2022-10-29, 09:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Är Bitrefills nod en central betalningsförmedlare för att den är stor, menar du. Eller är varje nod i lightning en central betalningsförmedlare?

Jag kan gå med på att varje nod är en betalningsförmedlare, även om det inte finns några likheter med t.ex. en fiatbank, PayPal (eller Strike för den delen), eftersom noden inte kan göra något mer än att automatiskt förmedla betalningar som den inte vet något om, mer om än att den kommer via en nod och passerar vidare till en annan nod. Den har inga möjligheter att t.ex. stjäla pengarna som förmedlas, som en fiatbank brukar göra ibland. Den kan heller inte skapa mer pengar ur tomma intet eller använda ett kvotreservsystem. Etc. Vem som helst kan också starta en egen nod utan att be någon om tillstånd.
Bitrefill är det och deras nod är ju ekvivalent med Bitrefill själva

Du litar alltså på att Bitrefill gör det de ska, när du utför en "betalning" via dem. Det är själva antitesen till vad ni brukar framföra som bitcoins styrkor.
Citera
2022-10-29, 09:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det låter ju ännu mer centraliserat och mindre privat än om du betalade med kort. Vari ligger fördelen här? Att det känns häftigt? Vad händer om bitrefill t ex misstänker dig för penningtvätt och stänger av dig?

Problemet du gör när du hela tiden slänger dig med "det låter ju ännu mer centraliserat" är att du tittar på varje specifik kanal, eller en specifik nod.

HÄR er ett exmpel på ett centraliserat system.
HÄR är ett exempel på ett decentraliserat system.

HÄR är en bild på Lightning nätverket. Det ger dig inget att angripa en punkt i detta nätverk och säga "just den punkten är ju centraliserad, det var ju precis det ni INTE ville ha". Du måste se helheten.
Citera
2022-10-29, 09:54
Medlem
Citat:
Bitrefill är det och deras nod är ju ekvivalent med Bitrefill själva

Du litar alltså på att Bitrefill gör det de ska, när du utför en "betalning" via dem. Det är själva antitesen till vad ni brukar framföra som bitcoins styrkor.

Ok, du menar företaget Bitrefill och deras försäljning av presentkort?

Ja, vid ett köp av presentkort så måste jag lita på att företaget gör det de ska, precis som när jag handlar från ett annat företag. Det finns alltid en risk att de tar emot betalningen men sedan inte skickar någon presentkortskod.

Men det har inget med bitcoin eller lightning att göra.
Citera
2022-10-29, 09:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Problemet du gör när du hela tiden slänger dig med "det låter ju ännu mer centraliserat" är att du tittar på varje specifik kanal, eller en specifik nod.

HÄR er ett exmpel på ett centraliserat system.
HÄR är ett exempel på ett decentraliserat system.

HÄR är en bild på Lightning nätverket. Det ger dig inget att angripa en punkt i detta nätverk och säga "just den punkten är ju centraliserad, det var ju precis det ni INTE ville ha". Du måste se helheten.

Det som din pojkrumslibertarianska kompis ovan beskriver är varken:
a) trustless
b) decentraliserat

Så enkelt är det. Det är väldigt kul hur snabbt det gick från ett decentraliserat, trustless betalningsnätverk till det motsatta

Stopp.Belagg tycker bara att det känns bra i hjärtat när han shoppar via bitrefill. Det finns absolut inga andra fördelar eller egentliga skillnader mot redan etablerade system.
Citera
2022-10-29, 10:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det som din pojkrumslibertarianska kompis ovan beskriver är varken:
a) trustless
b) decentraliserat

Så enkelt är det. Det är väldigt kul hur snabbt det gick från ett decentraliserat, trustless betalningsnätverk till det motsatta

Agree to disagree.

Citat:
Stopp.Belagg tycker bara att det känns bra i hjärtat när han shoppar via bitrefill. Det finns absolut inga andra fördelar eller egentliga skillnader mot redan etablerade system.
Det är enorm skillnad rent tekniskt. Stopp.Belagg tycker av princip att dessa skillnader är viktiga.

Britta i busken som kanske inte bryr sig lika mycket om filosofin om monitära och politiska frågor, utan bara klicka hem något på postorder, märker ingen större skillnad.

