2022-10-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Det är såhär girighet fungerar. Jag står på ena sidan och är nöjd, du står på andra sidan och är missnöjd. Jag hade känt likadant i din sits. Dock tycker jag nog att det är svårt att rättfärdiga att be om en betalning från de nya ägarna oavsett vilken sida man står på. Regeringens förslag ser ut såhär, och det är det som gäller.

Har du en bra relation med ägarna så är det en annan sak absolut, men jag hade nog haft svårt att ställa den frågan.

Om inte förslaget ändras eller görs om efter all kritik och de kommer backa, så kommer jag ta kontakt med dem JA. Vi har en jättebra relation och har varit en stor hjälp och tillgång efter övertagandet och det har de uppskattat och talat om många gånger.
Citera
2022-10-29, 11:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Ljuger?
Verkligeten?
Så lät det inte från M och SD innan valet!
Man skulle direkt efter man vann valet sänka bränslepriserna, och hjälpa till med de höga el-kostnaderna...det blev ett platt fall med bägge två.

Du gör allt för att skydda en pinsamt dålig regeringastart. Och detta är bara början på en av Sveriges svagaste regering.
Jag skulle väl vilja påstå att dom har varit supersnabba med att ta fram ett elstöd (eller rättare sagt anamma det stöd som S bad Vattenfall ta fram) Att få tillbaka 16000kr (vanlig villa i södra Sverige) är väl en början, sedan får vi se vad elpriserna blir i vinter (oktober var lägre än förra året så det kanske inte blir så farligt som alla tror)

Vad gäller bränslepriset så är det väl helt i linje med miljömålen.
Högt pris = vi kör mindre = mindre utsläpp = bättre för miljön vad är fel på det?
Citera
2022-10-29, 11:35
Medlem
scoremaxs avatar
Det är bajs.

Det är klart som fan att det är precis som alla andra stöd, dvs ett lån av oss själva, att betalas med ränta i form av en byråkratisk omväg som kostar.

Svenne sitter och debatterar bidrag, och hur dessa skall fördelas ”rättvist” så det inte svider i rövhålet pga avundsjuka gentemot grannen.

Meanwhile Fortsätter man betala in mycket mer i skatter av alla de slag.

*oroar sig för sveda, medan man blir spräckt*
Senast redigerad av scoremax 2022-10-29 kl. 11:46.
Citera
2022-10-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Det är såhär girighet fungerar. Jag står på ena sidan och är nöjd, du står på andra sidan och är missnöjd. Jag hade känt likadant i din sits. Dock tycker jag nog att det är svårt att rättfärdiga att be om en betalning från de nya ägarna oavsett vilken sida man står på. Regeringens förslag ser ut såhär, och det är det som gäller.

Har du en bra relation med ägarna så är det en annan sak absolut, men jag hade nog haft svårt att ställa den frågan.

Frågan är ju hur ingen i nya regeringen inte reagerade och satte ner foten och sagt till Ebba: "Hallå, detta är ju inte okej, den retroaktiva kompensationen måste ju för guds skull gå till den som betalt räkningen!"
Citera
2022-10-29, 11:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusterPunch
Frågan är ju hur ingen i nya regeringen inte reagerade och satte ner foten och sagt till Ebba: "Hallå, detta är ju inte okej, den retroaktiva kompensationen måste ju för guds skull gå till den som betalt räkningen!"
Jag tror det hade blivit överdrivet komplicerat rent administrativt. Nu tittar man ju bara på hur mycket anläggningsid't förbrukat under perioden oktober 2021 till och med september 2022 och sedan betalar man ut det till den som står som ägare av abonnemanget vid brytdatumet. Skall man försöka dela upp det på de som varit ägare av abonnemanget under året skulle det bli onödigt komplicerat. De flesta förlorar eller tjänar inte så mycket på det ändå eftersom att man antingen får sitt eget eller någon annans stöd (förbrukningen hade varit den samma) Dock blir det lite fel om man t.ex. byter hus mot en lägenhet mot ett hus men då får man kanske diskutera det sins emellan mellan alla parter och ev komma överens om att dela upp stödet mer rättvist (stödet är ju också tänkt att mildra framtida räkningar så det kan bli svårt)
Citera
2022-10-29, 12:06
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Går inte pga EU-regler.

Då torde inte EU gynna det svenska folkets och den svenska nationens intressen.

Det är hög tid att lämna EU.
Citera
2022-10-29, 12:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Men då har jag ju också betalt 39 öre i 10 år innan dess medan du betalt 20 öre så givetvis måste jag ju få kompensation för det. Du har ju kunnat spara dom pengarna och har nu en buffert på 75000 som du kan ta av?

