Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Ett Ukrainskt Nato-medlemsskap direkt efter ett fredsavtal med Ryssland tror jag inte bryter mot viktiga regler men skulle faktiskt skydda Ukraina från vidare militära och teritoriella konflikter med länder utanför Nato vilket ju skulle ge landet trygghet.
Definitivt är det så. Putin vågar förstås inte angripa ett Natoland. Inte ens småländer som något av baltstaterna. Likadant för oss och Finland. Finland kommer han inte våga angripa militärt och med oss som nästa mål. Så speciellt Finland kommer att bli ett tryggare land.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
(Kanske är det för att mina ideer om hur fred kan nås så korkade och okunniga om det verkliga läget så det de inte får varken särskilt mycket bu eller bä. Det får man ju ta i beaktande när man föreslår något. Men man kan också tänka det här är så svårt att tanka sig för båda parter på flashback, både Putin-trollen, som jag känslomässigt tillhör, och Nato-runkartrollen vilket ju egentligen är ett gott tecken. Väljer att skriva runkare för det är oftare det ligger förvriden sexualitet i Nato-vännernas inlägg än i oss Putin-runkares :-) Jag tycker det verkar som Putin höll sitt bästa tal någonsin igår och det skedde på det världsfilosofiska planet om jag förstått en som läst det riktigt.)
Runkare hit och runkare dit. Men mitt stöd till Ukraina baseras förstås på att de har rätt att bestämma över sitt eget land med förhoppning att det kan bli ett fritt land som får bestämma över sig själva. Jag står förstås på Demokratierna och det fri,a västs sida, medan vissa, som du, står på diktaturens, imperialismens och det ofria öst sida. Av någon konstig anledning.
Medan de som då står på Putins sida utifrån någon konstig idé vill att Ukraina eller delar av det, ska bli en delrepublik i Ryssland, där Putin ska bestämma och förtrycka dem samt röva dem på deras naturrikedomar. Men även som en språngbräda till att erövra fler länder som Moldavien och kanske ta mer land av Georgien. Själva poängen med det för de som lever i Sverige, men inte är ryssar, förstår jag inte.
Resultatet om Ryssland inte drar sig ur Ukraina, kommer att bli en järnridå och man kommer att isolera dem för överskådlig framtid. Det kommer förstås inte att förbättra det ekonomiska läget i väst. Vilket kanske är någon sorts avsikt? Att man tror att det ska bli revolution i Europa och det också ska kastas in i någon form av diktaturer, med medföljande fattigdom och ofrihet.
Så min fråga blir hur du menar att det skulle vara bra att Putin vinner och vad du skulle vinna på det. D.v.s. anledningen att du håller på Ryssland. Vad är dina bevekelsegrunder. Det skulle jag vilja veta.