2022-10-29, 09:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vindkraftverken och solcellerna är varken förnybara eller oändliga. Kostnaden måste räknas utifrån teknisk livslängd. Och vad gör man med uttjänta vindkraftverk och solceller? De är inte direkt enkelt återvinningsbara. Om vätgas används för att driva en ångturbin så handlar det om ca 80% i omvandlingsförluster. Med bränsleceller kan man pressa ner det till ca 65% men bränsleceller är dyra. Jämförelsen med bensinmotor är irrelevant, där handlar det om att använda en raffinerad naturprodukt. Vätgaslagring handlar om att använda el för att i slutändan få tillbaka 20-35% av den el man använde som input. Lagring av el i stor skala, vare sig i form av vätgas eller i batterier, kommer aldrig att vara ekonomiskt eller ekologiskt försvarbart.
Nu gäller det ju inte att spara all producerad sol och vindkraftsel utan bara att jämna ut förbrukningstopparna. Som du säkert vet så baseras elpriset (i princip) per timme på den senast producerade kW, så om den kW'en produceras av Zlatan cyklandes på sin träningscykel så kommer all el den timmen få Zlatanpris. Kan man spara 10% av elförbrukningen, antingen genom att spara eller lagra den elen så kommer priset att gå ner med ~50% Så även om att lagra el från sol o vind inte har hög verkningsgrad i sig gör det stor skillnad på vad vi betalar för elen (med dagens prissättning) Den elen som går in i systemet (som du säger) finns där helt gratis då sol o vindkraftverken ändå snurrar hela tiden oavsett om vi förbrukar elen eller inte..
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-29 kl. 09:47.
Citera
2022-10-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det finns ingen som helst anledning till att folk i Norrland ska subventionera parasiter i Sverige. Varken genom att subventionera era elräkningar eller att subventionera någon utbyggnad av mer elproduktion i söder.

Ni sörlänningar har tackat nej till all ny utbyggnad av elproduktion, ni får helt enkelt stå ert kast, ni har ej planerat. Vi i Norrland har sagt ja till all utbyggnad av elproduktion, våra älvar är fulla av kraftverk och världens största vindkraftsparker byggs upp här redan. Detta har gjort att alla stora nya industrietableringar flyttar till Norrland, redan nu ska 2000 miljarder investeras i Norrland till 2035.

Ni sörlänningar ska ha det jävligt dyrt att leva kvar där nere, ni ska drivas upp till Norrland för att ta arbete i den nya gröna industrin. Det finns ingen som helst anledning till att vi i Norrland ska subventionera era liv nere i södra Sverige när det finns energi och arbete i Norrland i överflöd.

Jo visst borde en och annan arbetslös "sörlänning" flytta till Norrland om jobb finns där, det håller jag med om.
Men vi i syd finansierar nog en hel del för er i Norrland, även om det inte är just el.
Citera
2022-10-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalipso
Jo. Det gör alla i hus

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så du menar att om en lägger sina pengar på solceller o bergvärme och grannen lägger sina pengar på en Thailandsresa istället så skall han få stöd för att han får högre elräkning? Hur tänker du då?

Lite procerande kanske. Men tänk på att den som installerat bergvärme och solceller fått bidrag för det, så de har fått stöd. Och kommer gå plus på nåt längre sikt, om även inte just denna vinter.
Citera
2022-10-29, 10:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Lite procerande kanske. Men tänk på att den som installerat bergvärme och solceller fått bidrag för det, så de har fått stöd. Och kommer gå plus på nåt längre sikt, om även inte just denna vinter.
Ja, jo dom som har installerat solceller och bergvärme har också fått lite stöd men det stödet har alla nytta av i ~30år framåt i tiden p.g.a minskad elförbrukning = lägre elpris för alla. Dom som får dagens elstöd kommer med största sannolikhet inte använda dom för energieffektivisering utan bränner dom pengarna på ytterligare en resa till Thailand (vad har vi för nytta av det)

Frågan är var gör stödet mest nytta?
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-29 kl. 10:56.
Citera
2022-10-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Helt rättvist, huset har låg förbrukning som det är. Förra året var heller inte vansinnigt dyrt, det blev dyrt i somras - och den elen har jag betalat själv.

Förra ägaren har dessutom misskött sig genom hela affären. Dålig städning, brutna löften, lögner, elstödet blir en lagom kompensation för dennes idioti.

Har du nyss sålt huset?