Jag har aldrig betalt 20 öre och vad andra betalt förr har inget med detta att göra.
Citera
2022-10-29, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
I din beskrivning exporteras stor del från SE3 men du nämner inget om överföringen från SE4 till Tyskland/Danmark. All denna export produceras väl inte inom SE4 så nog finns överföringskapacitet från SE1,2 till SE3 för vidare transport till SE4 om inget exporteras?

Det finns inte direkt överföringskapacitet från SE1 till SE4.
Citera
2022-10-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Jo så är det ju meningen.

Men nu hade ju frågeställaren flyttat in i huset i januari.
Om jag uppfattat det rätt, görs då beräkningen från januari till oktober.

Eller har jag uppfattat det fel?
Den som innehar elabonnemanget på brytdagen (som ännu inte är fastställd) får tillgodoräkna sig den förbrukning som varit september 2021 till oktober 2022 oavsett om en eller två ägare bott där under den tiden. Flyttar har ingen inverkan. Brytdagen avgör. Brytdagen är ett generellt begrepp som inte är fastställd ännu, men borde bli ett datum i november som gäller för alla.

Säljer någon ett hus dagen före brytdagen får denne säljare ingen ersättning. Den som köper ett hus strax efter brytdagen får hela ersättningen. Samma torde gälla för boende i hyresrätter med eget abonnemang. Brytdagen avgör.
Citera
2022-10-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Den som innehar elabonnemanget på brytdagen (som ännu inte är fastställd) får tillgodoräkna sig den förbrukning som varit september 2021 till oktober 2022 oavsett om en eller två ägare bott där under den tiden. Flyttar har ingen inverkan. Brytdagen avgör. Brytdagen är ett generellt begrepp som inte är fastställd ännu, men borde bli ett datum i november som gäller för alla.

Säljer någon ett hus dagen före brytdagen får denne säljare ingen ersättning. Den som köper ett hus strax efter brytdagen får hela ersättningen. Samma torde gälla för boende i hyresrätter med eget abonnemang. Brytdagen avgör.
Ok, tack.
Citera
2022-10-29, 12:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har aldrig betalt 20 öre och vad andra betalt förr har inget med detta att göra.
Du kan ju inte basera stödet på vad var och en betalade under en speciell timme i går? Alla har ju olika elavtal och tim/rörligt/mix/fast pris tecknade vid olika tillfällen och med olika elbolag. Skall man få ett någorlunda rättvist retroaktivt stöd behöver ju man räkna ut ett genomsnittspris över kanske 10år bakåt i tiden (inga avtal är längre än så mig veterligen) och sedan räkna ut stödet därefter.

Som jag har sagt tidigare tycker jag det mest rättvisa hade varit om man inte betalade ut något stöd alls. Har man höga elräkningar i vinter som man inte kan betala månadsvis skulle man kunna få låna pengar av staten till låg ränta för att sedan när priset sjunker återbetala skulden. Det skulle vara mest rättvist och gynna sparande och el-effektivisering. Som det är nu betalar man bara ut en massa pengar som konsumeras upp på annat...
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-29 kl. 12:55.
Citera
2022-10-29, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kan ju inte basera stödet på vad var och en betalade under en speciell timme i går? Alla har ju olika elavtal och tim/rörligt/mix/fast pris tecknade vid olika tillfällen och med olika elbolag. Skall man få ett någorlunda rättvist retroaktivt stöd behöver ju man räkna ut ett genomsnittspris över kanske 10år bakåt i tiden (inga avtal är längre än så mig veterligen) och sedan räkna ut stödet därefter.

Som jag har sagt tidigare tycker jag det mest rättvisa hade varit om man inte betalade ut något stöd alls. Har man höga elräkningar i vinter som man inte kan betala månadsvis skulle man kunna få låna pengar av staten till låg ränta för att sedan när priset sjunker återbetala skulden. Det skulle vara mest rättvist och gynna sparande och el-effektivisering. Som det är nu betalar man bara ut en massa pengar som konsumeras upp på annat...

Stödet är klart och tydligt baserat på en period om tolv månader med ett referenspris för denna period. Allt övrigt du tar är bara ovidkommande svammel. Det är för det senaste året då priserna skenat som stödet avser. Det handlar inte om att skapa någon »rättvisa« över 10 år.

Skillnaden mellan fast pris och rörligt har som jag tidigare skrev kanske varit 20 %, men i rena pengar har det bara rört sig om några ören per kWh. Det är det senaste året som skillnaden blivit påtaglig med enorma skillnader. Om du nästa vinter räknar ut vem som haft lägsta priset över 10 år, de som hade fast pris nu eller de som hade rörligt så kommer de med fast pris att ha haft mycket lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in