Däremot kanske postorderföretaget en vacker dag vill undvika att behöva betala upp till 3% till 3:e parter varje gång någon drar ett kort, och byter till en Lightining baserad tjänst som bara kostar dem 0.2%. Britta i busken kommer inte märka någon skillnad när hon drar sitt kort, men det gör inget för hon bryr sig ändå inte vad som händer i kuliserna.
Senast redigerad av Leaston 2022-10-29 kl. 10:27.
Citera
2022-10-29, 10:24
Medlem
Citat:

Alltså, anledningen till att jag ibland shoppar hos Bitrefill är att jag har nästan allt jag äger i bitcoin. Då är det smidigt att köpa ett presentkort från Bitrefill när jag behöver handla något.

Den lilla mängd fiat jag får in på bankkontot behöver jag för att betala vissa räkningar och annat som jag inte kan betala med bitcoin.

Bitrefill som företeelse ser jag dock bara som en historiskt tillfällig sådan. Deras nisch kommer att krympa i takt med att fler företag själva börjar ta emot bitcoinbetalningar. Om t.ex. Netonnet tog tog emot bitcoinbetalningar, funnes ingen anledning för mig att köpa ett presentkort hos Netonnet via Bitrefill.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-29 kl. 10:26.
Citera
2022-10-29, 10:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Agree to disagree.

Det är enorm skillnad rent tekniskt. Stopp.Belagg tycker av princip att dessa skillnader är viktiga.

Britta i busken som kanske inte bryr sig lika mycket om filosofin om tmonitära och politiska frågor, utan bara klicka hem något på postorder, märker ingen större skillnad.

Däremot kanske postorderföretaget en vacker dag vill undvika att behöva betala upp till 3% till 3:e parter varje gång någon drar ett kort, och byter till en Lightining baserad tjänst som bara kostar dem 0.2%. Britta i busken kommer inte märka någon skillnad när hon drar sitt kort, men det gör inget för hon bryr sig ändå inte vad som händer i kuliserna.

Hyckleriet har inga gränser här. Strike och Bitrefill är fantastiskt men Paypal är ren ondska

Ni får nog ta och fundera igenom detta några varv till...
Citera
2022-10-29, 10:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Alltså, anledningen till att jag ibland shoppar via Bitrefill är att jag har nästan alltid jag äger i bitcoin. Då är det smidigt att köpa ett presentkort från Bitrefill när jag behöver handla något.
Nu är ju detta inte riktigt on topic men det här är ju enormt uppseendeväckande och jag blir nyfiken.

Har du tvättat pengar, samlat på dig svarta pengar i bitcoin på annat sätt, sålt droger, eller vad är det som pågår i din privatekonomi egentligen?

I så fall förstår jag att du inte kan använda vanliga system för att handla saker. Det handlar inte om några egentliga fördelar, förutom för dig personligen.
Citera
2022-10-29, 10:29
Medlem
Citat:
Nu är ju detta inte riktigt on topic men det här är ju enormt uppseendeväckande och jag blir nyfiken.

Har du tvättat pengar, samlat på dig svarta pengar i bitcoin på annat sätt, sålt droger, eller vad är det som pågår i din privatekonomi egentligen?

I så fall förstår jag att du inte kan använda vanliga system för att handla saker. Det handlar inte om några egentliga fördelar, förutom för dig personligen.

Off topic som sagt, men jag har under många år haft mitt sparande i bitcoin. Eftersom värdet har stigit kraftigt har mina övriga tillgångar och intäkter blivit obetydliga i jämförelse.
Citera
2022-10-29, 10:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hyckleriet har inga gränser här. Strike och Bitrefill är fantastiskt men Paypal är ren ondska
Halmdocka, inte värdig att bemöta.
Citera
2022-10-29, 10:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Off topic som sagt, men jag har under många år haft mitt sparande i bitcoin. Eftersom värdet har stigit kraftigt har mina övriga tillgångar och intäkter blivit obetydliga i jämförelse.
Ja det låter ju som ett smidigt sätt att inte betala skatt för dina kapitalvinster jämfört med om du växlade in dina bitcoins mot SEK. Förhoppningsvis täpper myndigheterna till detta snart.
Citera
2022-10-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ja det låter ju som ett smidigt sätt att inte betala skatt för dina kapitalvinster jämfört med om du växlade in dina bitcoins mot SEK. Förhoppningsvis täpper myndigheterna till detta snart.

Kapitalvinsterna kan man undvika att exponera ändå, om man vill, t.ex. genom att sälja bitcoin mot kontanter.

Så detta med Bitrefill handlar snarare om att det är smidigt för någon som har sitt kapital i bitcoin. Det blir nästan lika enkelt som att handla från ett företag som själv tar emot bitcoin, men inte riktigt. Jag föredrar definitivt det sistnämnda.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-29 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in