vara det. Finns en orsak till att regimen i Ukraine med NATO stöd inte tillåter val i dessa regioner. De vet vad resultatet skulle innebära.

Jag förstår att Svenska inte är ditt modersmål, men hur menar du att putain "lyfte upp rysslands ekonomi oerhört under sin tid"?

Ja, ryssland, under den allsmäktige diktatorn putain, ÄR mer korrupt än Ukraina.

Vad menar du med att "förlänga en konflikt i ett land ingen brydde sig om 1 år sen"? Det är många som "brytt sig om" den psykotiske dvärgen i kremls aggression, invasion, och annektering av Ukrainskt territorium sedan långt mer än 1 år.

rysslands (i.e. den psykotiske dvärgen i kremls) krig mot Ukraina inleddes som bekant långt innan 24 februari 2022. 2014 gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Vad menar du med att JAG har "dödat landet, dess infrastruktur och hopp"? Har du "missat" att det är den psykotiske dvärgen i kreml som inlett anfallskrig mot Ukraina, slaktar landets befolkning och förstör dess infrastruktur?

Vilka "val" menar du inte "tillåts"? Hänvisar du till de illegitima "folkomröstningar" som den psykotiske dvärgen i kreml iscensatt? "Folkomröstningar" vilka hölls under närvaro av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär (för att tillse att folket röstade "rätt"), liksom den på Krim efter att den psykotiske dvärgen i kreml invaderat den delen av Ukraina.

"The referendum was illegal under the Constitution of Ukraine. It is not recognized by most countries, mainly due to the presence of Russian forces. Thirteen members of the United Nations Security Council voted in favor of a resolution declaring the referendum invalid, but Russia vetoed it and China abstained. A United Nations General Assembly resolution was later adopted, by a vote of 100 in favor vs. 11 against with 58 abstentions, which declared the referendum invalid and affirmed Ukraine's territorial integrity. As the plebiscite was proclaimed, the Mejlis of the Crimean Tatar People called for a boycott of the referendum."
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://www.eeas.europa.eu/delegations/un-new-york/eu-statement-%E2%80%93-united-nations-general-assembly-%E2%80%9Cproblem-militarization_en

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Inbördeskriget har dock underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen i kreml.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"? Var det "false flag"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

En av putains lydiga oligarker, yevgeny prigozhin, har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe/russias-prigozhin-admits-link-wagner-mercenaries-first-time-2022-09-26/

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Varför anser du att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistiska megalomanisk psykopat, men varför vill du tvinga andra folk till detsamma?
Citera
2022-10-29, 13:08
  #250282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vi pratar om en nation som inte ens kan sätta ihop en bil med ABS, airbags och katalysator år 2022.

Vänta bara. Snart sätter orcherna in sina hypermodernaste prylarna som väst inte sett maken till.
Det har jag läst här på fb i månader av alla initierade rysskännare, så det måste ju vara sant...
Citera
2022-10-29, 13:08
  #250283
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Tyvärr är det inte det.
Inte en chans att det inte skulle finnas på bild efter ett par timmars dagsljus då marinbasen i Sevastopol ligger mitt i en stad samt att bilderna som påstås visa fartyg som brinner är från en gräsplätt vid oljedepån som ligger utanför den inre hamnen.

0% sanning och 100% rykte denna gång. Tyvärr.

Marinbasen och området runt i Sevastopol har varit avspärrad för allmänheten sedan flottans dag den 30/7 då man körde in en självmordsdrönare i HQ. Så det behöver som sagt vad inte läcka ut någon bild på vad som exploderat. Locket på från Ryskt håll än så länge och Moskva sjönk ju av "dåligt väder"
Citera
2022-10-29, 13:09
  #250284
Medlem
Låt oss nu anta att det går mycket bra för ukraina - men kan de återta hela krim o behålla detta.

Krim är jättestort o det är lååångtt för ukraina att avancera till hela svartahavskusten.

Hur många invånare har krim i förhållade till resten av ukraina?

Hos vilket land finns befolkningens sympatier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in