2022-10-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att Ukraina går med I Nato är inte aktuellt och har aldrig varit det heller.
Landet uppfyller i korta drag inte kraven för att gå med.
Och det är inget som Nato kompromissar om oavsett hur mycket Ukraina vill gå med eller hur fördelaktigt det vore för försvarsalliansen.
Kraven för att gå med i Nato är stenhårda, annars hade väl varannat land i Afrika ansökt omedelbart.

Så ena dagen skall ukrainarna strida till siste man och Nato skickar nästan allt vad vapen man har till dem och genomför jättelika och även för en själva kostsamma sanktioner mot landets fiende.

Jag begriper att du enbart talar för din egen lilla cyniska ärthjärna men det finns säkert många "Ukraina-vänner" som resonerar som du.

(Jag har inte läst dina tidigare inlägg utan detta med ärthjärna är byggt på mina egna fördomar. Kanske är du islamist eller dyl och tänker annorlunda än jag förutsätter. Ursäkta om jag spekulerat fel)

Inga regler utan undantag och om man vore verklig vän till Ukraina så skulle man ju faktiskt kunna göra det i detta läge.

Ett Ukrainskt Nato-medlemsskap direkt efter ett fredsavtal med Ryssland tror jag inte bryter mot viktiga regler men skulle faktiskt skydda Ukraina från vidare militära och teritoriella konflikter med länder utanför Nato vilket ju skulle ge landet trygghet.

(Kanske är det för att mina ideer om hur fred kan nås så korkade och okunniga om det verkliga läget så det de inte får varken särskilt mycket bu eller bä. Det får man ju ta i beaktande när man föreslår något. Men man kan också tänka det här är så svårt att tanka sig för båda parter på flashback, både Putin-trollen, som jag känslomässigt tillhör, och Nato-runkartrollen vilket ju egentligen är ett gott tecken. Väljer att skriva runkare för det är oftare det ligger förvriden sexualitet i Nato-vännernas inlägg än i oss Putin-runkares :-) Jag tycker det verkar som Putin höll sitt bästa tal någonsin igår och det skedde på det världsfilosofiska planet om jag förstått en som läst det riktigt.)
Senast redigerad av Vattendealaren 2022-10-29 kl. 09:47.
Citera
2022-10-29, 09:42
Medlem
Draken55s avatar
Hälften av ryssens robotar är förbrukade, uppskattas det.
Samtidigt är siffrorna väldigt osäkra men inköp från Iran och Nordkorea skvallrar ju såklart om vad som sker.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/expert-om-ryska-robotanfallen-omojligt-att-saga-hur-manga-robotar-de-har-kvar

Det måste ju poängteras att ryssen inte kan köra slut på sitt lager då har de ju inget kvar för framtiden.
Jag tror inte de gärna vill gå under hälften, så håll ut Ukraina , mordor tappar fart.
Citera
2022-10-29, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det är svårt att diskutera med Putinslickare eftersom de ofta undviker att svara på direkta frågor. De avfärdar många nyhetskällor som "propaganda", men när man ber dem om en lista pålitliga sidor så tiger de som muren.

Igår var det dock en som länkade till en nazianstucken sida (Odysee), så man får ett implicit svar på frågan.

Som jag antydde tidigare i morse så är det nazister allihopa. Men det är nazister som inte är dummare än att utnyttja ordets laddade innebörd för att sälja in sympati för Rysslands sak, i slutändan kommer det ändå landa på att det är nazister som serverar nazistkällor. Sådant ser Putins stöd ut.

Därför blir det ohederligt att se alla debatter med nazisterna som låtsas bry sig för att det gynnar saken att bry sig (iaf om en sida). Krig, invasioner och folkmord är liksom deras grej.
Citera
2022-10-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
NATO ville ha mindre Ryssland, men fick ännu mera Ryssland…
och mycket mindre olja och gas.

Då får man gratulera Ryssland, för det är mer sönderbombad mark som de behöver?
Det låter som en väldigt genomtänkt plan, i ryska mått.
Citera
2022-10-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Hälften av ryssens robotar är förbrukade, uppskattas det.
Samtidigt är siffrorna väldigt osäkra men inköp från Iran och Nordkorea skvallrar ju såklart om vad som sker.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/expert-om-ryska-robotanfallen-omojligt-att-saga-hur-manga-robotar-de-har-kvar

Det måste ju poängteras att ryssen inte kan köra slut på sitt lager då har de ju inget kvar för framtiden.
Jag tror inte de gärna vill gå under hälften, så håll ut Ukraina , mordor tappar fart.

Det går rykten om att ryska militärens industrier sedan några år tillverkar all komplicerad elektronik själva. Visst det är lätt att önskedrömma men rykten finns och den mardrömmen för USA kan ju också vara sann. När det gäller annat avancerat som tex GPS och så vidare så har ju faktiskt Ryssland medvetet skapat egna oberoende system och varför skulle det kloka att försöka tillverka egen avancerad elektronik inte vara sant? Säkerligen sant att de velat men frågan är om de kunnat. Dessutom kan man ju även tänka sig att när det gäller teknik så kan det finnas helt okända samarbeten mellan olika länder.)
Citera
2022-10-29, 09:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det går rykten om att ryska militärens industrier sedan några år tillverkar all komplicerad elektronik själva. Visst det är lätt att önskedrömma men rykten finns och den mardrömmen för USA kan ju också vara sann. När det gäller annat avancerat som tex GPS och så vidare så har ju faktiskt Ryssland medvetet skapat egna oberoende system och varför skulle det kloka att försöka tillverka egen avancerad elektronik inte vara sant? Säkerligen sant att de velat men frågan är om de kunnat. Dessutom kan man ju även tänka sig att när det gäller teknik så kan det finnas helt okända samarbeten mellan olika länder.)