Jag sålde och flyttade från mitt förra hus 1 Feb i år och har snackat med Eon idag och tagit reda på att från Okt-21 till Feb-22 gjorde jag åt 26.000 kWh.
Nu bor jag i ett mindre hus med fjärrvärme och har hittills 2022 förbrukat 4.000 kWh i hushållsel i mitt nya hus.

Detta är ju fullständigt hål i huvudet att de nya ägarna av mitt förra hus ska få 20.540 kr i kompensation för för tiden jag bodde i kåken.
(min nuvarande bostad förbrukade under samma tid 1500 kWh = 1.185 kr)

Om man har en bra relation till köparen, borde den förbli bra om hen skickade vidare "min" del när utbetalning sker tycker jag. Eller?
Citera
2022-10-29, 11:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusterPunch
Jag sålde och flyttade från mitt förra hus 1 Feb i år och har snackat med Eon idag och tagit reda på att från Okt-21 till Feb-22 gjorde jag åt 26.000 kWh.
Nu bor jag i ett mindre hus med fjärrvärme och har hittills 2022 förbrukat 4.000 kWh i hushållsel i mitt nya hus.

Detta är ju fullständigt hål i huvudet att de nya ägarna av mitt förra hus ska få 20.540 kr i kompensation för för tiden jag bodde i kåken.

Om man har en bra relation till köparen, borde den förbli bra om hen skickade vidare "min" del när utbetalning sker tycker jag. Eller?
Ja sådana är reglerna (bra eller dåligt beroende på vilken sida man är på) Kan du komma överens med köparen så är det väl en lösning, frågan är om köparna av ditt hus tjänade eller förlorade på el-subventionen på det hus de sålde?
Citera
2022-10-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusterPunch

Det är såhär girighet fungerar. Jag står på ena sidan och är nöjd, du står på andra sidan och är missnöjd. Jag hade känt likadant i din sits. Dock tycker jag nog att det är svårt att rättfärdiga att be om en betalning från de nya ägarna oavsett vilken sida man står på. Regeringens förslag ser ut såhär, och det är det som gäller.

Har du en bra relation med ägarna så är det en annan sak absolut, men jag hade nog haft svårt att ställa den frågan.
Citera
2022-10-29, 11:06
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Sänkningen blir en krona före 2024 sedan mycket mer än en krona då reduktionsplikten minskas.

Vi har inte sett det än!
Man gick till val på en kraftigt sänkning av bränslepriset. Men detta blåser man sina väljare på.

Dessutom skulle de hjälpa till med de höga el-priserna. Det ser också ut att bli ett stort skämt.

Den här regeringen börjar inte bra, och det kommer att straffa dem hårt.
Citera
2022-10-29, 11:11
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Problemet är att du ljuger angående enbart en kronas sänkning, först en kronas skattesänkning sedan en högre sänkning i januari 2024.
Du försöker ju enbart misskreditera den nya regeringen, håll dig till verkligheten.

Ljuger?
Verkligeten?
Så lät det inte från M och SD innan valet!
Man skulle direkt efter man vann valet sänka bränslepriserna, och hjälpa till med de höga el-kostnaderna...det blev ett platt fall med bägge två.

Du gör allt för att skydda en pinsamt dålig regeringastart. Och detta är bara början på en av Sveriges svagaste regering.
Citera
2022-10-29, 11:27
Medlem
Väldigt konstig modell, bäst vore att sänka skatterna istället.
Citera
2022-10-29, 11:29
Medlem
Citat:
Har man elräkningar på 10 000-12 000 kr per månad mellan november-februari så spelar det väl knappast någon roll om man amorterar. Ska man straffas för att man redan amorterat ner sitt lån? Är du så jävla avundsjuk på gamla människor i hus?`
Tror du att alla i hus lever lyxliv?

Avundsjuk nej. Jag förväntar mig att den som bor i hus ska först se till att vända på de stenar som finns. Jag hade också kunnat amortera mer, men valde att effektivisera mitt hus. Jag tycker inte synd om gamlingar som sitter på miljonfastigheter utan lån.
Citera
2022-10-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja sådana är reglerna (bra eller dåligt beroende på vilken sida man är på) Kan du komma överens med köparen så är det väl en lösning, frågan är om köparna av ditt hus tjänade eller förlorade på el-subventionen på det hus de sålde?

Haha Well... De kom från en lägenhet. Så vi kan väl säga att de tjänar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in