Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Du kan ju inte basera stödet på vad var och en betalade under en speciell timme i går? Alla har ju olika elavtal och tim/rörligt/mix/fast pris tecknade vid olika tillfällen och med olika elbolag. Skall man få ett någorlunda rättvist retroaktivt stöd behöver ju man räkna ut ett genomsnittspris över kanske 10år bakåt i tiden (inga avtal är längre än så mig veterligen) och sedan räkna ut stödet därefter.
Som jag har sagt tidigare tycker jag det mest rättvisa hade varit om man inte betalade ut något stöd alls. Har man höga elräkningar i vinter som man inte kan betala månadsvis skulle man kunna få låna pengar av staten till låg ränta för att sedan när priset sjunker återbetala skulden. Det skulle vara mest rättvist och gynna sparande och el-effektivisering. Som det är nu betalar man bara ut en massa pengar som konsumeras upp på annat...
Stödet är klart och tydligt baserat på en period om tolv månader med ett referenspris för denna period. Allt övrigt du tar är bara ovidkommande svammel. Det är för det senaste året då priserna skenat som stödet avser. Det handlar inte om att skapa någon »rättvisa« över 10 år.
Skillnaden mellan fast pris och rörligt har som jag tidigare skrev kanske varit 20 %, men i rena pengar har det bara rört sig om några ören per kWh. Det är det senaste året som skillnaden blivit påtaglig med enorma skillnader. Om du nästa vinter räknar ut vem som haft lägsta priset över 10 år, de som hade fast pris nu eller de som hade rörligt så kommer de med fast pris att ha haft mycket lägre.