Jaha... det är därför de köper in mopeddrönare och ammunition från skurkstater....
de mörkar...( fniss)
Citera
2022-10-29, 10:06
Bannlyst
De svenska mediernas bevakning av kriget i Ukraina har präglats av bristande källkritik, enligt en rapport från Institutet för mediestudier. Bland annat har anonyma Twitterkonton använts som källor.

ukrainatokar på flashback tror också att anonyma twitterinlägg är fakta
Citera
2022-10-29, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Över 70 000 avlivade Z-orcher enl senaste rapporten! Med sårade måste det vara över 200 000. Vilket betyder att orchernas armé som startade kriget 24/2 är helt eliminerad nu efter 8 månader! Inte konstigt med panikartade mobiliseringen av andra sortens Z-orcher!

Falskt, dessa siffror kommer direkt från ukraias propagandacenter, halåååå källkritik
Citera
2022-10-29, 10:11
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
De svenska mediernas bevakning av kriget i Ukraina har präglats av bristande källkritik, enligt en rapport från Institutet för mediestudier. Bland annat har anonyma Twitterkonton använts som källor.

ukrainatokar på flashback tror också att anonyma twitterinlägg är fakta

Du tror fortfarande på att ryZZen inte lämnade Kaharkiv och finns vid Kiev som ska tas inom tre dagar?
Citera
2022-10-29, 10:12
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
Falskt, dessa siffror kommer direkt från ukraias propagandacenter, halåååå källkritik

Ha ha kan vara "falsk", ja, eftersom brittisk underrättelse redovisag högre siffror! Upp till 90k!
Citera
2022-10-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jaha... det är därför de köper in mopeddrönare och ammunition från skurkstater....
de mörkar...( fniss)

"Mopeddrönare" som Ukraina riskerar stridsflyg för att skjuta ned ja och som man skjuter ned inne i bostadsområden med vild automateld. (Det verkar som Ukraina försökt förbjuda idiotin med handelvapen inne i tätbefolkade områden nu.)

Och robotar som fortsätter komma trots att de tagit slut för flera månader sedan enligt sådana som dig.

Bland de allvarligaste misstagen man kan göra i krig är att på allvar underskatta fienden, både som soldat och härförare. Pratmakare på flashback är väl däremot inget större problem. :-)
Citera
2022-10-29, 10:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ett Ukrainskt Nato-medlemsskap direkt efter ett fredsavtal med Ryssland tror jag inte bryter mot viktiga regler men skulle faktiskt skydda Ukraina från vidare militära och teritoriella konflikter med länder utanför Nato vilket ju skulle ge landet trygghet.
Definitivt är det så. Putin vågar förstås inte angripa ett Natoland. Inte ens småländer som något av baltstaterna. Likadant för oss och Finland. Finland kommer han inte våga angripa militärt och med oss som nästa mål. Så speciellt Finland kommer att bli ett tryggare land.

Citat:
(Kanske är det för att mina ideer om hur fred kan nås så korkade och okunniga om det verkliga läget så det de inte får varken särskilt mycket bu eller bä. Det får man ju ta i beaktande när man föreslår något. Men man kan också tänka det här är så svårt att tanka sig för båda parter på flashback, både Putin-trollen, som jag känslomässigt tillhör, och Nato-runkartrollen vilket ju egentligen är ett gott tecken. Väljer att skriva runkare för det är oftare det ligger förvriden sexualitet i Nato-vännernas inlägg än i oss Putin-runkares :-) Jag tycker det verkar som Putin höll sitt bästa tal någonsin igår och det skedde på det världsfilosofiska planet om jag förstått en som läst det riktigt.)
Runkare hit och runkare dit. Men mitt stöd till Ukraina baseras förstås på att de har rätt att bestämma över sitt eget land med förhoppning att det kan bli ett fritt land som får bestämma över sig själva. Jag står förstås på Demokratierna och det fri,a västs sida, medan vissa, som du, står på diktaturens, imperialismens och det ofria öst sida. Av någon konstig anledning.

Medan de som då står på Putins sida utifrån någon konstig idé vill att Ukraina eller delar av det, ska bli en delrepublik i Ryssland, där Putin ska bestämma och förtrycka dem samt röva dem på deras naturrikedomar. Men även som en språngbräda till att erövra fler länder som Moldavien och kanske ta mer land av Georgien. Själva poängen med det för de som lever i Sverige, men inte är ryssar, förstår jag inte.
Resultatet om Ryssland inte drar sig ur Ukraina, kommer att bli en järnridå och man kommer att isolera dem för överskådlig framtid. Det kommer förstås inte att förbättra det ekonomiska läget i väst. Vilket kanske är någon sorts avsikt? Att man tror att det ska bli revolution i Europa och det också ska kastas in i någon form av diktaturer, med medföljande fattigdom och ofrihet.

Så min fråga blir hur du menar att det skulle vara bra att Putin vinner och vad du skulle vinna på det. D.v.s. anledningen att du håller på Ryssland. Vad är dina bevekelsegrunder. Det skulle jag vilja veta.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-29 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in